Nu känns livet riktigt, riktigt kasst!

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Josafan skrev:
Idag är det faktiskt inte ett större problem. Båda har börjat landa mer i sin personlighet, dom har börjat förstå situationen. Men i början var det tufft och det var tråkigt att dom, oavsett om dom ville eller ej, spelade sina roller, gentemot oss barn, fastän dom ville eller ej. Jag tror att båda hade för få att prata med och vi har alltid haft god kontakt i familjen, så därför blev vi lidande.

Jag tycker synd om dig i denna situation. Jag hade aldrig ngn tanke på att jag skulle bli "skilsmässobarn" men tänk iaf på att de beslut som har tagits av dina föräldrar, ÄR deras beslut. Inte dina. Pengar är pengar, men det finns faktiskt andra saker, som hälsa, mänsklig värme, kamratskap, familjekontakt osv osv. Låt detta gå framför och försök genomskina det till dina familjemedlemmar om du kan.... :)

Visdomsord.

ec2bme skrev:
Jag beklagar verkligen det som hänt dig, och hoppas verkligen att det ska lösa sig för er.

Jag kan inte ens föreställa mig hur otroligt besviken du och dina syskon (och inte minst din pappa) måste känna er på eran mamma.

Håll ut. Det ser förmodligen bäcksvart ut just nu, men ni kommer ur detta starkare, och kanske ännu mer enade än tidigare. Var så säker.

Lycka till!

Tack.

Mmm, du anar inte vilka tankar som cirkulerat kring henne den senaste tiden.
Hon har ju absolut ingen moral i överhuvudtaget.

Min bror ska också säga upp kontakten med henne..

Min syster och far är väl egentligen dom som lider mest. Hon vet inte ens om något än.. Och att behöva växa upp och fostras av en som gjort en sån här sak mot oss..Obeskrivligt..

Till saken hör att min mor (biologiske iaf) har en falsk syn på livet. Pengar och det som syns utåt är mer värt än kärlek och omtanke. Min far är precis tvärtemot. Och jag antar att min syster kommer att bli fullpumpad av en massa skitsnack hos henne.

Usch..

Jonathan skrev:
Tack.

Mmm, du anar inte vilka tankar som cirkulerat kring henne den senaste tiden.
Hon har ju absolut ingen moral i överhuvudtaget.

Min bror ska också säga upp kontakten med henne..

Min syster och far är väl egentligen dom som lider mest. Hon vet inte ens om något än.. Och att behöva växa upp och fostras av en som gjort en sån här sak mot oss..Obeskrivligt..

Till saken hör att min mor (biologiske iaf) har en falsk syn på livet. Pengar och det som syns utåt är mer värt än kärlek och omtanke. Min far är precis tvärtemot. Och jag antar att min syster kommer att bli fullpumpad av en massa skitsnack hos henne.

Usch..

Vissa mäniskor förknippar pengar med personlig trygghet.

Istället för att inse att man kan bara bli trygg i sig själv om man accepterar sig själv och inser sina egan brister.

D-one skrev:
Personligen tycker jag ju inte det. Du e ju tillräckligt gammal att själv få bestämma. ALLT beror på vad din mamma vill och vilka advokater hon har. ( finns många avdvokater som gör allt för att vinna)

Hur än skillsmässan kommer att vara så kommer ALLTID barnen ikläm.

Prata med din mamma, hör hennes version av det hela.
Men framför allt berätta för henne hur du känner och mår.

Ja nej inte jag heller. Men under 18 är man väl fortfarande ett barn?

Inte för att jag tror att hon skulle kräva att jag bor där halva tiden nu. Fast iof verkar man ju inte veta någonting längre. Men det tror jag inte..

Jag har som sagt redan hört hennes version av saken. Den röda tråden i det är att hon tycker att hon har hjälpt till att bygga upp pappas företag (som han redan hade byggt upp innan dom träffades) och alltså har hon rätt till halva det. Hon tycker att hon har varit hemma och fostrat oss medans han jobbade och bla bla. Men allt hon säger är enbart skitsnack.
Förutom det har hon ingen anledning till varför hon gör som hon gör.

Pappa har t.o.m sagt om hon hade hjälpt till och intresserat sig för företaget så hade han gladeligen delat med sig av pengarna. Men nu är det inte riktigt så..

Josafan skrev:
Idag är det faktiskt inte ett större problem. Båda har börjat landa mer i sin personlighet, dom har börjat förstå situationen. Men i början var det tufft och det var tråkigt att dom, oavsett om dom ville eller ej, spelade sina roller, gentemot oss barn, fastän dom ville eller ej. Jag tror att båda hade för få att prata med och vi har alltid haft god kontakt i familjen, så därför blev vi lidande.

Jag tycker synd om dig i denna situation. Jag hade aldrig ngn tanke på att jag skulle bli "skilsmässobarn" men tänk iaf på att de beslut som har tagits av dina föräldrar, ÄR deras beslut. Inte dina. Pengar är pengar, men det finns faktiskt andra saker, som hälsa, mänsklig värme, kamratskap, familjekontakt osv osv. Låt detta gå framför och försök genomskina det till dina familjemedlemmar om du kan.... :)

Mmm det ska jag:)
Ska jag vara ärlig så har jag nog inte världens bästa relation med min syster, och den lär ju knappast bli bättre nu:(

Men får försöka göra så gott jag kan.

Jonathan skrev:
Man blir inte förvånad över någonting längre..

Som alla vet så när man skiljer sig så skriver man ett bodelningsavtal där det står vad respektive har rätt till. Men när min far och mor skiljde sig för ungefär fyra år sedan så tyckte dom inte att det behövdes.

Min far äger sedan drygt 30 år tillbaka ett eget företag där han är bilmek/smed. Detta företaget bildade han och skapade innan han träffade min mor.

Min mor jobbade som sekreterare åt Atlas Copco då dom skiljde sig.

Mor min lovade dyrt och heligt att hon inte skulle röra företaget efter dom skiljt sig. Hon fick t.o.m en summa pengar för att hon inte skulle göra detta och för att hon skulle kunna starta på ny kula med lägenhet etc.

Men till för någon månad sedan sa hon till pappa att hon skulle ta halva hans företag och halva av allt det hon har rätt till. Allt började som ett löst hot men blev allt allvarligare ju längre tiden gick. Varför hon sa detta är ännu oklart. Men jag är 99 % säker på att hon ville att min yngre syster skulle bo hos henne (delad vårdnad). Hon bor hela tiden hos min pappa och mig, förutom varannan helg då hon åker till mor som bor 2 h resväg bort.

Allt blev så allvarligt till slut att advokater blandades in och till för nån vecka sedan togs beslutet; hon skulle ta halva av allt min far äger och har.
Detta innebär att han får ta ett mycket stort lån för att täcka upp det han blivit av med.
Vi har aldrig haft problem med ekonomin förut, men nu är det väl så att vi inte direkt kan leva fett.

Det jävligaste med allt det här är att bodelningsavtalet gäller dagen då dom skiljde sig. Alltså allt det han ägde och hade den dagen har hon rätt till hälften av. Hon ägde ingenting då. Hon bodde i en hyreslägenhet och hade inte direkt köpt nåt för pengarna som hon fick då "familjehuset" såldes. Så min far kan inte ta någonting av henne.

Så jag ska ta mod till mig inom en snar framtid och lyfta på luren och säga upp kontakten med min egen mor. Det hon gjort är helt oförlåtligt och man kan inte ens föreställa sig hur i helvete ens egen mor kan göra en sån sak mot den hon har tre barn ihop med och mot en person hon har levt ihop med i 20 år.

Som löken på laxen så har inte min flickvän hört av sig på en vecka. För övrigt den första jag någonsin älskat. Det är inte slut men jag vet ärligt talat inte hur det blir med oss.

Och som om det inte vore nog har min biologiske mor lyckats övertala min 9-årige syster att flytta till henne och bo där permanent. Så nu har väl hon fått som hon vill.

Ni anar inte hur man mår efter en sån här sak. Till slut orkar man inte ta in mer och bara försöker att inte bry sig.

Jag vill inte att alla ska tycka synd om mig eller nåt, ville bara skriva av mig lite..

/Jonathan

:(
Jodå, jag vet hur det känns.....

mina föräldrar ä också skiljda, men jag vill inte dra hela den storyn här, för jag tycker själv att det är jobbigt.

Att säga upp kontakten med nån som står en så nära är svårt och skitjobbigt. Du bör nog tänka över det ordentligt (vilket du säkert har gjort redan, men tänk IGEN) Vissa stunder är livet skit och man kan inte må sämre än när hela ens trygga värld rasar... men du måste härda ut. det är nog det enda du kan göra...

egentligen skulle ja rekomendera dig att kanske gå till en Psykolog.. alltså jag vet att det låter piss jobbigt. och det är fruktansvärt att inse att man kanske inte klarar allt själv... jag har själv funderat på att gå till Psykolog och prata ut. Visst finns det vänner man kan prata med, men det är inte samma sak alls. vissa saker är det helt enkelt bäst att bespara vännerna :(

Ang. din tjej så tycker jag att hon borde höra av sig, annars kan hon inte räkna med att du gör det. det är ett givande och tagande... ger inte hon så ger inte du... eller hur?? Vet hon om allt som hänt? pratar du med henne om det? hon kanske tycker att du stänger henne ute lite pga detta, även om du inte tänker på det....

Prata med henne om det om du inte gjort det redan!

Lycka till nu!

Är det nått ja kan hjälpa till med eller du vill prata eller fråga om så är det bara att skicka ett PM... OK?? ;)

Jonathan

Jag tror inte att säga upp kontakten med någon av era familjemedlemmar kommer att förenkla något i det långa loppet. Just nu så känns det upprivande och det är lätt att hänga med i den ena eller den andra förälderns snack. Tro mig, ibland när jag pratade med mina syskon så gick det upp små lijleholmens.

Däremot så kan man ju kommunicera mer eller mindre med diverse parter. Ibland var jag riktigt jävla fed-up med min fajja och då ringde jag han inte alls på typ ett år, han ringde mig ibland(för dom vill, oavsett du tror det eller ej) och när han började bete sig normalt så var jag mer mottaglig, o hörde av mig mer. Jag menar inte att man skall spela ut sina föräldrar, men det jag försöker framhäva är att man skall inte nödvändigtvis försöka vara snäll om dom inte är snälla tillbaka, det är en ömsesidig sak, där ni alla skall bidra.

Men jag tror inte att ni skall säga upp ngn kontakt... det bygger bara upp klyftor i familjen, speciellt mellan er syskon? Jag skall inte uttala mig för mkt dock, iom det är människor jag inte känner. Men jag talar från min erfarenhet... :pannkyss

Roller... Det är ju så du vill ha oss :tuttar

Alla skillsmässor är olika, finns nog inte en enda som är den andra lik.

När jag gick tog jag med mig det som var viktigast för mig. Mina barn!
Pengar, hus, bil och de materiella sakerna fick exet behålla.

Men som sagt Alla är olika.

Jonathan skrev:
Ja nej inte jag heller. Men under 18 är man väl fortfarande ett barn?
..

Från och med det att hon fyller 12 får hon själv bestämma vem hon vill bo hos.. om det va det ni pratade om, ursäkta men ja orkade inte läsa allt...

fy fan, ja förstår hur du känner dig! :pannkyss

Jonathan skrev:
Jag har som sagt redan hört hennes version av saken. Den röda tråden i det är att hon tycker att hon har hjälpt till att bygga upp pappas företag (som han redan hade byggt upp innan dom träffades) och alltså har hon rätt till halva det. Hon tycker att hon har varit hemma och fostrat oss medans han jobbade och bla bla. Men allt hon säger är enbart skitsnack.
Förutom det har hon ingen anledning till varför hon gör som hon gör.

Pappa har t.o.m sagt om hon hade hjälpt till och intresserat sig för företaget så hade han gladeligen delat med sig av pengarna. Men nu är det inte riktigt så..

Nu är jag inte rätt man att bedömma detta, så du får inte ta detta för allvarligt. Men det är faktiskt inte lätt att upprätthålla en familj, min mor gjorde exakt likadant som din och hon fick inte ett skit. Visst, hon kanske inte gjorde ngt exakt fysiskt i företaget. Men om hon inte hade tagit hand om familjen, vad skulle då fajjan gjort, han hade troligtvis inte stått där han står idag. Det ÄR ett tufft jobb att ta hand om familjen.

Detta har ju min fassa fått erfara i efterhand, där han har sett sina nackdelar med att jobba så mkt, iom att han har jobbat så mkt så har han också fått mkt sämre kontakt med oss barn.

Miss_Orchidee skrev:
Jodå, jag vet hur det känns.....

mina föräldrar ä också skiljda, men jag vill inte dra hela den storyn här, för jag tycker själv att det är jobbigt.

Att säga upp kontakten med nån som står en så nära är svårt och skitjobbigt. Du bör nog tänka över det ordentligt (vilket du säkert har gjort redan, men tänk IGEN) Vissa stunder är livet skit och man kan inte må sämre än när hela ens trygga värld rasar... men du måste härda ut. det är nog det enda du kan göra...

egentligen skulle ja rekomendera dig att kanske gå till en Psykolog.. alltså jag vet att det låter piss jobbigt. och det är fruktansvärt att inse att man kanske inte klarar allt själv... jag har själv funderat på att gå till Psykolog och prata ut. Visst finns det vänner man kan prata med, men det är inte samma sak alls. vissa saker är det helt enkelt bäst att bespara vännerna :(

Ang. din tjej så tycker jag att hon borde höra av sig, annars kan hon inte räkna med att du gör det. det är ett givande och tagande... ger inte hon så ger inte du... eller hur?? Vet hon om allt som hänt? pratar du med henne om det? hon kanske tycker att du stänger henne ute lite pga detta, även om du inte tänker på det....

Prata med henne om det om du inte gjort det redan!

Lycka till nu!

Är det nått ja kan hjälpa till med eller du vill prata eller fråga om så är det bara att skicka ett PM... OK?? ;)

Du anar inte om vad jag har tänkt på den senaste månaden. 24 timmar om dygnet..

Jag kan inte se mig själv sitta där med henne och låtsas som ingenting har hänt när hon har i princip har förstört min pappas liv. Och av vilken anledning då?

Jag har tänkt och tänkt och tänkt och försöka komma på olika lösningar på det här. Men jag kommer alltid fram till samma sak. Att jag nästan skäms över att ha henne som mor. Att göra en sån här sak mot en man älskar (eller för den delen inte älskar) finns inte ens i min värld.

Jag har växt upp och sett pappa slita som ett djur för att få företaget att fungera. Eget företag och inga anställda är nog inte världens lättaste..

Sen genom ett enda beslut så bara *poff* försvinner halva det..

Josafan skrev:
Nu är jag inte rätt man att bedömma detta, så du får inte ta detta för allvarligt. Men det är faktiskt inte lätt att upprätthålla en familj, min mor gjorde exakt likadant som din och hon fick inte ett skit. Visst, hon kanske inte gjorde ngt exakt fysiskt i företaget. Men om hon inte hade tagit hand om familjen, vad skulle då fajjan gjort, han hade troligtvis inte stått där han står idag. Det ÄR ett tufft jobb att ta hand om familjen.

Detta har ju min fassa fått erfara i efterhand, där han har sett sina nackdelar med att jobba så mkt, iom att han har jobbat så mkt så har han också fått mkt sämre kontakt med oss barn.

Ja nej det tror jag absolut inte att det är. Men det hon försökte framhäva var att hon hade enbart suttit hemma och uppfostrat oss barn. Men han har gjort exakt lika mycket på den fronten som hon har.

Kanske lät som att han hade bara jobbat och hon bara vart hemma med barnen i första inlägget. Det var inte meningen:)

fy fan va förbanad jag skulle bli ... nu vet inte jag någonting egentligen men jag skulle aldrig förlåta min mor för det..

Jävlar vad modernt det blivit att skilja sig.. inget bra mode .. det var bättre förr i tiden med mycket:)

Hur ska firman fungera då om dom inte går i hop så kommer dom väll driva det tillsammans eller är jag helt borta?

Jonathan skrev:
Du anar inte om vad jag har tänkt på den senaste månaden. 24 timmar om dygnet..

Jag kan inte se mig själv sitta där med henne och låtsas som ingenting har hänt när hon har i princip har förstört min pappas liv. Och av vilken anledning då?

Jag har tänkt och tänkt och tänkt och försöka komma på olika lösningar på det här. Men jag kommer alltid fram till samma sak. Att jag nästan skäms över att ha henne som mor. Att göra en sån här sak mot en man älskar (eller för den delen inte älskar) finns inte ens i min värld.

Jag har växt upp och sett pappa slita som ett djur för att få företaget att fungera. Eget företag och inga anställda är nog inte världens lättaste..

Sen genom ett enda beslut så bara *poff* försvinner halva det..
du behöver inte lådsas som ingenting... skrik, gapa, skäll på henne om du känner att du behöver det, men se till att du inte beter dig sämmre än hon har gjort...

tänk på det vi pratade om innan :)

ja du, hoppas du mår bättre nu iallafall....

RS "Alex" skrev:
fy fan va förbanad jag skulle bli ... nu vet inte jag någonting egentligen men jag skulle aldrig förlåta min mor för det..

Jävlar vad modernt det blivit att skilja sig.. inget bra mode .. det var bättre förr i tiden med mycket:)

Hur ska firman fungera då om dom inte går i hop så kommer dom väll driva det tillsammans eller är jag helt borta?
Tror du att det går mode i det? :kocko

han får väl köpa ur henne ur firman.. så får hon mer pengar och han får en skulld och sitt företag.... så det går till i vuxenvärlden har jag hört....

Stötta din far, han behöver det. Och ni behöver varandra.

Säg inte upp bekantskapen med din mor. Det skulle kanske göra saker och ting för enkelt för henne. Då finns det ingen som berättar för henne att det hon gjort har sårat människor. Men du ska inte låtsas att allt är bra, säg hur du känner det.

Om du är rädd att din lillasyster ska bli allt för lik din mamma, se då till att hålla kontakten med henne. Hon kan behöva en förankring i en annan värld än mammans.

Men det här är ett svårt läge. Det finns inga enkla lösningar på situationen. Det som jag skrivit ovan är endast ett sätt som jag skulle ha tacklat situationen. En enda sak är säker, och det är att inget kommer att bli sig likt igen. Men jag hoppas att din far kommer att få det bättre när han inser vad det är han är fri ifrån sedan.

/Ett skilsmässobarn

D-one skrev:
Roller... Det är ju så du vill ha oss :tuttar

Alla skillsmässor är olika, finns nog inte en enda som är den andra lik.

När jag gick tog jag med mig det som var viktigast för mig. Mina barn!
Pengar, hus, bil och de materiella sakerna fick exet behålla.

Men som sagt Alla är olika.
Jag hoppas detta var ett gemensamt beslut taget i forna familjen.
Kvinnor som använder sina barn som maktfulla ägodelar är inte så charmigt.
Jag har ett ex som försökt göra samma sak, hade jag inte orkat så hade jag inte haft det umgänge jag har med min underbara son.
Detsamma gäller givetvis män.

Jonathan, glöm för all del inte att försöka göra och prata om positiva saker.
Låter knepigt kanske, men ett ärligt försök är viktigt iaf.
Vad det gäller din hämndsugna mamma så är det inte mkt mer att göra än att tala om för henne vad ni känner och hur det kommer påverka er relation till henne.
Skulle jag som far få höra från mitt barn att jag är dum mot mamma så skulle jag allt ta mig en funderare även om jag tror mig ha rätt i det jag gör.
//Tobbe

Hon har ju rätt att ta hälften, om det nu är som du säger så skulle väll fardin avskriva rätten till företaget.

Ajja har hört värre släkt-problem. Haha du skulle se min...

Att bo hemma när päronen separerar är inte det minsta kul.
Jag vet.
Fast jag tycker precis som några andra att du kanske tar ställning och kritiserar din mamma lite väl mycket.
Ungre män har faktiskt en fallenhet för att nästan alltid ta sin pappas sida när det gäller sånna här grejjor.
Hursom är det bästa att tala med båda föräldrarna, och tydligt förklara vad du känner. Att det suger att dom ska skilljas är en sak men att de ska göra det som ovänner suger. Kan de inte skilljas som vänner för deras barns skull så hur värderar dom då er?

Edit: Märkligt vad många som bryr sig, många skillsmässobarn här tydligen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg