Nya däck en djungel

Du som testat, och vurmar så för dem.

Det här fantastiska våtgreppet, finns det nån gråzon på den som i torrt? Att man kan "hitta" gränsen. Eller är det som vanligt i blött att det greppar tills det släpper, och sen blir det skamkärra?

Roadsmart släpper kontrollerat bak iaf. Så pass kontrollerat att en bion som mig hinner rädda situationen
 
Roadsmart släpper kontrollerat bak iaf. Så pass kontrollerat att en bion som mig hinner rädda situationen

Ere så?

Jag har åkt några set Qualifier RR nu och i blött går det som på räls, sen spårar det ur.. Men det kan bero på att jag är feg och kör som en kratta kanske. Skulle vilja våga pressa lite mer i blött och våga kliva på så att det "jazzar" lite. Nu känns det som att jag dör diRreCkT om jag skulle testa.
 
Jag känner när släppet börjar såväl i torrt som i vått. Det känns lite äckligt i början, men hellre det än att inte veta var gränsen går, och få ett släpp som kommer som en örfil.
 
Jag körde knäskrap (i en långsam men tight kurva) på Arlanda TT i spöregn med Sportmax :-) Var inte planerat att ta kurvan så, var helt säker på att det skulle släppa och skita sig men det var helt odramatiskt. Fick lite släpp i någon av de snabbare böjarna men det kändes bara bra...
 
Hur jag än gör så får jag nog inte ut mer än max 500 mil på ett däck (gatkörning) Hur f*n gör man för att få ut upp mot 1000mil på ett däck?
Skulle vara hemskt tacksam om nån kunde lär mig! :va

Rätt lufttryck brukar hjälpa :tummenupp
 
Qualifier RR var underbara i torrt, men sjukt värdelösa i regn!!

Tänkte just skriva det.. de var väl t om kända för sitt urusla våtgrepp? :) (aldrig upplevt själv dock)..

Kanske kan vara bakhjulsåkningen som sliter ner däcket..

Precis, men du kan ju inte klaga.. visst, dina bakdäck håller kanske 500 mil, men hur långt kommer du på ett framdäck? 2000? det är väl aldrig i marken? så det borde jämna ut sig ;)
 
Last edited:
Rätt lufttryck brukar hjälpa :tummenupp

Aah shit vad dum jag känner mig tänkte inte ens på att man skulle ha luft i däcket! :huvet

Precis, men du kan ju inte klaga.. visst, dina bakdäck håller kanske 500 mil, men hur långt kommer du på ett framdäck? 2000? det är väl aldrig i marken? så det borde jämna ut sig ;)

Hehe jo faktiskt ibland är det i marken.. Måste ju göra stoppies också för att jämna ut balansen! :D
 
Last edited:
Jag brukar köra med säkra kort, dvs däck som gett mig förtroende. Hittils har jag inte direkt blivit besviken på något däck alls, förutom kanske lite för kort livsläng, så sätt på några däck som du varit nöjd med, skall du köpa nya däck från samma fabrikat och samma(utvecklande)modell som du kan ha kört på för flera år sedan så är de knappast sämre än vad de var då:tummenupp
 
Beställde just en uppsättning Dunlop Roadsmart från mynetmoto.com vart totalt 2117:- inkl frakt. De tycker jag va ett bra pris :)

Sen har ju dunlop pengar tillbaka grej, undrar om det funkar för ett köp från tyskland i sverige?
 
Last edited:
Ere så?

Jag har åkt några set Qualifier RR nu och i blött går det som på räls, sen spårar det ur.. Men det kan bero på att jag är feg och kör som en kratta kanske. Skulle vilja våga pressa lite mer i blött och våga kliva på så att det "jazzar" lite. Nu känns det som att jag dör diRreCkT om jag skulle testa.

Qualifier RR är komplett värdelösa i blött.. Får ju hjulspinn i 30 så fort första droppen kommer typ. Går att köra rakt fram, men så fort det kommer en kurva är de katastrofala (ungefär som min körning i övrigt :crash) Sportsmart är dock på en helt annan nivå.
 
Qualifier RR är komplett värdelösa i blött.. Får ju hjulspinn i 30 så fort första droppen kommer typ. Går att köra rakt fram, men så fort det kommer en kurva är de katastrofala (ungefär som min körning i övrigt :crash) Sportsmart är dock på en helt annan nivå.

Mmm...

Jag har bara kört "fort" en gång i blött (på gata), och det slutade med motorbroms-sladd in i kurva och balansgång på asfaltskanten :eek:..

Men hur är Sportsmart då (nu när jag faktiskt kör aningen snyggare än vad jag gjorde den gången), släpper det med ett "ryck" som jag upplever att det gör i regn, eller går det att hitta den där gränsen och jazza lite på den?
 
Min erfarenhet, såsom den är, är att Sportsmart släpper väldigt snällt och s.a.s. "okomplicerat". De kan säkert toksläppa de med, men för mig var det väldigt odramatiskt. Man kände var gränsen var och det gick att hålla sig där.

Mina gamla QRR litade jag jämförelsevis inte alls på i blött. En annan parallell kan dras till Bridgestones BT014 som satt på en testhoj jag körde (om jag inte minns fel) som släppte utan förvarning oavbrutet.
 
Last edited:
undrar hur RoadSmart står sig mot Metzler Roadtec Z6 ..

I korthet är Roadsmart ett modernare däck. Hade valt det mellan de båda i alla lägen. Men..;)

Metzeler-däcket är uppdaterat sedan förra säsongen. Det finns ett Roadtec Z8 som jag inte sett några tester om. Z6 fick genomgående låga betyg i alla tester gångna säsongen.

Jag körde upp ett par Roadsmart under varma delen av säsongen och de var trevliga i torrt väder. I regn blev de märkbart mer opålitliga när de var halvslitna. Tendenser till släpp in och ofta släpp ut ur kurvor om man inte tog det lugnt. När de var nya var de problemfria för det mesta i regn men inte alls samma våtgrepp som Michelins Road2. Kört både landsväg och bana torrt och i regn.

Kommer köra Michelin Road2 i början och slutet av säsongen för bästa fäste i kylan även denna säsong och i år blir sommardäcken Continental Road Attack2 (slits dock snabbt enligt tester) eller Pirelli Angel ST när det är hygglig värme ute. Eller kanske en uppsättning av de lättstyrda Power Pure som ändå har hygglig körsträcka.

Såg att Michelin lanserat en förbättrad Road2 - Road3. Återstår att se om de oxå har låg arbetstemp (55 grader)?
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top