Ny mobil

Det som talar mot är att utvecklarna flyr Android av en rad olika anledningar. Man har plagierat Appstore och spottat ur sig ajfånkopior utan att riktigt anamma eller ens förstå Apples affärsidé. Hela konceptet bygger på att applikationerna inte är det telefontillverkaren tjänar sina pengar på. Pengarna tjänas på telefonen medan utbudet av appar bidrar till intresset för telefonen. Android levererar appar till andra företags telefoner var således vinsten hamnar.

Jag länkade till en lång artickel i någon annan "hata ajfåntråd" där Android hade problem att få utvecklarna att nappa då de fick alldeles för lite pröjs för applickationerna från android och för att Appstore skapat en standard medan Android kämpar mot flera andra som försöker skapa en egen appplatform utan att samarbeta.

Hero verkar emellertid vara en rätt så helgjuten telefon och jag hoppas Android och de övriga styr upp en bättre affärsstrategi mot Apple. Annars stagnerar utvecklingen som just nu är jäkligt spännande tycker jag.

Njae. Det ökar stadigt och hela tiden. En sak som väl ställer till det är ju att många länder inte kan köra betalapps än. Men det kommer överallt iochmed 1,6 som nu har kommit.

Vecka 42 ser ut att precis som föregående vecka bli en svag tillbakagång vad gäller tempot för nya apps och spel. En inte alltför vågad gissning är förstås att det är Donut-utrullningen som ställer till med lite problem då många utvecklare tvingas fokusera på att fixa Donut-kompatibilitet för existerande apps anarare än att bara pumpa ut nya.

Vecka 42 ser ut som följer:

Applikationer: 10538 st totalt – varav 6876, eller 65.2%, är gratis. 444 st fler än förra veckan.

Spel: 2231 st totalt – varav 1307, eller 58.6%, är gratis. Jämfört med föregående vecka så är detta ett tillskott på 78 spel.

Totalt ger detta 12769 apps/spel, varav 8183 st (64.1%) är gratis och därmed tillgängliga för oss svenskar, med vissa undantag. Detta ger ett tillskott på 522 nya apps/spel under den gångna veckan.

/ Jens

Totalt ger detta 12769 apps/spel, varav 8183 st (64.1%) är gratis och därmed tillgängliga för oss svenskar, med vissa undantag. Detta ger ett tillskott på 522 nya apps/spel under den gångna veckan.

/ Jens

Låter ju lovande måste jag säga. Som sagt, det är bra att Apple får lite eld i baken. Är spänd på att få se vilka gadgets som kommer de närmaste åren.

Vänta till vintern, en hel del nya intressanta lurar på g.
Var själv inne på en Hero men tyckte att skärmupplösningen var lite låg för en så pass modern telefon. Nästa omgång Android-lurar kommer att ha högre upplösning. Både HTC och Sony Ericsson kommer med dessa lurarna. Bättre CPU dessutom, har gnällts en del på att Hero har lite klen processor.
Dragon är smeknamnet på HTCs nya lur, sök på Rachael för att hitta info om Sony Ericssons motsvarighet.

Har läst precis samma saker om Heron. Lite trött och dålig skärm.
Dock börjar det bli akut med ny lur, eftersom högtalaren i min gamla P1a börjar ge upp. Jag hör knappt den jag talar med längre. Använder telefonen mycket i jobbet, och det är ju bra om mina samtal inte blir en enda lång monolog!

Dock börjar det bli akut med ny lur, eftersom högtalaren i min gamla P1a börjar ge upp. Jag hör knappt den jag talar med längre. Använder telefonen mycket i jobbet,

Snaran dras åt och snart sitter du med en ajfan I tells ya!:fakta

..och det är ju bra om mina samtal inte blir en enda lång monolog!

Det är väl bara bra? Eller menar du att man ska lyssna på vad andra har att säga?:va

Snaran dras åt och snart sitter du med en ajfan I tells ya!:fakta

Det är väl bara bra? Eller menar du att man ska lyssna på vad andra har att säga?:va

Lyssnar gör jag ändå inte, men jag har en känsla av att personen i andra änden vill höras :)

Dock börjar det bli akut med ny lur, eftersom högtalaren i min gamla P1a börjar ge upp. Jag hör knappt den jag talar med längre. Använder telefonen mycket i jobbet, och det är ju bra om mina samtal inte blir en enda lång monolog!

Du behöver inte oroa dig för att processorn inte orkar. Operativet optimeras för varje uppdatering och HTC kommer hålla telefonen funktionell till Eclair (Android 2.0)

Sen ska man tänka på att Android som operativ fyller 1 år idag! Alltså fortfarande en Baby.

/ jens

Applikationer: 10538 st totalt – varav 6876, eller 65.2%, är gratis. 444 st fler än förra veckan.

Spel: 2231 st totalt – varav 1307, eller 58.6%, är gratis. Jämfört med föregående vecka så är detta ett tillskott på 78 spel.

/ Jens

Så tar vi det i jämförelse med Apples App Store.

http://en.wikipedia.org/wiki/App_Store#Number_of_launched_applications

Visst, den har funnits längre, men kolla hur många som kom till efter 4 dagar då då...

Är det akut med telefonbyte så är det bara att köpa den du får tag i, Hero eller Ajfån. I ärlighetens namn så är det ju i princip samma pryl, pekskärmstelefon med möjlighet att ladda ner appar, och jag vågar påstå att du blir nöjd med vilken som. Ditt beslut ligger snarare i om du ska ha en smartphone eller en "vanlig" mobil. Fast nu hade du ju en P1 så det är kanske redan utrett...

Så tar vi det i jämförelse med Apples App Store.

http://en.wikipedia.org/wiki/App_Store#Number_of_launched_applications

Visst, den har funnits längre, men kolla hur många som kom till efter 4 dagar då då...

Iphone introducerades 2007, först 2008 kommer App-store

Sedan tar det ca 6 månader att nå 15000 apps. Android kom för ett år sedan. Nu är det snart 15000 apps. Det går faktiskt fortare än för Apple trots färre enheter än så länge.

Med fler enheter så kommer appsen öka eftersom kundkretsen ökar.

July 11, 2008[15] 500 0
July 14, 2008[12] 800 10,000,000
September 9, 2008[16] 3,000 100,000,000
October 22, 2008[17] 7,500 200,000,000
December 5, 2008[citation needed] 10,000 300,000,000
January 16, 2009[13] 15,000 500,000,000

Har på avstånd hållt ett öga på Android sedan introduktionen, men valt att avvakta tills bättre lurar finns på marknaden och ett större utbud av applikationer är tillgängligt. Valet har fallit på iphone under tiden. Dock känns min 3G väldigt trött och seg efter jailbreak, vilket gjort att man sneglat på alternativ. NU vet jag inte hur pass mkt piggare en 3GS är i jämförelse, så det kan mkt väl bli en Hero för min del.

Tröttheten har väl främst berott på operativet, den ska ha blivit rejält mycket snabbare med senaste uppdateringen som nämnts ovan.

Skärmen är inte dålig, samma upplösning som Iphone, men min personliga åsikt är att en modern multimediatelefon ska ha bättre upplösning än 480x320 (tror jag bestämt dom ligger på). Nya lurarna kommer att ha 800x480, vilket känns lite mer up to date :)

Tröttheten har väl främst berott på operativet, den ska ha blivit rejält mycket snabbare med senaste uppdateringen som nämnts ovan.

Skärmen är inte dålig, samma upplösning som Iphone, men min personliga åsikt är att en modern multimediatelefon ska ha bättre upplösning än 480x320 (tror jag bestämt dom ligger på). Nya lurarna kommer att ha 800x480, vilket känns lite mer up to date :)

Varför då? Jag kollar ganska mycket serier och film på min iPhone och jag kan inte påstå att jag tycker upplösningen är kass... snarare tvärtom är det så pass bra att det går alldeles utmärkt bra att kolla på.

Alltså, du använder telefonen för att prata, helt unikt:D

Faktiskt. Kamera, media och all sån skit använder jag knappt. Viktigt med bra telefonfunktioner, mail, kalenderfunktion och synkning. Lång batteritid också önskvärt. Och gärna riktigt tangentbort. Har kollat på SE's och Nokias andra businesslurar, men de känns så gamla och trista på något vis.

Det är den bästa telifån jag haft. Det jag gillar bäst med ajfan är inte någon feature utan hur den är uppbyggd. Alla menyer är så sjukt logiska och till skillnad från t.ex mina tidigare nokior och S/E´s så får man inte pannik och trycker runt på en massa knappar när man ska ha upp högtalartelifån eller något. Det finns en meny som man lätt kommer åt på vilken knappsats, högtalare, kontaktlistor, lägga till fler till konversationen, mm finns.

Det finns många telefoner som har bättre kamera, fler finesser, mm nu på marknaden. Det måste de ha för att plocka marknadsplatser. Det känns verkligen som att man testat ajfan om och om igen innan den lanserades.

Som jag skrev i en nnan tråd: Det är den enda luren jag haft hittills som helt saknar irritationsmoment.

jag hade velat kunna ställa in till ett T9 TBord på skärmen istället för qwerty när jag skriver sms, är en av de få saker jag stör mig på.

Varför då? Jag kollar ganska mycket serier och film på min iPhone och jag kan inte påstå att jag tycker upplösningen är kass... snarare tvärtom är det så pass bra att det går alldeles utmärkt bra att kolla på.

Olika krav helt enkelt :)

Har använt min Palm TX i ett antal år nu för bl.a. film, och den kör samma upplösning som Iphone dvs. 480x320. Och jag personligen är inte nöjd med det längre. Det funkade 2005, men 2009 får det gärna vara bättre prylar. Är lite förvånad över att inte Apple har uppgraderat för längesedan.

Det är ju som det är.. Min egen uppfattning är att det inte är någon poäng i att köpa en iPhone som enbart telefon; det är inte det den är skapad för. För mig är den i princip en Mac i miniformat, vilket är precis vad jag ville ha, Mac-nörd som jag är. Det är inte alltid man orkar släpa med sig laptopen, liksom.

Som sagt, jag är smått lyrisk över telefonen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg