Nursey VS Pappa

När det gäller föräldrar... Har man inte en förälder som kör / har kört mycket hoj så är 99% emot det av olika anledningar... I mitt fall så är dom mer eller mindre tystlåtna med sin avsmak till hojjen men det är ganska oundvikligt att missa att det inte är populärt..

Är jag med frugan när nån äldre för höra att jag kör hoj blir kommentaren i 9 av 10 fall " och det tillåter du?? " med så mycket avsmak att man kunde tro att jag var sektledare eller nått..

Bara inse! bland äldre är inte mc åkning populärt! men det skiter vi unga i :tummenupp

Nursey skrev:
2271608 Jahapp..då kom det jag visste skulle komma.

För er som inte vet så kommer jag från en blandad bakgrund. Det har sina fördelar men jag tycker ändå att det har fler nackdelar.

Köpte hojen...varpå pappa inte pratade med mig på 3 veckor. Tänkte att det var på grund av att han var orolig för mig och min säkerhet. Och det var det säkert till en viss del.

Men ikväll fick jag den andra sidan av sagan.

Jag tittade förbi hemma hos pappa efter en underbar tur ute på slingriga vägar och var på strålande humör. Svängde förbi för att låna gubbens toalett och säga hej.

Kom in och gjorde vad jag skulle och nämnde att jag kanske skulle titta in hos min farbror och säga hej. Då fick jag veta att detta var inte önskvärt för att jag var en skam som körde motorcykel och att alla (min far är ganska välkänd bland sina landsmän) skulle förknippa mig med HA (inga fördommar alltså :rolleyes: ) och jag och familjen skulle få dåligt rykte ("för att inte tala om att folk skall tycka att man är LÖSAKTIG med alla killar man umgås/förknippas med"). "Och dom där kläderna(med total avsmak)...som en kille" (när jag FÖRENGÅNGS SKULL körde i fullt ställ och INTE jeans o gympa dojjor :mad: ) Detta är en förkortad och mildare beskrivning.

Fy fasen vad jag är ledsen. Det var sånt här som gjorde att jag drog till Irland in the first place.

Det är klart att jag inte tänker sluta med hoj pga detta men det lade en fet sordin på min fina tur ikväll.

Så mina vänner..vilka städer skall man flytta till..verkar som denna staden just blev för liten :gråta

Alla råd och tips mottages tacksamt :(

Jobbigt när föräldrarna håller på o bråkar med en, vet hur det e! :(

Värmdö är fint har jag hört :tungan

Nursey skrev:
2271718 Hej

Måste kanske förklara lite till. Pappa har varit här länge..i 35 år och är utbildad och integrerad. Han är inte muslim..men har ändå sina kulturella..ehm..åsikter och rädslor/fördommar (mycket om heder etc). Han är openminded i MYCKET men så kommer sånna här saker då han återgår till grottgubbestadiet. Hade bara hoppats att jag skulle slippa sånt vid 27 års ålder och en massa livserfarenhet bakom mig. Det tar hela frihetskänslan från en.

Skåne är underbart och jag skulle gärna bo där. Tack
Hej Nusse:)

Vet du vad, i mitt hemland Makedonien så förknippas mcåkare bara med kriminella ligister.....mina föräldrar var inte så glada mm mm mm....precis som dina.

Jag vet en sak bara, dom vänjer sig och om du hälsar på oftare med MC:n så kommer han vänja sig mycket fortare.....hoppas detta funkar med din pappa också för vi vet ju att ju mer dom utsätts med det dom ogillar och ju mer dom ser att du gillar det du gör så kommer det sen att övergå till tänkande om att hon gillar det ju så mycket och hon verkar njuta av att köra mc. Då tänker dom mer på dig, istället för att dom tänker på sig själva och deras anseende som dom gör just nu.

Jag tror detta går över, iaf hoppas jag det.

Mvh Rejvis

Nursey skrev:
2279944 Update. Fadren har taggat ner! Alles ist gut..for now .
Får undvika att gnugga det i nyllet på honom bara.
:) Tack alla
skönt att höra, är på bild-humör, så du får en uppmuntrande bild. Koppla ihop nursey + irak, å det är faktiskt "two fingers" Jää :tummenupp :hihi

Bifogat

• boedgeefster 27 ma.JPG
    boedgeefster 27 ma.JPG
    47.3 KB · Visningar: 203
IronMike skrev:
2280046 skönt att höra, är på bild-humör, så du får en uppmuntrande bild. Koppla ihop nursey + irak, å det är faktiskt "two fingers" Jää :tummenupp :hihi

Ville lägga upp en uppmuntrande bild på en analflik till dig Mike (dont go there..jag HAR INGA sånna själv..det skulle vara en internetgenererad analfliksbild :arsele), men jag känner inte för att bli bannad idag!

Skont att det lugnade ner sig!

Har last traden med intresse, for att bli galen pa sina foraldrar har vi val alla blivit ibland. :gnissla :gnissla :gnissla Problemet ar att man inte bara kan skita i dem for de ar anda "la familja". Verkar vara nagot med den generationen som far dem att oroa sig alldeles for mkt om " vad folk ska tycka". Min far ar 40-talare, styvmorsan ar 50-talare (fodda alltsa) o det ar helt sjukt vad viktigt vad andra tycker ibland kan vara ibland .

Efter manga ar har jag dragit slutsatsen att: Man ska inte bry sig sa mkt om vad folk tycker, men det betyder inte att man inte ska lyssna (i detta fall kan du nog iofs lungt sla dovorat till).

Hur som helst, vet precis hur javla jobbigt det kan vara nar ens foraldrar far for sig nagot. Allra varst ar det, som nagon namnde i tidigare inlagg, nar de forsoker dolja sin verkliga asikt/motivering med nagon helnojig ursakt som man ser igenom direkt. :mad:

Go driving girl! :yoparty

Och ha talamod med farsgubben. De ar som barn, man kan grala pa dem men man maste alltid visa att man alskar dem. :pannkyss

PS ALbanien ar fint. Far nog skaffa offroad bage dock DS

bigmajk skrev:
2271684 Tala om för honom att ni befinner er i Sverige och där uppför man sig som folk.

det där var roligt, här kör vi hoj :)

Lord Adrian skrev:
Själv hade jag en gammal faster som slutade bjuda in mig till sina släktmiddagar för att jag *gasp* levde ihop med en kvinna utan att vi var gifta. :hihi

OMG, är vi på 2000-talet nu :va

Kul höra att stämningen har blivit lite bättre :tummenupp såg rätt trist ut från början.

Last edited:
Din farsa är bara en av alla dom som typiskt nog, alldeles för sent i livet upptäcker, att deras barn har växt upp och blivit vuxna och att de faktiskt klarar sig rätt bra på egen hand.
Tyvärr så innebär det ofta att dom sitter ensamma på sin ålderdom för att dom har förstört sin relation till barnen.
Jag tror att din farsa har svårt att ändra sig.
Det sociala arvet och gissningsvis även religionen från hans gamla hemland hindrar honom.
Bäst är nog att du fortsätter gå din egen väg men väljer bort att diskutera dina val i livet med din farsa.
Diskussioner som tenderar att bli alltför heta gör du bäst i att hålla dig undan om du vill bevara din relation med din far.
Då får han lite utrymme att fundera lite på egen hand och rätt var det är så trillar poletten ner :tummenupp

[PlastRaket] skrev:
2281644 Din farsa är bara en av alla dom som typiskt nog, alldeles för sent i livet upptäcker, att deras barn har växt upp och blivit vuxna och att de faktiskt klarar sig rätt bra på egen hand.
Tyvärr så innebär det ofta att dom sitter ensamma på sin ålderdom för att dom har förstört sin relation till barnen.
Jag tror att din farsa har svårt att ändra sig.
Det sociala arvet och gissningsvis även religionen från hans gamla hemland hindrar honom.
Bäst är nog att du fortsätter gå din egen väg men väljer bort att diskutera dina val i livet med din farsa.
Diskussioner som tenderar att bli alltför heta gör du bäst i att hålla dig undan om du vill bevara din relation med din far.
Då får han lite utrymme att fundera lite på egen hand och rätt var det är så trillar poletten ner :tummenupp

Han är uinte religiös men ibland så kommer de gamla kulturella sakerna ivägen för tankeverksamheten. Men min pappa är ganska förutsägbar..man kan nästan räkna ner honom..ett dygn..sedan kommer han och blir ångerfull och fjäskig :) Det var bara att denna gången LÄT det så hårt. Jag visste inte om han skulle "come around".
Han försöker vara lite hårding ibland men pallar ABSOLUT inte att se mig gråta...så han kommer inte så långt med det :skitunge
;)

Markus skrev:
2271653 Tråkigt att höra, verkligen.
Var kommer han ifrån?
Trösta dig med att jag ser ut som en tjej i mitt skinnställ, för det är för stort så det ser ut som jag har tantröv. :(
Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, det klår vilken trångsint stugpappa som helst. :fakta
Samma här fast jag är bara 192.. Ser ut som tant agda 70 år..

Om jag ska va ärlig så förstår jag inte ett skvatt av hur din far tänker. En bandit i HA?

Bästa sättet för mig att slipa problem med farsan är att inte va i närheten men det räkte inte när jag köpte tm:en :( Säljarn måste ha undrat va i helvete de va för sjuk familj.. :hihi Så jag tror inte ursprunget för något.

Finns det något trångsyntare än 60 åriga svenska gubbar?
Har dom fel så kunde dom haft rätt eftersom dom aldrig har fel. Och eftersom dom aldrig har fel så måste dom ha rätt altså hade dom rätt från början. (Nej jag kommer inte ihåg exakt)

prulle skrev:
2283234
Finns det något trångsyntare än 60 åriga svenska gubbar?
Har dom fel så kunde dom haft rätt eftersom dom aldrig har fel. Och eftersom dom aldrig har fel så måste dom ha rätt altså hade dom rätt från början. (Nej jag kommer inte ihåg exakt)

Höhö. Tog ut farsan på en provtur i Z4:an. När vi kom upp i 70 la han i 6:an. För att spara på koppling/växellåda sa han :hihi

prulle skrev:
Om jag ska va ärlig så förstår jag inte ett skvatt av hur din far tänker. En bandit i HA?
Det är ju just det att han och alla andra som inte VILL lära sig om MC inte ser skillnad på olika grupper. Det är ju beklagligt att HA har hojar..annars är de ju som vilket kriminellt gäng som helst..bara att de råkar ha hojar (eller tvåhjulingar med motor iaf..;)). Annars har ju den vanlige motorcyklisten inte särskilt mycket gemensamt med de typerna.
Som att säga att alla som kör bil kan bli associerade med "raggarkulturen"..
Trångsynthet får bekämpas..långsamt! Ingen idé att hetsa upp sig, då vill ingen lyssna.

Starstriker skrev:
2283242 Höhö. Tog ut farsan på en provtur i Z4:an. När vi kom upp i 70 la han i 6:an. För att spara på koppling/växellåda sa han :hihi
Haha :tummenupp

När jag köpte tmen va han nere i skåne så jag ringde han när jag va där för att kolla om jag missat kolla något. Då börjar han dryga sig om vilken färg den har och att hel svart hade varigt snyggare för att sen börja predika om att jag ska låta vänligare i telefonen. Grymt drygt när man står och ska pruta på en hoj. Kunde inte langa på luren heller eftersom hans polare skulle ta hojen på släp...

Min pappa var också helt emot att jag skulle köra motorcykel men det handlade mer om att man är så oskyddad.
Vilket fall, skönt att höra att det blivit bättre!!
Hoppas att din farbror och resten av släkten som är emot din hojkörning också kommer på bättre tankar.

Som du själv skrev så går det ju inte på en natt. Man får bearbeta långsamt, det är ju ändå en viss process att acceptera något som man tidigare tagit avstånd från.

Lycka till!!

Min morsa var rätt hispig när jag faktiskt började ta kortet förra sommaren. Farsan måste dock ha snackat henne tillrätta för hon sa inte så mycket mer sen och tittar inte snett eller nåt på mig. Dock har hon sagt att hon "aldrig skulle våga åka med på den där motorcykeln".

Mormor var dock värre men det var å andra sidan likadant när jag skaffade örhängen och än värre när jag tatuerade mig. Fy fan vilket barnbarn hon har... :hihi

LayDeeOmega skrev:
2283529 Min pappa var också helt emot att jag skulle köra motorcykel men det handlade mer om att man är så oskyddad.
Vilket fall, skönt att höra att det blivit bättre!!
Hoppas att din farbror och resten av släkten som är emot din hojkörning också kommer på bättre tankar.

Som du själv skrev så går det ju inte på en natt. Man får bearbeta långsamt, det är ju ändå en viss process att acceptera något som man tidigare tagit avstånd från.

Lycka till!!

För att vara ärlig skiter jag blankt i vad den sidan av släkten (eller inte bara den sidan..båda sidorna för att vara lika :)) tycker om att jag kör hoj/går ut/vem jag träffar/vad jag gör :brynad/hur jag beteer mig
Men jag vill inte komma på kant med min annars "öppna" pappa :)

Last edited by a moderator:
Du kan ju numera säga att du även känner en MC-polis om det skulle bli några flera diskussioner. Jag backar upp dig!

Och om någon nu skulle tro det så är jag INTE medlem i HA...

Mina päron är inte heller direkt överlyckliga. En polare var över till mig när jag var hemma hos päronen på sommaren med sin FZR 1000. "Dödsmaskin" muttrade farsan och gick därifrån...

De gånger det varit uppe som samtalsämne har det alltid hetat att man är så oskyddad och det bara är dödsmaskiner helt enkelt, detta har nog fått mig att dra lite på tagandet av körkortet, lite omedvetet, men man lyssnar fortfarande en hel del på föräldrarna helt enkelt.

Men nu när jag väl tagit tag i det och gjort teoriprov och börja köpa grejor har de inte så mycket invändningar. Har visat skydden jag köpt och de verkar rätt lugnade faktiskt. Skönt på något sätt, även om man ju gör som man vill ändå.

/Samme

Back