Nya 600cc klassen= Moto2

Många ligger o kräkas i någon slags lokal epedemi nu förtiden!

Själv har jag svårt att se nu vad som skulle göra att Moto 2 inte kommer leverera bra race.

För det är väl därför man ser på racing, bra race liksom!?

Själv har jag sett en hel del bra race nationellt allt från rookie till pro superbike förvånats hur fort o bra många här hemma ex kan köra på anderstorp i förhållanden som påminner om vårfloder i våra norra delar av landet, alltså översvämmat etc etc.. Men sätter man alltid = mellan bra racing o Gp status så kan jag direkt påstå att man missat massor av bra race här hemma utan Gp status.

Vilken förövrigt otroligt löjlig hangup det blivit för många redan nu, långt innan man vet hur bra/dålig racing som producten spottar ut..


Tja... jag har sett kul race med moppar, standard 125ór, Mz 250ór på 20 hästar och allt möjligt konstigt - har många gånger varit oerhört underhållande men ingen av dem har kunnat förmedla någon underhållning värd namnet när de har kört var och en för sig själva. Det är här i problemet ligger till stor del för mig - en riktig prototypracer körd på rätt vis av en duktig chafför blir till något som kan liknas vid en konstform.....en klassisk violinkonsert....hårdrock....en eldig salsa....balett......som inte behöver besudlas av djuriska kamper inom en stor klunga för att bli sevärt - även om det kan tillföra en dimension till åt föreställningen.

Detta kan inte ett överviktigt, undermotoriserat standardderivat göra någon dag på året.

Då blir det problem för mig......och ja ! - jag saknar 500órna...

Amen.
 
Det är här i problemet ligger till stor del för mig - en riktig prototypracer körd på rätt vis av en duktig chafför blir till något som kan liknas vid en konstform.
Amen.

Själv tycker jag det är alltid någon/några som sticker ut. Gull, Wats o Lindström för att ta någon från varje klass som just är fröjd att se hantera en cykel på bana.. För mig är det en superlativ lycka o sitter länge på näthinnan efter sådana race..

Jag ansluter till "spy-ledet"

I had No illusions.. :pannkyss
 
Last edited:
Det vore ballt om de drog till med en egen ny 500 klass!
 
Blivande supportklass Moto2 i Spanska CEV mästerskapet!

Shortly after the regulations for the new Moto2 class were announced, the RFME - the Spanish Motorcycling Federation, the organization which runs motorcycle racing in Spain - expressed an interest in running the new class as part of the Spanish CEV Championship. And now, just a few days later, the Spanish Federation has made good on that statement: In a press release issued today, the RFME announced its intention to run a Moto2 class alongside the existing CEV championship.

Exact details have not been released yet - the RFME say that they expect to release the exact technical and sporting regulations shortly - and the series will only go ahead if the RFME receive enough entries for all of the CEV rounds currently scheduled. But the hope is that enough teams will be interested to take part, and that this series will serve as a proving ground for the point at which the Moto2 class replaces the 250cc class in 2011.

The entry list for the Moto2 series will be worth watching very closely. Both the number of entrants, and the parties who choose to build bikes for this will point the way to the success of the series. Several parties are believed to be interested in the series - Moriwaki having already built a prototype - but that interest may not translate into actual participation. Oscar Gallardo, the man who runs the CEV championship, told AS.com that the series would need two weeks' notice to organize. As the CEV is due to start on April 19th, we should now exactly how much interest there is by the beginning of April.
 
Är på tal att man ska att testa köra 3 eller 4st race i CEV med Moto2. Om man får ihop hojar så det räcker. Minimiantalet dom vill ha är 10st hojar för att kunna testa dom. Man vill köra dom på dom 3 banorna som MotoGP också kör på i Spanien. Ett problem är bara att den ena av dom banorna är premiären 17 april.

Ingen vet dock än hur dom ska köra på dessa racen. Den enda "supportklassen" man har är "Kawaski Ninja Cup" (STK ZX6R klass). Så om dom får flytta på sig eller inte är det ingen som vet nu. Dom kör 3 Mästerskapsklasser där man har 125GP som huvudklassen i Spanska CEV.
 
Last edited:
Bilder på BQR:s Moto2 som precenterades idag i Barcelona. Bygger på en Hondamotor som sägs lämna 140hk.


0302bqrmoto21xx9.jpg


0302-bqr-moto2-6.jpg


0302-bqr-moto2-5.jpg


0302-bqr-moto2-4.jpg


0302-bqr-moto2-2.jpg


0302-bqr-moto2-3.jpg
 
Mitt emellan en 250 och 800? Eller kanske rent av i storlek med en 800? Känns hur som helst väldigt stor. Större än väntat.

(för trött för att thumba bilderna)
http://www.motociclismo.es/rcs/noticias/2009/02_Feb/0302-bqr-moto2-5.jpg

http://www.motociclismo.es/rcs/noticias/2009/02_Feb/0302-bqr-moto2-4.jpg

http://www.motociclismo.es/rcs/noticias/2009/02_Feb/0302-bqr-moto2-2.jpg

http://www.motociclismo.es/rcs/noticias/2009/02_Feb/0302-bqr-moto2-3.jpg

[YOUTUBE-ID]KO7wQjqVx64[/YOUTUBE-ID]

Så vitt jag kan förstå så får man troligtvis se denna i tävlingssammanhang på Albacete och första omgången av CEV (19 april?).

137kg / 144hk låter ju i alla fall kul, speciellt då de säger sig ha mycket kvar att önska utav elektroniken.
Känns i övrigt lagom inspirerad utav MotoGP och har helt klart bra potential. Nu hänger allt på vilka fabrikat/team vi får se. Privatteam kan göra denna klassen till den största/mest intressanta medans fabriksteam kan göra den till lika trist och tråkig som MotoGP.
 
Bilder på BQR:s Moto2 som precenterades idag i Barcelona. Bygger på en Hondamotor som sägs lämna 140hk.

0302-bqr-moto2-2.jpg

Det är nog tur att den här hojen bara tävlar i spanska mästerskapet och inte i nåt världsmästerskap.
De yttre likheterna med en CBR600RR-motor är iaf inte så små :D

cbr600rrengine.png
 
Det är nog tur att den här hojen bara tävlar i spanska mästerskapet och inte i nåt världsmästerskap.
De yttre likheterna med en CBR600RR-motor är iaf inte så små :D

... För skillnaden mellan VM och CEV överlag är ju väldigt stor.

Ett mycket smart säljtrick att låta motorn se så lik ut som möjligt. Tror att likheterna tyvärr kommer förbli så där stora, lite av hela tanken bakom detta.
 
... För skillnaden mellan VM och CEV överlag är ju väldigt stor.

Ett mycket smart säljtrick att låta motorn se så lik ut som möjligt. Tror att likheterna tyvärr kommer förbli så där stora, lite av hela tanken bakom detta.

Jag är tveksam, ges minsta öppningen så kommer IMS/Flamminis advokater vara där och stämma för intramp på deras rättigheter.
 
... För skillnaden mellan VM och CEV överlag är ju väldigt stor.

Ett mycket smart säljtrick att låta motorn se så lik ut som möjligt. Tror att likheterna tyvärr kommer förbli så där stora, lite av hela tanken bakom detta.

Tror du seriöst att BQR på några månader har tagit fram en helt egen motor?

Givetvis är det en vanlig CBR de har hottat upp lite. 140hk är ju inte anmärkningsvärt mycket mer än vad de har inom ss600 reglementet.
 
Under katergorin lite onödigt vetande så är BQR´s team baserat i fd teamägaren Faustu´s gamla villa med garage. När han byggde nytt hus lät han teamet ha det gamla huset. Så vissa mekar bor och jobbar där. I poolen flyter det däck sägs det.. :)

På Eugenes 250cc förra året hade han bromsok fram från Haradas ´99:a. Fanns massa gamla delar på den. Man hittar bättre hojar i Sm. Kaaanske inte i HRC nivå det där teamet. Lustigt dom ska påstå sig ha den första färdiga Moto2 hojen. (dom måste ha räknat bort Moriwakis hoj då) :)

Nivån på racingen i VM verkar gå ner sig när nuvarande bottenteamen kommer bli toppteamen i den nya klassen. BQR måste ha fått in massa pengar från Ezpelata för att puscha fram denna klassen med att snabbt visa en hoj...
 
Last edited:
Vilket effektuttag har man ur en SS idag ? 150hk ?

Hur fritt blir det i Moto2 ?

Motorreglementet är rätt fritt bortsett från:
* Hög minimivikt på motorn
* Låg maxRPM gräns
* Förbud mot många exotiska material


Låg maxRPM gräns må iof vara bra för hållbarheten men i andra änden så blir hästkrafter åter igen dyrt iom att fokus därmed riktas mot att minska den interna friktionen genom kolvar med minimal skirt och jättelätta ventiler med veka fjädrar som måste bytas ofta och då är man tillbaka i karusellen.....
 
Fonsi Nieto till CEV-Moto2 i år med Laglisse Yamaha-motoriserad Suter-ram.

6zmtcj.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top