Jag googlade inget innan jag kastade mig in här och visade vad jag trodde var något dåligt försök av några gymnasieelever att göra en film.. Men nu har jag googlat, tydligen så är det en film, finns t o m filmgrejer att köpa
http://www.kickstarter.com/projects/479898995/girl-meets-bike-fiction-feature-film , massa tishor och hjälmar mm, den kommer nog bli kult, jämförs med Easy Rider..
tydligen extremt lågbudget för fans och en smal publik..
Independetfilm är nog ordet du söker. Och har du inte hittat några siffror på budgeten så kan "extrem lågbudget" enligt amerikanska mått vara "bara" ett par miljoner svenska kronor.
Precis som i Truckers inlägg så har detta varit på Kickstarter.
Kickstarter är en crowdfunding sida. Man har en idé, man gör en video där man presenterar sin idé. Plus skriver text där man kan beskriva ytterligare saker.
Man kommer på vad för belöningar (rewards) som de som stöder projektet (backers) kan få för olika stora donationer (pledge).
Sen har man ett mål, en viss summa pengar som ska samlas in. Får man in tillräckligt med pengar för att komma över gränsen så får man pengarna (Kickstarter och Amazon tar procent) och så ska det räcka för belöningar och pengar till att göra projektet.
Om kampanjen inte når upp till målet så får man inte en dollar.
De "pledges" som backers ger är lite som en blandning mellan köp och donation. För backers förväntar sig att få något i retur, men samtidigt investerar man i ett projekt som inte är färdigt och skulle kunna gå åt skogen.
Man skulle kunna säga att backers är riskkapitalister, fast i mindre skala än vad traditionella riskkapitalister vanligtvis är.
Vissa projekt är i idé stadiet när det läggs ut på Kickstarter, medan andra redan är halvfärdiga och kan behöva en del extra för att slutföra det.
Själv fick jag veta om kickstarter i samband med
Double Fine Adventure
Ett projekt jag valde att stödja.
Om någon här gillade datta spel på 90-talet så kanske ni har hört talas om spel som Monkey Island, Full Throttle och Day of Tentacle ?
Hursomhelst, det är inget som säger att de $10,836 som Girl Meets Bike fått ihop på kickstarter (minus belöningar och avgifter) är deras hela budget. De kan ha pengar själv eller fått från annat håll utöver det. Men det bör rimligtvis vara en signifikant del av deras budget. Annars verkar det onödigt att lägga ut en kickstarter på det.