Nu ska jag köpa Supermotard och behöver hjälp från proffsen!

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag har haft tanken i säkert 2 år och tänkte göra slag i saken och köpa en motard. R1'an, den gamla fina trotjänaren såldes i förrgår och finns numer på vägarna i Malmö. Så ser ni en RoLLER-loggad hoj där nere som inte INTE brassar på uta helvet så är det inte jag som kör :mad:

Så här ligger landet iaf... jag har provkört LC4'or och tycker att dom är aaaalldeles för trötta. Jag e en lat jeffel så el-start är ett måste för mig. Jag hade en XR650R 01 och tröttnade totalt på att kicka. Man vill givetvis ha "the most bang for the buck" Och man vill helst inte behöva serva hojen varannan dag. :näsblod Men krävs det att man köper en hoj som behöver servas hyffsat ofta så får det bli så. Jag prioriterar körglädje i det läget.

KTM 525 va en hysteriskt kul hoj att köra som gick att gasa upp på slangen på 3'an! Det e den körglädjen man är ute efter. Men just 525'an e nog lite väl tävlingsinriktad tror jag. När det gäller KTM tror jag en en 660 skulle passa mig. Tyvärr har den ingen elstart vilket 625'an har. Men är den maskin nog för mig?

Husa-sortimentet har jag verkligen ingen koll på alls. Men jag har förstått att det är där många kronjuveler finns.

Så kom gärna med lite förslag på vad som har elstart och fett med pulver! Gärna vilken prisbild hojarna ligger på. Jag kikar på 05-06'or.

Tack på förhand och God Jul!

Köp min 625a 04a.
Mkt bra skick m.m.
Pris 50 pickadoler prutat o klart.

Pm. För mer info.

Du ska ha en Aprilia SXV 550. Mest pulver, låg vikt och elstart. Snygg är den dessutom :tummenupp LV-reggad från affärn. Det som talar emot aprilian är att det är lite kort serviceintervall för ren gatkörning. Fast byta olja nån gång nu och då är inget avancerat ingrepp. Kolvarna håller 90 timmar och ventilerna brukar man inte behöva justera. Jämför man med Husa så är det bra serviceintervall :)

Är det för mycke pengar så tycker jag att 660n är ett bra val.

Här haru en Aprilia:
http://www.blocket.se/vi/9439623.htm?ca=2_s

Last edited:
Freddola skrev:
2674407 Köp min 625a 04a.
Mkt bra skick m.m.
Pris 50 pickadoler prutat o klart.

Pm. För mer info.

Jag har aldrig kört en 625'a. Är det krümt mycket pulver i dom? Såg den här på blocket för 52 med Enduropaket också. Det e nog nåt i den stilen jag ska ha tror jag. Varför säljer du din?

Olof Eriksson skrev:
2674421 Du ska ha en Aprilia SXV 550. Mest pulver, låg vikt och elstart. Snygg är den dessutom :tummenupp LV-reggad från affärn. Det som talar emot aprilian är att det är lite kort serviceintervall för ren gatkörning. Fast byta olja nån gång nu och då är inget avancerat ingrepp. Kolvarna håller 90 timmar och ventilerna brukar man inte behöva justera. Jämför man med Husa så är det bra serviceintervall :)

Är det för mycke pengar så tycker jag att 660n är ett bra val.

Här haru en Aprilia:
http://www.blocket.se/vi/9439623.htm?ca=2_s

Hittade den här länken Aprilia. Vilka fler i Stockholm än AVA säljer Aprilia. Om jag inte missminner mig fanns den med e ett test i typ förra numret av Bike. Ska rota i tidningshögen och kolla.

För dyr sa du... Vad kostar den? (såg din länk nu, kollar).

Last edited:
Det är dom nyare modellerna av SMC 660 som inte har elstart eller?

Vill minnas att det satt det på dom äldre. Men dom ser ju inte lika bra ut. Bara att slänga på bakdelen från 05-06:an om du också tycker så. ;p

RoLLER skrev:
2674423
Hittade den här länken Aprilia. Vilka fler i Stockholm än AVA säljer Aprilia. Om jag inte missminner mig fanns den med e ett test i typ förra numret av Bike. Ska rota i tidningshögen och kolla.

För dyr sa du... Vad kostar den? (såg din länk nu, kollar).
95900:- kostar den ny i butik, det är väl åteminstone 10 mer än andra märken. Å andra sidan har väl Robin tagit ut en helt standard SXV och kört en SM-tävling och slutat top 10, så den e ganska duglig som den är! (nu är det ryktesvägen då, vet inte exakt hur standard den var)

Testet i bike är lite missvisande då de fått en nerdrevad hoj blandannat... Bästa är om du får prova själv :)

Olof Eriksson skrev:
2674453 95900:- kostar den ny i butik, det är väl åteminstone 10 mer än andra märken. Å andra sidan har väl Robin tagit ut en helt standard SXV och kört en SM-tävling och slutat top 10, så den e ganska duglig som den är! (nu är det ryktesvägen då, vet inte exakt hur standard den var)

Testet i bike är lite missvisande då de fått en nerdrevad hoj blandannat... Bästa är om du får prova själv :)

Shit va dyrt. Det är som en ny CBR600RR :näsblod

Jag hittade Biketestet... Aprilian har mest effekt men är dyr, Husan e snyggast och har dom bästa bromsarna mm, KTM'en har mest vridmoment men ingen elstart.

Varför kan ingen bara bygga den ultimata motarden som är bäst på allt?

RoLLER skrev:
2674401 Jag har haft tanken i säkert 2 år och tänkte göra slag i saken och köpa en motard. R1'an, den gamla fina trotjänaren såldes i förrgår och finns numer på vägarna i Malmö. Så ser ni en RoLLER-loggad hoj där nere som inte INTE brassar på uta helvet så är det inte jag som kör :mad:

Så här ligger landet iaf... jag har provkört LC4'or och tycker att dom är aaaalldeles för trötta. Jag e en lat jeffel så el-start är ett måste för mig. Jag hade en XR650R 01 och tröttnade totalt på att kicka. Man vill givetvis ha "the most bang for the buck" Och man vill helst inte behöva serva hojen varannan dag. :näsblod Men krävs det att man köper en hoj som behöver servas hyffsat ofta så får det bli så. Jag prioriterar körglädje i det läget.

KTM 525 va en hysteriskt kul hoj att köra som gick att gasa upp på slangen på 3'an! Det e den körglädjen man är ute efter. Men just 525'an e nog lite väl tävlingsinriktad tror jag. När det gäller KTM tror jag en en 660 skulle passa mig. Tyvärr har den ingen elstart vilket 625'an har. Men är den maskin nog för mig?

Husa-sortimentet har jag verkligen ingen koll på alls. Men jag har förstått att det är där många kronjuveler finns.

Så kom gärna med lite förslag på vad som har elstart och fett med pulver! Gärna vilken prisbild hojarna ligger på. Jag kikar på 05-06'or.

Tack på förhand och God Jul!

Bytte från 625:a till Sxv:n...
Kan definitivt rekommendera sxv:n!!!
dyra i inköp iofs men(ca 96 lax) men det ere definitivt värt!!! Tror förresten det finns en butik vid arlanda nånstans som säljer aprilia... Min införskaffades på Ava och dom verkar vara vettiga att ha o göra med.
serviceintervallerna beror ju lite på vad du plockar ur den men de e ungefär samma som 625:an.

Roligare går inte att få me byxorna på!!!

RoLLER skrev:
2674461 Shit va dyrt. Det är som en ny CBR600RR :näsblod

Jag hittade Biketestet... Aprilian har mest effekt men är dyr, Husan e snyggast och har dom bästa bromsarna mm, KTM'en har mest vridmoment men ingen elstart.

Husan är ju iofs en bra cykel den också. Men jag tycker det känns gammal och är det något märke man tänker på när man hör ordet motorras så är det husa. (engelsmännen i spanien... oj oj oj...)

Husan är den cykel som känns mest brutal att köra också, den är inte alls utesluten :)

Wheelie4ever skrev:
2674463 Bytte från 625:a till Sxv:n...
Kan definitivt rekommendera sxv:n!!!
dyra i inköp iofs men(ca 96 lax) men det ere definitivt värt!!! Tror förresten det finns en butik vid arlanda nånstans som säljer aprilia... Min införskaffades på Ava och dom verkar vara vettiga att ha o göra med.
serviceintervallerna beror ju lite på vad du plockar ur den men de e ungefär samma som 625:an.

Roligare går inte att få me byxorna på!!!

Om du som har ägt båda anser att SXV'n smiskar 625'an butt så är 625'an ute ur bilden isf. Jag misstänkte att det inte va maskin nog för mig. Hur är det med tillbehör och reservdelar till SXV'n?

Köp Husa :) Jag är helt nybörjare på motard. Än så länge tycker jag inte att det är något problem alls. Går hur klockrent som helst. Elstart som sagt. Stiger utan problem på 3.an å går även upp på 4.an. Så jag tycker enligt min åsikt Husa. Har för första gången ställt ventilerna, som jag trodde va SÅ svårt. Pang, nu klarar man det på säkert 30-45 min. Å sen oljebyte är inte alls svårt. 6khw reggad, kostar mindre än 100 kr påställd att äga å 23kr avställd nu på vintern :)

RoLLER skrev:
2674473 Om du som har ägt båda anser att SXV'n smiskar 625'an butt så är 625'an ute ur bilden isf. Jag misstänkte att det inte va maskin nog för mig. Hur är det med tillbehör och reservdelar till SXV'n?
Det har varit problem med att få fram reservdelar under 2006 men till nästa år ska det inte vara något problem. Min handlare har köpt på sig en eller flera grejjer av varje.

Tillbehör är sisådär, det går att få tag på allting men det finns inget jätteutbud. Avgassystem finns det flera tillverkare av. Hittills tycker jag det verkar som om det är smartast att ha kvar orginal dock.

H3dlund skrev:
2674437 Det är dom nyare modellerna av SMC 660 som inte har elstart eller?

Vill minnas att det satt det på dom äldre. Men dom ser ju inte lika bra ut. Bara att slänga på bakdelen från 05-06:an om du också tycker så. ;p

Ingen 660 har elstart

fLedLik skrev:
2674476 Köp Husa :) Jag är helt nybörjare på motard. Än så länge tycker jag inte att det är något problem alls. Går hur klockrent som helst. Elstart som sagt. Stiger utan problem på 3.an å går även upp på 4.an. Så jag tycker enligt min åsikt Husa. Har för första gången ställt ventilerna, som jag trodde va SÅ svårt. Pang, nu klarar man det på säkert 30-45 min. Å sen oljebyte är inte alls svårt. 6khw reggad, kostar mindre än 100 kr påställd att äga å 23kr avställd nu på vintern :)

Allt det där låter ju hur lysande som helst! Dessutom är det den snyggaste motarden tycker jag. Konstigt nog har jag aldrig sett en Husabergare i en affär nån gång? Vart köper man den motorcykeln egentligen???

Kostar mindre än 100kr att äga... Försäkringskostnaden per månad menar du? Är det så attans billigt??? :)

Olof Eriksson skrev:
2674478 Det har varit problem med att få fram reservdelar under 2006 men till nästa år ska det inte vara något problem. Min handlare har köpt på sig en eller flera grejjer av varje.

Tillbehör är sisådär, det går att få tag på allting men det finns inget jätteutbud. Avgassystem finns det flera tillverkare av. Hittills tycker jag det verkar som om det är smartast att ha kvar orginal dock.

Allt sånt där är ju en nackdel och lite tråkigt när det kommer en helt ny hoj ut på marknaden. Jag tycker att mycket talar för en Husa faktiskt.

Last edited:
RoLLER skrev:
2674492 Allt det där låter ju hur lysande som helst! Dessutom är det den snyggaste motarden tycker jag. Konstigt nog har jag aldrig sett en Husabergare i en affär nån gång? Vart köper man den motorcykeln egentligen???

Kostar mindre än 100kr att äga... Försäkringskostnaden per månad menar du? Är det så attans billigt??? :)

Precis, du får mycket igen på det. Kostar 23kr/mån för mig nu avställd. Sen med full försäkring ska den kosta 1100kr/året. Så mindre än 100kr/månaden. Å då står den på mig, 22 år aldrig haft nått förut. Så tycker det är fruktansvärt bra :)

RoLLER skrev:
2674473 Om du som har ägt båda anser att SXV'n smiskar 625'an butt så är 625'an ute ur bilden isf. Jag misstänkte att det inte va maskin nog för mig. Hur är det med tillbehör och reservdelar till SXV'n?

läs Bike´s motardtest :tummenupp

Husan 1:a på gatan precis före 660´n
Husan 1:a på bana

Men en husa skall servas var 15:e timma
En 660 har ingen el-start
Aprilia´n lider av dålig insprutning enl. Bike

Fast kan/vill man serva efter varje tur så definitivt en Husa.

660 är döenkel att lära sig att kicka och går att skrämma upp om man nu tycker att det är för lite krut i den.

Aprilian talar för sig själv, Twin säger allt..

fLedLik skrev:
2674476 Köp Husa :) Jag är helt nybörjare på motard. Än så länge tycker jag inte att det är något problem alls. Går hur klockrent som helst. Elstart som sagt. Stiger utan problem på 3.an å går även upp på 4.an. Så jag tycker enligt min åsikt Husa. Har för första gången ställt ventilerna, som jag trodde va SÅ svårt. Pang, nu klarar man det på säkert 30-45 min. Å sen oljebyte är inte alls svårt. 6khw reggad, kostar mindre än 100 kr påställd att äga å 23kr avställd nu på vintern :)
Fast om du slår ut det på en hel sommar så blir det ändå en del tid i garaget. 30-45 minuter var 100e mil (nu vet jag inte hur de nya är, men mina justerade jag varje gång för att det var enklare än att klämma dit måttet). Tror nog jag spenderade mindre tid i garaget med hondan än med husan, och då har jag bytt kolv 5 gånger och ventiler 2 gånger (snart). Ventiljustering? Vad är det? :rolleyes:

Aprilian är reggad på något såntdär också, om det är 14kw eller vad det var, billig försäkring är det iaf.

Nä nu måste jag sluta skriva i den här tråden innan nån får för sig att jag är märkesbög :rolleyes:

Rasorblade skrev:
2674501
Aprilia´n lider av dålig insprutning enl. Bike
Iiiih, svårt att hålla fingrarna i styr ;D Det finns en ny mappning till Aprilian som sägs ska "fixa" insprutningen. Det enda som jag hittills tyckt var dåligt på aprilian var att den högg i när man öppnade gasen, jag har inte hunnit prova någon hoj med den nya mappningen men återförsäljaren och folk på forum säger att den ska fixa bort det. Visst är husan en bra hoj på bana men nog tycker jag att aprilian är snäppet bättre, iaf om man jämför standardhojjar.

*Edit, Aprilian är den enda demohoj som jag vågat powerslajda ut ur kurvorna med. Tycker det säger en hel del om hur bra motorn är :)

Last edited:
RoLLER skrev:
2674461 Shit va dyrt. Det är som en ny CBR600RR :näsblod

Äh, inte dyr, skiljer bara några tusenlappar jämfört med KTM SMR och Husaberg och det man får för de extra pengarna gör den tom prisvärd. :tummenupp

Aprilia och Husaberg har precis samma bromsar, kanske skiljde på bromsbeläggen på testhojarna, sen gnällde de om drevningen på Aprilian men testhojen råkade ha 14-drev istället för orginal 16. Det är inga problem med insprutningen om man ser till att den är justerad ordentligt, många bortförklaringar blev det men det är bara tråkigt att de lyckades låna Sveriges sämsta SXV till testet.

Powerbike heter handlaren i Arlandastad, enligt deras hemsida har de en 550 hemma.

Last edited:
Haha, precis. Han får göra sitt eget val. Honda CRF vet jag är fina å ha med tanke på service. Fast det va ju kolvbyte va jag hört. Men men, nu har vi sagt våra ord. Alla har sina egna åsikter som sagt, bara å acceptera :)

RoLLER skrev:

Däremot värre med det... finns nästan inga tillbehör till sxv:n än. Men det e ju en ny hoj på marknaden så det lär väl dyka upp så småningom.
Till 625:an kan en månadslön försvinna alldeles för fort om bläddrar i deras tillbehörskatalog.

Priset på reservdelar ligger ganska lika... Sxvn e snäppet dyrare men väldigt liten skillnad.

Underskatta dock inte 625:an...det e en grymt driftsäker hoj nästan 800 mil utan att röra en skruv i den(knappt så dom behövde justera ventilerna vid 600 milaservicen). Har ju bara fått ihop 45 mil med sxv:n så det återstår o se hur driftsäker den är men hittils går den som en klocka!
I nyaste Bike testar dom Husan, Sxv:n och 660:n mot varann kolla in den. :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti