Nu har jag fått min MC

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
Jepp, nu är äntligen min SV 650s -04 hemma i lule!

Fasen vad lättkörd och fin den är. Blev faktiskt lite förvånad. Grymt nöjd.

Dock har jag en fråga. Tycker det luktade lite skumt om den. Brukar det vara så med helt nya cyklar? bränns dom in liksom eller vad? Tyckte det luktade lite bränt efter första repan på några kilometer (inte så mycket, men lite)

Den gick som smort iaf.

/Erik

Allt är nog som det ska vara. Jag hade en ny snöskoter förra vintern som också luktade bränt å så i början.. ingen fara, det släpper :tummenupp

Min SV luktade också någon slags brännd doft som jag inte riktigt kan definera. Tror doften släppte efter ca 50 mil. Så det är bara att gasa på! :tummenupp

Min 99:a luktar också lite bränt ibland. Den har inte gått sönder än... tack och lov.

skönt att höra Hellla! min ser exakt ut som din minus GPR dämparen...men det lät ju lite granna iaf. Fast slip-on står på inköpslistan...

Vad är normal motortemp på sv:n? hur länge skall man varmköra den innan man gasar iväg?

/Erik

Knoxan skrev:
skönt att höra Hellla! min ser exakt ut som din minus GPR dämparen...men det lät ju lite granna iaf. Fast slip-on står på inköpslistan...

Vad är normal motortemp på sv:n? hur länge skall man varmköra den innan man gasar iväg?

/Erik

Min ligger oftast mellan 87-89 grader, har varit uppe i 90 som mest vad jag har sett iaf. Jag brukar bara vänta tills tomgången går jämt och fint innan jag bränner iväg. Vilket i mitt fall handlar om ca 10-20 sekunder.

hellla: Okej, då vet jag. Hur körde du in den? exakt efter boken dvs under 5000rpm fram till 800km eller varvade du mer? Jag kör under 5000rpm första 5 minuterna tills motorn blivit riktigt varm, sedan gasar jag lite högra. Typ 7000varv och nångång upp till 8000....undrar om det är bra. Läst lite trådar om detta och tydligen skall de bli bättre med lite hårdare körning bara den är varmkörd innan. Eller har jag fel?

Knoxan skrev:
hellla: Okej, då vet jag. Hur körde du in den? exakt efter boken dvs under 5000rpm fram till 800km eller varvade du mer? Jag kör under 5000rpm första 5 minuterna tills motorn blivit riktigt varm, sedan gasar jag lite högra. Typ 7000varv och nångång upp till 8000....undrar om det är bra. Läst lite trådar om detta och tydligen skall de bli bättre med lite hårdare körning bara den är varmkörd innan. Eller har jag fel?

Inkörning? :D

Jag snackade med säljaren om det. Han sa att jag skulle skita i varvtalen och köra med sunt förnuft, inte illvarva och inte köra på för hög växel. Jag tolkade det som att om jag bara ligger under varvstoppet så är det nog ok. :) Däremot sa han att det var bra att växla mycket i början.

De första ca 30 milen låg jag nog under 8000 iaf.

Hör väl kanske inte hit, men jag extrajobbar med att slutmontera åkgräsklippare. Dom luktar alltid bränt när man först startar dom.
Observera att jag inte gör några ytterligare jämförelser mellan en SV och en gräsklippare :)

Min Bandit luktade inte direkt hallon under de första 50 milen...

Att dom luktar kan vara för att försäljaren har tvättat av den men något skumt, eller att den e behandlad med något sen tidigare :P När jag praktiserade på en MC-firma här i stan så tvättade vi med diskmedel vilket gjorde att hojjarna doftade mysko när ägarna for iväg med dem sen :P

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park