Nya bestämmelser för tung MC 2010?

Säg vad ni vill, men ni som är lite äldre känner säkert igen er, att ni under åren helt plötsligt kommit på att man inte är odödlig, något man ofta tyckte då man var sisådär 20.

Ett exempel: Nu städade jag här hemma innan jag körde på semester, för om det skulle gå åt..., så skulle här i alla fall inte vara alltför rörigt när de klampade in i lägenheten. Sådant skulle jag aldrig tänka på då jag var 20. :)

Sedan ska man självklart inte generalisera, men det är ju svårt att veta var man ska dra gränsen.

De styrande som fattar besluten om höjd åldersgräns lär knappast drabbas av detta själva. Det är alltid lättare att ta ett tufft beslut som inte påverkar en själv.

Att begränsa medborgarnas rättigheter eller att skydda tredje person från skada (kroppsligt eller ekonomiskt), välj själv, men erkänn att det är väldigt svårt att dra alla över en kant. De personer som är mest benägna att ta risker tar stora risker för att uppleva kicken i alla fall, oavsett riskutbildning eller inte. Survival of the fittest. Att jämföra två 21-åringar går inte.

Man måste varit ung och vild för att bli gammal och erfaren.

Det är tur att man kommer ta kortet i år och slippa oroa sig från krångliga regler och ekonomiska besvär.

De styrande som fattar besluten om höjd åldersgräns lär knappast drabbas av detta själva. Det är alltid lättare att ta ett tufft beslut som inte påverkar en själv.

Att begränsa medborgarnas rättigheter eller att skydda tredje person från skada (kroppsligt eller ekonomiskt), välj själv, men erkänn att det är väldigt svårt att dra alla över en kant. De personer som är mest benägna att ta risker tar stora risker för att uppleva kicken i alla fall, oavsett riskutbildning eller inte. Survival of the fittest. Att jämföra två 21-åringar går inte.

Man måste varit ung och vild för att bli gammal och erfaren.

Det är tur att man kommer ta kortet i år och slippa oroa sig från krångliga regler och ekonomiska besvär.

Jag ställer samma fråga till dig då (bläddra gärna i tråden för mitt förra inlägg): Hur tycker DU man ska lösa problemet med att undersöka om just DU är en mogen 21-åring som kan ta MC-kort medan din polare är en omogen 21-åring som inte ska få ta MC-kort?

21-årsgränsen är en enkel lösning på ett problem. Enkla lösningar är bra, men det har effekten att några få känner sig förfördelade. Man kan inte vara alla till lags.

Säg vad ni vill, men ni som är lite äldre känner säkert igen er, att ni under åren helt plötsligt kommit på att man inte är odödlig, något man ofta tyckte då man var sisådär 20.
Jag känner delvis igen mig. När jag var 20 så körde jag tokigare och tänkte mig inte för på samma sätt. Nu har man familj och andra att ta hänsyn till och tänka på. Samtidigt så körde jag inte bana förräns jag blivit förälder, och jag njuter nog mer av hög kurvhastighet nu.

Men ändå, på ett sätt klarade jag av att hantera uppgiften med tung hoj då. Det bär mig emot att stå bakom ett förbud för andra att prova den lycka jag fick av att kunna ta kortet, köpa hoj och köra mc.

Jag känner delvis igen mig. När jag var 20 så körde jag tokigare och tänkte mig inte för på samma sätt. Nu har man familj och andra att ta hänsyn till och tänka på. Samtidigt så körde jag inte bana förräns jag blivit förälder, och jag njuter nog mer av hög kurvhastighet nu.

Men ändå, på ett sätt klarade jag av att hantera uppgiften med tung hoj då. Det bär mig emot att stå bakom ett förbud för andra att prova den lycka jag fick av att kunna ta kortet, köpa hoj och köra mc.

Jag är absolut inte emot ett förbud! Men kanske är man inte helt fel ute då man inför lite effektbegränsningar och ålderbegränsningar? Men det är ju så, att jag är lite emot att generalisera, för det finns ju de som tänker efter före, även om statistiken säger annorlunda.

Började själv på min skruttiga 650 (63 hk/210 kg) och hade den en väldans massa år. Det gav erfarenhet under lite lugnare former. Sedan köpte jag nuvarande hoj och hornen har växt ut. :) Precis som du har jag först nu i "vuxen" ålder funderat på att köra lite bana, så första bandagen blir nog i år.

(1) Jodå, det är de säkerligen medvetna om. Men man måste dra gränsen någonstans, och de hare valt att dra gränsen vid 21 (alt. 2 år på mellanklass).

(2) Som sagt, man måste dra gränsen någonstans. Och den i princip enda säkerställda information som finns enkelt tillgänglig är just statistik. Jag kör en motfråga till dig då: Hur tycker DU man ska lösa det? Hur ska länsstyrelsen veta vad just DU är för en 21-åring i mognadsgrad, jämfört med din polare? Ska vi sätta alla som söker körkortstillstånd för MC på ett 7-dagars intensivt personlighetstest för att avgöra om just DU är mogen att få ta körkort för obegränsad MC?
Tänk efter före. Det är lätt att sitta på ett internetforum och kritisera ett regelverk man tycker är stelbent utan att själv ha en egen lösning som är praktiskt genomförbar.

(3) Det är ju lika korkat som att säga "vem FAN kör endast 125cc på ett A1, klart som fan man vill ut brassa rettan direkt liksom". Att dra strypningarna på en mellanklass hoj och köra runt olovligt är precis lika illa som om en 16-åring med A1 skaffar tung/mellanklasshoj. Är man så otålig att man inte kan vänta två år med att dra strypningarna så är man inte mogen för att köra obegränsat ändå.

(4) Återigen - en tidskrävande och dryg åtgärd. Myndigheten har valt en enkel lösning genom att sätta ett cc-krav (700cc förresten, inte 750) samt ett effektkrav just för att slippa kontrollera varenda modell från varje årsmodell som dyker upp på marknaden - för att inte tala om eventuella hemmabyggen, vem ska typa dom? En enkel lösning på ett problem är oftast att föredra, även om lösningen ibland kan verka stelbent eller slå fel. Det går aldrig att vara alla till lags.

Jag har inga givna svar. Har du? Det är ju det som är problemet! Låt oss dra gränsen som tärningen ger! Gillar en debatt som väcker tankar, menar inte att folk måste "se ljuset" direkt efter mitt inlägg! Jag har lika mycket fel som alla andra!

Körde du din 125:a med 11kW? Jag gjorde det inte(jo ett tag). Med samma 125:a blev jag påkörd 1 gång samt bromsa omkull mig. Första gången med 11 kW andra med ICKE 11 kW. Hade 11 kW vid andra tllfället hjälpt(eller vid första?) Knappast, jag var ung och jävligt dum!
Jag hade två "125-polare" på den tiden. Den ena körde sönder sin MC, över ett vad jag minns, ett vägggupp. Den endra körde omkull jävlarimig på sin CBR 600 (givetvis strypt tll 25 kW :död) och har problem med ryggen än idag...
Men du har rätt med mognaden att köra mellan/tung/lätt eller va fan det nu är. Är man inte mogon till det man får köra, är man inte mogen för något fordon.

Får ursäkta, trodde det var 750 inte 700 kubik....

Sen anser jag inte att det inte är så svårt att typbestämma nya hojar som lätt. mellan eller tung. Hembyggen borde inte få förekomma vid körkortstagning.

Vad hade ni tyckt om dom skulle sänka till 18årsgräns?

(bara en tanke som dök upp i min lätt alkoholpåverkade hjärna :))

Själv så tycker jag nuvarande är bra, vid 21 är dom flesta så pass mogna att dom vet vad dom utsätter sig för..

gggupp. Den endra körde omkull jävlarimig på sin CBR 600 (givetvis strypt tll 25 kW :död) och har problem med ryggen än idag...
Men du har rätt med mognaden att köra mellan/tung/lätt eller va fan det nu är. Är man inte mogen till det man får köra, är man inte mogen för något fordon.

Får ursäkta, trodde det var 750 inte 700 kubik....

text.

:tummenupp Har en kompis som defenitivt inte lämpar sig. Orsakade en kökrock med bilen då han skulle visa sin enorma snorkråka för passageraren. Han har lite problem att hålla koll på allt..

Last edited:
När du fyller 24 kommer du att se tillbaka på när du var 21 och tänka, fan vad fel jag hade. När du är 30 kommer du att se tillbaka på när du var 24 och tänka, fan vad fel jag hade.

Varför? Jo för att man mognar med åldern. Det är normalt att du tror att det är så nu men även du kommer att upptäcka detta fenomen. Jag antar att detta är något man måste uppleva själv innan man kan förstå det för vem fan lyssnar på en äldre person som redan har erfarenheten när man är ung?

Någon mer här som känner igen frasen "shit sådär kommer inte jag vara när jag blir äldre" :hihi

Visst så håller jag med dig. Tänker samma sak om man ser tillbaka då man gick i grund- och gymnasieskola. Så lyckligt ovetande man kunde vara...

Men jag kan lova dig att min körstil eller risk i trafiken inte kommer förändras märkbart de närmaste 40 åren. Jag kör som folk där andra människor befinner sig och håller mig så gott det går till gällande trafikbestämmelser som det går (väjningsplikter, hastighet, etc.). Öppnar sig vidderna med fin asfalt framför mig så visst drar jag ju på, men utan att öka risken för mitt eller andras skinn märkbart.

Jag är inte direkt farligare nu efter att ha kört MC 350 mil själv (efter att ha åkt i hela mitt liv) än vad jag kommer att vara om 10, 20 eller 30 år. Jag kommer köra samma typ av MC, med samma cylindervolym (eller större), jag kommer ha samma livsåskådning och jag kommer ha samma (eller bättre) riskmedvetenhet. Jag är inte farlig nu och jag kommer inte vara farlig då.

Detta är vad jag menar att åldersgränser inte löser.

Så du tror inte att dödssifran i USA skulle vara lägre om de inte hade en sådan liberal inställning till vapen? Det har i allra högsta grad att göra men handhavande och mognad.

Givetvis så hade ju statistiken sett annorlunda ut med en mindre liberal vapenpolitik. Man dödar med skjutvapen för att riskerna för dig själv är små när du använder dig av ett skjutvapen. Fanns inga skjutvapen till förfogande hade man ju dödat folk med andra vapen, men det är "smutsigare" att hugga någon med en kniv än att sätta en kula i bröstet på dom. Jag tror vem som helst kan trycka av ett skott med en pistol, men vem som helst kan inte sakta mosa in en förskärare i någons buk. :död

Precis som med mc-förare i stort så skulle färre 21-åringar i trafiken troligen ge färre olyckor med den kategorin inblandad.
Men färre mc i trafiken gör eventuellt trafiken farligare för de som är kvar på hojen. Det är inte sällan man läser om andra trafikanter som inte uppmärksammat motorcykeln eller tagit den för en moped. Troligen ofta pga av ovana av att söka av omgivningen m.a.p. motorcyklar.
Gör man det svårt för 21åringar att köra hoj, rensar man kanske i första hand bort de med sunt förnuft först. Varför lägga 20 lock på ett kort för att köra något som lillsyrrans pojkväns trimmade moppe kan köra ifrån?

Eh :va

Det ligger i människans natur att unga vågar medan föräldrar söker trygghet. Förbud är fel väg.

Ha, ha... Oooops! Hmmm... Kan jag skylla på att jag hällde en gnutta Finlandia i glaset som från början var fullt med Coca-Cola? :näsblod

Jag menar som så, precis som du skriver: Förbud är fel väg att gå. :)

För 7 år sen så var det viktigt att nålen passerade 300 lite då och då - numera känns det mest onödigt. Jag drog R1an till 300 för nån vecka sen, men det var inte samma sak som med ninjan :(

Man börjar bli slapp kanske. De 2 första åren på hojen när man var 18/19 så körde man VARJE dag oavsett väder eller temp eller väglag, man lärde sig köra i slask med hagelregn.
Numera kör jag aldrig om det regnar, är blött, för varmt, utan mål eller annat som hellre prioriteras.

Jag anser att man ska ha en sk. förarkompetens för tung mc, som en extra behörighet där man får gå igenom ett mer omfattande teoriprov. Gärna innehållande en del psykologiska frågor så datorn kan göra en utvärdering om man är lämplig typ är glaset halvfullt eller halvtomt....

Folk blir bara trögare och trögare, de tappar respekten för saker som är direkt livsfarliga och sen när de dör för att de kört in i ett räcke så ska det vara synd om dem - FÖR ATT DE ÄR PANTADE! Men det är alltid nån annans fel; bilisten, vägen, däcken, farten, staten....

Ett exempel: Nu städade jag här hemma innan jag körde på semester, för om det skulle gå åt..., så skulle här i alla fall inte vara alltför rörigt när de klampade in i lägenheten. Sådant skulle jag aldrig tänka på då jag var 20. :)

Sedan ska man självklart inte generalisera, men det är ju svårt att veta var man ska dra gränsen.

Hehehe, bra exempel.
Jag som snart är 20 tänker snarare att om jag städar nu och dör imon har jag städat i onödan.

När jag öppnar porten till hojgaraget för att rulla ut hojen så brukar jag titta upp mot himlen och tänka att det kan vara sista gången jag åker. Jag tror det är många av oss som åkt några år som tänker så. Jag tror att den självkritiken präglar många av oss äldre hojåkare som alltjämt är kvar.

Kommer jag på huvudled och en ensam bil står vid stopplikt och påfart så kör jag numer efter devisen att jag inte ska lägga mitt liv i bilförarens händer. Dvs jag förbereder mig på att bilen har missat mig och plotsligt kör ut. Så gjorde jag mer sällan som 20-åring.

De flesta av oss som forfarande lever har ju varit med om att ha kommit in för fort i en böj. Känt blodsmaken och stelnat till. Sedan tvingat oss ur paralysen, motstyrt, burkat och klarat böjen med en hårsmån. Efteråt har jag rabblat mitt mantra för gatåka.

Bättre åka lugnt och snyggt än fort och fel
Bättre åka lugnt och länge än fort och kort.

/J

Last edited:
Mao en effektiv utrotning av 16-åringar på EU-moppe, för vilken 16-åring har råd med det?

Som jag ser det är detta de första stegen till att göra 2-hjuliga fordon i trafiken till en ekonomisk omöjlighet. Tragiskt.

Samma 16-åringar som får en moppe för (minst) 25tusen av sina päron.

Vi andra hade bara råda att köpa en 30-moppe ändå...

första stegen? Har du kollat försäkringar på 2hjulingar? :brinnerup

Last edited:
Samma 16-åringar som får en moppe för (minst) 25tusen av sina päron.

Vi andra hade bara råda att köpa en 30-moppe ändå...

första stegen? Har du kollat försäkringar på 2hjulingar? :brinnerup

Jag hade aldrig ngn moppe. Tyckte det verkade helt värdelöst surt. Jag var helt såld på hojar. Köpte en sexväxlad Suzuki T20 1969 banhoj med helkåpa som jag pysslade med i garaget tills jag vart gammal nog att övningsköra på fornminnet :D Hon står kvar i en djup källare på Holländargatan här i Stockholm. Har inte varit startad sedan 1985 då jag sålde henne :D

Att ta kort för EU-moppe kommer kräva 8 timmars teori och 6 timmars körlektioner (inte hundra på antalet timmar, men nära är de). Mao en effektiv utrotning av 16-åringar på EU-moppe, för vilken 16-åring har råd med det?
Så, gilla mig, bränn mig, men jag står för de åsikterna. :brinnerup
Man kan inte "plugga in/lära sig" omdöme..:va
15-16åringar är, tyvärr, synnerligen impulsstyrda. Handlar först - tänker sen (i bästa fall).
Samma sak gäller, och har alltid gällt, för 18-åringar med vått bläck på sitt KK...:rolleyes:
Darwin rules, men så är det..

Jag har inga givna svar. Har du? Det är ju det som är problemet!

Nej, det är inte alls det som är problemet. Problemet är att en del av er vill ha en ANNAN lösning, men har inga svar på hur det ska göras. De av oss som anser att dagens regelverk fungerar tillräckligt bra har inga problem alls.

Vad gäller din historia om 125cc/11kW så bevisar det egentligen bara att du inte förstått någonting av det här.

farochson skrev:
Folk är helt enkelt funtade på fel sätt, det har ingenting med maskinen att göra. Det är inte vapen som dödar människor utan människor som dödar människor och samma sak gäller här.

Så du tror inte att dödssifran i USA skulle vara lägre om de inte hade en sådan liberal inställning till vapen? Det har i allra högsta grad att göra men handhavande och mognad.

Man tager vad man haver om det skiter sig.
Har du en kniv använder du kniv.
Har du pistol använder du pistol.

"Det är inte vapen som dödar" måste vara det mest puckade argument för att få använda vapen jag någonsin sett.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...