Zeb_Macahan
Bettingansvarig
Det som talar mot är att utvecklarna flyr Android av en rad olika anledningar. Man har plagierat Appstore och spottat ur sig ajfånkopior utan att riktigt anamma eller ens förstå Apples affärsidé. Hela konceptet bygger på att applikationerna inte är det telefontillverkaren tjänar sina pengar på. Pengarna tjänas på telefonen medan utbudet av appar bidrar till intresset för telefonen. Android levererar appar till andra företags telefoner var således vinsten hamnar.
Jag länkade till en lång artickel i någon annan "hata ajfåntråd" där Android hade problem att få utvecklarna att nappa då de fick alldeles för lite pröjs för applickationerna från android och för att Appstore skapat en standard medan Android kämpar mot flera andra som försöker skapa en egen appplatform utan att samarbeta.
Hero verkar emellertid vara en rätt så helgjuten telefon och jag hoppas Android och de övriga styr upp en bättre affärsstrategi mot Apple. Annars stagnerar utvecklingen som just nu är jäkligt spännande tycker jag.
Njae. Det ökar stadigt och hela tiden. En sak som väl ställer till det är ju att många länder inte kan köra betalapps än. Men det kommer överallt iochmed 1,6 som nu har kommit.
Vecka 42 ser ut att precis som föregående vecka bli en svag tillbakagång vad gäller tempot för nya apps och spel. En inte alltför vågad gissning är förstås att det är Donut-utrullningen som ställer till med lite problem då många utvecklare tvingas fokusera på att fixa Donut-kompatibilitet för existerande apps anarare än att bara pumpa ut nya.
Vecka 42 ser ut som följer:
Applikationer: 10538 st totalt – varav 6876, eller 65.2%, är gratis. 444 st fler än förra veckan.
Spel: 2231 st totalt – varav 1307, eller 58.6%, är gratis. Jämfört med föregående vecka så är detta ett tillskott på 78 spel.
Totalt ger detta 12769 apps/spel, varav 8183 st (64.1%) är gratis och därmed tillgängliga för oss svenskar, med vissa undantag. Detta ger ett tillskott på 522 nya apps/spel under den gångna veckan.
/ Jens