Nu känns livet riktigt, riktigt kasst!

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date
Har läst igenom hela tråden nu och man blir nästan ledsen.
Tänker bara på hur det skulle se ut om mina päron skulle skilja sig.
Men Jonatan, försök att stå på dig och prata verkligen ut till din pappa OCH mamma om hur du känner för det här. Ni barn i familjen har de starkaste orden som kan avgöra.

Jag vill inte säga lycka till, men hoppas verkligen att det kommer att lösa sig på det ena eller det andra sättet.

/Micke

Känns böttre nu iaf..Har jobbat och så nu på senaste tiden för att slippa gå omkring att tänka på det här hela tiden. Har pratat mycket med far och så..Inte direkt om det här men om bilar/mc och motor i överhuvudtaget:)

Det är väl en av de starkaste saker vi har gemensamt.
Ber om ursäkt att det kanske har sett ut som att jag vinklat det hela genom att ta min pappas parti.
Men tro mig, Jag har sett/hört bådas versioner av saken flera gånger om och svart på vitt så har min mor ingen som helst moral i kroppen.

Och det är om att sälja ut företaget till någon annan är ingen idè i och med att det är vad man ägde dagen då de skilde sig som räknas.

Hälften av alla äktensakp slutar väl i skilsmässa?

Men själva skilsmässan tycker jag var bra då dom inte trivdes ihop och det gick ut genom oss barn. Men hur man sen uppför sig mot varandra efter är en annan sak..

Och jag har tänkt ytterligare på det här nu..Tänker nog inte säga upp kontakten iaf. Men det hon har gjort är helt oförlåtligt vilket hon kommer att få höra. Sen om jag vill prata med henne om en månad eller 10 år är en annan sak..

Tack för allt stöd iaf! Har betytt mycket.

/Jonathan

Been there, done that, vad allt det innebär. Barnpsykolog, tingsrätten med beslut om vem som skulle ha vårdnaden, vem skulle behålla huset, familjetragedi,hot hit och dit. Jag och min bror har fått medla mellan päronen senaste 15 åren och flygit runt ena veckan hos den ena och bott andra veckan hos den andre. Inget kul,,,,men kan säga att klarar du dig igenom detta så klarar du det mesta av skit som kommer senare i livet. Härda ut och det kommer göra dig starkare som människa. Men med åren slutar man tänka på det och det blir en del av ens vardag. Kämpa på och lycka till, bryt inte kontakten, det kan bli svårt att få tillbaka den en dag när du ångar dig. Då är redan er relation ännu värre. Alla söner behöver en mor,,även fast man är 25 eller 30 år.
/ Ett av många skillsmässobarn.

tobbeviking skrev:
Jag hoppas detta var ett gemensamt beslut taget i forna familjen.

Men det är ju självklart.
Jag tyckte det var viktigare för barnen att vi skulle få delad vårdnad än att tjafsa om materiella saker. Jag klarar mig bra utan stort hus/bil osv.
Och barnen behöver sin pappa.

Jonathan skrev:
Känns böttre nu iaf..Har jobbat och så nu på senaste tiden för att slippa gå omkring att tänka på det här hela tiden. Har pratat mycket med far och så..Inte direkt om det här men om bilar/mc och motor i överhuvudtaget:)

Det är väl en av de starkaste saker vi har gemensamt.
Ber om ursäkt att det kanske har sett ut som att jag vinklat det hela genom att ta min pappas parti.
Men tro mig, Jag har sett/hört bådas versioner av saken flera gånger om och svart på vitt så har min mor ingen som helst moral i kroppen.

Och det är om att sälja ut företaget till någon annan är ingen idè i och med att det är vad man ägde dagen då de skilde sig som räknas.

Hälften av alla äktensakp slutar väl i skilsmässa?

Men själva skilsmässan tycker jag var bra då dom inte trivdes ihop och det gick ut genom oss barn. Men hur man sen uppför sig mot varandra efter är en annan sak..

Och jag har tänkt ytterligare på det här nu..Tänker nog inte säga upp kontakten iaf. Men det hon har gjort är helt oförlåtligt vilket hon kommer att få höra. Sen om jag vill prata med henne om en månad eller 10 år är en annan sak..

Tack för allt stöd iaf! Har betytt mycket.

/Jonathan

Låt saken bero ett tag, påpeka vad du tycker och försök sluta tänka på saken så gott det går.
Har själv blivit sviken av min far fler gånger under många år eller hela familjen har rättare sagt blivit det, och till slut lessnade jag på att få mattan undanryckt under mig och gav fan i att bry mig. Lumpen var en skön frihet, att få komma bort hemmifrån.
Jag pratade inte med honom på ett halvår ung, men sedan tänkte jag att det går inte att vara ilsk hela livet, på sin egen far dessutom.
Jag påstår inte att man bara skall glömma och förlåta, men man kan välja att leva med det.
Har även sagt upp bekantskapen med farföräldrarna, men jag tror det är bra mycket värre med ens föräldrar.
Så mitt råd är att försöka låta saken bero ett tag.
Familjetrubbel är så otroligt tärande och värdelöst!! :huvet

D-one skrev:
Men det är ju självklart.
Jag tyckte det var viktigare för barnen att vi skulle få delad vårdnad än att tjafsa om materiella saker. Jag klarar mig bra utan stort hus/bil osv.
Och barnen behöver sin pappa.
Det lät bättre än att "ta barnen" :tummenupp
//Tobbe

Håller med..

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Störde mig oxå på det inlägget.. tackar för att du rätade ut frågetecknen.. Min erfarenhet av att jobba med familjestöd säger mig att det finns alldeles för många :tuttar som tror att de äger ungarna... o det enda det brukar bidra till är att just dessa ungar far illa..
Låt dem ta pengar och halva företag om de blir nöjda med detta, men när man börjar blanda in ungarna och gör dom till redskap för sina egna sjuka (hämd?)begär då går man för långt.. karl eller fruntimmer...

Hoppas det löser sig med allt.. Tyvärr kan såna här kriser ta tid att lösa om inte *båda* har viljan.. Det viktiga är att ni kids inte blir en del i konflikten.. Det är era föräldrars förbannade skyldighet att hålla er utanför detta.. Vet av egen erfarenhet att det är lättare sagt än gjort dock.

Häng i.. /G

tobbeviking skrev:
//Tobbe

Var nog lite felforumulerat det jag skrev innan. Men nu vet ni hur jag menar iallafall.

Det som har fungerat bäst för oss är att ALLTID lyssna på barnen och låta dom få säga vad dom känner och utgå ifrån det.

( Mitt fd man är själv ett skillsmässobarn. Så vi vill Inte behandla våra barn på det sättet han blivit behandlad. Bara för att vi inte fungerade ihop som ett par ska det INTE gå ut över barnen :fakta )

Natron: Ingen har mer rätt än den andra till barnen.

Last edited:
Tråkigt att höra om din situation - ditt liv verkar lite komplicerat just nu. Men säg inte upp bekantskapen med din mor, hon har förmodligen sina skäl att agera som hon gör (det betyder inte att jag försvarar hennes agerande). Var människa gör så gott hon kan efter de förutsättningar hon har i varje given situation. Respektera och älska dina nära och kära för vad de är - inte vad de gör. Hoppas att saker löser sig!

Ps. Du har ju tillräckligt med problem ändå - jag vet, för jag har också bott i Tierp. :zpy . Men livet blir bättre... DS.

Flyer skrev:
Tråkigt att höra om din situation - ditt liv verkar lite komplicerat just nu. Men säg inte upp bekantskapen med din mor, hon har förmodligen sina skäl att agera som hon gör (det betyder inte att jag försvarar hennes agerande). Var människa gör så gott hon kan efter de förutsättningar hon har i varje given situation. Respektera och älska dina nära och kära för vad de är - inte vad de gör. Hoppas att saker löser sig!

Ps. Du har ju tillräckligt med problem ändå - jag vet, för jag har också bott i Tierp. :zpy . Men livet blir bättre... DS.

Hehe. Bor inte i tierp. Bor utanför i skogen, bättre där:)

Har tänkt över allt ännu mer och jag ska ringa till henne. Men inte för att säga upp kontakten (inte med dom orden iaf). Utan ska bara säga att det hon gjort kommer jag aldrig nånsin att förlåta så länge jag lever. Sen får jag se hur det blir efter ett tag.

Tänk så många som gått igenom liknande saker. Helt otroligt egentligen hur mycket skit det finns. Usch..

Men som sagt. Det är bara att kämpa på:)

det värsta är att barnen nästan alltid kommer i kläm när det gäller såna här saker :(
Tycker fan lite synd om dig trots att du inte vill....

Din mor är din biologiska??? Alltså hon som tar halva företaget?

Ravetrancer skrev:
det värsta är att barnen nästan alltid kommer i kläm när det gäller såna här saker :(
Tycker fan lite synd om dig trots att du inte vill....

Din mor är din biologiska??? Alltså hon som tar halva företaget?

Hehe. Det får väl gå för den här gången då:)

Jag skrev så för att jag inte ville kalla henne min mor. Fast det är hennes mage jag har legat i:)

Och ja det är hon som tar halva..

Har man egen firma så bör man vara så säkrad att den finns kvar även efter en skilsmässa, den andre satsar ju inget av sin inkomst efter en sådan händelse, lär av misstagen och var ärliga mot varandra så slipper ni tänka på dessa saker men var inte oförberedd.

hmm.. de kanske e tur att jag blev skilsmässobarn (hurfan stavar man till det?) när ja var ett par år gammal...

men varför skall nån man gifter sig med, ha rätt till hälften av allt man äger?

visste ni att om ni flyttar in(skriver sig på bostaden) hos en kompis/sambo osv. utan att ha lagt ner en krona på möbler osv. har man rätt till hälften när du flyttar om man inte skrivit avtal innan...

MostWanted skrev:
visste ni att om ni flyttar in(skriver sig på bostaden) hos en kompis/sambo osv. utan att ha lagt ner en krona på möbler osv. har man rätt till hälften när du flyttar om man inte skrivit avtal innan...

lägg av.. du skojar.. hmm.. får nog ta å .. hmm.. prata lite med kärringen innan de spricker helt

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg