Ny i gamet tips.

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Hej, kommer mest troligt köpa en ktm 250 exc-f årsmodell 20 på måndag med 50 timmar på, ca 68k är priset bra? Den är i jäkligt bra skick och säljs av företag.
Är det en bra maskin för nån som inte kört något över 125cc för va 10-12 år sen?

Drömmen är en husqvarna te300i, men dom är lite dyra sen kanske lite mkt maskin för mig? Finns ingen beg i butik här, vill ej köpa på blocket heller så.

Skydd
Skyddsjacka, hjälm, glasögon, benskydd, skor
Sen då kläder och handskar, är det något mer jag behöver? Kommer köra mest i skogen men också en del på ett par riktiga endurobanor.

Mvh
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
250 är en bra maskin, men jag skulle hellre köpt 350 då.. Att sälja sen hojen så är de klart lättare att sälja en 350 än en 250..
Dom mest eftertraktade modellerna är 300 å 350..
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Okey bra att veta, är skoterns dag snart och har fått höra även en del hojjar kommer finnas då, kanske får hålla ut till 30e med att ta beslutet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är en bra enduro cykel dom uppdaterades till årsmodell -20 är i stort sett oförändrad till årsmodell -22.
Ska du köra i enduro spår i terräng så är det lämpligt med 250 om du inte kört så mycket. Ska du köra mycket grusväg så är större motor roligare.
Det går att köra fruktansvärt fort i skogen med en 250 allt hänger på föraren.

Jag hade tidigare en 350 -20 bytte precis till en ny 350 -22. Funderade länge på om skulle prova att ha en 250 istället. Några kompisar har det. Är du ovan och nybörjare så gå på en 250 dom går bra.
Har du en välskött 250 som är årsmodell 20 och nyare så är det inga problem att sälja igen.

Tänk på att den måste ha varit påställd i trafiken innan om du köper en och tänker köra den på väg. Kommer inte ihåg vilket datum det var tror det var årsskiftet 20-21 har den inte varit påställd innan dess blir det svårt att ställa på den
 

Stegas

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2021
Hoj
Ktm 250 exc-f
Det är en bra enduro cykel dom uppdaterades till årsmodell -20 är i stort sett oförändrad till årsmodell -22.
Ska du köra i enduro spår i terräng så är det lämpligt med 250 om du inte kört så mycket. Ska du köra mycket grusväg så är större motor roligare.
Det går att köra fruktansvärt fort i skogen med en 250 allt hänger på föraren.

Jag hade tidigare en 350 -20 bytte precis till en ny 350 -22. Funderade länge på om skulle prova att ha en 250 istället. Några kompisar har det. Är du ovan och nybörjare så gå på en 250 dom går bra.
Har du en välskött 250 som är årsmodell 20 och nyare så är det inga problem att sälja igen.

Tänk på att den måste ha varit påställd i trafiken innan om du köper en och tänker köra den på väg. Kommer inte ihåg vilket datum det var tror det var årsskiftet 20-21 har den inte varit påställd innan dess blir det svårt att ställa på den
Tack, jag är ju väldigt ny så tror också det är nog men som jpt skrev är jag lite orolig att om 2 år är de för litet, men troligen är jag ute och cyklar. Han som äger den just nu är mekaniker på stället som säljer den så den är i toppskick har jag blivit garanterad. Att lägga ca 50k till för en sprillans som första känns vell lite vågat då jag förväntar mig krascha en del, grusvägar blir nog väldigt lite under 20% jag vill köra stigar och små sandbanor, bussjö här där jag bor har en bana te.x där jag tänkt vara en del.

Ska kolla upp så den är påställd en gång till men tyckte hn sa de va besiktning om ett år om man ville fortsätta köra på väg.

Tack för din input :)
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag är också ny, eller i alla fall ganska ny i gamet. Så igår köpte jag en riktigt enduro-cross hoj, 2022 KTM "350 EXC-F". Jag kommer nog mest köra enduro med den i skogen på Tuvängen, men även deras motocrossbana. Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli, men spännande är det! Körde hem min nya enduro igår på E4an, och den kändes väldigt vild, på nåt sätt. Inte alls lika lugn och följsam som min KLX230.

Jag tänkte köpa till speciella cross-fjädrar som jag kan byta till emellanåt så att jag kanske kan lära mig hoppa på dom där högarna man skyfflat ihop. Det ser väldigt kul ut.

Borde vi inte ha en EXC-F tråd här?

Glömde nämna, på vägen hem igår, nånstans i den stora tunneln vid Solna ungefär, så var det stillastående kö, eller det gick väldigt långsamt. Helt plötsligt började min kylare ryka / koka!? Så jag stannade vid refungen i mitten av tunneln och hoppade av och blåste med munnen på kylaren, sen slutade den att koka.

En snäll man stannade med sin skåpbil strax framför mig och erbjöd hjälp, sa han hade plats i bilen för hojen. Jag tackade och sa att jag ska nog få hem hojen om jag så ska BÄRA den hem. Sen hoppade jag upp på min nya enduro och började köra lite file-splitting för att komma frammåt lite fortare. Det verkade funka för kylaren kokade inte sen.

Väl hemma sköljde jag av hojen med samfällighetens trädgårdsslang, fasen vad man har saltat här i Stockholm!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Väl hemma sköljde jag av hojen med samfällighetens trädgårdsslang
App app app, du bör läsa dina lokala miljöregler innan du begår sådana oerhört kriminella handlingar! Fy på sig! :näsblod

Själv skjuter jag skiten av hojen. Du kan säkert hitta någon lokal förmåga som kan göra det åt dig. Citat: "När vi var små hade vi ingen dusch, men farsan ställde upp oss nakna utanför husvagnen och så sköt han skiten av oss med hagelgevär." <tm Valfrid Lindeman>
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag är också ny, eller i alla fall ganska ny i gamet. Så igår köpte jag en riktigt enduro-cross hoj, 2022 KTM "350 EXC-F". Jag kommer nog mest köra enduro med den i skogen på Tuvängen, men även deras motocrossbana. Jag vet inte riktigt hur det kommer att bli, men spännande är det! Körde hem min nya enduro igår på E4an, och den kändes väldigt vild, på nåt sätt. Inte alls lika lugn och följsam som min KLX230.

Jag tänkte köpa till speciella cross-fjädrar som jag kan byta till emellanåt så att jag kanske kan lära mig hoppa på dom där högarna man skyfflat ihop. Det ser väldigt kul ut.

Borde vi inte ha en EXC-F tråd här?

Glömde nämna, på vägen hem igår, nånstans i den stora tunneln vid Solna ungefär, så var det stillastående kö, eller det gick väldigt långsamt. Helt plötsligt började min kylare ryka / koka!? Så jag stannade vid refungen i mitten av tunneln och hoppade av och blåste med munnen på kylaren, sen slutade den att koka.

En snäll man stannade med sin skåpbil strax framför mig och erbjöd hjälp, sa han hade plats i bilen för hojen. Jag tackade och sa att jag ska nog få hem hojen om jag så ska BÄRA den hem. Sen hoppade jag upp på min nya enduro och började köra lite file-splitting för att komma frammåt lite fortare. Det verkade funka för kylaren kokade inte sen.

Väl hemma sköljde jag av hojen med samfällighetens trädgårdsslang, fasen vad man har saltat här i Stockholm!
Du borde köpa till fläkt till hojen..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Du borde köpa till fläkt till hojen..
Precis, det finns som uppgradering men är standard på Sixdays och Factory varianterna. Dom har en liten fläkt precis bakom dessa "gälar" för att kyla även när hojen står stilla. Jag tänkte faktiskt "Fan att jag inte köpte den där Sixdays!" när jag stod där i tunneln bland bilköerna och blåste med munnen på min nya hoj. Folk måste ju ha undrat !!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Precis, det finns som uppgradering men är standard på Sixdays och Factory varianterna. Dom har en liten fläkt precis bakom dessa "gälar" för att kyla även när hojen står stilla. Jag tänkte faktiskt "Fan att jag inte köpte den där Sixdays!" när jag stod där i tunneln bland bilköerna och blåste med munnen på min nya hoj. Folk måste ju ha undrat !!
De är någe säljaren borde upplyst om... Typ bra å ha på hojen..

Annars kan man köpa fläkten me allt på ebay för typ 900 kr..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Tackar så mycket JPT. Jag ska nog köpa en fläkt att sätta dit så småningom. Ser att det verkar vara en 80 mm diam fläkt (en annan typ 96 mm), den känns för liten. Jag känner spontant att jag vill ha minst en 120 mm fläkt, kanske t o m 2 st, en på varje "gäl". Måste kolla upp vilka fläktar som är mest passande för ändamålet. Kan ju inte bara klämma dit två PC-fläktar ;)

80mm-fläkten verkar ha följande egenskaper:
-- Working voltage: DC12V
-- Rated current: 0.84 A
-- Power: 10.07 W
-- Fan speed: 5000 RPM
-- Fan noise: 65dB

Och fläktmotorn är en Panasonic, dom har generellt bra fläktar för alla möjliga tillämpningar. Kanske skulle två st dessa 'kit' funka. Då kan jag ha en fläkt på varje sida, och hoppas att batteriet och generatorn orkar med.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tackar så mycket JPT. Jag ska nog köpa en fläkt att sätta dit så småningom. Ser att det verkar vara en 80 mm diam fläkt, den känns för liten. Jag känner spontant att jag vill ha minst en 120 mm fläkt, kanske t o m 2 st, en på varje "gäl". Måste kolla upp vilka fläktar som är mest passande för ändamålet. Kan ju inte bara klämma dit två PC-fläktar ;)

80mm-fläkten verkar ha följande egenskaper:
-- Working voltage: DC12V
-- Rated current: 0.84 A
-- Power: 10.07 W
-- Fan speed: 5000 RPM
-- Fan noise: 65dB

Och fläktmotorn är en Panasonic, dom har generellt bra fläktar för alla möjliga tillämpningar.
Om du köper bara fläktar så behöver du ändå ett relä som ska sitta under sadeln..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Ett relä? Men den har väl strömbrytare? Såg två typer på ebay:


Har den nån temp-givare som sätter på fläkten åt mig? Aha, ser att en där följer det med ett litet relä.

Och nu verkar det vara dags för ett oljebyte. Det ska bytas olja efter första timmen, dvs efter inkörningen.

Spännande. Nu måste jag åka och hämta rally-olja, kanske på 24MX.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ett relä? Men den har väl strömbrytare? Såg två typer på ebay:


Har den nån temp-givare som sätter på fläkten åt mig? Aha, ser att en där följer det med ett litet relä.

Och nu verkar det vara dags för ett oljebyte. Det ska bytas olja efter första timmen, dvs efter inkörningen.

Spännande. Nu måste jag åka och hämta rally-olja, kanske på 24MX.
Sitter termostat som känner av när fläkten behöver komma igång...

Okq8 SBK olja.. Antingen på macken eller swedol..
Jag har byt olja timme 1, 4, 7, 10.... Sen var 15 timme.. Första olje bytena är viktigast...
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Jag har byt olja timme 1, 4, 7, 10.... Sen var 15 timme.. Första olje bytena är viktigast...
KTM-gurun Slavens Racing på Youtube förespråkar att första oljebytet görs först efter 6-7 timmar, så även min lokala handlare som även han är något av en guru och legendar. Har f.ö. fått samma råd av andra när jag frågat mig runt.
Därefter har jag blivit rådd att byta var 10:e timme.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
KTM-gurun Slavens Racing på Youtube förespråkar att första oljebytet görs först efter 6-7 timmar, så även min lokala handlare som även han är något av en guru och legendar. Har f.ö. fått samma råd av andra när jag frågat mig runt.
Därefter har jag blivit rådd att byta var 10:e timme.
Finns alla sorters gurus å legendarer då... Jag har oxå fått tipset av en guru å legendar....
Av alla tips så är det upp till var å en att göra som dom själva vill..
Jag skrev hur jag har gjort, å andra behöver inte göra så... Valet är fritt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns alla sorters gurus å legendarer då... Jag har oxå fått tipset av en guru å legendar....
Av alla tips så är det upp till var å en att göra som dom själva vill..
Jag skrev hur jag har gjort, å andra behöver inte göra så... Valet är fritt...
En kompis till mig är Tribolog (doktor i olja) och ha sa att det första bytet är viktigast och bör göras efter första gången man kört motorn varm. Han berättade om allt skit man ser i mikroskopet på första oljan som kommer från fabriken. Allt skräp som kommer in i montering, råa metallytor osv. När det bytet är gjort så är det inte lika noga och beror på hur man kör. De intervallerna som står i boken är vid tävlingskörning.

Sen är det ju oerhört små oljemängder i de här motorerna så man har råd att byta, mååååånga gånger :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top