Nipponbagarn
Ny medlem
Hur mycket de kan varva beror på hur länge man vill att tätningarna ska hålla, de slits hårt mot "cylinder"väggarna när centripetalkraften ökar ju mer man varvar. Vid högt varv slungas tätningarna utåt. Hårt.
Sedan ger den stora arean i förbränningsrummet en stor avkylningseffekt som minskar verkningsgraden radikalt.
För motorcyklar skulle jag satsa på tvåtakt om valet var fritt. Men det går å andra sidan att sätta katalysator och turbo på en wankel, vilket svårligen låter sig göra med en skitraka.
Vill inte vara dryg men är väl det ändå med detta OT-inlägg.

Centripetalkraft är den kraft som är riktad inåt i svängen. Alltså den kraft som ändrar rörelseriktningen. Dess så kallade motkraft är centrifugalkraften som egentligen inte finns utan upplevs av oss som att vi trycks utåt i svängen. Jämför med en boll i ett snöre som svingas runt. Ifall snöret går av så kommer bollen att fortsätta rakt fram i tangentens riktning och inte utåt i snörets riktning.
Alltså vill tätningarna fortsätta rakt fram vilket får följden att de trycks ut mot cylinderväggen.