Ny nicasil, nödvändigt ?

DEt kn du lita på, fast jag för länge sen gått fri från 4t i 125 klassen så ser jag det faktiskt som illa att 11kw anses vad man ska ha, varför då liksom?

Jag vet om att om jag tog ett sånt hojkort idag så blev det en ostrypt 2taktare, 4t är trevligt en lite fr kent i den här klassen helt enkelt, intresset för hojar som går typ 110-120 på mätaren käns ganska B, det enda vi provade på mion tid var just tat dra mot varandra.

Det hörde som till, och inge dog heller fast n del mindre nogaräknade lyckades vurpa rejält och slå sönder hojarna.

Så ja, trist sagt men jag hade hellre sett att folk som verkligen orkar angagera sig för ett lätt kot ska få köra vilken jävla 125a som helst, som det är nu får man väl knappt göra det på mellankort.

Allt slutar på de högre nivåerna i strypta sporthojar som knappt orkar gå, strypningfarna åker dock bort hmma efter besiktning.

Jaja, lie gnällig är jag kanske:-D
 
Till ämnet lite haha :D
är det en domad eller flat kolv jag har på bilden på första sidan ? :gnissla
 
Svårt att se på bilden. Om det är en platt så är den helt platt på toppen. Är det en domad så den lite rundad där uppe, det ser du enkelt om du tittar längs med kolvtoppen ;)

De 2-ringade kolvarna är oftast domade (finns undantag)
 
Svårt att se på bilden. Om det är en platt så är den helt platt på toppen. Är det en domad så den lite rundad där uppe, det ser du enkelt om du tittar längs med kolvtoppen ;)

De 2-ringade kolvarna är oftast domade (finns undantag)

Den är inte HELT platt, lite rundad på toppen. Men jag vet inte om det ska synas jättemycket :va

Förresten, hur mäter man squishen på bästa sätt när man tagit av cylindern och allt? :gnissla
 
Den är inte HELT platt, lite rundad på toppen. Men jag vet inte om det ska synas jättemycket :va

Förresten, hur mäter man squishen på bästa sätt när man tagit av cylindern och allt? :gnissla

Centrum på kolven är väl ca 3-4mm högre än ute vid kanterna på en domad kolv.

Går inte att mäta squishen exakt om cylindern inte är på.

Skruva på cylinder och topp med alla packningar och spänn så hårt som det ska vara. Ta lödtenn som du vinklar så du får in det genom tändstifthålet och intill cylinderväggen. Kör ett varv med startmotorn eller för hand. Biten som är mot cylinderväggen böjer du 180* så att det blir som ett U mot väggen. Viktigt att mäta precis ovanför kolvbulten, alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning. Mät några gånger på varje sida.
 
Centrum på kolven är väl ca 3-4mm högre än ute vid kanterna på en domad kolv.

Går inte att mäta squishen exakt om cylindern inte är på.

Skruva på cylinder och topp med alla packningar och spänn så hårt som det ska vara. Ta lödtenn som du vinklar så du får in det genom tändstifthålet och intill cylinderväggen. Kör ett varv med startmotorn eller för hand. Biten som är mot cylinderväggen böjer du 180* så att det blir som ett U mot väggen. Viktigt att mäta precis ovanför kolvbulten, alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning. Mät några gånger på varje sida.

Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va
 
Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va

:confused:
alltså antingen till vänster eller höger i hojens körriktning

" Nu lutar ju cylindern lite framåt-uppåt, hur mäter man då?"
 
Last edited:
Kolla första sidan, finns bild ;) Tycker mig ser 2 ringar, men jag vet ju inte. Kanske skelar ? :D
Vill bara veta om det är en domad, vilket jag tror, eller en flat. :)

e flatside med 1 kolvrings på alla cagiva mitor innan 95,vet de för ja har ägt en själv :) även om den ej funka och sakna hjul :rolleyes:

Som svenne har gått över en miljontusenbiljons gånger så blir sqiushen fel med en domad kolv, så vet nte vf alla som bytar envisar om att ha 2 kolvringar, flatside enkolvsring kicks ass! :yoparty

för lite rolig fakta så va dreven rent åt helvete på startmotorn, anledningen

De tog en ringnyckel och kroppsvikt för o få veven snurra runt :rolleyes:
 
Last edited:
Han har dock ingen Mito utan en C12 Freccia, det kan säkert skilja, jag skulle då iaf ta reda på hur det låg till.

Varför skulle man ta bort den under kolvringen plötsligt? vad är det för överlägset med det på en gathoj?

Jag har iaf jäkligt svårt att se at man utan andra modifikationer skulle tjäna nåt på att ta bort en kolvring.

DEt är ju typiskt med 2taktare att man bör gå hela kedjan rakt igenom egentligen för att efffekten ska öka, annars flyttar man bara om var toppeffekten ligger.
 
Det finns Wiseco platt med 2 ringar. Skulle nog föredra den till gatkörning om man kör med platt kolv :)

Ja men då har jag en domad, tack! :)

Precis ovanför kolvbulten till vänster eller höger? Fattar inte riktigt. Höger bakåt och vänster framåt om man står på vänster sida om hojen?
Ska man inte mäta i mitten där det är som högst ? :gnissla
Men om jag böjer lödtennet som ett U kommer jag ju inte kunna hålla i det? :va

http://www.gasgasrider.org/assets/images/squish1.gif

Du ska mäta där det står "squish band thickness" fast precis ovanför kolvbulten. Mäter du inte ovanför bulten så glappar kolven och din mätning kommer att visa mer squish än du egentligen har.

Här finns en guide http://www.garagego.se/forum/guider/cross/98155/Guide-hur-man-maeter-sin-squish/

På första bilden ser du hur jag menar att du ska vika änden på tennet.
 
e flatside med 1 kolvrings på alla cagiva mitor innan 95,vet de för ja har ägt en själv :) även om den ej funka och sakna hjul :rolleyes:

Som svenne har gått över en miljontusenbiljons gånger så blir sqiushen fel med en domad kolv, så vet nte vf alla som bytar envisar om att ha 2 kolvringar, flatside enkolvsring kicks ass! :yoparty

för lite rolig fakta så va dreven rent åt helvete på startmotorn, anledningen

De tog en ringnyckel och kroppsvikt för o få veven snurra runt :rolleyes:

Nej min är med 2 ringar. Här e bild om du inte tror mig ;)
Hehe, kolla kolvkanten :D :yoparty

dsc05063i.jpg



Det finns Wiseco platt med 2 ringar. Skulle nog föredra den till gatkörning om man kör med platt kolv :)

http://www.gasgasrider.org/assets/images/squish1.gif

Du ska mäta där det står "squish band thickness" fast precis ovanför kolvbulten. Mäter du inte ovanför bulten så glappar kolven och din mätning kommer att visa mer squish än du egentligen har.

Här finns en guide http://www.garagego.se/forum/guider/cross/98155/Guide-hur-man-maeter-sin-squish/

På första bilden ser du hur jag menar att du ska vika änden på tennet.

Skulle jag sätta en platt kolv i nu skulle jag få sänka squishen rejält för den skulle bli för stor :gnissla

Hur menar du ovanför bulten ? :va
Man ska väl mäta längst ut vid väggen och där e ju inte bulten eller ? :tungan
 
Skulle jag sätta en platt kolv i nu skulle jag få sänka squishen rejält för den skulle bli för stor :gnissla

Hur menar du ovanför bulten ? :va
Man ska väl mäta längst ut vid väggen och där e ju inte bulten eller ? :tungan

1. Menade inte att du ska sätta platt kolv, sa bara att det finns med 2 ringar. Hade du satt i en platt kolv så hade du fått lite högre squish, lägre komp och fel utformad topp i förhållande till kolv.

2. Ja, du mäter längst upp.

Bilden är när man tittar på kolvtoppen uppifrån.
Orange = där kolvbulten går (du ser den inte när du kollar uppifrån IRL)
Grönt = Där ska du mäta
Rött = Där ska du INTE mäta

Går nog inte att vara tydligare än så här :)
 

Bifogat

  • Squishmätning.png
    Squishmätning.png
    9.7 KB · Visningar: 50
1. Menade inte att du ska sätta platt kolv, sa bara att det finns med 2 ringar. Hade du satt i en platt kolv så hade du fått lite högre squish, lägre komp och fel utformad topp i förhållande till kolv.

2. Ja, du mäter längst upp.

Bilden är när man tittar på kolvtoppen uppifrån.
Orange = där kolvbulten går (du ser den inte när du kollar uppifrån IRL)
Grönt = Där ska du mäta
Rött = Där ska du INTE mäta

Går nog inte att vara tydligare än så här :)

Jaha, nu e jag med :tummenupp

Men på den sidan du länkade såg jag ett annat sätt man kunde mäta. Kolla så ser du. Är detta sättet lika bra? :)
 
Jaha, nu e jag med :tummenupp

Men på den sidan du länkade såg jag ett annat sätt man kunde mäta. Kolla så ser du. Är detta sättet lika bra? :)

Det andra sättet som visades är antagligen lite bättre, men du måste plocka av topplocket efteråt. Det duger gott å väl att göra på mitt sätt ;) Bara du mäter några gånger på varje sida om kolvbulten och är noggrann med att ha tråden helt intill cylinderväggen.

Du får nog ta 2mm tråd. Jag tror inte att 1mm räcker.
 
ja men bara för den satt i den när du köpte hojen så betyder de nte att de e org,

Såvida du inte köpte hojen ny från fabrik och haft den sen dess och bytt allting sj :)
 
..Och lägg gärna tenn på båda sidor, så att inte kolven vickar eller snedbelastar. Sedan tar man medelvärdet.

Jag brukar smälta tennkulor från lödtenn, de blir då naturligt av rätt storlek. Sedan fixerar jag dem med lite fett. Det röda på bilden.
 

Bifogat

  • IMG_1852.jpg
    IMG_1852.jpg
    241.9 KB · Visningar: 65
Last edited:
Det andra sättet som visades är antagligen lite bättre, men du måste plocka av topplocket efteråt. Det duger gott å väl att göra på mitt sätt ;) Bara du mäter några gånger på varje sida om kolvbulten och är noggrann med att ha tråden helt intill cylinderväggen.

Du får nog ta 2mm tråd. Jag tror inte att 1mm räcker.

Okaj, tackar! :)

ja men bara för den satt i den när du köpte hojen så betyder de nte att de e org,

Såvida du inte köpte hojen ny från fabrik och haft den sen dess och bytt allting sj :)

Sant :gnissla

..Och lägg gärna tenn på båda sidor, så att inte kolven vickar eller snedbelastar. Sedan tar man medelvärdet.

Jag brukar smälta tennkulor från lödtenn, de blir då naturligt av rätt storlek. Sedan fixerar jag dem med lite fett. Det röda på bilden.

Detta verkar jobbigt, räkna ut medelvärde och sånt :D
Kör på ovannämnda sätt :)
 
Beräkna medelvärde ska du även göra på mitt sätt ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top