Nya bestämmelser för tung MC 2010?

skulle inte bli förvånad, Sverige i ett nötskal..

Är man 21 år så har man fullt upp med att hantera daggmasken man har i småbrallorna. Då ska man inte sitta på en 1000kubikare. PunGkt.

Märkligt att när äldre generationer växer upp så vill du låta barn vara barn långt längre än de själva var. Försök att höja ålder för att köra moped, bil, mc etc. är bara ett erkännande att den äldre generation misslyckats med att forma samhället att passa kommande generationer.

Jag är emot åldershöjningar, människor i allmänhet är vuxna långt innan man är 24. Att få köra hoj är inte större ansvar än att få skaffa barn, köra bil, lastbil etc.

Däremot är det kanske bra med bättre utbildning (inte det samma som tuffare krav), riskmedvetenhet låter kanon.

Märkligt att när äldre generationer växer upp så vill du låta barn vara barn långt längre än de själva var. Försök att höja ålder för att köra moped, bil, mc etc. är bara ett erkännande att den äldre generation misslyckats med att forma samhället att passa kommande generationer.

Jag är emot åldershöjningar, människor i allmänhet är vuxna långt innan man är 24. Att få köra hoj är inte större ansvar än att få skaffa barn, köra bil, lastbil etc.

Däremot är det kanske bra med bättre utbildning (inte det samma som tuffare krav), riskmedvetenhet låter kanon.

Helt inne på din riktning. Varför envisas folk med att dumförklara 20-25åringar? Visst man är inte lika vis och mogen som en 35åring, men du är för fan ingen 15åring heller.

Idioter finns det överallt men att hålla på och höjja varenda åldersgräns tills vi snart inte kommer få ha eget bankkonto innan vi är 45 är ju bara larvigt. Utbilda istället för att "förbjuda"!

Helt inne på din riktning. Varför envisas folk med att dumförklara 20-25åringar? Visst man är inte lika vis och mogen som en 35åring, men du är för fan ingen 15åring heller.

Idioter finns det överallt men att hålla på och höjja varenda åldersgräns tills vi snart inte kommer få ha eget bankkonto innan vi är 45 är ju bara larvigt. Utbilda istället för att "förbjuda"!

Nu är jag partisk eftersom jag befinner mig i åldersgruppen 20-25 men visst låter det vettigt det han skriver, speciellt den sista meningen :klappar

Riskutbildning för bil var ju bara lite repetition av allt som redan står i boken, tveksamt om det har någon direkt inverkan såpass sent i vägen till körkort. Borde väl snarare vara dags att införa Anita och Televinken för låg- och mellanstadieelever, det är ju då man börjar vistas i trafiken på egen hand.

Det är just Tung MC-delen jag stör mig på. Håller på med kortet själv just nu, men eftersom jag fyller 21 i Oktober är hoppen om uppkörning (speciellt här uppe) små.

Skulle kännas surt om något sånt här satte käppar i hjulen för nästa års planer (lite lång-touring).

Iom att du har lemp till tung mc så kanske (rätta mig om jag har fel) du får ta det även om du inte är 24. Ditt lemp är ju liksom godkänt:va

Är man 21 år så har man fullt upp med att hantera daggmasken man har i småbrallorna. Då ska man inte sitta på en 1000kubikare. PunGkt.
Sen du var 21 har din snopp inte växt, bara näsan :tungan
Vårda din genpool :)

När du är 21 så kan du i ditt yrke vara ansvarig för andras liv, så varför inte kunna ta ansvar över ditt eget.
Utan tvekan har du kunnat skaffa barn ett längre tag, och förhoppningsvis har du flyttat hemifrån samt har ett jobb eller genomgår utbildning. Sååå fantastiskt svårt är det inte att köra mc så att det ska behöva pensionärskort för att få framföra. Köra Porsche, lastbil, buss, flygplan, läkare etc. har inte någon 24-års ålder vad jag vet.

Last edited:
Självklart är det skillnad på en 21-åring och en 21-åring. Tyvärr är inte beslutsfattare medvetna om detta och ser endast på statistik.
Den är tyvärr sann, yngre förare (oftast män, men finns givetvis SMS:ande kvinnor bakom ratten också) är betydligt sämre förare. Trots att de anser sig vara betydligt bättre än genomsnittet. Odödliga är de också.

Ser tyvärr detta ofta i "byn". Fjunläppar på sina fajjters i kåmbatbrallor och t-shirts. Gärna i 100+ på bakhjulet i stadstrafik. De måste leva i villfarelsen att hondjuren tycker detta är imponerande. Hoppas jag slipper bevittna när de måste spola bort rödfärgen efter en och begrava hjälmen med innehåll... :rolleyes:

Vad gäller stypningar anser jag dem också till en "icke-fungerande-statligt-korkad-dumhet". Vem FAN kör med strypningen på sin mellanklasshoj? Sen kommer ju idiotin med uppkörningen. Du får INTE köra upp på din sprillans R6:a, den har sjujäkla massa hästar men app app, den har INTE 750 kubik. Kommer du däremot med din Suzuki VX800 med 37kW och 800 kubik på 220 kilo torr, då är det HELT ok. Vem rökte fulknarket på VV när detta beslutades? (Pratar om obegränsad).

Bättre att typbestämma vissa modeller anser jag. T ex R6:an är "tung" hoj, VX800 är det inte. Problemet hade funnits med sportbilar också om 20-åringen hade råd med en ny Ferrari eller Lamborgini. Det har de flesta inte. Med en ny plastraket är det dock inte så, de flesta som vill kan alltid låna till ett 1hk/1kg fordon.

Ingen lätt diskution iaf... :gnissla

Inte en dag försent, höj åldern till 27 eller nått :)

Problemet är ju att det är lätt att säga när man passerat den åldern. "Kalle" -23 som brinner för motorcyklar kan vara svårare att övertyga. Han vill ha sin nya Gixxer och han kör säkrare än du och jag tillsammans...

Lite av pudelns kärna.

Höjd åldersgräns är i det stora bra, men det drabbar desvärre "oskyldiga" också. Tyvärr.
Det kanske är bättre att "Kalle" får köra sin Hornet 600 -99 i ett par år innan sin Gixxer. Va f-n vet jag....

Bättre att typbestämma vissa modeller anser jag. T ex R6:an är "tung" hoj, VX800 är det inte.
Problemet är väl att VX800:an är lite som den Colt som Steve Earle sjunger om: "soon i found out It'll get you into trouble but it can't get you out"

Om vederbörande hanterar motorcykeln respektlöst så går ju både en VX800, ER-6, R6a osv fortare än en kropp klarar av vid en smäll.

En R6:a är inte särskillt svårkörd, dagens sporthojar drar jämnt över ett stort register är lätta att svänga och snabba att få stopp på. Inte att förväxla med gamla superbikes ifrån början av 80-talet eller en RD500.
Dagens Fireblade är väldigt lättkörd och behändig i dimensionerna.

Kan du inte hantera att få ett fordon att köra som går 180 km/h så spelar det ingen roll om det står R6 eller VX800 på tanken.

Som jag ser det så är de mest riskbenägna mer sugna på en R6a än en VX800. Förbjuds de köra R6a så kommer några av dem köra dem ändå utanför systemet, men de flesta kommer i så fall välja att köra VX800. Troligen med följden att olycksfrekvensen med den senare ökar, och några fler smitningar med R6or inblandade.

Höjd åldersgräns tror jag inte löser problemet. Är man en som gillar att brassa satan när man är 20 eller 21 så gör man det också när man är 24.

När du fyller 24 kommer du att se tillbaka på när du var 21 och tänka, fan vad fel jag hade. När du är 30 kommer du att se tillbaka på när du var 24 och tänka, fan vad fel jag hade.

Varför? Jo för att man mognar med åldern. Det är normalt att du tror att det är så nu men även du kommer att upptäcka detta fenomen. Jag antar att detta är något man måste uppleva själv innan man kan förstå det för vem fan lyssnar på en äldre person som redan har erfarenheten när man är ung?

Någon mer här som känner igen frasen "shit sådär kommer inte jag vara när jag blir äldre" :hihi

Folk är helt enkelt funtade på fel sätt, det har ingenting med maskinen att göra. Det är inte vapen som dödar människor utan människor som dödar människor och samma sak gäller här.

Så du tror inte att dödssifran i USA skulle vara lägre om de inte hade en sådan liberal inställning till vapen? Det har i allra högsta grad att göra men handhavande och mognad.

(1) Självklart är det skillnad på en 21-åring och en 21-åring. Tyvärr är inte beslutsfattare medvetna om detta och ser endast på statistik.
(2) Den är tyvärr sann, yngre förare (oftast män, men finns givetvis SMS:ande kvinnor bakom ratten också) är betydligt sämre förare. Trots att de anser sig vara betydligt bättre än genomsnittet. Odödliga är de också.

(3) Vad gäller stypningar anser jag dem också till en "icke-fungerande-statligt-korkad-dumhet". Vem FAN kör med strypningen på sin mellanklasshoj? Sen kommer ju idiotin med uppkörningen. Du får INTE köra upp på din sprillans R6:a, den har sjujäkla massa hästar men app app, den har INTE 750 kubik. Kommer du däremot med din Suzuki VX800 med 37kW och 800 kubik på 220 kilo torr, då är det HELT ok. Vem rökte fulknarket på VV när detta beslutades? (Pratar om obegränsad).

(4) Bättre att typbestämma vissa modeller anser jag. T ex R6:an är "tung" hoj, VX800 är det inte. Problemet hade funnits med sportbilar också om 20-åringen hade råd med en ny Ferrari eller Lamborgini. Det har de flesta inte. Med en ny plastraket är det dock inte så, de flesta som vill kan alltid låna till ett 1hk/1kg fordon.

Ingen lätt diskution iaf... :gnissla

(1) Jodå, det är de säkerligen medvetna om. Men man måste dra gränsen någonstans, och de hare valt att dra gränsen vid 21 (alt. 2 år på mellanklass).

(2) Som sagt, man måste dra gränsen någonstans. Och den i princip enda säkerställda information som finns enkelt tillgänglig är just statistik. Jag kör en motfråga till dig då: Hur tycker DU man ska lösa det? Hur ska länsstyrelsen veta vad just DU är för en 21-åring i mognadsgrad, jämfört med din polare? Ska vi sätta alla som söker körkortstillstånd för MC på ett 7-dagars intensivt personlighetstest för att avgöra om just DU är mogen att få ta körkort för obegränsad MC?
Tänk efter före. Det är lätt att sitta på ett internetforum och kritisera ett regelverk man tycker är stelbent utan att själv ha en egen lösning som är praktiskt genomförbar.

(3) Det är ju lika korkat som att säga "vem FAN kör endast 125cc på ett A1, klart som fan man vill ut brassa rettan direkt liksom". Att dra strypningarna på en mellanklass hoj och köra runt olovligt är precis lika illa som om en 16-åring med A1 skaffar tung/mellanklasshoj. Är man så otålig att man inte kan vänta två år med att dra strypningarna så är man inte mogen för att köra obegränsat ändå.

(4) Återigen - en tidskrävande och dryg åtgärd. Myndigheten har valt en enkel lösning genom att sätta ett cc-krav (700cc förresten, inte 750) samt ett effektkrav just för att slippa kontrollera varenda modell från varje årsmodell som dyker upp på marknaden - för att inte tala om eventuella hemmabyggen, vem ska typa dom? En enkel lösning på ett problem är oftast att föredra, även om lösningen ibland kan verka stelbent eller slå fel. Det går aldrig att vara alla till lags.

Kan vi inte förbjuda allt, för säkerhets skull istället?:)
Tycker du är inne på rätt spår - faktiskt.
Hur kan vi här som mc-åkare tycka att vi själva är så dj-vla duktiga men att andra inte är mogna för det. Som mc-åkare finner jag det svårt att försvara argument som att bara för att någon är yngre än mig så får han inte köra min hoj. Antingen är en hoj något som vuxna människor klarar av att hantera givet utbildning och prov - eller så kan hojar förbjudas in alles. Det senare skriver jag inte under på.

F.ö. är Ghost-rider fyra år äldre än mig och jag är ju så gammal att jag fick köra tung hoj när jag var 18'. Tänkvärt?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman