Ny nicasil, nödvändigt ?

Stort tack! :tummenupp
Ska kollas igenom noga vid ett bra tillfälle.

Hur mäter man cylinder och kolv diameter ? Behöver man en sån indikatorklocka eller fungerar ett digitalt skjutmått :va

Har även en till fråga, vad ska jag göra med min topp ? :huvet :D
dsc04964j.jpg


du kan mäta med ett digitalt skjutmått, jadu du mäter tvärs över kolven alltså diametern, samma med cylinder, den kan vara lite oval så mät runt lite och se vilka mått du får :)

står det inte en bokstav under cylinder annars som visar vilken kolv du ska ha i?

hmm har för mig att man tappar rätt så mycket effekt på att det är sådana märken i toppen enligt graham bell.. slipa ner dom så mycket det går, sök runt lite på vad det gör för effektskillnad :)
 
du kan mäta med ett digitalt skjutmått, jadu du mäter tvärs över kolven alltså diametern, samma med cylinder, den kan vara lite oval så mät runt lite och se vilka mått du får :)

står det inte en bokstav under cylinder annars som visar vilken kolv du ska ha i?

hmm har för mig att man tappar rätt så mycket effekt på att det är sådana märken i toppen enligt graham bell.. slipa ner dom så mycket det går, sök runt lite på vad det gör för effektskillnad :)

Känns som att man inte riktigt kan lite på ett digitalt skjutmått men får se försöka hitta ett och köpa. Bra att ha till annat också :tummenupp

Det står Delta inristat under cylindern, antagligen storleken D då.
Japp, ska slipa ner märkena :)
 
Känns som att man inte riktigt kan lite på ett digitalt skjutmått men får se försöka hitta ett och köpa. Bra att ha till annat också :tummenupp

Det står Delta inristat under cylindern, antagligen storleken D då.
Japp, ska slipa ner märkena :)

Nej du kan inte mäta kolven eller cylindern med ett digitalt skjutmått.
Eller mäta kan du ju göra, men inte så stor chans att det blir rätt.
Det bästa är nog om du tar din cylinder till en duktig mc mekaniker och låter han mäta den.
Den gamla kolvens mått är inte heller så intressant eftersom den är sliten.
Och cylindern ska inte vara rund.

Och var extremt varsam när du slipar toppen, viktigt att du inte ändrar några radier eller vinklar.
Fila bara försiktigt eventuella grader som stårupp.
 
Nej du kan inte mäta kolven eller cylindern med ett digitalt skjutmått.
Eller mäta kan du ju göra, men inte så stor chans att det blir rätt.
Det bästa är nog om du tar din cylinder till en duktig mc mekaniker och låter han mäta den.
Den gamla kolvens mått är inte heller så intressant eftersom den är sliten.
Och cylindern ska inte vara rund.

Och var extremt varsam när du slipar toppen, viktigt att du inte ändrar några radier eller vinklar.
Fila bara försiktigt eventuella grader som stårupp.

Tänkte väl det.
Men går det bra med vilken mc-verkstad som helst liksom? Tror du dom tar någonting för det? :)
Den gamla kolven står på bokhyllan :tummenupp

Den ska vara lite mer sliten längre upp antar jag ? :gnissla
Ska bara försiktigt slipa ner hacken.
 
Du kan slipa toppen med sandpapper för att få bort graderna i jacken. Hela jacken kan du inte ta bort.

Tror inte att verkstan tar betalt för att mäta. De hoppas väl att du beställer delar hos dem istället :) Var du ska mäta kolven står beskrivet i manualen. Du kan inte mäta var som helst som speedfreak påstår.

Och cylindern ska inte vara rund.

Cylindern ska väl vara rund, det är väl bara kolven som ska vara oval? :va
 
Du kan slipa toppen med sandpapper för att få bort graderna i jacken. Hela jacken kan du inte ta bort.

Tror inte att verkstan tar betalt för att mäta. De hoppas väl att du beställer delar hos dem istället :) Var du ska mäta kolven står beskrivet i manualen. Du kan inte mäta var som helst som speedfreak påstår.



Cylindern ska väl vara rund, det är väl bara kolven som ska vara oval? :va

Självklart, menade kolven.
 
Du kan slipa toppen med sandpapper för att få bort graderna i jacken. Hela jacken kan du inte ta bort.

Tror inte att verkstan tar betalt för att mäta. De hoppas väl att du beställer delar hos dem istället :) Var du ska mäta kolven står beskrivet i manualen. Du kan inte mäta var som helst som speedfreak påstår.


Cylindern ska väl vara rund, det är väl bara kolven som ska vara oval? :va

Okej :tummenupp

Vet du hur jag ska rengöra avgasmekanismen på bästa sätt? Har öppnat den och det låg en massa svart gegga inuti :va
 
Okej :tummenupp

Vet du hur jag ska rengöra avgasmekanismen på bästa sätt? Har öppnat den och det låg en massa svart gegga inuti :va

Jepp, jag har precis gjort det.

Egentligen är den svarta geggan inte så viktig att få bort eftersom det bara är olja, men om du vill kan du ju fetta av och sen smörja lite med vad som helst.

Det är själva bladet som är det viktiga. Ta ca 240-papper och slipa bort all sot och sedan polerar du med autosol så att sotet får svårare att fastna sen :tummenupp
 
du kan mäta med ett digitalt skjutmått

Sa du vet är det inte mer noggrant än ett vanligt skjutmatt.

Jepp, jag har precis gjort det.

Egentligen är den svarta geggan inte så viktig att få bort eftersom det bara är olja, men om du vill kan du ju fetta av och sen smörja lite med vad som helst.

Det är själva bladet som är det viktiga. Ta ca 240-papper och slipa bort all sot och sedan polerar du med autosol så att sotet får svårare att fastna sen :tummenupp

Men olja kan ocksa koksa sig och göra att avgasporten inte kan röra sig. Göra rent är inte dumt.
 
Last edited:
Jepp, jag har precis gjort det.

Egentligen är den svarta geggan inte så viktig att få bort eftersom det bara är olja, men om du vill kan du ju fetta av och sen smörja lite med vad som helst.

Det är själva bladet som är det viktiga. Ta ca 240-papper och slipa bort all sot och sedan polerar du med autosol så att sotet får svårare att fastna sen :tummenupp

Såg din bild på alla delarna till avgasporten. Riktigt fräscht! :tummenupp
Om jag tar bort all gegga inuti, kan man hälla i en skvätt 2-taktsolja möjligen för att smörja? :)
 
Såg din bild på alla delarna till avgasporten. Riktigt fräscht! :tummenupp
Om jag tar bort all gegga inuti, kan man hälla i en skvätt 2-taktsolja möjligen för att smörja? :)

Kan du göra om du vill, men egentligen behövs ingen smörjning eftersom det är en så liten rörelse. Dessutom läcker det ju in olja där med tiden. Det är inte så noga hur man gör :)
 
Kan du göra om du vill, men egentligen behövs ingen smörjning eftersom det är en så liten rörelse. Dessutom läcker det ju in olja där med tiden. Det är inte så noga hur man gör :)

Okej, men jag häller i en liten skvätt iaf :)
Tack!

Någon som vet om det är samma motor på Freccia som Mito? :D
 
Okej, men jag häller i en liten skvätt iaf :)
Tack!

Någon som vet om det är samma motor på Freccia som Mito? :D

Inte 100, men jag tror det. Är det du som är Freccia90 på 125ccsportsbikes? Isf, din cylinder är klenare (mindre portar och antagligen lägre durationer). Den har mindre utlopp till avgasröret och också mindre inlopp, dvs mindre reed. Vill du byta till en kraftigare cylinder så måste du också byta insug och reed och ev avgasrör.

Jag har snart ett reedblock med ett lite söndrigt blad till salu om du är intresserad :)
 
Inte 100, men jag tror det. Är det du som är Freccia90 på 125ccsportsbikes? Isf, din cylinder är klenare (mindre portar och antagligen lägre durationer). Den har mindre utlopp till avgasröret och också mindre inlopp, dvs mindre reed. Vill du byta till en kraftigare cylinder så måste du också byta insug och reed och ev avgasrör.

Jag har snart ett reedblock med ett lite söndrigt blad till salu om du är intresserad :)

Hehe yes det är jag :D
Japp, vet det nu :tummenupp

Men jag tänker köra nästa säsong som den är nu men nästa vinter ska den trimmas! Då funderar jag på en större cylinder och allt som hör därtill. Går det att porta en sådan cylinder någorlunda bra? Lämnar givetvis in den. :gnissla

Tack för all info, mycket tacksam! :krama
 
Hehe yes det är jag :D
Japp, vet det nu :tummenupp

Men jag tänker köra nästa säsong som den är nu men nästa vinter ska den trimmas! Då funderar jag på en större cylinder och allt som hör därtill. Går det att porta en sådan cylinder någorlunda bra? Lämnar givetvis in den. :gnissla

Tack för all info, mycket tacksam! :krama

Klart man hjälper en Cagivapolare :tummenupp

Menar du att lämna in din cylinder på portning? Isf är det inte värt. Finns säkert cylindrar på Ebay. 66650E är den bästa gatcylindern och sen tror jag att 73037 (eller A0401 som den också kallas) kommer. Du bör nog också byta topp, lämpligen till 200H och köra med Wiseco plattkolv med 2 ringar. Sen passande insug, reed, VHSB34 förgasare och avstämt rör. Satan va den kommer att gå då ;)
 
Klart man hjälper en Cagivapolare :tummenupp

Menar du att lämna in din cylinder på portning? Isf är det inte värt. Finns säkert cylindrar på Ebay. 66650E är den bästa gatcylindern och sen tror jag att 73037 (eller A0401 som den också kallas) kommer. Du bör nog också byta topp, lämpligen till 200H och köra med Wiseco plattkolv med 2 ringar. Sen passande insug, reed, VHSB34 förgasare och avstämt rör. Satan va den kommer att gå då ;)

Haha, tackar :tummenupp
Cagiva! :yoparty :D

Inte värt säger du? Hm.. :D
Men det var inte den jag menade utan en 66650E eller den cylinder som helt enkelt ger bäst effekt. Har tänkt köpa en annan motor eller en reservdelshoj till nästa vinter. Den jag har nu på gatan och den andra bara för att rejsa/busa :gnissla
1 kolvring ger lite mer effekt va? :)
 
Hehe yes det är jag :D
Japp, vet det nu :tummenupp

Men jag tänker köra nästa säsong som den är nu men nästa vinter ska den trimmas! Då funderar jag på en större cylinder och allt som hör därtill. Går det att porta en sådan cylinder någorlunda bra? Lämnar givetvis in den. :gnissla

Tack för all info, mycket tacksam! :krama


Vad är målet? Det som oftast ger väldigt mycket mer för pengarna än portning är avstämt rör för det register och användningsområde du tänkt dig, iordninggjort förbränningsutrymme, bestyckning av förgasare etc.

portning är oftast sista steget, om du inte frågar firmorna som portar
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top