Ny artikel om den omtalade försäkringspremiehöjningen.

DR-Zätare skrev:
2648055 Då får du väl välja om du tycker det är värt pengarna att faktiskt ha katt. Tycker du inte det, låt bli att skaffa katt.

Vad man gör är att man lyfter kostnaderna ifrån kollektivet och gör det valfritt istället för obligatoriskt för alla. Vill du inte äga något fordon och därigenom inte betala någon trafikförsäkring så betalar du inte för trafikskador, vill du däremot äga ett eget fordon och framföra det i trafik får du betala de skador som trafiken orsakar.

Word :tummenupp ...jag vill inte heller pröjsa en enda krona mer än nödvändigt. Men varför ducka för det faktum att vårt självvalda fritidsnöje innebär en hel del risker och kostar samhället en hel del pengar och resurser varje år? Varför skulle då någon annan betala?

Ankan_84 skrev:
2648124 [/B]
Men snälla, mattesnille... Tror du på det där själv eller... Även om du har röstat på alliansen så kan du säga att du tycker det är skit med försäkringen:pannkyss Du behöver inte försvara dom ända in i döden...
Klart jag tror på det jag skriver. Vad jag röstade på känns ointressant.
Jag vill som sagt ha mer info om försäkringen från någon annan än SMC och försäkringsbolagen innan jag tar ställning till om jag tycker det är bra eller dåligt.

Tycker det är lite skrämmande att se hur många som sväljer SMCs skrämselpropagande med hull och hår :3freak

fazerfun skrev:
2648132 Word :tummenupp ...jag vill inte heller pröjsa en enda krona mer än nödvändigt. Men varför ducka för det faktum att vårt självvalda fritidsnöje innebär en hel del risker och kostar samhället en hel del pengar och resurser varje år? Varför skulle då någon annan betala?
Någon annan ska alltid betala i Svenne Banans värld.

Last edited:
sandstream skrev:
2647641
I år betalade jag ca 500:- i månaden för min trafikförsäkring, med en höjning enligt exemplet ovan skulle det bli 1000:- i månaden nästa år. Å andra sidan ska ja enligt regeringens tabell för skattesänkningar få ca 1000:- mer i plånboken varje månad vilket gör att jag går plus 500:- trots höjningen av trafikförsäkringen.

Även efter höjda fackavgifter, a-kasseavgifter, trafikförsäkring för bil(ar) etc?

"Kopierar ett inlägg från en annan tråd"

//
Att höja försäkringen så att "yngre" killar inte kan ha roliga hojjar, det kan man diskutera om det är rätt metod... Det blir näst intill kollektiv betraffning... Jag tycker att alla som börjar köra hojj ska få en vettig chans med en normal kostnad på försäkringen, sen om man kör åt helvete, då kan man kanske vidta återgärder genom att höja försäkringen... Det är taskigt mot dom som har hojjar som sköter sig och ändå betalar skyhöga försäkringspremier... Dom får ju betala för alla andras missöden...

Nepp, JAG tycker att man ska ha en fast avgift på den första försäkringen man tar och om man missköter sig så får man högre premie...
Och dom som sköter sig får lägre premie...

Alla förtjänar en vettig chans... Eller vad tycker NI??

Fakkverk skrev:
Vad jag menade var att bara för att man genom skattelättnader får ytterligare en tusenlapp i månaden så rycker inte jag på axlarna åt att något samtidigt blir 500:- dyrare.

Sen är det absolut så att man väljer vad man vill lägga pengarna på, MC, Båt, tennfigurer eller ett kattharem. Jag reagerade på mentaliteten. Sandstream driver väl dessutom egen rörelse, trodde han hade ett annat "kostnadstänk" för att använda en äcklig klyscha.

Luddigt kanske, hoppas någon förstår vad jag menar.
Jag förstår :tummenupp

För att kunna införa sänkta inkomstskatter måste pengar tas från något annat och en höjd trafikförsäkring för ALLA fordon är en väg att gå.
Om det i slutänden ger mig 500:- mer i plånboken så ser jag det som 500:- plus :)

P.s Det är inte jag som sköter den ekonomiska biten i mitt företag, det gör min snåla kollega :D

fazerfun skrev:
2648132 Word :tummenupp ...jag vill inte heller pröjsa en enda krona mer än nödvändigt. Men varför ducka för det faktum att vårt självvalda fritidsnöje innebär en hel del risker och kostar samhället en hel del pengar och resurser varje år? Varför skulle då någon annan betala?

En fråga av icke-retorisk karaktär: hur funkar det som man skadar sig när man gör något annat, t.ex. utförsåkning, kampsport eller helt enkelt skadar sig "på fritiden"?

xyx skrev:
2648136 Även efter höjda fackavgifter, a-kasseavgifter, trafikförsäkring för bil(ar) etc?
Jag är inte med i facket, inte a-kassan och har ingen egen bil.
Min frus bil däremot blir ju dyrare men även hon får ju mindre inkomstskatt så det bör bli plus i slutänden.

sandstream skrev:
2648147 Jag är inte med i facket, inte a-kassan och har ingen egen bil.
Min frus bil däremot blir ju dyrare men även hon får ju mindre inkomstskatt så det bör bli plus i slutänden.

Bra för dig :tummenupp

Tror inte resultatet blir det samma för medelsvensken dock :)

Ankan_84 skrev:
Alla förtjänar en vettig chans... Eller vad tycker NI??
En chans ska alla ha och mig veterligen har alla det idag.
Sen att en del inte har råd är en annan femma.
Jag anser inte att det är någon medborglig rätt att få köra exakt den hoj man vill. De flesta börjar med något billigt i unga år och jobbar sig sedan uppåt.

Sandstream, tycker du att många här inne som är emot höjningen, bara tänker på sin egen plånbok??

xyx skrev:
Tror inte resultatet blir det samma för medelsvensken dock :)
Det återstår ju att se och lite mer kött på benet vore inte fel innan man kan säga bu eller bä.

Nej, nu måste jag mata hunden. Slå inte ihjäl varandra medans jag är borta :D

Ankan_84 skrev:
2648153 Sanrstream, tycker du att många här inne som är emot höjningen, bara tänker på sin egen plånbok??
Det vet jag inte men jag tror att det finns få saker som är så effektiva i en kampanj av den här typen som att få folk att tro att deras ekonomi ska bli sämre.

Last edited:
sandstream skrev:
2648147 Jag är inte med i facket, inte a-kassan och har ingen egen bil.

Det känns som att du tycker att så länge det blir bra för dig, så är resten skit samma??

sandstream skrev:
2647641 Den som uttalar sig i artikeln är ju Jesper på SMC så att den blir vinklad åt ett visst håll är ju inte så konstigt. Sen tar det ett skräckexempel som visar sig "bara" innebära en höjning med 100% mot de 300% man använder i sin propaganda.

I år betalade jag ca 500:- i månaden för min trafikförsäkring, med en höjning enligt exemplet ovan skulle det bli 1000:- i månaden nästa år. Å andra sidan ska ja enligt regeringens tabell för skattesänkningar få ca 1000:- mer i plånboken varje månad vilket gör att jag går plus 500:- trots höjningen av trafikförsäkringen.

500 + så vida att du inte har en bil och inte är med i A-kassan. Har också för mig att jag såg nått inslag på Rapport där de sa att man var tvungen att tjäna runt 30-40 papp i månaden för att man skulle få en tusing extra i månaden.:)

Last edited:
lite snabb räkn på bara försäkr vid 100%
bil 4500 per år fast hel o räknar kanske 2000 trafik?
höjn= 2000 spänn

bil nummer två 300 spänn i mån a 8 mån= 2400 varav kanske hälften är trafik, höjn= 1200

mc nummer ett: 200 kr mån a 7 mån= 1400 kanske hälften i trafik så 700 i höjn.

mc nummer två: 400 mån a 7 mån= 2800 varav trafik är kanske 200 kr o ger höjn 1400 spänn.

= 5300 spänn extra..
för faaan! jag kör bara ett fordon åt gången, kan inte hända nåt mer en sak åt gången.. men får betala allt hela tiden iaf :mad:

nu har jag räkna på trafik för antog de e de som är höjn?
annars blir de självklart en massa mer :näsblod

ozeo skrev:
2648179 lite snabb räkn på bara försäkr vid 100%
bil 4500 per år fast hel o räknar kanske 2000 trafik?
höjn= 2000 spänn

bil nummer två 300 spänn i mån a 8 mån= 2400 varav kanske hälften är trafik, höjn= 1200

mc nummer ett: 200 kr mån a 7 mån= 1400 kanske hälften i trafik så 700 i höjn.

mc nummer två: 400 mån a 7 mån= 2800 varav trafik är kanske 200 kr o ger höjn 1400 spänn.

= 5300 spänn extra..
för faaan! jag kör bara ett fordon åt gången, kan inte hända nåt mer en sak åt gången.. men får betala allt hela tiden iaf :mad:

nu har jag räkna på trafik för antog de e de som är höjn?
annars blir de självklart en massa mer :näsblod

Om du inte vill betala mer än en försäkring i taget e det väl bara att ställa av resterande fordon den tiden du eller någon annan inte använder dom. Trafikförsäkringen är väl dessutom beroende av körsträckan (dock inte mc) så eftersom du nu har så många fordon lär det ju inte bli många mil på varje=låg försäkring.

Edit: Sen är det väl kanske inte meningen att det ska vara gratis att ha fyra fordon själv. Delar du kostnaden med någon så blir ökningen inte lika stor heller plus sänkning av skatten så då kanske du går plus ändå?

Last edited:
Gå med...

dsundelin skrev:
2647538...får hoppas SMC lyckas med övertygelse.
Gå med SMC då o stöd arbetet. Dessutom erbjuder de rabbaterade försäkringar i folksam, utöver alla andra rabatter man får... Det är en hel del! :tummenupp

Som sagt mera kött på benen vore bra men något som jag personlig tror och är ganska säker på är att dessa svedor i form av höjda försäkringspremier, a-kassa etc kommer att införas innan sänkta inkomstskatter. Därmed kommer staten plocka ut en fin "vinst" innan skattesänkningen och privatpersonerna kommer gå och sukta efter sin efterlängtade skattesänkning = längtan efter skattesänkning och en viss tid med minus i börsen. Detta är såklart bara spekulationer men även vad jag tror kommer ske.

Det roliga blir att se vad som händer om fyra år, låt oss säga att primerna höjs och skatterna sänks etc. Vad blir då sossarna lockande inför valet? Säkerligen inte sänkta hojpremier iaf, men kanske lite högre inkomstskatt?

Förstår Sandstreams resonemang att man får mera pengar i börsen och därefter får man lägga dessa på vad man vill och på såvis i viss mån slippa betala för andras "hobbys". Är ju det som är tänkte med det hela också och därefter får vi se hur mycket plus/minus det blir i börsen i slutändan. Jag som student kan ju inte direkt se fördelen för oss som sliter med ekonomin och premien för att få lite skoj på sommaren.
-Här får du skattesänkning på din blodiga 7200:-/mån! Tack det ger mig kanske 500:- om jag har tur. Sedan ska jag betala min nya höjda försäkringspremie på hojen med dessa pengar. :gnissla :huvet Kanske bröd, vatten, tält den månaden?! :crash
Skulle tro att som student blir det tugnt med nått mc-åkande tills man pluggat klart och fått jobb.

xyx skrev:
2648143 En fråga av icke-retorisk karaktär: hur funkar det som man skadar sig när man gör något annat, t.ex. utförsåkning, kampsport eller helt enkelt skadar sig "på fritiden"?

Det låter som om du redan vet svaret...du har en poäng men jämförelsen är inte klockren eftersom vi pratar helt andra kostnader för samhället som orsakas av mcolyckor i jämförelse med telemark, taekwondo eller att bygga om ett badrum. Som jag sa innan, jag gillar egentligen inte utsikterna att få pröjsa mer för mitt hojåkadande men det är mest känslomässigt. Rent intellektuellt har jag en viss förståelse för att man vill låta mckollektivet och försäkringsbolagen ta en större del av ansvaret och konsekvenserna för skadekostnaderna.

fazerfun skrev:
2648232 Det låter som om du redan vet svaret...du har en poäng men jämförelsen är inte klockren eftersom vi pratar helt andra kostnader för samhället som orsakas av mcolyckor i jämförelse med telemark, taekwondo eller att bygga om ett badrum. Som jag sa innan, jag gillar egentligen inte utsikterna att få pröjsa mer för mitt hojåkadande men det är mest känslomässigt. Rent intellektuellt har jag en viss förståelse för att man vill låta mckollektivet och försäkringsbolagen ta en större del av ansvaret och konsekvenserna för skadekostnaderna.

Det spelar egentligen ingen större roll om jämförelsen är klockren eller inte.
Varför ska en del få bära sina egna sjukvårdkostnader när andra slipper?

Jag tycker att det är helt okej att betala de kostnader jag ev. som motorcyklist kommer skapa för samhället. Men då vill jag inte betala för Bertil 75 år som rökt en paket ciggareter om dagen i hundra år och hans lungcancer kostar vården tiotusentalskronor varje dag, jag vill heller inte betala feta gretas nya knän efter att hennes gamla inte klarade av hennes kroppsvikt, jag vill inte betala för hockeyspelarens snabba operation och resurskrävande rehabilitering för att han snabbt ska kunna vara på isen igen. Även en skidåkare i fjällen kan få skador i samma komplexitet som vid en mc-olycka.

Alla tar risker på olika sätt men då ska man betala för den risken också.

Ska jag bära min egna kostnader så ska alla andra också bära sina egna. :fakta
Man kan inte bära sina egna plus alla andras kostnader, det finns ingen logik och rättvisa i det.

Antingen behåller man det gamla svenska systemet helt eller så gör man om det helt. Att göra något mellanting av det fungerar inte. Antingen ett svenskt system eller något liknande det amerikanska där man försäkrar sig självt.

marten_larsson skrev:
2648183 Om du inte vill betala mer än en försäkring i taget e det väl bara att ställa av resterande fordon den tiden du eller någon annan inte använder dom. Trafikförsäkringen är väl dessutom beroende av körsträckan (dock inte mc) så eftersom du nu har så många fordon lär det ju inte bli många mil på varje=låg försäkring.

Edit: Sen är det väl kanske inte meningen att det ska vara gratis att ha fyra fordon själv. Delar du kostnaden med någon så blir ökningen inte lika stor heller plus sänkning av skatten så då kanske du går plus ändå?

delar ingen kostnad med nån så..
ska man räkna så har vi en bil till :näsblod
dessa utgifter upptill e ju redan räknade på max 1000 mil per år.
kör med båda hojarna..
raggarbilen kör man dom flesta dagar med under sommarhalvåret men behöver ju vanliga bilen för lite långfärder o annat..får väl börja ställa av den.

räknar man sen med a-kassa så säg 200 spänn i mån a 12 så 2400:- uppe i vadå 5300 + 2400 = 7700 pr år.
de e minimum vad jag kan anta..
får faen inga 1000 spänn tillbaks i mån utan snarare 500 kanske..sen ska väl dom skattas?
iaf 500 rena blir 6000 spänn...
visst de kan jag väl leva med så länge jag inte får mer en 100 % höjn av trafikförsäkr + fackavgift men börjar de bli bra mycket mer blir jag orolig..
jobbig o börja sälja de största intresset man har här i livet..
bilar o hojar.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti