Nu känns livet riktigt, riktigt kasst!

• Thread starter Thread starter Jonathan
  • Start date Start date

Jonathan

Guest
Man blir inte förvånad över någonting längre..

Som alla vet så när man skiljer sig så skriver man ett bodelningsavtal där det står vad respektive har rätt till. Men när min far och mor skiljde sig för ungefär fyra år sedan så tyckte dom inte att det behövdes.

Min far äger sedan drygt 30 år tillbaka ett eget företag där han är bilmek/smed. Detta företaget bildade han och skapade innan han träffade min mor.

Min mor jobbade som sekreterare åt Atlas Copco då dom skiljde sig.

Mor min lovade dyrt och heligt att hon inte skulle röra företaget efter dom skiljt sig. Hon fick t.o.m en summa pengar för att hon inte skulle göra detta och för att hon skulle kunna starta på ny kula med lägenhet etc.

Men till för någon månad sedan sa hon till pappa att hon skulle ta halva hans företag och halva av allt det hon har rätt till. Allt började som ett löst hot men blev allt allvarligare ju längre tiden gick. Varför hon sa detta är ännu oklart. Men jag är 99 % säker på att hon ville att min yngre syster skulle bo hos henne (delad vårdnad). Hon bor hela tiden hos min pappa och mig, förutom varannan helg då hon åker till mor som bor 2 h resväg bort.

Allt blev så allvarligt till slut att advokater blandades in och till för nån vecka sedan togs beslutet; hon skulle ta halva av allt min far äger och har.
Detta innebär att han får ta ett mycket stort lån för att täcka upp det han blivit av med.
Vi har aldrig haft problem med ekonomin förut, men nu är det väl så att vi inte direkt kan leva fett.

Det jävligaste med allt det här är att bodelningsavtalet gäller dagen då dom skiljde sig. Alltså allt det han ägde och hade den dagen har hon rätt till hälften av. Hon ägde ingenting då. Hon bodde i en hyreslägenhet och hade inte direkt köpt nåt för pengarna som hon fick då "familjehuset" såldes. Så min far kan inte ta någonting av henne.

Så jag ska ta mod till mig inom en snar framtid och lyfta på luren och säga upp kontakten med min egen mor. Det hon gjort är helt oförlåtligt och man kan inte ens föreställa sig hur i helvete ens egen mor kan göra en sån sak mot den hon har tre barn ihop med och mot en person hon har levt ihop med i 20 år.

Som löken på laxen så har inte min flickvän hört av sig på en vecka. För övrigt den första jag någonsin älskat. Det är inte slut men jag vet ärligt talat inte hur det blir med oss.

Och som om det inte vore nog har min biologiske mor lyckats övertala min 9-årige syster att flytta till henne och bo där permanent. Så nu har väl hon fått som hon vill.

Ni anar inte hur man mår efter en sån här sak. Till slut orkar man inte ta in mer och bara försöker att inte bry sig.

Jag vill inte att alla ska tycka synd om mig eller nåt, ville bara skriva av mig lite..

/Jonathan

:(

Jonathan skrev:
Som löken på laxen så har inte min flickvän hört av sig på en vecka. För övrigt den första jag någonsin älskat. Det är inte slut men jag vet ärligt talat inte hur det blir med oss.
Har du hört av dig till henne?...

Förstår att du mår skit,och livet visat sin fula sida för dig.

Ja vad skall man säga,Din mamma kanske känner sig sviken av din far för att dom skiljdes och vill ge igen.

Det tråkiga i alla sådan här sammanhang är ju att det blir en kamp om vem som skall "vinna" över den andre genom att få den andre parten att "lida"

Har inga bra råd mer än att säga åt henne att du tycker att hon gör fel.

Sen att säga upp bekanstskapen med sin egen mor kan vara svårt,men jag om jag fick omfurmulera det hela så kommer du inte att tillbringa så mycket tid med din mamma.

Vafan, kan knappt förstå hur tungt det måste vara för dig just nu. Förstår inte varför hon måste komma in och börja bråka nu för, har du pratat om det med henne och frågat vad hon sysslar med?

Är faktiskt rätt så nere jag med, fick reda på att min älskade vovve är döende i cancer idag :(

Hoppas allt ordnar sig till det bästa för dig och din familj.

Illa. :va

Jag tycker du ska dig ett ordentligt snack med din mor om hur du känner. Dra med dig syrran din också om hon tycker likedant.

Last edited:
Jättetråkigt att höra :(

Många är sådär, vissa kan tom. ge en barn man inte ens har bett om. :confused:

Last edited:
Långa farbron skrev:
Förstår att du mår skit,och livet visat sin fula sida för dig.

Ja vad skall man säga,Din mamma kanske känner sig sviken av din far för att dom skiljdes och vill ge igen.

Det tråkiga i alla sådan här sammanhang är ju att det blir en kamp om vem som skall "vinna" över den andre genom att få den andre parten att "lida"

Har inga bra råd mer än att säga åt henne att du tycker att hon gör fel.

Sen att säga upp bekanstskapen med sin egen mor kan vara svårt,men jag om jag fick omfurmulera det hela så kommer du inte att tillbringa så mycket tid med din mamma.

Mmm jag vet. Nu är det nästan så att man tänker i banorna "hur ska jag göra nu för att hämnas"..

Jag min äldre bror + pappa åkte till henne (innan allt) och försökte prata henne ur allt det här så hon skulle ge fan i att ta något. Eller komma överens om något. Men inte end det ville hon.

Spiken i kistan var att hon inte ens ville sätta undan en del av de pengar hon tog till mig, min bror och min syster i pensionspengar.

Alltså allvarligt, hur i helvete är man skapt egentligen??

Jonathan, Jättetråkigt att höra. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Tyvärr har hon rätt till halv hans firma som advokaterna säger iom att dom inte hade skrivit ngt papper på ngt annat. Samt att vårnaden över barnen oxå bli delad. Sen ser gärna advokaterna att barn under 12 år bor hos mamman största delen. Men när barnen väl fyllt 12 så får dom mer bestämma själv vart dom vill bo. Men självklart så är det ju olika från fall till fall.

Ett tips till alla sambos:
Skriv bodelning nu när ni är sams. När separationen väl är där blandas alla känslor in och ingen av parterna tänker direkt klart.

Jonathan skrev:
Nej inte sen det slutgiltiga beslutet togs.

Måste samla mig ett tag till och sen ringa..

Livet suger i bland,men för att må bra måste man ibland må dåligt.

Det är ett av naturens snedvridna sätt att utveckals som människa.

Jag hejar på dig iaf !!

RoLLER skrev:
Jättetråkigt att höra :(

Din pappa borde ha konsulterat mig. Jag kan allt om brudar. Många är sådär, vissa kan tom. ge en barn man inte ens har bett om. :confused:

Hehe, mmm han kanske ha borde gjort så.

Ajdå, dålig gummitillverkare :confused:

Långa farbron skrev:
Livet suger i bland,men för att må bra måste man ibland må dåligt.

Det är ett av naturens snedvridna sätt att utveckals som människa.

Jag hejar på dig iaf !!

Mmm, om inte annat så blir man stark av eländet.

Känns bra:)

Mest arg blir man egentligen på systemet. Dom borde införa nån slags tidsbegränsning att om det går t ex. ett år så får man inte kräva något.

Liksom, vem kommer på efter fyra år att " nu ska jag göra livet riktigt surt för mina barn "..??

Jag tror att jag kan förstå dig. Mina föräldrar har haft sina dunster. Dom skildes i vuxen ålder(min ålder dvs.) och därefter har allt varit mkt knaggligt. Dom har inte gjort ngn bodelning och kommer troligtvis inte att göra det heller. Fajjan kom undan med 70% av stålarna men morsan pallade inte att tjabba om det. Därefter skulle morsan besöka fajjan o säga hej eller ngt sådant och då ville han inte snacka med henne. Sen snackade dom inte på över 2 år. Därefter tog fajjan kontakt eftersom han behövde några papper.. inte mkt mer. Fajjan har hittat ny kärring men kontakten mellan dom är nästan obefintlig. Så jag är just nu en kommunikationscentral för dom båda(sedan 3 år tillbaka) .... hur kul är det.. och någon bodelning kommer ALDRIG att göras... och jag lovar er alla därute, mina föräldrar är LUGNA, det finns många jävligt knäppa människor därute, jag har hört historier som är fågelholks-style.... :zpy

D-one skrev:
Jonathan, Jättetråkigt att höra. Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Tyvärr har hon rätt till halv hans firma som advokaterna säger iom att dom inte hade skrivit ngt papper på ngt annat. Samt att vårnaden över barnen oxå bli delad. Sen ser gärna advokaterna att barn under 12 år bor hos mamman största delen. Men när barnen väl fyllt 12 så får dom mer bestämma själv vart dom vill bo. Men självklart så är det ju olika från fall till fall.

Ett tips till alla sambos:
Skriv bodelning nu när ni är sams. När separationen väl är där blandas alla känslor in och ingen av parterna tänker direkt klart.

Mmm..Egentligen har hon alltså rätt att jag ska bo hos henne nu med halva tiden..?

Iof fyller jag 18 om 2 månader men iaf..

Håller med. Oavsett hur mycket man älskar varandra och litar på varandra så ska man nog komma överens om vissa saker då det är bra mellan parterna.

Josafan skrev:
Jag tror att jag kan förstå dig. Mina föräldrar har haft sina dunster. Dom skildes i vuxen ålder(min ålder dvs.) och därefter har allt varit mkt knaggligt. Dom har inte gjort ngn bodelning och kommer troligtvis inte att göra det heller. Fajjan kom undan med 70% av stålarna men morsan pallade inte att tjabba om det. Därefter skulle morsan besöka fajjan o säga hej eller ngt sådant och då ville han inte snacka med henne. Sen snackade dom inte på över 2 år. Därefter tog fajjan kontakt eftersom han behövde några papper.. inte mkt mer. Fajjan har hittat ny kärring men kontakten mellan dom är nästan obefintlig. Så jag är just nu en kommunikationscentral för dom båda(sedan 3 år tillbaka) .... hur kul är det.. och någon bodelning kommer ALDRIG att göras... och jag lovar er alla därute, mina föräldrar är LUGNA, det finns många jävligt knäppa människor därute, jag har hört historier som är fågelholks-style.... :zpy

Inte kul. Sån situation har det aldrig varit för mig att jag behöver medla mellan mina föräldrar. Som kanske tur är.

Jobbigt att hålla god min för både din mor och far??

Jag beklagar verkligen det som hänt dig, och hoppas verkligen att det ska lösa sig för er.

Jag kan inte ens föreställa mig hur otroligt besviken du och dina syskon (och inte minst din pappa) måste känna er på eran mamma.

Håll ut. Det ser förmodligen bäcksvart ut just nu, men ni kommer ur detta starkare, och kanske ännu mer enade än tidigare. Var så säker.

Lycka till!

Jonathan skrev:
Mmm..Egentligen har hon alltså rätt att jag ska bo hos henne nu med halva tiden..?

Iof fyller jag 18 om 2 månader men iaf..

Håller med. Oavsett hur mycket man älskar varandra och litar på varandra så ska man nog komma överens om vissa saker då det är bra mellan parterna.

Personligen tycker jag ju inte det. Du e ju tillräckligt gammal att själv få bestämma. ALLT beror på vad din mamma vill och vilka advokater hon har. ( finns många avdvokater som gör allt för att vinna)

Hur än skillsmässan kommer att vara så kommer ALLTID barnen ikläm.

Prata med din mamma, hör hennes version av det hela.
Men framför allt berätta för henne hur du känner och mår.

Jonathan skrev:
Inte kul. Sån situation har det aldrig varit för mig att jag behöver medla mellan mina föräldrar. Som kanske tur är.

Jobbigt att hålla god min för både din mor och far??

Idag är det faktiskt inte ett större problem. Båda har börjat landa mer i sin personlighet, dom har börjat förstå situationen. Men i början var det tufft och det var tråkigt att dom, oavsett om dom ville eller ej, spelade sina roller, gentemot oss barn, fastän dom ville eller ej. Jag tror att båda hade för få att prata med och vi har alltid haft god kontakt i familjen, så därför blev vi lidande.

Jag tycker synd om dig i denna situation. Jag hade aldrig ngn tanke på att jag skulle bli "skilsmässobarn" men tänk iaf på att de beslut som har tagits av dina föräldrar, ÄR deras beslut. Inte dina. Pengar är pengar, men det finns faktiskt andra saker, som hälsa, mänsklig värme, kamratskap, familjekontakt osv osv. Låt detta gå framför och försök genomskina det till dina familjemedlemmar om du kan.... :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg