Nya bestämmelser för tung MC 2010?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Detta kanske skulle ha varit i Körkort 2009-tråden men i hopp om att inte mitt meddelande ska drunkna i gratulationer och olycka lägger jag den här.

Man har ju hört från både kompisar och bekanta (MC-folk) att det är på gång nya bestämmelser kring vad som kommer definiera en tung MC (eller obegränsat körkort om man så vill).

En av farsans bekanta är lång och trogen SMC-medlem och har rätt bra informationskrets. Jag är av natur källkritisk och tar alltid "nya rön" med en nypa salt, då slipper man oftast bli besviken. Nåja, till saken.

Det sägs att det kommer nya lagar om vad som är tung MC och hur gammal man får vara för att köra dem. Jag har hört att Tung MC (enligt gällande effekt/vikt-definition) endast ska få framföras av personer som är 24 år eller äldre. Vidare vet jag att det kommer en ny "Riskutbildning" för att få alla Kamikaze-piloter med nytt körkort att tänka efter före. Sen har jag även hört att det kommer en del andra bestämmelser.

Min fråga är nu, hur mycket sanning ligger i detta? :va

riskutbildningen är 100% säker iaf, åldersgränsen har jag inget hört om men 24års gräns är kanske inte nån jättedum idé. Mellanklass segmentet har ändå blivit rätt brett

riskutbildningen är 100% säker iaf, åldersgränsen har jag inget hört om men 24års gräns är kanske inte nån jättedum idé. Mellanklass segmentet har ändå blivit rätt brett

Det är just Tung MC-delen jag stör mig på. Håller på med kortet själv just nu, men eftersom jag fyller 21 i Oktober är hoppen om uppkörning (speciellt här uppe) små.

Skulle kännas surt om något sånt här satte käppar i hjulen för nästa års planer (lite lång-touring).

intressant med den höjda effekten av mellanklass men kommer effekt/vikt förhållandets begränsningar vara densamma som nu?

Betyder de då att jag som 21åring inte får köra tung längre eller är de bara för dom som ska ta? de måste de vara va? :gnissla

intressant med den höjda effekten av mellanklass men kommer effekt/vikt förhållandets begränsningar vara densamma som nu?

Ja, tror att det kommer bli 0,18kw/kg som gäller.

Betyder de då att jag som 21åring inte får köra tung längre eller är de bara för dom som ska ta? de måste de vara va? :gnissla

Nej det gör det inte, bara för dom som vill ta kort efter de nya reglerna börjat gälla.

Förmodligen. Gäller nog dem som ska ta det... hade ju varit jobbigt annars för oss andra.

Man brukar alltid ha ett datum när det börjar gälla för alla som ska ta, inte ogiltigförklara dom som redan tagit så vi kan pusta ut :tummenupp Dock gäller inte detta när man ska bli handledare för bil :va

Var just det jag letade efter, men då är det ju det problematiska ordet "senast" som dyker upp. "Senast 2013", det betyder ju att det tidigast skulle kunna komma nästa år och det är just det jag undrar, vad är det som talar emot att det kommer 2010?

Det är väl tvärtom väldigt lite som talar för att det skulle kunna träda i kraft redan nästa år. Jag har precis snabbt bläddrat igenom förslaget och på sida 343 står det att den nya lagen föreslås träda i kraft 19 januari 2013.

Ni har gått om tid på er alltså :tummenupp

/Anders

Det som jag "vet", var med på en lektion med en polare och snackade massa med körläraren, är att efter 1 okt i år kommer det tillkomma riskutbildning 1 och 2 när man tar MC-kort. Jämförs ungefär med bilkortets halkkörning, men med mer (endast?) teori.

Att ta kort för EU-moppe kommer kräva 8 timmars teori och 6 timmars körlektioner (inte hundra på antalet timmar, men nära är de). Mao en effektiv utrotning av 16-åringar på EU-moppe, för vilken 16-åring har råd med det?

Som jag ser det är detta de första stegen till att göra 2-hjuliga fordon i trafiken till en ekonomisk omöjlighet. Tragiskt.

Dock är jag FÖR en höjning av åldersgräns på högeffektsmaskiner. Sätta en 1000-kubikare (inte kråmsläde, utan plastraket) i händerna på en 20-21-åring är enligt mig dumt. 95% av dessa har inte körvana eller förnuft att handskas med dylika maskiner. Låt folk köra omkull på svagare maskiner till början så dom vet hur jävla ont det gör och låt dom sedan sadla starkare doningar... Att var tredje R1:a skrotas inom ett par år talar väl sitt tydliga språk t ex.

Så, gilla mig, bränn mig, men jag står för de åsikterna. :brinnerup

Att ta kort för EU-moppe kommer kräva 8 timmars teori och 6 timmars körlektioner (inte hundra på antalet timmar, men nära är de). Mao en effektiv utrotning av 16-åringar på EU-moppe, för vilken 16-åring har råd med det?

Det ska även införas ett teoriprov för EU-moppe på VV, Precis som för MC.
Idag, som jag har förståt det, så görs teoriprovet på körskolan.

Det är väl tvärtom väldigt lite som talar för att det skulle kunna träda i kraft redan nästa år. Jag har precis snabbt bläddrat igenom förslaget och på sida 343 står det att den nya lagen föreslås träda i kraft 19 januari 2013.

Ni har gått om tid på er alltså :tummenupp

/Anders

Det där lät ju något betryggande i alla fall. Hade själv tänkt skumma igenom förslaget men var inte så sugen att göra det mitt i natten. Blir det nu 19:e Januari 2013 som gäller så har man ju mer än nog med tid att fixa det. :tummenupp

Det som jag "vet", var med på en lektion med en polare och snackade massa med körläraren, är att efter 1 okt i år kommer det tillkomma riskutbildning 1 och 2 när man tar MC-kort. Jämförs ungefär med bilkortets halkkörning, men med mer (endast?) teori.

Dock är jag FÖR en höjning av åldersgräns på högeffektsmaskiner. Sätta en 1000-kubikare (inte kråmsläde, utan plastraket) i händerna på en 20-21-åring är enligt mig dumt. 95% av dessa har inte körvana eller förnuft att handskas med dylika maskiner. Låt folk köra omkull på svagare maskiner till början så dom vet hur jävla ont det gör och låt dom sedan sadla starkare doningar... Att var tredje R1:a skrotas inom ett par år talar väl sitt tydliga språk t ex.

Så, gilla mig, bränn mig, men jag står för de åsikterna. :brinnerup

Ja, det är samma som jag hört från en kompis som just tagit kortet.

Nya regler för EU-moppe tycker jag bara är bra för dom är rent ut sagt en trafikfara, oavsett om man färdas i bil, på MC, cykel eller promenerar. Dom kommer flygandes ut från korsningar överallt och lämnar sällan (aldrig) företräde. Märkligt att inte man har haft ihjäl någon än. Dom tycks ha en jävla tur.

Höjd åldersgräns tror jag inte löser problemet. Är man en som gillar att brassa satan när man är 20 eller 21 så gör man det också när man är 24. Jag tycker det har att göra med dåliga förebilder. Folk har ingen i sin direkta närhet som kör MC och på så sätt får man inte en realistisk uppfattning om hur man egentligen ska bete sig på en. Nu ska jag inte vara moralkärring för jag gasar också på när tillfälle ges (lite/ingen trafik, bra väg, etc.) om man är ute på lite långtouring med farsgubben.

Folk är helt enkelt funtade på fel sätt, det har ingenting med maskinen att göra. Det är inte vapen som dödar människor utan människor som dödar människor och samma sak gäller här.

Att lägga sin CB500 på sidan skulle inte göra dessa personer smartare än om dom la sin R1:a eller sin Gixxer. Med andra ord: problemet kommer att kvarstå eftersom man botar symptomen (hög olyckstatistik bland 20-24 åringar), inte sjukdomen (skev verklighetsuppfattning, dålig riskmedvetenhet).

Last edited:
Det är just Tung MC-delen jag stör mig på. Håller på med kortet själv just nu, men eftersom jag fyller 21 i Oktober är hoppen om uppkörning (speciellt här uppe) små.

Skulle kännas surt om något sånt här satte käppar i hjulen för nästa års planer (lite lång-touring).

Tror nog att det är lugnt. Det gäller förmodligen de som i framtiden ska söka körkortstillstånd. De som redan har körkortstillstånd innan dom nya reglerna träder i kraft ska ha samma krav och regler som fanns när dom sökte.

Last edited:
Mer utbildning på moppe är välkommet.

När vi som är födda på 70, 80-talet och hade moppe så fanns det ett intresse i botten.
Vi körde hårt då med, men andelen av oss som kunnde köra 70, 80 blås var få.

Nu förtiden har alla moppe eller måste ha för att kompisen har. Andelen som går 70 blås är 60% kanske lågt räknat.
Med tanke på att dagens ungdomar skiter i allt som inte rör dem själva så har det gått till överdrift.

Allt behöver inte kosta så mycket, men dem små ynglen skall lägga ner tid och angagemang så kanske dem tänker till.

Men :3freakKommer dem att bry sig

Håller oxå på att ta kortet just nu. Har även jag kollat upp de här med vad som händer framöver. Allt jag har fått till svar är att from den 1/11 kommer en riskutbildning till. Del 1 är ren teori och del 2 kommer att, för oss i Norra sthlm i alla fall, bli en utbildning på Gilligebanan. Det är en körning på grus, där dom står för lämpliga fordon och kläder samt att man ska kunna hantera en mc i angiven hastighet i en S-kurva på asfalt.

De jag däremot har hakat upp mig på, är att från den 1/11 måste man ha gjort båda riskutbildningarna innan man får göra teoriprovet. Så för min del kämpar jag med teorin nu och ska skriva före det datumet. Så jag inte styrs av riskutbildningen i alla fall.

Jag tycker inte man behöver ändra reglerna för MC-kortet. Det är krångligt nog som det är. Hålla på med strypningar, riskutbildning osv. Ärligt talat, hur mycket tar man åt sig av en teoriutbildning som man bara går för att man är tvingad. Inget som helst intresse för det hela i grunden, man går bara dit och sitter av tiden för att få en liten lapp med en signatur på. Killen som tänkte hoppa upp på en R1/Gixxer/Ninja/annan plastraket för att ge järnet det första han gör kommer göra det trots att gamla Asta på bilskolan, 64 år med tre månader till pension, sa att det är farligt. Killen som tänkte ta det lugnt och vet sina begränsningar kommer ta det lugnt ändå. Så den tror jag inte ett ögonblick på...

Ändringar på effekten och det här med strypningar är ju bara ett satans otyg. Ska jag som körde upp 1 månad före min 21:a födelsedag inte få åka vilken hoj jag vill? Visserligen får jag åka vilken jag vill bara jag stryper den, men alla hojar passar inte att strypa. Istället åker folk till reg-besiktningen med strypning i och vänder hem och sliter ur skiten igen. Förbjuden frukt är ju alltid godast, plus att hojen går finare utan strypning.

Nej, bästa vore helt enkelt att ha det som det är idag och ta bort dem här skitreglerna med strypningar och kraven på hoj på uppkörning. Kör upp på vad du vill, det är ju ändå samma sak i grunden; Att kunna hantera en hoj på ett säkert sätt.

Nu är ju detta bara mina egna åsikter, och jag är ju en dålig människa. Hata mig inte för det... :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT