Nya 600cc klassen= Moto2

"We are in Grand Prix Racing, so why would we use a street engine? This is like a jockey riding a donkey in a horse race...."
 
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:
Om man bara vill åt racing på lika villkor/jämnare racing, så kan man ju lika gärna köra R6-cup i vm.
Nja, med den skillnaden då att Yamaha i det fallet skulle ha en dominerande ställning, och det skulle bli Yamahas plantskola av det hela. Så riktigt detsamma kan jag inte se att det blir.
 
Innan dom hinner ändra det: Vissa reportrar har noll koll på racing och teknik men försöker ändå skriva om det. Enligt denna artikeln finns det 3-taktare i dom nya reglerna och 2-taktarna får minsta viktgränsen tilldelade i Moto2! :D

http://www.motograndprix.de/index.php?page=2&newsID=33557666



Das minimale Gewicht für die Motoren liegt bei:
53kg für Viertakter,
50kg für Dreitakter,
47kg für Zweitakter.

Das Fahrwerk ist nach wie vor ein Prototyp. Innerhalb der gegebenen Richtlinien, durch das Technische Reglement der FIM Grand Prix, ist die Umsetzung frei. Es ist nicht erlaubt den Rahmen, Sitz, Tank, Schwenkarm oder die Motorenabdeckung von Serien-Maschinen zu verwenden.
Minimal Gewicht:
135kg für Viertakter,
130kg für Dreitakter,
125kg für Zweitakter.
 
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Jag är allt annat än nån tvåtaktsfantast, men jag tycker det här verkar som en fruktansvärt tråkig klass på pappret framförallt för att den verkar så icke-GP enligt reglementet.
 
Innan dom hinner ändra det: Vissa reportrar har noll koll på racing och teknik men försöker ändå skriva om det. Enligt denna artikeln finns det 3-taktare i dom nya reglerna och 2-taktarna får minsta viktgränsen tilldelade i Moto2! :D

Teknikens under! Vill se! Det här är en spark i röven på alla teknikfientliga bakåtsträvande tvåtaktstalibaner som tidigare i den här tråden hävdat att detta innebär "standardhojsracing" och som hela tiden vill att allt ska vara som det alltid varit. Detta är framtiden, tretaktsmotorn är här!

Undrar hur den funkar....:confused:
 
Teknikens under! Vill se! Det här är en spark i röven på alla teknikfientliga bakåtsträvande tvåtaktstalibaner som tidigare i den här tråden hävdat att detta innebär "standardhojsracing" och som hela tiden vill att allt ska vara som det alltid varit. Detta är framtiden, tretaktsmotorn är här!

Undrar hur den funkar....:confused:

som schottis 1 o 2 o 3 hopp=)
 
Varför inte en ny 400cc serie..!?? :va


vilka as, spö ska dom ha! :mad:
 
Varför inte en ny 400cc serie..!?? :va

Kan hålla med om att 400cc verkar skit kul :tummenupp

Men det är väl ändå så att i dom traditionellt köpstarka ekonomierna körs det populära liter cyklar och 600cc och att Moto 2 ytterligare skulle attrahera många fler "young guns" att gå till butiken o handla hem en Moto 2 replika.
 
Förstår besvikelsen hos dem tvåcylindriga tvåtaktsmotorer är livet o allt annat suger.

Jag har följt en del från GP2 serien alltså formelserien under F1 och funnit spektakulära omkörningar och framförallt täta race vilket jag känner att oxå Moto 2 kommer att bjuda på.. Sedan är det ju inte säkert att reglementet är hugget i sten, det finns säkert utrymme för lite dynamik där oxå se.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.
Att detta skulle vara lösningen för de problem man säger sig stå inför dvs. kostnaderna och avsaknaden av tät racing tror jag inte en sekund på.
Som sagt. En konstgjord klass.
 
Motorerna kommer ju vara "sämre" än dom som finns i butik till Svenssons. En helt vanlig R6 gatmotor är ju diskfalificerad på flera punkter för den är för extrem. Variabla insug och titanventiler tex. Så att motorerna skulle locka fler köpare tror jag inte. Kommer ju bli ett chassie och programerings VM i den nya klassen. Inget som kommer säljas till kunder..
 
Det handlar inte om tvåtaktare eller frytaktare utan om att reglementet är en superimpotent, slaktad, kastrerad version av allt det GP-racing står för.
Att detta skulle vara lösningen för de problem man säger sig stå inför dvs. kostnaderna och avsaknaden av tät racing tror jag inte en sekund på.
Som sagt. En konstgjord klass.

Det är intressant, jag har kamrater som slutade titta på roadracing vm då 500cc gick förlorat och jag har förstått att många skippar MGP idag pga trista race och utvecklingen med överflödet av takniska prylar/hjälpmedel. Det är nog väldigt subjektivt vad GP-racing står för. Dom bästa förarna på dom "vildaste" cyklarna utan hjälpmedel eller GP-racing är där utveckling av teknik "kalla det för hjälpmedel om ni vill" premieras? Räkna med att fabrikerna ser att racingen ska generera teknisk utveckling på gatcyklar och sålda cyklar i butik och att då valet av kubik/klass tas med i beräkning. Själv tycker jag att 990cc tiden var kul o intressant samt tiden under -80 talet med nästan nya mästare varje år och bred topp.
 
Helt absurt när man tänker på att en R6/CBR/GSXR/ZXR motor är för avancerad för en klass i GP...
 
Till Hondas RS250R finns det ungefär 4 olika utväxlingar på varje växel att köpa.

Till RS125R har vi en komplett låda som innehåller alla köp + dom som vm team haft. Där är det 6 olika utväxlingar per växel. Kanske är 4 olika utväxlingsmöjligheter som inte finns att köpa normalt på 5:an och 6:an. Men en sån låda är nog max vad man kan hitta på för utväxlingar med vissa utväxlingar lägre och högre än växlarna närmast. Ettans main-axel ligger på 1800:-sek och vissa drev runt 500:- sek nya. Till en 250cc kanske ett drev kostar ca 800:- sek nytt. Så ingen jättekostnad dom sparar in på..

tack

så¨prototyp racing med max TRE alternativ per växel är vad som blir:huvet

och sen sälja för 20000euro (undra vad en "super" trimmad r6 lr nån annan 600:a motor är värd efter en helg.....)

vad får man göra åt utväxlingar i supersport600 nu????
 
tack

så¨prototyp racing med max TRE alternativ per växel är vad som blir:huvet

och sen sälja för 20000euro (undra vad en "super" trimmad r6 lr nån annan 600:a motor är värd efter en helg.....)

vad får man göra åt utväxlingar i supersport600 nu????

Dom har fritt i sina växellådor. Begränsningarna är bara att dom måste ha samma antal växlar som homologiserat och att dom inte får ändra primärväxeldrevet. Antal alternativ på dreven är inte begränsade i denna "produktionscykel klass".

Max-priset på elektroniken måste vara mindre än vad som spenderas i WSS med.
 
Last edited:
Så här lät klagokören från talibanerna när MotoGP kom också.

Vi snackar om en supportklass, det är inte hela världen.
 
Aprilia har lämnat in en förfrågan om att få köra 250GP 2 år tillsammans med den nya klassen. Man är inte intresserade av att bygga dom nya cyklarna då dom menar att dom inte kommer bli billigare. Ett konkurensmässigt chassie kommer bli dyrt och servicen på 4-t kommer bli dyrare än för deras 2-t menar dom.
 
Snacka om utvecklingsfientligt reglemente. Vem vill lägga enorma summor på utveckling när sedan valfri motståndare kan köpa motorn efter racet och sen kopiera fritt.......

Nu skall jag gå ut och spy....

Jag följer med och spyr!

Det är lika bra att dom radar upp ett gäng likadana cyklar i depån så får förarna dra lott om vilken dom ska köra för dagen.

Vill man göra det extra spännande så slänger man i tre bättre och tre sämre hojar i potten så att någon enstaka bottenförare får en pallplacering ibland, medans någon riktig talang får slita med ett ök....
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top