Håller med många om att förbud inte alltid är rätt väg att gå. Höjd ålder behöver heller inte alltid hjälpa.
Jag sitter istället och funderar på om det inte vore bättre att behålla den åldern som finns idag eller t om sänka den men begränsa vilken typ av hoj, alternativ effekt man får köra säg de första 2 åren man har lappen.
Alla är nybörjare från början.
En del inser det, andra inser det inte.
Idag är det helt OK för någon som med den enorma erfarenheten bestående av ett par MC-lektioner och några timmars övningskörning att köpa en hoj som gör 300kmh och dra ut och "bomba" vägarna. Känns som att det är det stora problemet.
En del hojar inbjuder till att köra väldigt fort då de är jävligt stabila i hög fart men nästan tråkiga i låg.
Medans andra nästan blir jobbiga när det går för fort.
Återigen, alla är nybörjare från början, och alla (eller iaf de flesta) gör någon sorts misstag när de är nya. För hög fart in i en kurva, bromsar inte i en kurva, ovan på hur andra trafikanter reagerar osv osv..
Gjorde själv den tabben en gång, bromsade i en kurva, hojen rätade upp sig och gick rakt ut i mötande fil. På ren tur kom ingen bil, och på ren tur körde jag inte sjukt fort och lyckades reda ut det på ett bra sätt.
Nu har jag gjort det misstaget och lärt mig. Fått lite erfarenhet.
Och jag är glad att mina nybörjarmisstag kommer att göras på min 600cc i hyfsat låg hastighet istället för i 200kmh där ett litet misstag får större konsekvenser.
Så ett par år på en hoj där man troligen inte kör riktigt lika fort som på de "större" tror jag skulle göra att folk är mer erfarna och iaf slipper nybörjartabbarna som slutar i katastrof när de väl skaffar en "stor".
Övning ger färdighet.
Och sorry om inlägget verkar flummigt, hoppas någon ser poängen iaf