"Ny" wankel racer, Norton NRV588

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Hur mycket de kan varva beror på hur länge man vill att tätningarna ska hålla, de slits hårt mot "cylinder"väggarna när centripetalkraften ökar ju mer man varvar. Vid högt varv slungas tätningarna utåt. Hårt.
Sedan ger den stora arean i förbränningsrummet en stor avkylningseffekt som minskar verkningsgraden radikalt.
För motorcyklar skulle jag satsa på tvåtakt om valet var fritt. Men det går å andra sidan att sätta katalysator och turbo på en wankel, vilket svårligen låter sig göra med en skitraka.

Vill inte vara dryg men är väl det ändå med detta OT-inlägg. :rodnar
Centripetalkraft är den kraft som är riktad inåt i svängen. Alltså den kraft som ändrar rörelseriktningen. Dess så kallade motkraft är centrifugalkraften som egentligen inte finns utan upplevs av oss som att vi trycks utåt i svängen. Jämför med en boll i ett snöre som svingas runt. Ifall snöret går av så kommer bollen att fortsätta rakt fram i tangentens riktning och inte utåt i snörets riktning.
Alltså vill tätningarna fortsätta rakt fram vilket får följden att de trycks ut mot cylinderväggen.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top