Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Avgasrör

Är sporthoj officiellt organ för information från Svemo? Om inte, hur har man tänkt att alla ska veta vad som gäller när vi kommer till torpet i april? Får man inte starta utan böj? Känns som om den här tråden kommit upp lite av en slump. Borde inte någon från officiellt håll berätta vad som gäller?
 
Är sporthoj officiellt organ för information från Svemo? Om inte, hur har man tänkt att alla ska veta vad som gäller när vi kommer till torpet i april? Får man inte starta utan böj? Känns som om den här tråden kommit upp lite av en slump. Borde inte någon från officiellt håll berätta vad som gäller?



Vet man inte......behöver man inte bry sig :)
 
Skulle det verkligen hjälpa att sänka DB gränsen? tror inte det hjälper... Hårdare kontroller så att personer håller sig till reglementet är väl bättre?

T ex så ska väl inte en superstock förare som kör EM bli tvingad till att i princip sätta dit orginal system bara för att de kommer till sverige?

En internationell klass som t ex superstock kan väl inte ha olika regler i sverige? som i holland?

Att testa och fälla dem som inte uppfyller kraven är en självklarhet först därefter är det lönt att strama upp reglementet...

Alla måste följa både NT och specialreglemente för klassen och ljudkraven är angivna i NT vilket är överordnat SR. På EM är det en helt annan femma där gäller UEM reglemente.
 
Är sporthoj officiellt organ för information från Svemo? Om inte, hur har man tänkt att alla ska veta vad som gäller när vi kommer till torpet i april? Får man inte starta utan böj? Känns som om den här tråden kommit upp lite av en slump. Borde inte någon från officiellt håll berätta vad som gäller?


Slump och slump, det kom ju till efter att SVEMO publicerat protokoll.
Håller du inte koll på SVEMO Roadracing gren och deras protokoll när dom kommer ut?

Sandstream skrev:

som det står i första inlägget, slumpen är väl egentligen att SVEMO hittar på regler både för förare och arrangörer lagom till säsongen startar.

Att testa och fälla dem som inte uppfyller kraven är en självklarhet först därefter är det lönt att strama upp reglementet...

Alla måste följa både NT och specialreglemente för klassen och ljudkraven är angivna i NT vilket är överordnat SR. På EM är det en helt annan femma där gäller UEM reglemente.

Sist men inte minst gäller ju Tilläggsreglerna iallafall på SM tävlingarna... där man kan skriva ytterligare saker, som att ljudet får max vara 92dB i förbifart istället för 95, då blir det skoj! :yoparty
 
Last edited:
Sist men inte minst gäller ju Tilläggsreglerna iallafall på SM tävlingarna... där man kan skriva ytterligare saker, som att ljudet får max vara 92dB i förbifart istället för 95, då blir det skoj! :yoparty
Det blir väl minst roligt för arrangören för det är nog ingen som anmäler sig.
 
tycker det tråkigaste är att racing SKA ju låta, det ska vara ylande motorer som brakar,, inga tysta som låter som symaskiner. det skulle ta mycket för upplevelsen enligt mej om alla åkte runt på originalsystem..:( ljudet är ju en del av tjusningen med racing enligt mej iaf...
 
Varför inte?
Bara för att du får slå en kvinna i ett land så betyder inte det att det är OK att spöa kärringen här.

De är väl inte helt samma sak kanske...

Alla fall va jag tycker...

Superstock 600 har väl samma reglemente i sverige som i t ex holland förutom just ljudkrav? eller?
 
Mitt förslag är enkelt, inför orginal-system till 09 och gör det nu så vi har tid att köpa. Då blir det slut på fulkrökar och hemmapulade lösningar som åker av. Det är den enda vägen och den dan vi inte klarar det med orginal-blås får vi lägga ner tyvärr.

björn
 
Svemo i ett nötskal.

Sådant här snor inte bara effekt, men kan ju bli livsfarliga projektiler då många sådana här kommer monteras dåligt och kan lossna.

Säkerhetstänkandet vet jag inte om det är så viktigt i bullersammanhang?

Snor ingen effekt om det är rätt gjort. Och livsfarliga projektiler är väl dagens löjligaste, det gnälldes på hajfenor när det infördes och de kunde lossna etc etc.
Ännu längre tillbaka gnälldes det på att montera på ljuddämpare, de kunde lossna!
 
Jag har en dämpare som är e-godkänd med db-killer i. Kan den räknas som en orginaldämpare tro? Den är ju godkänd för gata iallafall.
Problemet med db-killers som sätter för mycket stopp är att du fort bränner ut innehållet i dina slipons och dom kommer till slut låta ännu mer. Bäst är bara en krök med ett nät på slutet så ljudet splittras ner mot marken.

Snor ingen effekt om det är rätt gjort. Och livsfarliga projektiler är väl dagens löjligaste, det gnälldes på hajfenor när det infördes och de kunde lossna etc etc.
Ännu längre tillbaka gnälldes det på att montera på ljuddämpare, de kunde lossna!
Nej det är absolut inte dagens löjligaste. Det lossnar saker på hojar och om ALLA ska köra runt med metallrör på slutet av sina slipon så kan jag garantera att några kommer lossna och tjena att bli träffad av en sådan eller att ens köra på ett rör i 150-200 +.

Men ja, det är inte ofta, men det är absolut inte dagens löjligaste. Det står nog Svemo för.
 
Last edited:
Det där med vågutbredning och upplevd ljudnivå är tyvärr inte så enkelt. En omriktad avgasmynning riktar om ljudvågorna de dämpas inte. Ljudvågorna kommer att träffa tant Agda 500m bort även om vi kan uppvisa låga mätvärden i bankanten.

Riktar vi ljudvågorna mot asfalten slås de sönder och dämpas en del ytterligare mot om vi riktar dem upp mot grannen.

Men 500meter bort får någon döda koltrastarna för de låter högre än motorcyklar från en bana.
 
chrome-exhaust-extension.jpg


eller varför inte en sån här:

lejontass-liten.jpg
 
Ofta tvärtom, tvåtakt får problem vid bankanten, men inte längre bort. På alla andra ställen än hos Mike, där låter tvåtakt värst hos grannen tydligen.
För att ställa till det ännu mer...
Upplevd ljudnivå (till skillnad från uppmätt ljudtryck) 'mäter' man med örat som är som mest känsligt vid 3kHz och avtar i känslighet neråt resp uppåt i frekvens. T ex så upplever vi att 15dB ljudtryck vid 3kHz har ungefär samma ljudnivå som 90dB ljudtryck vid 20Hz eller ungefär samma ljudnivå som 35dB ljudtryck vid 10kHz.
 
hahah

tycker svemo gör fel när de "sätter regler" som alla rr folk ska rätta sig efter.. min åsikt är att rr är redan f-- up svårt att hålla på med i sverige.
tänk om svemo själva kunde ta fram en produkt som alla kunde använda för att rätta sig efter reglementet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top