Nya 600cc klassen= Moto2

Tja, mitt tips är att de tror att detta ska möjliggöra satsningar på 2 och 3-cylindriga hojar. Fritt varvtal och det hade varit idel 4:or. Tror jag alltså.
Fast en V2 ger ju redan från början mindre effekt då verkar det väl dumt att de skall tvingas varva mindre också. Det där med lägre minimivikt och därmed smidigare cykel vs effekt har vi ju redan testat och det föll väl inte direkt väl ut.....
Jag tror tyvärr vi får se en massa V4 eller R4 konstruktioner som inte är ett dugg nydanande men jag hoppas jag har fel.
 
Hondas ryktade V3 kan dom ju damma av nu. Samma kolvar och stakar mm är ju möjligt att bara att ta från deras MotoGP hoj. Iaf mycket av tekniken därifrån. 200cc per cylle isf. Kan återavända fjolårs grejjer som är beggade. :)
 
FIM har här släppt lite mer info än i artikeln... Cyklarna skall bla tydligen gå på pumpsoppa....

Nu vill jag spy igen....

EDIT: Dessutom enbart 17" hjul (vad är det nu för fel på 16,5") och inga kolfiberfälgar (är de mycket dyrare än smidda maghjul?)

Det som gör kolfiberfälgar markant dyrare än magnesiumhjul är att krash = soptunnan.

De kan spricka fint utan att du kan se det etc. Magnesiumhjul brukar överleva vanliga krascher och kan då återanvändas.

Med en Lorenzo eller Cheka i teamet kan det bli merkostnader på 100 000 per tävlingshelg i fälgar :näsblod
 
Fast en V2 ger ju redan från början mindre effekt då verkar det väl dumt att de skall tvingas varva mindre också. Det där med lägre minimivikt och därmed smidigare cykel vs effekt har vi ju redan testat och det föll väl inte direkt väl ut.....
Jag tror tyvärr vi får se en massa V4 eller R4 konstruktioner som inte är ett dugg nydanande men jag hoppas jag har fel.
Nja, en V2 ska väl inte varva mindre? Då har jag missat något. Jag trodde varvtals begränsingen var samma oavsett 2, 3 eller 4 cylindrar. I så fall kan jag tycka det relevant med en gräns som är billig att uppnå även med en två-cylindrig motor.
Vi har väl redan haft denna diskussionen med kolvhastighet, antal cylindrar, varvtal etc.?
 
FG Sport ska ha sagt att dom inte gillar denna nya klass. Men att dom inget kan göra åt den utan får kolla på sina egna instressen istället (WSS600).

Nja, en V2 ska väl inte varva mindre? Då har jag missat något. Jag trodde varvtals begränsingen var samma oavsett 2, 3 eller 4 cylindrar. I så fall kan jag tycka det relevant med en gräns som är billig att uppnå även med en två-cylindrig motor.
Vi har väl redan haft denna diskussionen med kolvhastighet, antal cylindrar, varvtal etc.?

Jo det verkar du ha missat det! :D ;)

1000 varv mindre får dom varvas. :tummenupp

http://www.fim.ch/sec/documents/f_6127.pdf
 
Last edited:
Så går det när praktiska beslut tas av dimmiga hjärnor i rökiga lokaler ...
Var det verkligen det bästa de kunde komma på? Det känns som om FIM gräver roadracingens grav med egna spadar ...
 
Tror och hoppas att man ändrar reglementet till något vettigare. Ska det vara gp-racing så ska det vara gp-racing, även om man gör saker för att hålla ner kostnaderna. Nu blir det ju bara löjligt..
 
Dorna vet hur man DÖDAR reglementet! Nu Kommer jag titta på superbike/supersport i stället. Det är ju där teknologin finns!!!!

2-takts taliban
 
Roligare namn än Moto2 kunde dom väll kommit på med? Låter som namnet på ett dåligt tv-spel.


Så här sa ena Flamini brodern på Magny-Cours WSBK racet i år.
“We are absolutely certain and our lawyers are absolutely certain, that our exclusive rights to use production-derived motorcycles and engines is protected in our contracts.”
 
Så här sa ena Flamini brodern på Magny-Cours WSBK racet i år.
“We are absolutely certain and our lawyers are absolutely certain, that our exclusive rights to use production-derived motorcycles and engines is protected in our contracts.”

Intressant ... hoppas nån kan stoppa ner det i halsen på dödgrävarna.
En fråga; Är det Dorna eller FIM som ligger bakom förslaget, eller har de hjälpts åt?
 
Intressant ... hoppas nån kan stoppa ner det i halsen på dödgrävarna.
En fråga; Är det Dorna eller FIM som ligger bakom förslaget, eller har de hjälpts åt?
Det är väl MSMA som kommer med förslaget på de grundläggande förändringarna som sedan godkäns av IRTA, Dorna och FIM?
 
Såg på motogp.com att man fått DEWALT som sponsor till DORNA. Så det är inte bara dom nya reglerna som verkar vara tagna från NASCAR.. Nu tar man dessutom deras huvudsponsor!! :tungan :D

Kan man gissa att Goodyear får dealen på enhetsdäck i den nya klassen med!? :näsblod
 
moto2.....

....jag har inte missat ett enda Gp race ( varken på 2 eller fyra hjul - dock har jag inte sett allt live )) sen säsongen 1990 ! faktiskt.....och lider normalt sett svårt vid tanken på att riskera missa något men med de här förslagen tror jag inte att jag kommer att skaffa Viasat motor........jag kommer vara upptagen med att ligga på toa och spy.........

...och jag kommer att lära mina barn varför man inte skall köpa en honda (skriver fortsättningsvis deras namn med liten bokstav...)........ - har själv aldrig ägt och kommer inte att äga en...
 
Last edited:
Många ligger o kräkas i någon slags lokal epedemi nu förtiden!

Själv har jag svårt att se nu vad som skulle göra att Moto 2 inte kommer leverera bra race.

För det är väl därför man ser på racing, bra race liksom!?

Själv har jag sett en hel del bra race nationellt allt från rookie till pro superbike förvånats hur fort o bra många här hemma ex kan köra på anderstorp i förhållanden som påminner om vårfloder i våra norra delar av landet, alltså översvämmat etc etc.. Men sätter man alltid = mellan bra racing o Gp status så kan jag direkt påstå att man missat massor av bra race här hemma utan Gp status.

Vilken förövrigt otroligt löjlig hangup det blivit för många redan nu, långt innan man vet hur bra/dålig racing som producten spottar ut..
 
Kanske är ute och cyklar men som jag har förstått det så är det stora begränsningar i motorn men få för chassiet. Kan detta då inte vara bra för att möta japans honda, yamaha, suzuki och kawasaki mot europas derbi, aprilia, giliera och ktm? Detta borde inte ge fördel till någon då motorns kapacitet inte verkar vara den avgörande faktorn. Eller? Det är ju också viktigt att kostnader hålls nere för annars kommer ingen köra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top