Nya bestämmelser för tung MC 2010?

Problemet är ju att det är lätt att säga när man passerat den åldern. "Kalle" -23 som brinner för motorcyklar kan vara svårare att övertyga. Han vill ha sin nya Gixxer och han kör säkrare än du och jag tillsammans...

Lite av pudelns kärna.

Höjd åldersgräns är i det stora bra, men det drabbar desvärre "oskyldiga" också. Tyvärr.
Det kanske är bättre att "Kalle" får köra sin Hornet 600 -99 i ett par år innan sin Gixxer. Va f-n vet jag....

Klart det skulle behövas mer utbildning och attitydförändring när det gäller nya förare. Alla mognar ju olika snabbt så en ren åldershöjning skulle väl inte lösa alla problem.

Däremot tycker jag att det är bra om alla som tar ett körkort för tung mc får köra nån form av mellanklass i några år (läs 600 cc..) för att sen gå upp och få "full" behörighet. Detta skulle då gälla oavsett ålder ..

Klart det skulle behövas mer utbildning och attitydförändring när det gäller nya förare. Alla mognar ju olika snabbt så en ren åldershöjning skulle väl inte lösa alla problem.

Däremot tycker jag att det är bra om alla som tar ett körkort för tung mc får köra nån form av mellanklass i några år (läs 600 cc..) för att sen gå upp och få "full" behörighet. Detta skulle då gälla oavsett ålder ..

Nä, håller inte med dig. Tar man tung mc så har man tagit tungt kort! Inte ska man behöva någon "lärlingstid" när man har tagit tungt kort! Däremot så borde det tunga körkortet vara lite svårare att ta. Hur det skulle gå till vet jag inte men det finns säkert ett sätt! Man kan köra lika jävligt med en 600a som en liter-hoj! Det som skiljer mest är toppfarten, men man är nog lika död oavsett om man körde 600an eller liter-hojen..

Håller med många om att förbud inte alltid är rätt väg att gå. Höjd ålder behöver heller inte alltid hjälpa.

Jag sitter istället och funderar på om det inte vore bättre att behålla den åldern som finns idag eller t om sänka den men begränsa vilken typ av hoj, alternativ effekt man får köra säg de första 2 åren man har lappen.

Alla är nybörjare från början.
En del inser det, andra inser det inte.

Idag är det helt OK för någon som med den enorma erfarenheten bestående av ett par MC-lektioner och några timmars övningskörning att köpa en hoj som gör 300kmh och dra ut och "bomba" vägarna. Känns som att det är det stora problemet.

En del hojar inbjuder till att köra väldigt fort då de är jävligt stabila i hög fart men nästan tråkiga i låg.

Medans andra nästan blir jobbiga när det går för fort.

Återigen, alla är nybörjare från början, och alla (eller iaf de flesta) gör någon sorts misstag när de är nya. För hög fart in i en kurva, bromsar inte i en kurva, ovan på hur andra trafikanter reagerar osv osv..

Gjorde själv den tabben en gång, bromsade i en kurva, hojen rätade upp sig och gick rakt ut i mötande fil. På ren tur kom ingen bil, och på ren tur körde jag inte sjukt fort och lyckades reda ut det på ett bra sätt.

Nu har jag gjort det misstaget och lärt mig. Fått lite erfarenhet.
Och jag är glad att mina nybörjarmisstag kommer att göras på min 600cc i hyfsat låg hastighet istället för i 200kmh där ett litet misstag får större konsekvenser.

Så ett par år på en hoj där man troligen inte kör riktigt lika fort som på de "större" tror jag skulle göra att folk är mer erfarna och iaf slipper nybörjartabbarna som slutar i katastrof när de väl skaffar en "stor".

Övning ger färdighet.

Och sorry om inlägget verkar flummigt, hoppas någon ser poängen iaf :)

Man tager vad man haver om det skiter sig.
Har du en kniv använder du kniv.
Har du pistol använder du pistol.

"Det är inte vapen som dödar" måste vara det mest puckade argument för att få använda vapen jag någonsin sett.

Vet inte vars jag argumenterade för användning av vapen. Jag är pacifist till 110% och skulle inte utan väldigt goda skäl börja bråka.

Jag menade helt enkelt att det är inte motorcykeln i sig som är farlig, utan personen som sitter på den. Min säkerhet sitter i högerhanden och ryggmärgen, inte i någon lagstiftning.

Last edited:
Man kanske skulle förbjuda kåpförsedda hojar de två första åren, istället för att begränsa med effekt? Är ju faktiskt rätt jobbigt att köra 200+ på en sådan, så där begränsas hastigheten automatiskt till ca max 140. :hihi

Nej, det är inte alls det som är problemet. Problemet är att en del av er vill ha en ANNAN lösning, men har inga svar på hur det ska göras. De av oss som anser att dagens regelverk fungerar tillräckligt bra har inga problem alls.

Vad gäller din historia om 125cc/11kW så bevisar det egentligen bara att du inte förstått någonting av det här.

Hihi, jag citeras friskt. Mission complete!

Skämt åsido, har du lösningen?
Jag anser också att dagens regelverk fungerar bra i teorin. Nackdelen är ett i pratiken dör ungefär 50 MC-ister varje år. 50 döda är en förbannad tragedi, och även om det inte alltid är MC:istens fel, maskinens fel eller regelverkets fel så antar våra beslutsfattare det och ändrar det enda dom kan ändra, regleverket och lagarna.

Vad min 125-histoia bevisade är att jag lärde mig den hårda vägen och hade jag inte haft jävla massa tur hade jag inte suttit här idag och fabulerat! Inget mer, inget mindre. Det jag lärt mig är att jag då f-n inte var odödlig och att det gör förbannat ont att möta bilar och asfalt i hög hastighet. Det kanske planeras in i pratik i RISK 1 och 2 som nu förbereds i landets trafikskolor, vad vet jag...

Det som bestämmer utgången för vårat framtida MC-intresse bestäms av våra beslutsfattare. Dessa ser endast till siffror. 50 döda på ett år anser de är 50 för många. Sen kan vi sitta och dilla om lösningar på problemet på internetforum tills vi blir äldre än tåget... tyvärr.

När jag öppnar porten till hojgaraget för att rulla ut hojen så brukar jag titta upp mot himlen och tänka att det kan vara sista gången jag åker. Jag tror det är många av oss som åkt några år som tänker så. Jag tror att den självkritiken präglar många av oss äldre hojåkare som alltjämt är kvar.

Kommer jag på huvudled och en ensam bil står vid stopplikt och påfart så kör jag numer efter devisen att jag inte ska lägga mitt liv i bilförarens händer. Dvs jag förbereder mig på att bilen har missat mig och plotsligt kör ut. Så gjorde jag mer sällan som 20-åring.

De flesta av oss som forfarande lever har ju varit med om att ha kommit in för fort i en böj. Känt blodsmaken och stelnat till. Sedan tvingat oss ur paralysen, motstyrt, burkat och klarat böjen med en hårsmån. Efteråt har jag rabblat mitt mantra för gatåka.

Bättre åka lugnt och snyggt än fort och fel
Bättre åka lugnt och länge än fort och kort.

/J

Jörgen, det är detta som urskilljer en erfaren förare mot en oerfaren. Kommer vi på idén hur vi ska lära ut detta på våra trafikskolor skulle nollvisionen vara bra jäkla när verklighet! :)

Last edited:
Jörgen, det är detta som urskilljer en erfaren förare mot en oerfaren. Kommer vi på idén hur vi ska lära ut detta på våra trafikskolor skulle nollvisionen vara bra jäkla när verklighet! :)

Det är inte alltid erfarenhet av hojåkning resulterar i att man tänker längre än näsan räcker. Det är nog mer en mognadsgrej som kommer med åren. Är man odödlig men duktig förare, då kör man som fan överallt. Är man dödlig och en duktig förare, då väljer man bättre sina ställen där man kör som fan och man låter bli att lita på att tur ska rädda en från kniviga situationer.

Skämt åsido, har du lösningen?

Återigen, jag efterfrågar inte en annan lösning, det är det du som gör. Så, ja, man kan säga att jag har lösningen. Låt lagskrivarna sköta det, de har skött det OK hitintills enligt mitt förmenande. En vettig och enkel lösning som är lätt att kontrollera och efterfölja.

Återigen, jag efterfrågar inte en annan lösning, det är det du som gör. Så, ja, man kan säga att jag har lösningen. Låt lagskrivarna sköta det, de har skött det OK hitintills enligt mitt förmenande. En vettig och enkel lösning som är lätt att kontrollera och efterfölja.

Gör jag?

Lagstiftare kan endast jobba med de siffror de har och måste hela tiden sänka dödsantalet. Enda sättet de kan sänka döstalen på är att försvåra reglerna till körkort. För MC-kommer alltid köra ihjäl sig när de finns, det enda som sänker olyckstalen är lägre antal MC-förare. Det vill inte jag det ska bli, så därför tycker jag inte att dagens regler ska försvåras nämnvärt.

....Så du tror inte att dödssifran i USA skulle vara lägre om de inte hade en sådan liberal inställning till vapen? Det har i allra högsta grad att göra men handhavande och mognad.

Du kanske skulle se michael moore's film om vapen i Usa då han jämför med Canada. Canada har nästan lika många vapen men det är betydligt färre som blir ihjälskjutna.

Du kanske skulle se michael moore's film om vapen i Usa då han jämför med Canada. Canada har nästan lika många vapen men det är betydligt färre som blir ihjälskjutna.

Bara för att de har lika många innebär inte det per automatik att de har samma liberala inställning. Det innebär inte heller att man har rätt till att ha ha ett bara för att man är myndig. Uttrycket "Det är inte vapnen/maskinen som dödar, det är personen bakom" är ju ett riktigt naivt synsätt.

Som jag sa handlar det om handhavande och mognad och det finns ju knappast något argument mot att 21-24 åringar - generellt - är mer riskbenägna och mer "odödliga" än 25-30 åringar. En mogen person gör inte samma saker som en omogen. En mogen person tänker en och två gånger innan och reflekterar över möjliga konsekvenser. Självklart kan en 30-åring vara omogen och en 21-åring mogen. Men gränsen måste dras någonstans och att göra en djupgående personlighetsanalys på alla som vill ta körkort för att "analysera lämlighetsgraden" är väl knappast ett alternativ? Dessutom skulle det vara aldeles för subjektivt.

Det är fullt naturligt att det är så. Jag tog mycket större risker när jag var 21, 22. Risker som jag aldrig skulle ta idag. Det var tur att jag inte satt på en Retta då för då hade jag kört ihjäl mig diReCkt!!!11!! :)

Om jag har förstått det hela rätt så blir åldersgränsen 20 för tung MC förutsatt att man redan har haft A2 i två år. 24-årsgränsen är bara om du tidigare inte haft något A-kort. Har man redan tagit A påverkas man inte av ändringarna.

Åldersgränsen för att köra de tyngsta motorcyklarna blir 20 år. Då krävs dock att du har minst två års erfarenhet av att köra motorcyklar i kategori A2. Om du fyllt 24 år krävs ingen tidigare erfarenhet för att ta tungt motorcykelkort.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

Om jag har förstått det hela rätt så blir åldersgränsen 20 för tung MC förutsatt att man redan har haft A2 i två år. 24-årsgränsen är bara om du tidigare inte haft något A-kort. Har man redan tagit A påverkas man inte av ändringarna.

Åldersgränsen för att köra de tyngsta motorcyklarna blir 20 år. Då krävs dock att du har minst två års erfarenhet av att köra motorcyklar i kategori A2. Om du fyllt 24 år krävs ingen tidigare erfarenhet för att ta tungt motorcykelkort.

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

Så jag kommer utan problem kunna ta körkort till mellan när jag är 18? (25 kW)
Iofs så träder de reglerna kraft år 2013 och jag kommer ta år 2011 så borde väl bara lungt för mig ? :yoparty

ELLER detta gäller bara TUNG MC? 25 kW och upp, altså obegränsat?!

Last edited:
Men vafan, jag ska jufå mitt obegränsade nästa år:huvet Jag som tyckte att det skulle bli skönt att kunna leta ny hoj på blocket och bara gå efter vilken hoj man vill ha, inte vilken hoj som har rätt effekt...:( Jaja, om det får bort unga idiotförare från vägarna så får jag väl stå ut ett par år till.

Så jag kommer utan problem kunna ta körkort till mellan när jag är 18? (25 kW)
Iofs så träder de reglerna kraft år 2013 och jag kommer ta år 2011 så borde väl bara lungt för mig ? :yoparty

ELLER detta gäller bara TUNG MC? 25 kW och upp, altså obegränsat?!
Om du tar begränsad innan reglerna går igenom så bör kortet övergå till obegränsat som vanligt efter två år. Detta kan jag dock inte garantera, men det är det troligaste.

Går däremot reglerna igenom innan du fyllt 18 så kan du ta A2 istället som blir aningen kraftfullare (35kw) än dagens begränsad och efter 2 år kan du ta tungt. Jag vet inte om det kommer att krävas en ny uppkörning men oavsett så finns möjligheten till tungt då.

Det införs även en ny körkortskategori för motorcyklar. Den kallas för A2 och gäller för motorcyklar med en effekt på högst 35 kW och med ett effekt/viktförhållande som inte är större än 0,2 kW/kg. Åldersgränsen blir 18 år.

Jag tycker att mc-utbildningen som den ser ut idag fokuserar för mycket på krypkörning och för lite på kurvteknik. En bra idé, om än svår att genomföra, är en bandag där man får lära sig broms och kurvteknik. Ungerfär som halkkörningen för bil. Jag har själv varit på väg ut i spenaten p.g.a att jag har dålig koll på hur man svänger.

Om du tar begränsad innan reglerna går igenom så bör kortet övergå till obegränsat som vanligt efter två år. Detta kan jag dock inte garantera, men det är det troligaste.

Går däremot reglerna igenom innan du fyllt 18 så kan du ta A2 istället som blir aningen kraftfullare (35kw) än dagens begränsad och efter 2 år kan du ta tungt. Jag vet inte om det kommer att krävas en ny uppkörning men oavsett så finns möjligheten till tungt då.

Det införs även en ny körkortskategori för motorcyklar. Den kallas för A2 och gäller för motorcyklar med en effekt på högst 35 kW och med ett effekt/viktförhållande som inte är större än 0,2 kW/kg. Åldersgränsen blir 18 år.

Tackar för infon! Mycket användbar! :)

Innan man får köra tung hoj får man trilla av ett flak i 70km så man vet vad som händer när man vurpar. Antingen får man sig en tankeställare eller så säger man "kan vi göra det en gång till", den siste får inget kort utan man ger dom en RR-license istället .... bara en tanke men flera fel men det är ett förslag :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT