Ny artikel om den omtalade försäkringspremiehöjningen.

Kent W skrev:
2648584 Det finns två olika typer av företag när det gäller stöd till FRISKVÅRDSAKTIVITETER som det egentligen heter.

- De företag som tar detta på allvar och ser till att det handlar om just friskvårdande aktiviter.
Tex.
- Frikort på gym.
- Satsningar på eget personalgym.
- Friskis o Svettis träningar.
- Gå,Lunka,Löp....träning i lungnare tempo på egen hand.
- Kanot o Hoj.....
- osv.

Sen finns de företag som bara avsätter en summa per anställd att fritt förfoga över.
- RR-träning...
- Nån sätter ihop ett HockeyBockey lag och företaget står för kostnader osv.

En riktig avvikare finns i ett Finskt företag som betalar ut en kontantpremie
till varje anställd + ett antal tusen finska/år om dom inte rökt under året.

Men att säga att företag i allmänhet uppmuntrar till IDROTTSLIGA aktiviteter är att ta i.

I ett närstående företag med c:a 55anställda finns för närvarande
7st "idrottsmän" och 1st "idrottskvinna" som spelar elitidrott.
Gissa om de andra anställda får täcka upp ordentligt när säsongen är igång
träning tre dagar i veckan,(från lunch) + 1match.

Ingen drömsitution för nån arbetsgivare eller vad tror du?

KentW

Nu är vi fruktansvärt offtopic, och jag var tvungen att googla för att se om det gjorts några undersökningar i frågan. Har inte tid att googla mer, men det kan nog finnas en del intressant att finna.
Här är två intresanta artiklar:
http://www.tobiasbillstrom.se/lasmer.asp?NewsID=130&subject=0
http://www.kommunerna.net/k_perussivu.asp?path=255;264;15288;31828;62532;62535

Jag ser dock fortfarande inga likheter i trafikförsäkring och eventuella idrottsförsäkringar.

ozeo skrev:
2648604 såg för nån dag sen den där snubben från usa som åt på mc donalds i 30 dagar, han skulle leva på minimilön i 30 dagar den här gången...
sen vet jag inte om usa,s system e nåt o se upp till :rolleyes:

McDonald's är väl inget ställe om du vill äta billigt....?

Vilket system pratar du om....USA's...eller nån av deras 52 stater...?
Det finns STORA skillnader ska du veta.

Precis som det finns STORA skillnader i EU.

Kolla lite på hur det är i IRLAND nu....och hur dom hade det för 10år sen,
och framförallt ta reda på VARFÖR det har blivit som det är.

KentW

Zam skrev:
2648652 Nu är vi fruktansvärt offtopic, och jag var tvungen att googla för att se om det gjorts några undersökningar i frågan. Har inte tid att googla mer, men det kan nog finnas en del intressant att finna.
Här är två intresanta artiklar:
http://www.tobiasbillstrom.se/lasmer.asp?NewsID=130&subject=0
http://www.kommunerna.net/k_perussivu.asp?path=255;264;15288;31828;62532;62535

Jag ser dock fortfarande inga likheter i trafikförsäkring och eventuella idrottsförsäkringar.

Det skrivs många ord i samband med MOTION i dom där "Undersökningarna".
Och där har vi samma åsikt...motion är bra.
Men vad har det med Elitidrott att göra...?
Läste några ord i samband med dopning i dom där "undersökningarna"
också...."glömde" bort det i mitt tidigare inlägg.

Smuggling av dopingmedel ökar för varje år.....vilka använder dessa...?
Motionärer eller idrottare..?

Om man som Fogdö bryter ryggen...eller om en motorcyklist gör det...
så kan man enkelt räkna ut att kostnaderna blir "lika stora"...det som
skiljer är möjligtvis hur många år som sjukpension ska betalas av skattebetalarna.

Det finns ingen SKILLNAD....bara likheter KOSTNADSMÄSSIGT.

KentW

Last edited:
Kent W skrev:
2648666 McDonald's är väl inget ställe om du vill äta billigt....?

Vilket system pratar du om....USA's...eller nån av deras 52 stater...?
Det finns STORA skillnader ska du veta.

Precis som det finns STORA skillnader i EU.

Kolla lite på hur det är i IRLAND nu....och hur dom hade det för 10år sen,
och framförallt ta reda på VARFÖR det har blivit som det är.

KentW

maccedonken har inget med detta o göra utan skulle förklara vilken snubbe de va jag snacka om..
har inte hela usa försäkringsystem som man får ordna själv o teckna själv? har inte hela usa minimilön? :va

är de inte rätt nyligen dom börjat med o ta pengar från arbetsgivare o arbetare till olika fonder som dom ska få när dom blir pensonärer? hade dom sånt förr? nu frågar jag för jag är ej såååå insatt.

ozeo skrev:
2648690 maccedonken har inget med detta o göra utan skulle förklara vilken snubbe de va jag snacka om..
har inte hela usa försäkringsystem som man får ordna själv o teckna själv? har inte hela usa minimilön? :va

Nope......sjukförsäkring tex. kostar olika i olika stater/bolag beroende på vilken
nivå du vill ha. Men du blir alltid omhändertagen för akuta åkommor även om du
inte har en tilläggsförsäkring.

Minimilön....det har vi i Sverige också....men olika inom olika yrken.

Vad jag däremot vet om situationen i USA när det gäller att tjäna pengar, är
att om du jobbar ordentligt så behöver du inte ta en mc på avbetalning...det
går faktiskt att tjäna pengar där...skattesystemet ser till det.

När du skriver minimilön...gäller det i alla stater och alla jobb...?

Tillägg:

I USA har det alltid varit "The American Dream" som gällt....alltså jobba hårt ...tjäna pengar.
Och var och en har sett till att sätta undan till bla. sin pension...men både grundsjuksystemet och pensionsfonderna har byggts ut allteftersom.
KentW

Last edited:
Kent W skrev:
2648704 Nope......sjukförsäkring tex. kostar olika i olika stater/bolag beroende på vilken
nivå du vill ha. Men du blir alltid omhändertagen för akuta åkommor även om du
inte har en tilläggsförsäkring.

Minimilön....det har vi i Sverige också....men olika inom olika yrken.

Vad jag däremot vet om situationen i USA när det gäller att tjäna pengar, är
att om du jobbar ordentligt så behöver du inte ta en mc på avbetalning...det
går faktiskt att tjäna pengar där...skattesystemet ser till det.

När du skriver minimilön...gäller det i alla stater och alla jobb...?

KentW

jo men de e ju lite de jag menar..ju mer försäkringar som kommer så kommer alltid nån inte ha råd el tycka sig ha råd..
visst akuta fixas men om jag får cancer då?
idag få alla hjälp med det i svea.. då, inte alla..
många tjänar kanske pengar pga att dom inte har alla försäkr som behövs utan skippar nåt o hoppas på de bästa.
minimilön i sverige o usa e ganska olika då man kan jobba med en sak hela livet med den lönen medans vi i sverige har ganska fina löner, även från början.. oftast tjänar man som mest när man börjar komma upp i ålder.

Zam skrev:
Inskickat av Zam
Varför alltid denna jämförelse med idrott? Hur mycket ger inte idrotten tillbaka till samhället?

Sandstrom skrev:
Man skulle kanske stanna trafiken (lastbilar, bilar, mc, bussar etc.) en månad och se om den också ger tillbaka något till samhället. Man vet ju aldrig... kanske har trafiken några fördelar förutom rent nöje för trafikanterna?

Zam skrev:
2648467 Trafiken i allmänhet givetvis, men motorcyklarnas existensberättigande är jag inte lika säker på.

Motorcykel är ett fordon som kan användas som transportmedel = nytta.
Idrott är en sysselsättning som kan leda till bättre hälsa och välmående= nytta

Om man bara ska se till nyttan så har ju enligt din typ av resonemang sporter som utförsåkning, ishockey, fotboll etc. inget existensberättigande eftersom de i sig inte ger något tillbaka till samhället jämfört med om individen skulle ägna sig åt en säkrare sport som t.ex. löpning eller simning.:tungan

duckie skrev:
2648362 Genom att under många år köra säkert och skadefritt och på så sätt tjäna ihop din bonus - för dig personligen och dina hojbröder och -systrar.

Och om då höjningen kommer som vi diskuterar och man inte har råd som mitt svara behandlar. Ska man troll fram pengarna i början då eller hur har du tänkt? Visst det finns svar på allt men man måste kolla vad man svarar på också samt om det är realistiskt. Annars kan man ju gå och köpa en trisslott och vinna 25000:-/mån etc. Ta exempelvis de studenter som åker hoj, 7200:-/mån kommer en ökning på låt oss säga 100% på premien. Väldigt få kommer då att ha råd. Vad tror du dessa gör? Inte kommer dom börja snatt och sälja saker på stan för att ha råd i 10år tills bonusen är tillräckligt låg iaf, dom ställer av eller fixar skenförsäkring om de inte redan har det. Senare alternativet tror jag på iaf.

marten_larsson skrev:
2648468 En fråga och ett påpekande:
Fråga: Är du släkt med en Petter Sundelin i Lycksele?

Nope de är jag inte! :)

marten_larsson skrev:
2648468
Påpekande: Du betalar inte skatt på dina studiemedel, det gör inte jag i alla fall.

Nej kom på de, var en miss av mig. :huvet
Vilket tyvärr ger studenterna ännu sämre läge. :gnissla

Last edited:
Kent W skrev:
2648666

Det skrivs många ord i samband med MOTION i dom där "Undersökningarna".
Och där har vi samma åsikt...motion är bra.
Men vad har det med Elitidrott att göra...?
Läste några ord i samband med dopning i dom där "undersökningarna"
också...."glömde" bort det i mitt tidigare inlägg.

Smuggling av dopingmedel ökar för varje år.....vilka använder dessa...?
Motionärer eller idrottare..?

Om man som Fogdö bryter ryggen...eller om en motorcyklist gör det...
så kan man enkelt räkna ut att kostnaderna blir "lika stora"...det som
skiljer är möjligtvis hur många år som sjukpension ska betalas av skattebetalarna.

Det finns ingen SKILLNAD....bara likheter KOSTNADSMÄSSIGT.

KentW

Det är du som blandat in elitidrott, inte jag. De flesta som idrottar är inte elitidrottare. Vilken nytta elitidrottare har behöver vi väl inte diskutera här.

Kostnadsmässigt är det så klart pengar det kostar oavsett, men jag ser inget relevant i jämförelsen mellan hojåkning/bilåkning och idrott ändå. Jämför du roadracing och övrig sport så är jag däremot helt med på att en jämförelse vore korrekt.

sandstream skrev:
2647641 Den som uttalar sig i artikeln är ju Jesper på SMC så att den blir vinklad åt ett visst håll är ju inte så konstigt. Sen tar det ett skräckexempel som visar sig "bara" innebära en höjning med 100% mot de 300% man använder i sin propaganda.

I år betalade jag ca 500:- i månaden för min trafikförsäkring, med en höjning enligt exemplet ovan skulle det bli 1000:- i månaden nästa år. Å andra sidan ska ja enligt regeringens tabell för skattesänkningar få ca 1000:- mer i plånboken varje månad vilket gör att jag går plus 500:- trots höjningen av trafikförsäkringen.

ja betalar 15000kr per år i tf-försäkring nu....... ja behöver inte säga mer....

goba skrev:
2649391 ja betalar 15000kr per år i tf-försäkring nu....... ja behöver inte säga mer....

Svettigt!

Man har ju inte direkt något val heller, eller de har man väl. Kan ju skita i att trafikförsäkra men de är väl nog det dummaste man kan göra. Inte nog med ångesten när man smetat fast bågen i knugens 360 modena utan då kommer landsfriskalen och smiskar en också med böter och straff. Därefter får man betala hela kalaset dvs ferrarin, knugens krona och hans trasiga knä samt sin egen hoj. :gnissla
Det blir till att läsa metro i framtiden och stoppa skorna med tidningspapper.:crash

Jaha det blir väll dags att byta fordon och börja "wheela" runt på en kronan-cykel i 5 km/h
Tyvärr klassas man som ett såntdär "riskobjekt" eftersom man tillhör försäkringsbolagens favorit (18 år i storstadsområde) så snart måste man väll betala nån j*vla skatt föratt cykelhjulen från min cykel sliter mer på vägbanan än när greta 85 susar förbi i sin vråltrimmade rulator deluxe2000
Tack moderaterna för mer pengar över!! :huvet :huvet :huvet

c") skrev:
2648507 Grejen är väl att motorcyklisterna står för mkt kostnader på en mindre skara än bilar som står för mkt kostnader men på fler personer.

Jaha? Är det någon annans fel än vårt eget? Dessutom har jag kollat upp lite :fakta i frågan när det gäller situationen i Finland (som har ett liknande system som det som ska införas) och där låg kostnaderna på ca 100€ per fordon (mc då).

sandstream skrev:
2647641 Den som uttalar sig i artikeln är ju Jesper på SMC så att den blir vinklad åt ett visst håll är ju inte så konstigt. Sen tar det ett skräckexempel som visar sig "bara" innebära en höjning med 100% mot de 300% man använder i sin propaganda.

I år betalade jag ca 500:- i månaden för min trafikförsäkring, med en höjning enligt exemplet ovan skulle det bli 1000:- i månaden nästa år. Å andra sidan ska ja enligt regeringens tabell för skattesänkningar få ca 1000:- mer i plånboken varje månad vilket gör att jag går plus 500:- trots höjningen av trafikförsäkringen.

Hmm men det är väll knappast inte bara trafikförsäkringen som höjs.
Själv så har jag bil och betalar in till a-kassan.
Så inte blir det mycket pengar kvar hos mig inte.

Jag orkar inte citera alla frågor angående mina tidigare inlägg men tänker ändå ge mig på en liten förklaring till mitt resonemang.

1. Jag gillar inte förändringar automatiskt bara för att de skulle gynna mig ekonomiskt.

2. Jag gillar inte skrämselkampanjer utan vettiga fakta.

3. Det är ingen rättighet att få köpa, försäkra och köra de värsta hojarna som finns.

Så, nu kan ni slänga dynga på varandra igen :D

3. Det är ingen rättighet att få köpa, försäkra och köra de värsta hojarna som finns.

Hoppas du unnar folk att åtminstånne få uppleva mc åkandet överhuvudtaget.
kan bli för dyrt för ex olle bagare att köpa eller försäkra en sån som du har om han inte sparar i 5 år och då finns nog han inte som intressant på din då nedslitna gixxer = förlust för dig med !

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph