Nu är svinet dömd (Ulf Olsson)

Chris Ash skrev:
Om man skulle orka leta fram alla gamla trådar.....det skulle kunna bli roligt.
:lol

Ordet kriminalhysteriker ploppar helt osökt upp. :lol

Zoidberg skrev:
Att ha blivit illa åtgången som barn vågar jag nästan svära på inte räcker för att utlösa sådana här handlingar... det krävs vissa mått av psykopatiska drag
&så vilka (som jag förstått det) inte uppstår av miljöpåverkan.
Det är alltså så att vissa stackare föds till potentiella Ulfar, dessutom oftast genetiskt nedärvt. Mer än 50% av alla dömda grova våldsbrottslingar har diagnosen ADHD & 30 % bedöms vara psykopater (dom begreppen har väl visst samband tror jag). Att majoriteten har sitt ursprung i annat land torde visa på miljöpåverkans roll.
Intressant är också att 80% av alla AD/HD-drabbade är pojkar/män vilket vips förklarar ett och annat för feministmaffian vad gäller kollektiv manlig skuldbörda.

De som felat i detta fallet, förutom Ulf, är hans ex.fruar, arb.kamrater, bekanta, socialutredare m.fl som underlåtit att polisanmäla honom trots vetskap om "anmälbara" beteende som djurplågeri, misshandel, våldtäkt, erkännade av allt från mord till pedofili sedan unga år. Hade detta skett hade samhället haft stor chans att vårda/ta hand om honom preventivt, ...eller i sämsta fall haft honom i register så att det sluppit ta 15 år innan dom fick fast honom. En lag om "anmälningsplikt" vore kanske på sin plats (eller finns det?) ??

Vad gäller påföljden så undrar man ju om han själv kan ha något intresse att komma ut i samhället igen, ...erbjudande om dödshjälp hade kanske varit ett lagom alternativ till dödsstraff !?

Svar direkt från psykvården.......

Psykopat finns inte som diagnos. Du kan själv checka det via WHO
och söka på ICD-10 som är diagnossystemet som används i Sverige och övriga Europa.
Men det finns en diagnos som heter antisocial personlighet. Grundkriteriet
är: Brottslig verksamhet. Så skall vi se...Var finner vi personer med den
diagnosen?? Jo, i fängelset! Så diagnosen har fått kritik för att den är
cirkulär...

Dessutom har inte 50% av våldbrottslingar diagnosen ADHD, man uppskattar att det kan vara så! Och de två diagnoserna har inget samband överhuvudtaget eftersom de beskriver olika delar av funktionsnivåer.
Det ä rinte heller korrekt att 80% av de med ADHD är män men att
diagnostiseringen har varit chauvinistisk. Tjejer med samma symptom har ofta fått borderlinediagnos.
Dessutom gäller den siffran du tar upp i barnåren, bland vuxna är skillnaden
mycket mindre. Uppskattningsvis mellan drygt 50 till 70% men man tror att bättre diagnostisering kommer att minska det ännu mer.

Desutom är ADHD varken en ursäkt, krav eller förklaring till brottslighet!

Vad gäller invandrare med ADHD så kan vi väl kalla det för "kreativ bokföring"! Plus att tolkningen visar på en otroligt dålig förmåga till konsekvensanalys!

Chris Ash skrev:
Svar direkt från psykvården.......

Psykopat finns inte som diagnos. Du kan själv checka det via WHO
och söka på ICD-10 som är diagnossystemet som används i Sverige och övriga Europa.
Men det finns en diagnos som heter antisocial personlighet. Grundkriteriet
är: Brottslig verksamhet. Så skall vi se...Var finner vi personer med den
diagnosen?? Jo, i fängelset! Så diagnosen har fått kritik för att den är
cirkulär...

Vilket skitsnack! För det första har det ingen betydelse om "Psykopat" finns som diagnos eller inte. Det är term som används i vardagligt tal.
Vidare finns det inget som säger att en person med psykopatiska eller antisociala drag måste vara kriminell. Det finns gott om personer med sådan diagnos som är väl medvetna om sin sjukdom, och klarar att leva ett normalt liv utan brottslighet.
Grunddragen hos en person med sådan störning är snarare avsaknad av empati och skuldkänslor.

Sen förstår jag inte vad du menade med ditt inlägg. Det vart lite väl mycket goddag yxskaft där va?

Moonflower skrev:
Det här citatet får exemplifiera många åsikter som jag inte riktigt kan förstå. Vid vilken ålder slutar det vara synd om honom, och när transformeras han från stackare till monster? Efter 5 år? 15 år? 18 år? Är det lika bra att skjuta av honom redan från början, för säkerhets skull?
När ett barn blir utsatt för saker som denne Ulf blev som barn så blir barnet kraftigt defekt. "Tiden läker alla sår" är en klyscha som stämmer ovanligt dåligt på sådana barn. De bär med sig allt upp i vuxen ålder och blir givetvis inte bli av med sin sjukdom bara för att de blir äldre. Ett vanligt barn utvecklas i takt med stigande ålder, men ett kraftigt misshandlat barn stannar på många sätt av tidigt i sin utveckling och behöver massor av terapi och hjälp för att börja fungera något sånär. Uppenbarligen har Ulf inte fått mycket av den varan.

Jag är mycket väl medveten om att han säkerligen är en mycket trasig människa innuti.
Det jag menar är att när han blivit en vuxen man, hur sönder han än må vara, så finns de ju nåt som heter ansvar, empati och medlidande.
Uppenbarligen saknar han allt av detta.
Jag kan inte tycka synd om någon som gör så mot ett oskyldigt barn.
ÄVEN om han en gång själv va ett barn.

Sen har jag aldrig sagt att man skulle skjuta han som barn.
Hade han fått hjälp i tid kanske Helene och Jannica hade levt så visst bär samhället sin del i skulden MEN någonstans måste man ta ansvar för sina handlingar.
Han kanske är så skadad att ingen logik finns.
De som går emot allt är att han förnekar, han är ledsen inte för flickornas skull utan för sin egen skull. För att han nu får stå för det han gjort.

Kan aldrig tycka synd om en sån människa.
Tänk om de va mina bröder eller vänner eller kommande barn.

RQ

benrangel skrev:
Så det var ingen som dömdes för moms och skattefiffel 91-94?

Säkert. Men att straffsatserna för ekonomisk gente våldsbrottslighet är oproportionerliga och vem som stiftat flertalet av lagarna, samt vilka som sitter som nämndemän i domstolarna borde ge dig en fingervisning om hur snett det kan bli när Partiet har fått styra så här länge.

Chris Ash skrev:
Om man skulle orka leta fram alla gamla trådar.....det skulle kunna bli roligt.

Gör det när du analyserat klart militärkängan och den utdöda musiken. :tummenupp Zoolander säger jag bara. :lol

Markus skrev:
Säkert. Men att straffsatserna för ekonomisk gente våldsbrottslighet är oproportionerliga och vem som stiftat flertalet av lagarna, samt vilka som sitter som nämndemän i domstolarna borde ge dig en fingervisning om hur snett det kan bli när Partiet har fått styra så här länge.

Så Sverige blir ett bättre land att leva i om man ger en mild tillrättavisning av skatte- och momsfifflare?

benrangel skrev:
Så Sverige blir ett bättre land att leva i om man ger en mild tillrättavisning av skatte- och momsfifflare?

Okej nu hajar jag, du gör comeback med oneliners? Lite mer kan du väl bjuda på?

Ja, Sverige vore ett bättre land om allmänheten såg att Partiet bedömer våldsbrott strängare än ekonomiskt fifflande. Proportionerna är fel.

Markus skrev:
Ja, Sverige vore ett bättre land om allmänheten såg att Partiet bedömer våldsbrott strängare än ekonomiskt fifflande.
Eftersom "Partiet" bedömer våldsbrott strängare än ekonomiskt fifflande så är det alltså en pedagogisk fråga? Eller vad är det du vill ha sagt?

Bingo skrev:
Eftersom "Partiet" bedömer våldsbrott strängare än ekonomiskt fifflande så är det alltså en pedagogisk fråga?

Vilken planet bor du på? Det kan väl inte ha undgått dig att ekonomisk brottslighet riktad mot staten är extremt prioriterad i jämförelse med "vardagsbrott" som misshandel och personrån.
För bara något år sedan var det en person som tankade ut 15.000+ från mitt kreditkort. Jag utredde saken själv genom att pressa banken och ett annat företag. Detta resulterade i att jag fick reda på Namn, adress, telefonnummer och personnummer till den kille som hade bestulit mig.
Jag lämnade alla uppgifter till polisen som lade ner utredningen efter 1 dag. Anledning: Brist på bevis! Dom bekymrade sig inte ens om att ta kontakt med denna person.

Tror du samma sak händer om jag vägrar betala 15.000:- i skatt?

EDIT: inte för att detta var något våldsbrott, men läget är lika illa på den fronten.

Gixxer-Anders skrev:
Vilken planet bor du på? Det kan väl inte ha undgått dig att ekonomisk brottslighet riktad mot staten är extremt prioriterad i jämförelse med "vardagsbrott" som misshandel och personrån.
För bara något år sedan var det en person som tankade ut 15.000+ från mitt kreditkort. Jag utredde saken själv genom att pressa banken och ett annat företag. Detta resulterade i att jag fick reda på Namn, adress, telefonnummer och personnummer till den kille som hade bestulit mig.
Jag lämnade alla uppgifter till polisen som lade ner utredningen efter 1 dag. Anledning: Brist på bevis! Dom bekymrade sig inte ens om att ta kontakt med denna person.

Kontaktade du inte killen själv?
Kanske är en dum idé man vet ju aldrig vem man kontaktar liksom.
Men fan va förbannad man hade varit...

RocketQueen skrev:
Kontaktade du inte killen själv?
Kanske är en dum idé man vet ju aldrig vem man kontaktar liksom.
Men fan va förbannad man hade varit...

Nej jag gjorde inte det. Tydligen var jag inte den enda han blåst. Det cirkulerade hundratusentals kronor på hans konto, vilket jag informerade polisen om. Därför vart jag lite förvånad när dom bara sket i det.
Jag fick iaf tillbaka mina pengar, så jag orkade inte bry mig mer om det.

Gixxer-Anders skrev:

Tror du samma sak händer om jag vägrar betala 15.000:- i skatt?

EDIT: inte för att detta var något våldsbrott, men läget är lika illa på den fronten.
Om du uppriktigt tror att "Partiet" bedömer ekonomiskt fiffel strängare än våldsbrott så tycker jag uppriktigt att du bör göra några avslappningsövningar. Ivf tills tunnelseendet försvinner.

Din liknelse är mycket dålig eftersom polisen sällan lägger sig i dina affärer med skattemyndigheterna. Skattemyndigheten skickar ditt ärende till kronofogden om du inte betalar, inte till polisen. En ganska rimlig ordning faktiskt. För hur skulle myndigheten annars göra?

När det gäller ekonomisk brottslighet (det man normalt menar med det, dvs plundring av skalbolag, momsbedrägerier osv) så är det ungefär som med annan brottslighet - en del fall löses, andra inte. De flesta fall kommer sannolikt inte ens till myndigheternas kännedom.

Att en enskild polisman sköter ditt ärende på ett undermåligt sätt har varken med "Partiet" eller lagstiftningen att göra.

Gixxer-Anders skrev:
Nej jag gjorde inte det. Tydligen var jag inte den enda han blåst. Det cirkulerade hundratusentals kronor på hans konto, vilket jag informerade polisen om. Därför vart jag lite förvånad när dom bara sket i det.
Jag fick iaf tillbaka mina pengar, så jag orkade inte bry mig mer om det.

Ok Bra att du fick dina pengar tillbaka. Då förstår jag att du sket i att kontakta killen.
Väldigt konstigt att polisen la ner ärendet...

Bingo skrev:

Nu var det kanske inte riktigt min mening att ge det optimala exemplet. Jag ville snarare dela med mig av mina erfarenheter.
Erfarenheter som säkerligen delas av det flesta som, i egenskap av brottsoffer, kommit i kontakt med vårt kära rättsväsende.
Så länge ett brott inte drabbar Staten eller leder till någons död är det lågprioriterat. Så är det.

Bingo skrev:
Om du uppriktigt tror att "Partiet" bedömer ekonomiskt fiffel strängare än våldsbrott så tycker jag uppriktigt att du bör göra några avslappningsövningar. Ivf tills tunnelseendet försvinner.

Varför är det då både teoretiskt och praktiskt möjligt att få strängare straff för olika ekonomiska brott jämfört med t.ex. misshandel, våldtäkt, sexuellt utnyttjande?

Bingo skrev:
Din liknelse är mycket dålig eftersom polisen sällan lägger sig i dina affärer med skattemyndigheterna. Skattemyndigheten skickar ditt ärende till kronofogden om du inte betalar, inte till polisen. En ganska rimlig ordning faktiskt. För hur skulle myndigheten annars göra?

Både polismyndigheten och skatteverket har samma chef, Partiet. Partiet bestämmer hur resurser fördelas och vad som ska prioriteras.

Bingo skrev:
Att en enskild polisman sköter ditt ärende på ett undermåligt sätt har varken med "Partiet" eller lagstiftningen att göra.

Partiet är den polisens högste chef. Om Partiet ville att polisen skulle lösa fler brott som drabbar privatpersoner så skulle de tillföra resurser, men istället sjabblar man bort pengar på någon av de hundratals myndigheter som fyller den enda funktionen att de säkrar Partiets (arbetsgivarens) nästa valresultat.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back