Nya Africa Twin är här!

Tycker nog inte att det är så illa pinkat, enligt fabrikspec ett kg lättare än RD07A, 3kg tyngre med ABS även om jag har svårt att förstå hur ett ABS system kan väga 4kg mer men men.
 
Den bygger på samma Motorn somBMW 450 dock något ner trimmad, och den är inte känd för sin kvalitet direkt.. Jag tror även att 450 har för klent vrid som äventyrs hoj.. Det optimala hade varit en motsvarande 650-690 rally likt KTM 640 Adventure fast med driftsäkerhet och komfort. Kanske en 690 adventure? Det borde inte vara några problem att kvala in på max 200kg med full tank.
 
Last edited:
Den bygger på samma Motorn somBMW 450 dock något ner trimmad, och den är inte känd för sin kvalitet direkt.. Jag tror även att 450 har för klent vrid som äventyrs hoj.. Det optimala hade varit en motsvarande 650-690 rally likt KTM 640 Adventure fast med driftsäkerhet och komfort. Kanske en 690 adventure? Det borde inte vara några problem att kvala in på max 200kg med full tank.

BMW G650 Xchallenge? Finns juh 25liters touringtank att köpa på touratech ^^ Inte mycket till effekt i maskinen, men lite vrid iaf :rolleyes:
 
Jag tror inte att nya AT är en dålig hoj och vikten dom där extra kg känner man kanske inte ens av. Blev personligen lite besviken då alla rykten talade om en lättare äventyrshoj... Det kanske inte går att bygga en pålitlig hoj under 200kg.

AT 228 kg
Tenere 215 kg
800 gs 214 kg
800 xcx 221 kg
 
Effekten är för låg för att konkurrera med andra märken och utseendet ger jag inte mycket för inte heller den extrautrustningen som finns... Hade förväntat mig MYCKET mera av honda men ännu en gång missar dom målet se på vfr 1200 som exempel......

Vet inte om du blandar ihop de olika cubik segmenten. Tveksamt att försöka jämföra Ducati Multistrada 1200 med nya AF. 1200 segmentet väger runt 230-280 kilo och har cirka 120-160HK.

Den enda 1000cc jag kan komma på är BMW S1000XR med 160HK och 230 kilo. Dock är nya AF lätt för att vara en 1000cc. 20 kilo lättare än BMW:n och, BMW:n är nog inte så lämpad att köra offroad med.

Suzuki V-strom 230kilo, 100hk. knappt en offroad.

Om honda lyckats behålla offroad egenskaperna på AF är jag övertygad om ett nya AF blir en succe. Som flera nämner i tråden finns det alltför många asfalts-tourers som inte lever upp till "offraod" begreppet.
 
Last edited:
Vet inte om du blandar ihop de olika cubik segmenten. Tveksamt att försöka jämföra Ducati Multistrada 1200 med nya AF. 1200 segmentet väger runt 230-280 kilo och har cirka 120-160HK.

Den enda 1000cc jag kan komma på är BMW S1000XR med 160HK och 230 kilo. Dock är nya AF lätt för att vara en 1000cc. 20 kilo lättare än BMW:n och, BMW:n är nog inte så lämpad att köra offroad med.

Suzuki V-strom 230kilo, 100hk. knappt en offroad.

Om honda lyckats behålla offroad egenskaperna på AF är jag övertygad om ett nya AF blir en succe. Som flera nämner i tråden finns det alltför många asfalts-tourers som inte lever upp till "offraod" begreppet.

KTM 1050 Adventure
1050 cc, 70 kW och en våtvikt utan bensin på 212 kg.

Ytterliggare några kubik, samma effekt och lättare!
 
Jag tror inte att nya AT är en dålig hoj och vikten dom där extra kg känner man kanske inte ens av. Blev personligen lite besviken då alla rykten talade om en lättare äventyrshoj... Det kanske inte går att bygga en pålitlig hoj under 200kg.

AT 228 kg
Tenere 215 kg
800 gs 214 kg
800 xcx 221 kg

Problemet är inte att bygga den, det är att den inte skulle sälja pga prislapp.
 
fattar inte varför sådana hojar ska väga så jäkla mycket, ta ett stycke crossram, stoppa in en rad2a å lite extra plast för större tank å vindskydd å walla.... hur fan tänker mc-tillverkarna lixom
 
fattar inte varför sådana hojar ska väga så jäkla mycket, ta ett stycke crossram, stoppa in en rad2a å lite extra plast för större tank å vindskydd å walla.... hur fan tänker mc-tillverkarna lixom

Nja, lasta på kåpa, stor tank, en dubbelt så tung motor som en crossmotor, plus Herr och Fru Schmidt och deras packning... en crossram skulle vika sig på mitten...:)
 
nja det tvivlar jag på starkt

med tanke på att man har ganska ofta skjutsat 3pers(4tot på hojen=minst 240kg extra)på en gammel mt5a när det begav sig utan att nått pajja.
 
Last edited:
KTM 1050 Adventure
1050 cc, 70 kW och en våtvikt utan bensin på 212 kg.

Ytterliggare några kubik, samma effekt och lättare!

Ja man kan ju alltid köra KTM om man har en följebil med motorolja för att kunna genomföra resan :crash

Skämt å sido. Skulle vara kul om BMW kunde byggt en riktig offraod av sin S1000XR. Dom kanske redan tävlar med den i Dakkar ?
 
Last edited:
Mindre tung är nog rätt . Vi alla grusåkare har hoppats på en sub 200, men icke...
Sub 200 = Tiger 800 XC, i.a.f när den är otankad.
I övrigt ser den nya AT'n ut att vara väldigt lik Triumph's Tiger 800 på papperet med den skillnaden att Tigern har 190 kg torrvikt inkl. ABS.
 
nja det tvivlar jag på starkt

med tanke på att man har ganska ofta skjutsat 3pers(4tot på hojen=minst 240kg extra)på en gammel mt5a när det begav sig utan att nått pajja.

Ni körde säkert offroad men den konstellationen....:D
 
Nä bara på gata å grusvägar i typ 50+ knyck iaf :P

Skulle tro att påfrestningarna som en cross utsätts för e bra mycket värre än två fetknoppar med packning på en ojämngrusväg. förresten så klarar ju de stora kossorna till Äventyrshojar knappt ens grusåkning jue.. lycka till att få upp den efter en liten vurpa. :P

Nää fan, tillverkarna får sluta mjölka oss så fruktansvärt. de kommer garanterat släppa en äventyrshoj på långt under 200kg å ta äckligt bra betalt för den då de lär snacka om att den varit utvecklad i dakarrallyn å dylikt pr-tjofräs snack när den eg bara kommer va en sleten jäkla cross med större motor bara....
 
Last edited:
Nä bara på gata å grusvägar i typ 50+ knyck iaf :P

Skulle tro att påfrestningarna som en cross utsätts för e bra mycket värre än två fetknoppar med packning på en ojämngrusväg. förresten så klarar ju de stora kossorna till Äventyrshojar knappt ens grusåkning jue.. lycka till att få upp den efter en liten vurpa. :P

Nää fan, tillverkarna får sluta mjölka oss så fruktansvärt. de kommer garanterat släppa en äventyrshoj på långt under 200kg å ta äckligt bra betalt för den då de lär snacka om att den varit utvecklad i dakarrallyn å dylikt pr-tjofräs snack när den eg bara kommer va en sleten jäkla cross med större motor bara....

En vurpa hade väl inte varit så omöjligt, men få upp ett sånt as ur ett lerhål? :crash
 
Nä bara på gata å grusvägar i typ 50+ knyck iaf :P

Skulle tro att påfrestningarna som en cross utsätts för e bra mycket värre än två fetknoppar med packning på en ojämngrusväg. förresten så klarar ju de stora kossorna till Äventyrshojar knappt ens grusåkning jue.. lycka till att få upp den efter en liten vurpa. :P

Nää fan, tillverkarna får sluta mjölka oss så fruktansvärt. de kommer garanterat släppa en äventyrshoj på långt under 200kg å ta äckligt bra betalt för den då de lär snacka om att den varit utvecklad i dakarrallyn å dylikt pr-tjofräs snack när den eg bara kommer va en sleten jäkla cross med större motor bara....

En "äventyrshoj" ska som konstaterat tidigare i tråden kunna hantera 180 kg personvikt, för två personer, plus packning på sammanlagt ca 50 kg. All denna vikta hänger i bakramen, och en stor del av den vikten sitter med lång hävarm från infästningen i huvudramen = större påfrestningar. Multiplicera det med kraften i ett nedslag i ett potthåll eller en groping grusväg i 70-80 knyck, så får du REJÄLT stora krafter. Den ska inte bara tåla det en gång, utan hundratals eller tusentals gånger, för att hojen ska gå att sälja utan att riskera ett stort antal garantiärenden och/eller stämningar från förare/passagerare som skadats av en bakram som kollapsat. Samma krafter påverkar givetvis hjul och fjädringskomponenter. Till det lägger man naturligtvis säkerhetsmarginaler.

Bakram på en crosshoj ska i princip kunna bära sin egenvikt plus lite plast, samt ev. vikten av föraren när han cruisar runt depån. Den vikt som kommer från föraren när han sitter ner (vilket han garanterat INTE gör efter hopp eller andra kraftiga påkörningar) är långt fram, nästan framme vid huvudramen. Krafterna där är inte ens i närheten av de krafter som en touring/äventyrshoj ska kunna hantera. Dessutom är en crosshoj dimensionerad för att vara precis så stark att den klarar sig, men inte mer. Marginalerna är mycket mindre än för en hoj avsedd för långresor.

De som kommit närmast är ju CCM med sin 450 GP som nämnts tidigare i tråden, som väger typ 145 kg fulltankad, men då är det med en liten stånka på 42 hk, och avsedd för en person, så det är inte riktigt jämförbart.
 
Last edited:
Klart som fan det går att göra lätta äventyrshojar bara de vill. man får göra smärre modifikationer för att ex bakramen inte ger efter av utmattning efter mil av mil på kassa vägar men inte fan behöver man göra nått som väger bly för det. Saker som ramar å dylikt tål mer än vad vissa tror. Kolla ex hur gamla hojar som just AF e bygd:
AFRICA_CLEAN_UP1.jpg


E en simpel stålram i fyrkantsprofil typ, ser du nått överdimensionerat eller super-duper-mega förstärkt för att klara påfrestningar du talar om? Ramen ser tom klenare ut än på en cross lixom. Det enda som gör att hojen e tung e att den e så jäkla stor, massa saker på hojen gjorda i så billigt material bara för att spara så mycket pengar de bara kunde på bygget å så lade man till en äckligt tung klump till motor för att man aldrig skulle behöva titta i den.

Men med dagens motorkultur så e det bla servicen å så som det tjänas stålar på å då behövs inte en tung klump till motor som behöver gå å gå å gå å då kan man göra dem mindre å lättare så klart. Men mindre å lättare äventyrshojar går utan problem att få till, varför inte lixom?

varför så emot utveckling å lätt hojar?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top