Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
 
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?

Ofta tvärtom, tvåtakt får problem vid bankanten, men inte längre bort. På alla andra ställen än hos Mike, där låter tvåtakt värst hos grannen tydligen.
 
Db mätning e så grymt missvisande för vad buller eg är.
 
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.

Ecksackt! Bra förslag. Men ett ännu bättre är ju att alla ska ha bättre ljuddämpare! Eller varför inte original!
 
Last edited:
Tanken är nog i allas ögon inkl mina skitbra men det som man reagerar emot är ju självklart att SVEMO alltid skall vara ute i sista sekunden med ändringar mm vilket gör allt så förbannat mycket mer krångligt då åtminstonde jag inte vill borra mm i ett flång nytt system för ex antal tuselappar!!

/Fürstenhoff.

Ah! Du kommer mula burken halvägs in i säsongen ändå. :tummenupp
 
Ljudvågor ner i asfalt= ljudet studsar, skulle man rikta om avgasystemen så skulle det vara rakt upp i luften då sannolikheten för reflektioner är minst där.

Klart tant agda skulle bli lycklig om hon fick 10dB mindre på sin gård men det uppnås inte genom att rikta om avgasmynningen utan genom att ändra det som kommer därur.
Ett praktiskt test många kan relatera till: När du närmar dig en RR bana, vilka cyklar hör du först? Ducati/twin eller en 2-t? Klarar inte båda cyklar precis samma mätnorm i bankanten?

Om Mike uppmätt minskat ljud hos grannen MED rörböjar är det väl så att praktiken i detta fall slår teorin?!
Ponera att Agda bor 200m från banan i startrakans förlängning bakåt (ehhh... menar alltså väster om banan). Om man kan leda ner ljudet i asfalten för att sedan få ljudet att studsa åt alla möjliga håll (istället för att hon sitter mitt i blåset) så kommer det ju låta mindre hemma hos henne eller hur?! Det är ju det väldigt praktiska problemet med nivåer hos intillboende som ska lösas på det här sättet oavsett om den totala energin som sprutas ur respektive pipa fortfarande är densamma. Vi är nog överens egentligen, tror jag :)




Självfallet är det sent att komma med en sån här grej så här nära säsongen men vem vet vad som ligger bakom? Det kanske är ett direkt hot från flera arrangörers kommuner/länsstyrelser att ordna nåt. NU! Och det här var bästa sättet.
 
Om problemet är ljudnivån på vissa banor (och vissa länsstyrelser), borde det inte sättas andra bullerkrav på berörda banor isåfall?
Bananläggningar har ljudnivåkrav som baserar sig på närmsta bebyggelse.
Detta innebär problem då mätningen görs på Mc:n.

Antingen har man en låg ljudnivå på Mc:n och kan åka på alla banor eller så får alla banägare ordna anläggningen så de klarar kraven.

Sanningen kommer förmodligen att bli något mittimellan.

För övrigt börjar tråden likna den om oseriösa säljare av motorcyklar på blocket, många har synpunkter på hur värdelösa SVEMO är utan att veta bakgrunden.
 
Skule man vilja minska bullret skulle ju piporna riktas rakt upp!
Dvs mot en reflektionsfri miljö - dvs fria rymden.
Att vinkla ner 45 grader mot den hårda asfalten hjälper ju bara ljudet att sprida sig via reflektion.
Fråga vilken baslådetillverkare som helst.

HUr man gör denna krök?
Ja regkementet säger väl inget om vilken diameter den ska ha?
Alltså tar man en slutböj till ett vanligt stuprör av tillräcklivt grov kaliber och sågar två snitt i den raka delen på, sen drar man fast den utanpå bakdelen av sin ordinarie ljuddämpare. :tummenupp

Inte snyggt.

Men reglementsenligt.

Och stjäl ingen effekt.

Buller är..... oönskat ljud... :rolleyes:

X-aakt!

Alltså finns inte motorbuller!
 
Last edited:
Fel tänkt av SVEMO, regler är till för att kriggås och kommer så att göras. Det som i slutändan sätter gränsen för bullret är kravet om bergänsing av ljudnivån vid bankanten. Om man riktar ner ljudet och därigenom sänker ljudnivån så inbjuder det bara hojägarna till att öppna upp systemen ytterligare, och vips så är man snart uppe på samma höga ljudnivå som tidigare. Summa summarum: inget vunnet, bara en kosmetisk förändring. Som Boris säger, det enda sättet att åstakomma en reell förändring är att kräva sänkt ljudnivå vid förbipassering och genom större/effektivare ljuddämpare. PuNGt!
 
Jag har en dämpare som är e-godkänd med db-killer i. Kan den räknas som en orginaldämpare tro? Den är ju godkänd för gata iallafall.
 
Om man riktar ljudet neråt OCH in mot banans centrum får ljudet alltid den längsta vägen att gå innan den träffar grannar. Oavsett vart på banan du är måste ljudet korsa anläggningen, och på det sättet kanske man får en tydligt mätbar skillnad hos grannar.
Kan det vara en 300 meter från depån på Gelleråsen till Eje kurvan blir det en del x-tra meter att räkna med.
 
Om man riktar ljudet neråt OCH in mot banans centrum får ljudet alltid den längsta vägen att gå innan den träffar grannar. Oavsett vart på banan du är måste ljudet korsa anläggningen, och på det sättet kanske man får en tydligt mätbar skillnad hos grannar.
Kan det vara en 300 meter från depån på Gelleråsen till Eje kurvan blir det en del x-tra meter att räkna med.


Eh - jodå. Men nu går ju inte alla kurvor åt samma håll...
 
Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.

Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...

226_ny.jpg


Årets mest sålda pryl i RR Sverige 2008?

Uppfyller reglerna och snor ingen effekt, kostar dessutom 50kr på byggmax och går att bula ut efter en krasch...

EDIT: 59.90 kostar rörvinkel till stuprör på byggmax, gruppköp någon?
 
Last edited:
Hela ljud-debatten genomgick ju motardjepparna för något år sedan, från att ha varit väldigt slappt reglemente med små och väldigt öppna ljuddämpare så stramade man upp reglementet. Resultatet blev cyklar som lämnade precis lika mycket effekt men gick betydligt tystare fast använde sig av 2 ljuddämpare.

Vill man ha ned ljudnivån så sänk dB gränsen istället för att hålla på med dessa illa hopyxade regler...

Skulle det verkligen hjälpa att sänka DB gränsen? tror inte det hjälper... Hårdare kontroller så att personer håller sig till reglementet är väl bättre?

T ex så ska väl inte en superstock förare som kör EM bli tvingad till att i princip sätta dit orginal system bara för att de kommer till sverige?

En internationell klass som t ex superstock kan väl inte ha olika regler i sverige? som i holland?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top