Ny artikel om den omtalade försäkringspremiehöjningen.

Zam skrev:
2648384 En godare hälsa, en stor summa pengar via diverse försälning är min spontana gissning. Jag tror att staten tjänar betydligt mer på idrott än vad idrottsskador kostar. (Nej, jag har ingen källa, därför skrev jag tror)

Det har jag svårt att tro på. Kanske beror det på hur man värdesätter den marknadsföring fotbollskillarna ger Sverige. Men om man ska räkna fyrkantigt i kronor så tror jag inte att idrott lönar sig för staten.
Men det kommer vi väl aldrig få någon klarhet i, inte på det här forumet iallafall.

Sandstrom skrev:
2648432 Man skulle kanske stanna trafiken (lastbilar, bilar, mc, bussar etc.) en månad och se om den också ger tillbaka något till samhället. Man vet ju aldrig... kanske har trafiken några fördelar förutom rent nöje för trafikanterna? ;)
Trafiken i allmänhet givetvis, men motorcyklarnas existensberättigande är jag inte lika säker på.

dsundelin skrev:
2648312Jag som student kan ju inte direkt se fördelen för oss som sliter med ekonomin och premien för att få lite skoj på sommaren.
-Här får du skattesänkning på din blodiga 7200:-/mån!

En fråga och ett påpekande:
Fråga: Är du släkt med en Petter Sundelin i Lycksele?

Påpekande: Du betalar inte skatt på dina studiemedel, det gör inte jag i alla fall.

Zam skrev:
2648467 Trafiken i allmänhet givetvis, men motorcyklarnas existensberättigande är jag inte lika säker på.

Men sälj då din motorcykel och titta på svettiga killar dag in och dag ut på sommaren....:huvet

Victor skrev:
2648444 Det har jag svårt att tro på. Kanske beror det på hur man värdesätter den marknadsföring fotbollskillarna ger Sverige. Men om man ska räkna fyrkantigt i kronor så tror jag inte att idrott lönar sig för staten.
Men det kommer vi väl aldrig få någon klarhet i, inte på det här forumet iallafall.
Du har givetvis rätt i att vi aldrig får det klargjort här, men varför tror du att företag uppmanar de anställda till idrottsliga aktiviteter mha t.ex. aktivitetsbidrag?. Min gissning är för personalens välmående, som i sin tur leder till lägre sjukskrivningar.

c") skrev:
2648472 Men sälj då din motorcykel och titta på svettiga killar dag in och dag ut på sommaren....:huvet

Jag tror du har missuppfattat min ståndpunkt. Jag gillar inte att betala mer för min hobby, men jag tycker att förslaget med att låta trafiken stå för sina kostnader är rätt i det stora hela.

Last edited:
mikael n skrev:
2648433 Men du måste förstå att vi inte kan ha ett samhällssystem där vi kontrollerar vad varje medborgare kostar på sin fritid. ALLA människor belastar statskassan på olika sätt. Om du gör en undersökning så kanske du märker att hojåkare röker och super mindre än genomsnittsbefolkningen. Vi kanske gör färre inbrott, har fast arbete, aldrig misshandlar kärringen, håller oss friska med motion, aldrig fuskar med deklarationen.
Jag menar, du kan inte enbart peka på motorcyklister och tvinga dom att betala för sina trafikolyckor !!!
Det finns tusentals olika grupper som belastar samhället olika mycket.
Och när vi dör har varje människa troligen kostat ungefär samma summa.
Detta är det mest ointelligenta förslag som en svensk regering någonsin lagt.
:arsele

Motorcyklisterna blir ju inte utpekade på något sätt! Det är samtliga trafikförsäkringar som går upp. Att vi ska stå för vår del är väl och har ju tidigare varit självklart, nu är det ju frågan bara om sjukvårdskostnaderna ska ingå eller inte.

Stymer skrev:
2648427 Om du har en olycksfallsförsäkring så får du pröjs därifrån(med undantag av vissa aktiviteter), denna försäkring sponsras(vad jag vet)inte av skattebetalarna. Premien på denna försäkring är dock i vissa fall dyrare om man håller på med saker som bergskättring, djuphavsdykning m.m. I de försäkringar som jag har står förvisso inte hojåkning som riskfylld aktivitet?

Det är ju inte detta det handlar om alls!
Det är synd att ni inte åtminstone lite försöker ta reda på vad det handlar om.
Det är kostnader för sjukpenning, sjukvård, ambulansresor osv. som enl förslaget skall betalas via trafikförsäkringen.
Än så länge finns inget förslag som gäller andra aktiviteter.
Dvs. har du nåt fordon med trafikförsäkring så får du betala både den ökade kostnaden för det och OCKSÅ de kostnader som bergsklättrare eller andra orsakar. Bergsklättraren däremot behöver inte betala för det som händer i trafiken.

mikael n skrev:
2648433 Men du måste förstå att vi inte kan ha ett samhällssystem där vi kontrollerar vad varje medborgare kostar på sin fritid. Om du gör en undersökning så kanske du märker att hojåkare röker och super mindre än genomsnittsbefolkningen.
Jag menar, du kan inte enbart peka på motorcyklister och tvinga dom att betala för sina trafikolyckor !!!
Det finns tusentals olika grupper som belastar samhället olika mycket.
Och när vi dör har varje människa troligen kostat ungefär samma summa.
:arsele

Om var och en betalar för sin egen fritid i stor utsträckning så behövs inte kontrollen. Det är fördelen med ett kapitalistiskt system, många saker blir självreglerande. Röker du mindre och dricker mindre för att du är hojåkare så betalar du inte skatten på det heller och kan lägga de på annat. Däremot käka ohälsosamt är inte kopplat (ingen fett å sockerskatt) på ett vettigt sätt.

Nu pekar man ut alla fordonsförare och ber dem betala sina egna kostnader som kollektiv och mer specificerat på olika riskkategorier knutet till typ av fordon etc. Så att fler kan välja om det är värt de pengarna eller om man hellre vill lägga de på någon annan mindre kostsam aktivitet.

marten_larsson skrev:
2648477 Motorcyklisterna blir ju inte utpekade på något sätt! Det är samtliga trafikförsäkringar som går upp. Att vi ska stå för vår del är väl och har ju tidigare varit självklart, nu är det ju frågan bara om sjukvårdskostnaderna ska ingå eller inte.

Grejen är väl att motorcyklisterna står för mkt kostnader på en mindre skara än bilar som står för mkt kostnader men på fler personer.

om detta går igenom så är de bara en början till att vi får försäkra allt själv... blir som usa innan de e klart..
undrar när minimilönen kommer :näsblod

Zam skrev:
2648473 Du har givetvis rätt i att vi aldrig får det klargjort här, men varför tror du att företag uppmanar de anställda till idrottsliga aktiviteter mha t.ex. aktivitetsbidrag?. Min gissning är för personalens välmående, som i sin tur leder till lägre sjukskrivningar.

Ja, det är företagen det. Och tanken är såklart att det ska leda till färre sjukskrivningar. Men om det lönar sig för staten att bekosta idrottsarenor (som ibland måste bevakas av stora polisstyrkor för att två lag spelar boll med varandra) och dyligt är jag skeptisk till. Jag håller med dig om att folk som tränar mår bättre men det ekonomisk lönsamt vet jag inte riktigt...
Men det var ett sidospår tror jag, nu var det ju trafikförsäkring som såssat och borgare ska bli osams om här. Inte idrottsfånar och vi coola rökare :ironi

Om en MC-åkare skadas pga av en bilist, räknar man då de kostnaderna till bilisterna trafikförsäkring? Jag är skeptisk. Jag tror att de försöker köra samma sak som med a-kassorna, höjda premier även i de som idag ger vinst för att kunna bekosta någonting annat.
Att vi förutom världens högsta skattetryck skulle betala flera tusen i månaden bara för trafikförsäkring låter inte rimligt för mig. Tur att det finns fler länder där det går att köra mc som man kan flytta till.

Zam skrev:
2648375 Varför alltid denna jämförelse med idrott? Hur mycket ger inte idrotten tillbaka till samhället?

Det är faktiskt en mycket intressant fråga.........

- Ungdomsidrotten med sina krävande, skrikande, föräldrar vid sidan om.....
- Elitidrotten med sin totala utslagning av "dom som inte platsar".......
- "Svansen" av sk. supportrar, som orsakar samhället, skattebetalarna,
kostnader som ingen än vågat redovisa....
- Sjukfrånvaro för ännu mera pengar när "avdankade idrpttare" ska göra upp i korpserierna.....

Det enda som redovisas är de sk. fostrande effekterna som idrotten enligt initierade ska ha på ungdomen...

OM motorsporten skulle orsaka en bråkdel av de kravaller som idrotten gör. vore den förbjuden för länge sen.

Jag var med på den tiden när man på allvar disskuterade ett motorsportförbud...
ett av argumenten var just allt supande och högljutt liv som var i samband med bla. dragracing.

Men min direkta fråga svarde du inte på...
Så en gång till.....Vari ligger skillnaden...?

KentW

Last edited:
Kent W skrev:
2648560 Det är faktiskt en mycket intressant fråga.........

- Ungdomsidrotten med sina krävande, skrikande, föräldrar vid sidan om.....
- Elitidrotten med sin totala utslagning av "dom som inte platsar".......
- "Svansen" av sk. supportrar, som orsakar samhället, skattebetalarna,
kostnader som ingen än vågat redovisa....
- Sjukfrånvaro för ännu mera pengar när "avdankade idrpttare" ska göra upp i korpserierna.....

Det enda som redovisas är de sk. fostrande effekterna som idrotten enligt initierade ska ha på ungdomen...

OM motorsporten skulle orsaka en bråkdel av de kravaller som idrotten gör. vore den förbjuden för länge sen.

Jag var med på den tiden när man på allvar disskuterade ett motorsportförbud...
ett av argumenten var just allt supande och högljutt liv som var i samband med bla. dragracing.

Men min direkta fråga svarde du inte på...
Så en gång till.....Vari ligger skillnaden...?

KentW

Helt rätt.....:tummenupp :D

Zam skrev:
2648473 Du har givetvis rätt i att vi aldrig får det klargjort här, men varför tror du att företag uppmanar de anställda till idrottsliga aktiviteter mha t.ex. aktivitetsbidrag?. Min gissning är för personalens välmående, som i sin tur leder till lägre sjukskrivningar.

Det finns två olika typer av företag när det gäller stöd till FRISKVÅRDSAKTIVITETER som det egentligen heter.

- De företag som tar detta på allvar och ser till att det handlar om just friskvårdande aktiviter.
Tex.
- Frikort på gym.
- Satsningar på eget personalgym.
- Friskis o Svettis träningar.
- Gå,Lunka,Löp....träning i lungnare tempo på egen hand.
- Kanot o Hoj.....
- osv.

Sen finns de företag som bara avsätter en summa per anställd att fritt förfoga över.
- RR-träning...
- Nån sätter ihop ett HockeyBockey lag och företaget står för kostnader osv.

En riktig avvikare finns i ett Finskt företag som betalar ut en kontantpremie
till varje anställd + ett antal tusen finska/år om dom inte rökt under året.

Men att säga att företag i allmänhet uppmuntrar till IDROTTSLIGA aktiviteter är att ta i.

I ett närstående företag med c:a 55anställda finns för närvarande
7st "idrottsmän" och 1st "idrottskvinna" som spelar elitidrott.
Gissa om de andra anställda får täcka upp ordentligt när säsongen är igång
träning tre dagar i veckan,(från lunch) + 1match.

Ingen drömsitution för nån arbetsgivare eller vad tror du?

KentW

ozeo skrev:
2648510 om detta går igenom så är de bara en början till att vi får försäkra allt själv... blir som usa innan de e klart..
undrar när minimilönen kommer :näsblod

På vilket sätt skulle det vara en nackdel....?

Försäkringspremierna i Usa skiljer sig inte speciellt från i Sverige, om man följt
tidigare inlägg i försäkringsdebatten.

KentW

Last edited:
Vi får väl avskaffa allmän sjukvård. Alla får teckna sin egna sjukförsäkringar som i USA eller Thailand. Kommer du till ett sjukhus i Thailand så gäller det att du har försäkring annars låter dom dig dö. Nu generalliserar jag väldigt men resultatet kan bli detta. Hur der det ut i övriga EU vi ska väl likrikta oss mot detta.
Jag röstade blått men skillnaden mellan rött och blått är skatt vs avgift.

Kent W skrev:
2648584

På vilket sätt skulle det vara en nackdel....?

Försäkringspremierna i Usa skiljer sig inte speciellt från i Sverige, om man följt
tidigare inlägg i försäkringsdebatten.

KentW

såg för nån dag sen den där snubben från usa som åt på mc donalds i 30 dagar, han skulle leva på minimilön i 30 dagar den här gången...
sen vet jag inte om usa,s system e nåt o se upp till :rolleyes:

ozeo skrev:
2648604 såg för nån dag sen den där snubben från usa som åt på mc donalds i 30 dagar, han skulle leva på minimilön i 30 dagar den här gången...
sen vet jag inte om usa,s system e nåt o se upp till :rolleyes:

Det största problemet i det fallet är väl de löjligt låga minsta lönenivåerna, inte försäkringssystemet.

lollepop skrev:
2648619 Det största problemet i det fallet är väl de löjligt låga minsta lönenivåerna, inte försäkringssystemet.
men de är väl så "dom" vill ha i slutändan antar jag.
sen har man absolut inga pengar kvar till försäkring.
tänk vad mycket ohälsa o likn de skulle bli om allt fick försäkring..

Yamaha1000 skrev:
2648600 Vi får väl avskaffa allmän sjukvård. Alla får teckna sin egna sjukförsäkringar som i USA eller Thailand. Kommer du till ett sjukhus i Thailand så gäller det att du har försäkring annars låter dom dig dö. Nu generalliserar jag väldigt men resultatet kan bli detta. Hur der det ut i övriga EU vi ska väl likrikta oss mot detta.
Jag röstade blått men skillnaden mellan rött och blått är skatt vs avgift.

I USA satsas mer än 30% av bnp/inv på ALLMÄN sjukvård....sen är det som i
Sverige vill du inte vänta i åratal på en operation så må du ha en försäkring,
kostar inte närheten av en trafikförsäkring till din hoj idag.

I Sverige är samma siffra runt 25%.

VARFÖR TROR SÅ MÅNGA ATT SVERIGE LIGGER I TOPP....?

JAG röstade i många år på S.......men tyvärr så har inte dagens S nånting kvar
av det jag sympatiserade med....tex. solidaritet.

KentW

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka