Nu ska jag vara en riktig kärring angående Kinnekulle

Kobbe skrev:
...har du basförsäkringen är det billigt att uppgradera till fullständig= 25 basbelopp.

25 basbelopp är 990.000 kr och egentligen inte mycket om du blir helt invalidiserad. En bra olycksfallsförsäkring har minst 50 basbelopp. Om bolaget inte erbjuder detta bör man ha fler än en så att ersättningen vid invaliditet blir rimlig.

Nyteknik skrev:
...

Genom Länsförsäkringar kan vem som helst teckna en olycksfallsföräkring som ger 50 basbelopp vid 100% invalididet. Den gäller inte vid kickboxning men vid alla andra aktiviteter inkl. roadracing. Kostar 2.311 kr / år.

...!

Be om en referens på de här uppgifterna. Nästa gång du ringer till LF är det inte omöjligt att du får prata med någon som säger "Roadracing, vad gör man då?" "Man kör med mc på bana" "Hur fort går det då?" "så fort som möjligt men runt 250 kanske..." "Men det låter ju helt idiotiskt!!"

Jag skämtar inte. Exempel rätt ut ur vanligaste livet.

Chrille skrev:
I det här fallet kan man inte lita på en röst i telefon. Jag var tvungen att ta hjälp av en försäkringsmäklare bara för att få tag på en olycksfallsförsäkring. jag betalar över 100% tillägg för RR.....i Folksam. Hur skyddad är du?

Som sagt:

Genom Länsförsäkringar kan vem som helst teckna en olycksfallsföräkring som ger 50 basbelopp (1.980.000 kr) vid 100% invalididet. Den gäller inte vid kickboxning men vid alla andra aktiviteter inkl. roadracing. Kostar 2.311 kr / år.

:fakta

Edit: Allt står i villkoren – som följer med försäkringsbrevet. Utrymme för tolkningar av undantag finns inte.

Last edited:
Chrille skrev:
Be om en referens på de här uppgifterna.
Det räcker med att du läser försäkringsvillkoren. Det är dessutom någon här som har utnyttjat den för en RR-olycka.

Chrille skrev:
Jovisst, men då tycker jag att vi ska:

Vägra köra på banor som inte är godkända av vårt förbund. Det skulle ju visa vår vilja att köra på säkra banor. (Jag har 10 mil till Kinnekulle och 22 till den som är näst närmast)

Pusha för att soft-fence ska köpas in till alla banor med RR-verksamhet och se till att dessa ALLTID är på plats. Vad kan det kosta och kan det inte gå att sälja till lokala företagare. Din logga på varje bal du betalar el dyl.

Men det är jag det.
Nah, du tänker skevt. Licensen skyddar oss alla mot allt ont. Ta licens, sen är det ofarligt.

Nyteknik skrev:
25 basbelopp är 990.000 kr och egentligen inte mycket om du blir helt invalidiserad. En bra olycksfallsförsäkring har minst 50 basbelopp. Om bolaget inte erbjuder detta bör man ha fler än en så att ersättningen vid invaliditet blir rimlig.

Nej visst är det inte mycket, men om man redan har basförsäkringen genom facket så är det väldigt billigt att uppgradera från 3,5 till 25 basbelopp. Det är ju ett mycket bättre alternativ än att bara ha Svemos försäkring.

Nyteknik skrev:
Som sagt:

Genom Länsförsäkringar kan vem som helst teckna en olycksfallsföräkring som ger 50 basbelopp (1.980.000 kr) vid 100% invalididet. Den gäller inte vid kickboxning men vid alla andra aktiviteter inkl. roadracing. Kostar 2.311 kr / år.

:fakta

Jag har inte bestridit detta. Att du däremot har fått anbud på det tyder på att du har haft en jävla tur eller vet mer än gemene man om det här. Jag skojar inte när jag säger att jag bokstavligt talat ringde runt och fick enbart prisförslag från TH och det var närmare 4 tusen per år.

Bingo skrev:
Det räcker med att du läser försäkringsvillkoren. Det är dessutom någon här som har utnyttjat den för en RR-olycka.

Referensen var till för att hitta rätt handläggare igen. Jag skämtar inte när jag säger att det är fullt möjligt att ringa till växeln på våra bolagsjättar och få berätta vad RR är.

EDIT/ Det är som att handla på Lidl eller HP.Det är troligt att skiten du vill ha finns där men du får fanimej leta reda på den själv.

Last edited:
Chrille skrev:
Jag har inte bestridit detta. Att du däremot har fått anbud på det tyder på att du har haft en jävla tur eller vet mer än gemene man om det här. Jag skojar inte när jag säger att jag bokstavligt talat ringde runt och fick enbart prisförslag från TH och det var närmare 4 tusen per år.

Det är möjligt att en del handläggare fattar saken fel om man ringer och frågar om en försäkring "för mig som kör roadracing". Man frågar helt enkelt efter en helt vanlig olycksfallsförsäkring och vilka eventuella undantag för riskfulla aktiviteter som finns. Så gjorde jag. Trygg Hansa har hastighetstävling för motoryckel som ett av sina undantag. Även Folksam (utom gruppförsäkringen genom facket) och enligt uppgift också If. Länsförsäkringar är alltså "RR-vänliga" och medger alla aktiviteter utom kickboxning.

Nyteknik skrev:
Det är möjligt att en del handläggare fattar saken fel om man ringer och ....kickboxning.

Varför älta?
Vi är överens om att försäkringarna finns där.

Jag varnar för att det är ohyggligt svårt att få prata med kompetent personal. Hur många ringer tillbaka till ett bolag som sagt "En sån har vi inte" för att handläggaren antagligen missförstod frågan?

tillbaka till kullen, där bör man inte köra någon Licens grupp, och snabba gruppen bör hållas igen ett snäpp.
Licens träning där är meningslöst eftersom,, man måste pusha gränserna för att träna RR ,, och vi kommer inte tävla där på överskådlig framtid.

Detta är min hemmabana (2mil) och jag har lagt många varv där, snabba åxå.
Men bort med den riktiga fortåkningen där.

Återigen, FÖRARFÖRENING, svaret på många frågor som kräver solidaritet och kommunikation mellan oss aktiva.

Jag tycker att Knutstorp är det farligaste jag har lust att åka på. På vanliga träningar går jag inte fullt där eftersom det står oskyddade hårda stålräcken väldigt nära banan på ett par ställen, tex efter NGK-krönet. En annan bana har jag slutat åka på eftersom jag kör alldeles för fort för att det ska vara säkert där, som hopplös gatåkare så funkade det kanske men inte som hopplös licensförare.;)

Man ska veta att våra banor inte är mycket att komma med ur säkerhetsperspektiv. De som besiktigar GP-banorna fick vad jag förstått skrämselhicka av ANDERSTORP, som ändå är den säkraste banan vi har! De hade dött om de fick se Knutstorp.

Kontentan av det hela är att om Svemo inte godkänner en bana så bör man dra öronen åt sig. Det innebär att det troligen är en av de farligare banorna i världen man är ute på.....

Last edited:
Chrille skrev:
Jag skojar inte när jag säger att jag bokstavligt talat ringde runt och fick enbart prisförslag från TH och det var närmare 4 tusen per år.

Det är väl inte konstigt om de stackars handläggarna blir alldeles till sig i trasorna och i ren panik gör vad som helst för att INTE teckna en försäkring när de får samtal från någon uddevallabo med röst och dialekt som skulle få Hederlige Harry på Prima Bilar AB att framstå som rena svärsmorsdrömmen. Att sedan Eddie Meduza tjuter i bakgrunden till den milda grad att de spräckta högtalarna inte längre orkar överösta de kvidande katter som tre kvarter längre bort ber om medlidande på sina bara tassar är väl ett faktum som inte gör saken bättre.

Kan pusha för detta igen. Om man är under 25 år finns det en speciell barn och ungdomsförsäkring på Folksam (tror jag, har inte papprena här) som täcker alla olyckor med bra villkor. Här finns inga som helst undantag utan det är först när du tecknar försäkring som vuxen(25+) som du måste göra tillägg för extremsporter som roadracing.

Jag har LFs försäkringsvillkor och så här står det om Sport och idrott, vi räknas ju som idrottutövare även om man inte kan tro det när man ser oss.

"Efter det att den försäkrade fyllt 16 år tillämpas nedanstående inskränkningar: Försäkringen gäller inte vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under deltagande i boxning, kick-boxning eller thai-boxning"

Ganska solklart om RR således.
1862:- för mig på helårsbasis och 3.930.000 vid minst 50% invaliditet.
Dessutom kan man utnyttja flera försäkringar, tex den man har via licensen och en privat, för samma olycka.
Hoppas jag aldrig kommer behöva utnyttja dem.

Nyss bytt jobb, 52kr/månad genom jobbet för 40 basbelopp för olycksfallsförsäkringen. Det får duga so far.

Goodstuff skrev:
1862:- för mig på helårsbasis och 3.930.000 vid minst 50% invaliditet.

Hmmm – billigare och generösare än de uppgifter jag just fick (från LF):

50 basbelopp (1.980.000 kr)
2.311 kr / år

Skulle det vara förmånligare för den som bor utanför Sthlm? Låter inte troligt. Är din privat eller för ditt företag?

:va

Nyteknik skrev:
Hmmm – billigare och generösare än de uppgifter jag just fick (från LF):

50 basbelopp (1.980.000 kr)
2.311 kr / år

Skulle det vara förmånligare för den som bor utanför Sthlm? Låter inte troligt. Är din privat eller för ditt företag?

:va

Privat. LF består av olika länsföretag och de kanske har olika prissättningar då det är olika bolag men annars vet jag inte.
Har pappren framför mig och försäkringen gäller, är betald och klar.

Nyteknik skrev:
Hmmm – billigare och generösare än de uppgifter jag just fick (från LF)...
Skulle det vara förmånligare för den som bor utanför Sthlm? Låter inte troligt.
Jag betalar mindre än Gubbstuff, kommer inte ihåg exakt men strax över tusenlappen per år så det skiljer rätt mycket beroende på ålder/ort/exakta villkor osv. Och JA den gäller RR, utnyttjade min efter en krasch i höstas.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026