Nursey VS Pappa

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Jahapp..då kom det jag visste skulle komma.

För er som inte vet så kommer jag från en blandad bakgrund. Det har sina fördelar men jag tycker ändå att det har fler nackdelar.

Köpte hojen...varpå pappa inte pratade med mig på 3 veckor. Tänkte att det var på grund av att han var orolig för mig och min säkerhet. Och det var det säkert till en viss del.

Men ikväll fick jag den andra sidan av sagan.

Jag tittade förbi hemma hos pappa efter en underbar tur ute på slingriga vägar och var på strålande humör. Svängde förbi för att låna gubbens toalett och säga hej.

Kom in och gjorde vad jag skulle och nämnde att jag kanske skulle titta in hos min farbror och säga hej. Då fick jag veta att detta var inte önskvärt för att jag var en skam som körde motorcykel och att alla (min far är ganska välkänd bland sina landsmän) skulle förknippa mig med HA (inga fördommar alltså :rolleyes: ) och jag och familjen skulle få dåligt rykte ("för att inte tala om att folk skall tycka att man är LÖSAKTIG med alla killar man umgås/förknippas med"). "Och dom där kläderna(med total avsmak)...som en kille" (när jag FÖRENGÅNGS SKULL körde i fullt ställ och INTE jeans o gympa dojjor :mad: ) Detta är en förkortad och mildare beskrivning.

Fy fasen vad jag är ledsen. Det var sånt här som gjorde att jag drog till Irland in the first place.

Det är klart att jag inte tänker sluta med hoj pga detta men det lade en fet sordin på min fina tur ikväll.

Så mina vänner..vilka städer skall man flytta till..verkar som denna staden just blev för liten :gråta

Alla råd och tips mottages tacksamt :(

Last edited by a moderator:
Usch. Sånt är aldrig kul, när ens intressen hindras av det runtomkring :(
Jag har dock haft turen att bli uppmuntrad med sådant i min uppväxt.

Och du ska ju flytta till Tierp såklart :)

Ädit, kom på att det kanske inte var så smart att hänvisa till den här hålan direkt :näsblod

Allvarligt, försök att tala din far/familj tillrätta. Lyft fram de positiva sidorna med hojåkning etc. Oavsett hur envisa dom är så måste du vara envisare.

Som en absolut sista utväg anser jag en flytt är. Man vill ogärna komma ifrån sina nära och kära. Det vet jag iaf :)

:pannkyss

Last edited:
Fy fasen, det lät ju inte roligt. Kan faktiskt inte säga att jag förstår hur du har det för jag har inget liknande att relatera till. Jag har aldrig hindrats att göra vad jag vill. Men flytta från stan igen låter väldigt drastiskt, går det inte att resonera med honom alls om det här? Är det verkligen som han säger, eller är det som han tror att det ska bli?

Hoppas att det löser sig. :pannkyss

Du är alltid varmt välkommen till Götet, finns många goa och trevliga mc-vägar här. Och människorna är rätt trevliga oxå. :tummenupp

Tråkigt att höra, verkligen.
Var kommer han ifrån?
Trösta dig med att jag ser ut som en tjej i mitt skinnställ, för det är för stort så det ser ut som jag har tantröv. :(
Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, det klår vilken trångsint stugpappa som helst. :fakta

Markus skrev:
2271653 Tråkigt att höra, verkligen.
Var kommer han ifrån?
Trösta dig med att jag ser ut som en tjej i mitt skinnställ, för det är för stort så det ser ut som jag har tantröv. :(
Tänk dig det, en 197cm lång kvinnoman med hängröv, det klår vilken trångsint stugpappa som helst. :fakta

Markus...fy fan..du fick mig att skratta :) Tack :krama
Säger jag var han kommer från blir det väl en rasdebatt så Sväjdi får stänga tråden. Han kommer från ett av de två länderna som har fyra bokstäver o börjar på I :tomten

Här kommer min spontana reaktion som är ganska skarp.

Jag tycker rent ut att din pappa är en skitgubbe som inte kan glädjas med sin dotter utan bara tänker på vad andra tänker och tycker. Att sen vara så full av förutfattade meningar gör att jag blir ritigt skrämd om han får rösta i ett Svenskt val.

Såja nu tar vi det lugnt Fluffig

Jag har aldrig hört en sån massa förutfattade meningar på en gång att man undrar om det verkligen förekommer fortfarande bland något så när intelligenta människor. Herregud vad tänker han med?

Flytta ner till oss i Skåne för vi kör den Danska mentaliteten att det som inte dödar härdar dig.
Jag har aldrig fått såna kommentarer av mina föräldrar utan de är nog mer avundsjuka på att jag och brorsan kör och har roligt.

Nursey skrev:
2271608 Jahapp..då kom det jag visste skulle komma.

För er som inte vet så kommer jag från en blandad bakgrund. Det har sina fördelar men jag tycker ändå att det har fler nackdelar.

Köpte hojen...varpå pappa inte pratade med mig på 3 veckor. Tänkte att det var på grund av att han var orolig för mig och min säkerhet. Och det var det säkert till en viss del.

Men ikväll fick jag den andra sidan av sagan.

Jag tittade förbi hemma hos pappa efter en underbar tur ute på slingriga vägar och var på strålande humör. Svängde förbi för att låna gubbens toalett och säga hej.

Kom in och gjorde vad jag skulle och nämnde att jag kanske skulle titta in hos min farbror och säga hej. Då fick jag veta att detta var inte önskvärt för att jag var en skam som körde motorcykel och att alla (min far är ganska välkänd bland sina landsmän) skulle förknippa mig med HA (inga fördommar alltså :rolleyes: ) och jag och familjen skulle få dåligt rykte ("för att inte tala om att folk skall tycka att man är LÖSAKTIG med alla killar man umgås/förknippas med"). "Och dom där kläderna(med total avsmak)...som en kille" (när jag FÖRENGÅNGS SKULL körde i fullt ställ och INTE jeans o gympa dojjor :mad: ) Detta är en förkortad och mildare beskrivning.

Fy fasen vad jag är ledsen. Det var sånt här som gjorde att jag drog till Irland in the first place.

Det är klart att jag inte tänker sluta med hoj pga detta men det lade en fet sordin på min fina tur ikväll.

Så mina vänner..vilka städer skall man flytta till..verkar som denna staden just blev för liten :gråta

Alla råd och tips mottages tacksamt :(

Ush, låter verkligen tråkigt. Håller med Jonathan om att du i första hand bör prata med dem. Går inte det så är Umeå en kanonstad, med ett fint sjukhus att jobba på och allt :tummenupp

När man läser sånt här inser man hur tur man har med sina föräldrar.
Dom lånade till och med ut pengar (mycket) för att jag skulle ha råd till min mc.

Hoppas det löser sig för dig!

Nursey skrev:
2271662 Markus...fy fan..du fick mig att skratta :) Tack :krama
Säger jag var han kommer från blir det väl en rasdebatt så Sväjdi får stänga tråden. Han kommer från ett av de två länderna som har fyra bokstäver o börjar på I :tomten
kina? :va

Tala om för honom att ni befinner er i Sverige och där uppför man sig som folk.

Tråkigt tråkigt. :pannkyss

Slänger in en klysha, prata med gubben!
Säg att så här funkar det i sv, cheyer åker hoj, ha är inget för svenssons, etc.

Om ni har "kommit i position mot varandra" så kan kanske en tredje person som han har förtroende för tala med gubben.

bigmajk skrev:
2271684 Tala om för honom att ni befinner er i Sverige och där uppför man sig som folk.

Nu tog du nog i från tårna tror jag.

Mina kusiner t ex. skulle aldrig någonsin låta sina barn (12,16,22 år gamla) sätta sig på en motorcykel då man är så utsatt för eventuella olyckor. Det är visserligen sant, krockar du med en hoj i högre hastigheter ökar procenten för att inte klara sig väldigt mycket mer än med en bil.

Det är dock inte ett riktigt hållbart argument, man får helt enkelt köra med insidan och anta att precis alla andra i trafiken är idioter som inte borde ha körkort.

Fluffig skrev:
2271669 Här kommer min spontana reaktion som är ganska skarp.

Jag tycker rent ut att din pappa är en skitgubbe som inte kan glädjas med sin dotter utan bara tänker på vad andra tänker och tycker. Att sen vara så full av förutfattade meningar gör att jag blir ritigt skrämd om han får rösta i ett Svenskt val.

Såja nu tar vi det lugnt Fluffig

Jag har aldrig hört en sån massa förutfattade meningar på en gång att man undrar om det verkligen förekommer fortfarande bland något så när intelligenta människor. Herregud vad tänker han med?

Flytta ner till oss i Skåne för vi kör den Danska mentaliteten att det som inte dödar härdar dig.
Jag har aldrig fått såna kommentarer av mina föräldrar utan de är nog mer avundsjuka på att jag och brorsan kör och har roligt.

Hej

Måste kanske förklara lite till. Pappa har varit här länge..i 35 år och är utbildad och integrerad. Han är inte muslim..men har ändå sina kulturella..ehm..åsikter och rädslor/fördommar (mycket om heder etc). Han är openminded i MYCKET men så kommer sånna här saker då han återgår till grottgubbestadiet. Hade bara hoppats att jag skulle slippa sånt vid 27 års ålder och en massa livserfarenhet bakom mig. Det tar hela frihetskänslan från en.

Skåne är underbart och jag skulle gärna bo där. Tack

Last edited by a moderator:
Nursey skrev:
Hade bara hoppats att jag skulle slippa sånt vid 27 års ålder och en massa livserfarenhet bakom mig. Det tar hela frihetskänslan från en.

:6surkart Det är 7 år sedan du blev myndig!
Han kan ha en åsikt, sen är det upp till dig om du ska bry dig om den.

Du ska alltså sälja hojen för att den ger dåligt rykte och du har skinnkläder.
Skulle han sälja bilen och börja ha på sig skinnkläder om du tyckte det var viktigt enligt dina kompisar? Tror inte det....

Nursey skrev:
Måste kanske förklara lite till. Pappa har varit här länge..i 35 år och är utbildad och integrerad. Han är inte muslim..men har ändå sina kulturella..ehm..åsikter och rädslor/fördommar (mycket om heder etc). Han är openminded i MYCKET men så kommer sånna här saker då han återgår till grottgubbestadiet. Hade bara hoppats att jag skulle slippa sånt vid 27 års ålder och en massa livserfarenhet bakom mig. Det tar hela frihetskänslan från en.

Hej
Jag tror att detta kan hända vare sig personen i fråga är född utomlands eller i Sverige så jag tror inte din pappas ursprung är problemet utan att han tänker på vad andra tycker och blir nog lite påverkad av andra i sin omgivning som inte är så öppna. Jag har hört andra med annan kultirell bakgrund ha liknade tankar men som tur är så är de ovanliga.
Alla har vi förutfattade meningar men bara få som är så här pass extrema.

Dessutom hur f..n kan man vara lösaktig i ett skinnställ som det tar minst tio minuter att få av om det är varmt ute. Det kan man kalla våldtäktssäker klädsel. :lol

Som jag skrev var det en spontan reaktion jag fick.

Hoppas det löser sig för dig och att din pappa kommer på bättre tankar.

Back