Ny artikel om den omtalade försäkringspremiehöjningen.

sandstream skrev:
2648154
Det vet jag inte men jag tror att det finns få saker som är så effektiva i en kampanj av den här typen som att få folk att tro att deras ekonomi ska bli sämre.
Helt sant, och det omvända gäller också. Det var iallafall så jag förstod huvudbudskapet inför valet.

Men jag tycker nog gott att kostnaden för trafikskador kan tas genom skattesedeln i fortsättningen med. Det gör ju alla idrottskador så varför inte det viktigaste i Sveriges infrastruktur?
Jag som bara har trafikförsäkring kommer inte att förlora något på att ställa hojen på någon äldre kompis/släkting. Det är ju inte ens olagligt. I dagsläget är det inte värt det men med en 100% ökning så kommer nog tyvärr många att resonera annolunda.

fazerfun skrev:
2648232 Det låter som om du redan vet svaret...du har en poäng men jämförelsen är inte klockren eftersom vi pratar helt andra kostnader för samhället som orsakas av mcolyckor i jämförelse med telemark, taekwondo eller att bygga om ett badrum. Som jag sa innan, jag gillar egentligen inte utsikterna att få pröjsa mer för mitt hojåkadande men det är mest känslomässigt. Rent intellektuellt har jag en viss förståelse för att man vill låta mckollektivet och försäkringsbolagen ta en större del av ansvaret och konsekvenserna för skadekostnaderna.

Varför kostar ett förstört knä eller en bruten rygg mer om skadan sker i trafiken eller i skidbacken?

Victor skrev:
2648278 Jag som bara har trafikförsäkring kommer inte att förlora något på att ställa hojen på någon äldre kompis/släkting. Det är ju inte ens olagligt. I dagsläget är det inte värt det men med en 100% ökning så kommer nog tyvärr många att resonera annolunda.

Ord! :fakta
Skenförsäkringar kommer säkert att öka markant. Det är väl egentligen en ganska realistisk lösning till att folk ska få råd. Vilka val finns om man hårddrar det hela. Sluta åka eller få ner premien. Vill inte sluta så hur får man ner den? Ställer den på sin far/mor?

sandstream skrev:
2648142

För att kunna införa sänkta inkomstskatter måste pengar tas från något annat och en höjd trafikförsäkring för ALLA fordon är en väg att gå.
Om det i slutänden ger mig 500:- mer i plånboken så ser jag det som 500:- plus :)

Tackar för den feta inkomstskattesänkningen på 30 öre per 100 lapp som verkligen kommer göra livet lättare. Tack för bensinskattehöjningen och biltullarna som alliansen fixat och eventuell kryddar med att rasera trafikförsäkringen...

Jag tror (hoppas iaf) att alliansen kommer måsta backa på denna fråga.
Bil / MC /whatever marknaden kommer nog inte att vika, när dom får klart för sig hur mycket $$$ dom kommer att förlora.
Det måste bli enklare ställa av eller på om detta skitförslag går genom.Bäst vore att fixa allt detta genom tex SMS.
Man debiteras en timtaxa i stället för att måsta betala dyrt för tiden hojen står i garaget.
Som norrlänning tvivlar jag på att jag kommer få 1000kr mer i plånboken...
all annan jävla skit kommer att äta upp den.

njelger skrev:
2648075 Bingo!
Det finns ännu folk som tänker i gamla Svedala. :yoparty

Det är som att köpa en trisslott. "Ibland händer det"
Blir försäkringen skitdyr så byter man hoj eller lägger av att köra.
Ett alternativ kan vara att omprioritera vad man lägger pengar på här i livet.
Man kanske inte har råd med en fet bil, fet hoj, fet båt och samtidigt blåsa 2000 spänn i månaden på krogbesök.

Tycker man att det är tillräckligt roligt och värt pengarna så betalar man.
MC-intresset är faktiskt ett ganska billigt nöje jämförelsevis med mycket annat här i livet.

LYXPROBLEM BOYS AND GIRLS.

Ps Jag har iofs skrivit på protestlistan Ds

Skaffa en häst så ska ni få se på kostnader......................

Last edited:
dsundelin skrev:
2648312 Ord! :fakta
Skenförsäkringar kommer säkert att öka markant. Det är väl egentligen en ganska realistisk lösning till att folk ska få råd. Vilka val finns om man hårddrar det hela. Sluta åka eller få ner premien. Vill inte sluta så hur får man ner den? Ställer den på sin far/mor?

Genom att under många år köra säkert och skadefritt och på så sätt tjäna ihop din bonus - för dig personligen och dina hojbröder och -systrar.

fazerfun skrev:
2648232 .....helt andra kostnader för samhället som orsakas av mcolyckor i jämförelse med telemark, taekwondo eller att bygga om ett badrum.

Vet du vad kostnaderna totalt kommer att bli för skadan som tex.
Tomas Fogdö ådrogs vid sin icke trafikrelaterade skada....?

Och isåfall hur står den sig till de kostnader som en invalidiserad
motorcyklist trafikrelaterade skada kostar.....?

KentW

sandstream skrev:
2648130 Jag betalar ingen A-kassa, gör inga resor till jobbet (har gångavstånd, ca 2 meter).

Fom nyår betalar du a-kassa varken du vill eller inte den blir obligatorisk, personligen hatar jag när saker blir tvingande:mad: , men du spar ju in det på resorna.

sandstream skrev:
2648147 Jag är inte med i facket, inte a-kassan och har ingen egen bil.
Min frus bil däremot blir ju dyrare men även hon får ju mindre inkomstskatt så det bör bli plus i slutänden.

Jag fattar varför jag känner igen mig. (Sitter också just nu på jobbet en trappa ner från bostaden.)

(fast jag har en fiat spider från 1980 som enda bil)

Kent W skrev:
2648366 Vet du vad kostnaderna totalt kommer att bli för skadan som tex.
Tomas Fogdö ådrogs vid sin icke trafikrelaterade skada....?

Och isåfall hur står den sig till de kostnader som en invalidiserad
motorcyklist trafikrelaterade skada kostar.....?

KentW
Varför alltid denna jämförelse med idrott? Hur mycket ger inte idrotten tillbaka till samhället?

Pizzabagarn skrev:
2648359 Det är som att köpa en trisslott. "Ibland händer det"
Blir försäkringen skitdyr så byter man hoj eller lägger av att köra.
Ett alternativ kan vara att omprioritera vad man lägger pengar på här i livet.
Man kanske inte har råd med en fet bil, fet hoj, fet båt och samtidigt blåsa 2000 spänn i månaden på krogbesök.

Tycker man att det är tillräckligt roligt och värt pengarna så betalar man.
MC-intresset är faktiskt ett ganska billigt nöje jämförelsevis med mycket annat här i livet.

LYXPROBLEM BOYS AND GIRLS.

Ps Jag har iofs skrivit på protestlistan Ds

Skaffa en häst så ska ni få se på kostnader......................

Hade häst när jag var liten. Men föräldrarna betalade (dvs "någon annan") så det var gratis :rolleyes:

Zam skrev:
2648375 Varför alltid denna jämförelse med idrott? Hur mycket ger inte idrotten tillbaka till samhället?

Vad "ger" idrotten tillbaks till samhället ?

Last edited:
En godare hälsa, en stor summa pengar via diverse försälning är min spontana gissning. Jag tror att staten tjänar betydligt mer på idrott än vad idrottsskador kostar. (Nej, jag har ingen källa, därför skrev jag tror)

Zam skrev:
2648375 Varför alltid denna jämförelse med idrott? Hur mycket ger inte idrotten tillbaka till samhället?

Därför att idrott är den största fritidssysselsättningen i Sverige, jämte TV-tittande.

mikael n skrev:
2648386 Därför att idrott är den största fritidssysselsättningen i Sverige, jämte TV-tittande.
Kan du utveckla det där? Varför blir det en rättvis jämförelse pga detta? Borde du inte kunna jämföra med tv-tittande också då?

xyx skrev:
2648143 En fråga av icke-retorisk karaktär: hur funkar det som man skadar sig när man gör något annat, t.ex. utförsåkning, kampsport eller helt enkelt skadar sig "på fritiden"?

Om du har en olycksfallsförsäkring så får du pröjs därifrån(med undantag av vissa aktiviteter), denna försäkring sponsras(vad jag vet)inte av skattebetalarna. Premien på denna försäkring är dock i vissa fall dyrare om man håller på med saker som bergskättring, djuphavsdykning m.m. I de försäkringar som jag har står förvisso inte hojåkning som riskfylld aktivitet?

Om förslaget går igenom kommer man nog få läsa ofta om mc olyckor med oförsäkrade klass7 cyklar, Att chansa blir betydligt mer attraktivt om premierna höjs

Zam skrev:

Man skulle kanske stanna trafiken (lastbilar, bilar, mc, bussar etc.) en månad och se om den också ger tillbaka något till samhället. Man vet ju aldrig... kanske har trafiken några fördelar förutom rent nöje för trafikanterna? ;)

fazerfun skrev:
2648132 Word :tummenupp ...jag vill inte heller pröjsa en enda krona mer än nödvändigt. Men varför ducka för det faktum att vårt självvalda fritidsnöje innebär en hel del risker och kostar samhället en hel del pengar och resurser varje år? Varför skulle då någon annan betala?

Men du måste förstå att vi inte kan ha ett samhällssystem där vi kontrollerar vad varje medborgare kostar på sin fritid. ALLA människor belastar statskassan på olika sätt. Om du gör en undersökning så kanske du märker att hojåkare röker och super mindre än genomsnittsbefolkningen. Vi kanske gör färre inbrott, har fast arbete, aldrig misshandlar kärringen, håller oss friska med motion, aldrig fuskar med deklarationen.
Jag menar, du kan inte enbart peka på motorcyklister och tvinga dom att betala för sina trafikolyckor !!!
Det finns tusentals olika grupper som belastar samhället olika mycket.
Och när vi dör har varje människa troligen kostat ungefär samma summa.
Detta är det mest ointelligenta förslag som en svensk regering någonsin lagt.
:arsele

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...