Ny nicasil, nödvändigt ?

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Beräkna medelvärde ska du även göra på mitt sätt ;)

Men det låter ju jobbigt, sånt jag inte är bra på :gnissla :D

Råkade förresten klanta till mig totalt igår.. :huvet
Nån som vet vart man kan köpa ny? Biscaya? Mito Mondo? :gnissla
dsc05089n.jpg
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Men det låter ju jobbigt, sånt jag inte är bra på :gnissla :D

Råkade förresten klanta till mig totalt igår.. :huvet
Nån som vet vart man kan köpa ny? Biscaya? Mito Mondo? :gnissla
dsc05089n.jpg

Har du hängt med i mellanstadiematten så klarar du säkert att räkna ut medelvärde ;)

Samma sak har hänt mig fast med väggen som är i mitten så det klarar sig i mitt fall. Tror det är billigare och snabbare om du bara sticker till någon verkstad som kan svetsa alu så fixar de det för en tia :)

(Visst är den seg att få av? :hihi)
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Har du hängt med i mellanstadiematten så klarar du säkert att räkna ut medelvärde ;)

Samma sak har hänt mig fast med väggen som är i mitten så det klarar sig i mitt fall. Tror det är billigare och snabbare om du bara sticker till någon verkstad som kan svetsa alu så fixar de det för en tia :)

(Visst är den seg att få av? :hihi)

Där e haken, hängde inte med riktigt :gnissla :D
Tur man har miniräknare, ska nog gå ändå.

Det kan man göra, men när jag tänker efter är det lika bra att köpa nytt. :)
Haha, nej det tyckte jag inte faktiskt :tungan
Har en fråga till. Fjädern, ena änden fattar jag hur den ska sitta/greppa tag men den lite längre andra änden fattar jag inte :va

Såhär låg fjädern när jag lossade övre kåpan, alltså utanför:
canvas2s.png
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Vet ni vad, gamla italienare kostar fan att reparera helt enkelt, de kostar inget att köpa när de är gamla men det är fan ett helvete om nu ingen har grejor ligger när nåt går fel.

Gäller erkänt ändå för en del japs.

Det jävla jobbiga om mna nu inte gav några tusen för hojen är ju att det knappt lönar sig att reparera eländet då det ju ändå är en 20 år gammal hoj.

Det är främst sånt som hållit mig från dem, annars är de ju sen slutet av 80-talet jävligt fina maskiner som kom starkt som fan, men tiden går och grejorna kostar ändå som om det var sprittny hoj.

Jag hoppas du får igång den billigt ändå, det vore förjävligt om du fick beta av lika mycket att rusta den som den kostat dig at köpa.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Där e haken, hängde inte med riktigt :gnissla :D
Tur man har miniräknare, ska nog gå ändå.

Det kan man göra, men när jag tänker efter är det lika bra att köpa nytt. :)
Haha, nej det tyckte jag inte faktiskt :tungan
Har en fråga till. Fjädern, ena änden fattar jag hur den ska sitta/greppa tag men den lite längre andra änden fattar jag inte :va

Såhär låg fjädern när jag lossade övre kåpan, alltså utanför:
canvas2s.png

Nu blir det rätt svårt att förklara.
Slit ut axeln med lager.
Sidan som är till höger på bilden lägger du i andra blockhalvan och sen vrider du axeln 2-3 varv så att fjädern spänns och sedan trycker du i andra lagret också. Tryck riktigt hårt för det har en tendens till att hoppa ur.

Har du en verkstadsmanual?
 

RD 350 ROCKS

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2010
Ort
Lund
Hoj
350 ypvs
Nej du kan inte mäta kolven eller cylindern med ett digitalt skjutmått.
Eller mäta kan du ju göra, men inte så stor chans att det blir rätt.
Det bästa är nog om du tar din cylinder till en duktig mc mekaniker och låter han mäta den.
Den gamla kolvens mått är inte heller så intressant eftersom den är sliten.
Och cylindern ska inte vara rund.

Och var extremt varsam när du slipar toppen, viktigt att du inte ändrar några radier eller vinklar.
Fila bara försiktigt eventuella grader som stårupp.

Hmm, det är väl en fördel om cylindern är rund,,däremot så är kolven ALLTID oval,,när den är kall, sen blir den rund när den är varm.
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Nu blir det rätt svårt att förklara.
Slit ut axeln med lager.
Sidan som är till höger på bilden lägger du i andra blockhalvan och sen vrider du axeln 2-3 varv så att fjädern spänns och sedan trycker du i andra lagret också. Tryck riktigt hårt för det har en tendens till att hoppa ur.

Har du en verkstadsmanual?

Förstod lite av det du skrev, jag ska ta med hela skiten in imorn så jag sitter vid skrivbordet och sätter ihop skiten :D
Mailade förresten Biscaya igår, dom svarade efter 20min och sa att delen jag gjorde sönder kostar 90kr och att den fanns hemma. Passar även på att beställa ny packning mellan cylindern och ventilblocket + ny fjäder :) Skickar beställningen senast på måndag.
:tummenupp för dom!

Jepp, har en verkstadsmanual. En luddig sådan, men det mesta finns med. Dock på dålig engelska. :gnissla

Pappa och jag mätte kolven idag bara för att se hur sliten den var. Vi mätte upp den till 55,935 +- 0.005 :D
Och då mätte vi så långt ner som möjligt.
Väntar på att han ska ta hem invändig mikrometer från jobbet då de är på kalibrering så vi kan mäta cylindern exakt :yoparty

Tackar oändligt för all hjälp jag fått, allihopa!! :krama :Bugar
 

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Jepp! Mätt cylindern till 56,01 och gamla kolven till 55,93 = 0,08mm spel :gnissla
 
Last edited:

Jonthengberg

Fullt ös
Gick med
1 Sep 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-S750 2019 & KTM 640 SM 2004
Istället för att göra en ny tråd så skriver jag här!

Har varit på Wasa Motor idag och pratat med Örjan som nämndes tidigare i tråden. Jag stoppade ju som sagt i en ny kolv och har nu kört 195 mil ungefär då jag fick för mig att kolla till kolven. Så jag tog av röret och kikade upp in i cylindern och såg en massa repor på kolven så jag bestämde mig för att plocka ner.

Tog med mig kolven och cylindern till Wasa Motor och frågade om det var nödvändigt med nytt nikasil, vilket han inte trodde det var. Reporna trodde han var skit som kommit ner i vevhuset och sen följt med gaserna upp. Han rekommenderade mig att köra på en vegetabilisk olja från Castrol med en oljeblandning av 5% då det skulle kyla bättre och att jag skulle få bättre effekt tydligen. Då behövs väl att man feta på blandningen lite eftersom oljan tar bensinens plats i munstyckena, inte sant?
Han skulle iaf hona cylindern och se om han hittade en annan kolv som inte hade kolvbulten så högt upp. Kommer inte riktigt ihåg vad han sa men det skulle tydligen vara bättre. :confused:

Någon som har några synpunkter på det där med oljan, 5% verkligen? :rolleyes:
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top