Nu är jag på gång igen...

Kawasaki/Nils skrev:
2360701 Jag vet inte om jag kan ge kort... men följande har jag ägnat min sommar åt:
- bytt till en felaktig kolv
- bytt cylinderblock
- bytt ut alla fyra kolvarna
- ställt ventilspel (försökt) fyra gånger:huvet
- bytt packningar
är man som jag nybörjare så tar det en mycket lång tid.... ålderstecken.:tomten
sedan ska jag ju komma ihåg allt också....:)

Tack ska du ha för all hjälp och påhejandet! :) :pannkyss
OK, så det nya blocket sitter på plats, tillsammans med de till det blocket tillhörande kolvarna? Honat och bytt ringar på alla cylindrar?

HansJ skrev:
2360783 OK, så det nya blocket sitter på plats, tillsammans med de till det blocket tillhörande kolvarna? Honat och bytt ringar på alla cylindrar?

Nix, det har jag inte. Dagens testkörning på ca 15 mil med ett flertal uppvarvningar och motorbromsningar visar att det inte är nödvändigt. Eller om jag ska vara helt ärlig så är jag för snål för att köpa nya ringar och hona vågar jag mig inte på en gång till..... har dålig erfarenhet ...:rolleyes:

Kawasaki/Nils skrev:
2360801 Nix, det har jag inte. Dagens testkörning på ca 15 mil med ett flertal uppvarvningar och motorbromsningar visar att det inte är nödvändigt. Eller om jag ska vara helt ärlig så är jag för snål för att köpa nya ringar och hona vågar jag mig inte på en gång till..... har dålig erfarenhet ...:rolleyes:
Nej, du har nog gjort tillräckligt för den här säsongen tror jag, njut av det som är kvar! ;) Kanske något för vintern, men mitt tips är att lämna bort honingen till en mekanisk verkstad, inte så dyrt, och det blir rakt och fint!

Men hur var det med blocket och cylindrarna? Ditt gamla block, eller det nya blocket, dina gamla kolvar, eller de som kom med blocket, eller de nya?

HansJ skrev:
2360820 Nej, du har nog gjort tillräckligt för den här säsongen tror jag, njut av det som är kvar! ;) Kanske något för vintern, men mitt tips är att lämna bort honingen till en mekanisk verkstad, inte så dyrt, och det blir rakt och fint!

Men hur var det med blocket och cylindrarna? Ditt gamla block, eller det nya blocket, dina gamla kolvar, eller de som kom med blocket, eller de nya?

Nu sitter alltså det begagnade blocket med tillhörande kolvar monterat. Enligt uppgift av säljaren hade den gått ca 1500 mil så allt såg bra ut.
Om jag haft större erfarenhet hade jag bytt även kolvarna redan vid förra "rivet" men nu blev det inte så.
Tycker du att säljaren har något ansvar för den felaktiga kolven?:confused:

Kawasaki/Nils skrev:
2361010 Nu sitter alltså det begagnade blocket med tillhörande kolvar monterat. Enligt uppgift av säljaren hade den gått ca 1500 mil så allt såg bra ut.
Om jag haft större erfarenhet hade jag bytt även kolvarna redan vid förra "rivet" men nu blev det inte så.
Tycker du att säljaren har något ansvar för den felaktiga kolven?:confused:
Om jag är med på alla svängarna, den nya som du köpte till ditt "nya" block? (Varför köpte du en ny kolv, och till vilket block var det?)

Ja, om den kolven inte var till din motor öht, nej, om den inte passade för att ditt nya block redan var borrat och hade överdimensionskolvar. Det såg dock ut på bilderna (som iofs är lite för vag grund att döma ifrån) som kolven var till din motor, så jag antar att ditt nya block var borrat, och nej, då har nog inte handlaren gjort fel. Trist att säga det, men du borde ha mätt upp cylindrar och meddelat måtten, då hade nog säljaren haft en chans att inse att du skulle haft en överdimension större. Om det nu var så det gick till och jag har fattat allt rätt... Du får se det som lärpengar.

Och du verkar ha lärt dig en hel massa, så det var det kanske värt ;)

HansJ skrev:
2361049 Om jag är med på alla svängarna, den nya som du köpte till ditt "nya" block? (Varför köpte du en ny kolv, och till vilket block var det?)

Ja, om den kolven inte var till din motor öht, nej, om den inte passade för att ditt nya block redan var borrat och hade överdimensionskolvar. Det såg dock ut på bilderna (som iofs är lite för vag grund att döma ifrån) som kolven var till din motor, så jag antar att ditt nya block var borrat, och nej, då har nog inte handlaren gjort fel. Trist att säga det, men du borde ha mätt upp cylindrar och meddelat måtten, då hade nog säljaren haft en chans att inse att du skulle haft en överdimension större. Om det nu var så det gick till och jag har fattat allt rätt... Du får se det som lärpengar.

Och du verkar ha lärt dig en hel massa, så det var det kanske värt ;)

Mitt "original"block var inte borrat och det var i första hand till den jag köpte kolven.
Att jag sedan köpte ett cylinderblock berodde på att det fanns rester av rostangrepp på originalblocket (små, små urgröpningar i väggen) och jag trodde röken berodden på detta. Inte kunde jag ana att det var den "nya" kolven som var boven.

Kawasaki/Nils skrev:
2361080 Mitt "original"block var inte borrat och det var i första hand till den jag köpte kolven.
Att jag sedan köpte ett cylinderblock berodde på att det fanns rester av rostangrepp på originalblocket (små, små urgröpningar i väggen) och jag trodde röken berodden på detta. Inte kunde jag ana att det var den "nya" kolven som var boven.
Men, nu är jag inte med riktigt... Den nya kolven satte du i det nya blocket, och där var den alltså för liten? Då måste det nya nya blocket vara borrat och ha överdimensionskolvar? Och du beställde en originalkolv, som iofs passade ditt gamla block, men inte i det nya blocket? Tycker fortfarande inte att försäljaren kunnat veta att du skulle försöka sätta i kolven i ett borrat block.

HansJ skrev:
2361100 Men, nu är jag inte med riktigt... Den nya kolven satte du i det nya blocket, och där var den alltså för liten? Då måste det nya nya blocket vara borrat och ha överdimensionskolvar? Och du beställde en originalkolv, som iofs passade ditt gamla block, men inte i det nya blocket? Tycker fortfarande inte att försäljaren kunnat veta att du skulle försöka sätta i kolven i ett borrat block.

Inget av blocken är borrat....

Kawasaki/Nils skrev:
2346431 STORT tack för att du bryr dig!:tummenupp :Bugar
det tycks som om jag får de nya packningarna på Fredag så kanske är åtminstone helgen räddad. Om vi inte lyckas "röra till" det denna gång kan jag lova dig fler tillfällen.....:yoparty

Kul att det fungerar !

Kawasaki/Nils skrev:
2362835 Jag vet faktiskt inte men antagligen var den mindre än original. Eller så var det fel ringar, om du tittar på bilderna så ser du vad jag menar.
Var det en helt ny kolv, med nya ringar du köpte? Som sagt, har de sålt en kolv till dig som inte passar till din motor, så tycker jag att du kan besvära dig. Men för att "bevisa" det så måste du nog mäta upp kolven, och kolla vad den ska ha för mått i någon verkstadshandbok. Det verkar dock rätt osannolikt att det finns en kolv till din motor i mindre storlek som passar så "bra" (övriga mått) och ser så lika ut. Hur kan du vara så säker på att blocket inte är borrat utan att ha mätt ordentligt, om jag förstod det rätt så köpte du blocket med kolvarna begagnat? Den som sålde blocket till dig kanske inte hade hela historiken på det heller? Är det någon som gjort fel (om nu din kolv har originalmått), så är det i så fall de som uppgett att blocket inte är borrat.

Betalade du inte en förmögenhet för kolven så skulle jag i alla fall släppa det hela, det känns som för mycket besvär... Njut av den lilla hojsommar som är kvar i stället, det har du kämpat bra för!
/Hasse

HansJ skrev:
2363075 Var det en helt ny kolv, med nya ringar du köpte? Som sagt, har de sålt en kolv till dig som inte passar till din motor, så tycker jag att du kan besvära dig. Men för att "bevisa" det så måste du nog mäta upp kolven, och kolla vad den ska ha för mått i någon verkstadshandbok. Det verkar dock rätt osannolikt att det finns en kolv till din motor i mindre storlek som passar så "bra" (övriga mått) och ser så lika ut. Hur kan du vara så säker på att blocket inte är borrat utan att ha mätt ordentligt, om jag förstod det rätt så köpte du blocket med kolvarna begagnat? Den som sålde blocket till dig kanske inte hade hela historiken på det heller? Är det någon som gjort fel (om nu din kolv har originalmått), så är det i så fall de som uppgett att blocket inte är borrat.

Betalade du inte en förmögenhet för kolven så skulle jag i alla fall släppa det hela, det känns som för mycket besvär... Njut av den lilla hojsommar som är kvar i stället, det har du kämpat bra för!
/Hasse

Jag håller inte med dig i alla stycken.
Min åsikt är att även om jag köper en begagnad kolv till en specificerad cykel (Kawasaki 650 SR D4 -82) så ska jag kunna lita på att kolven är rätt. Som det nu är har jag just gjort det, litat på att den är "rätt" kolv och därför köpt ett cylinderblock helt i onödan. Dessutom har jag lagt ut ca 1400:- på nya packningssatser.
Jag ska nu skicka tillbaka kolven och sedan får jag se vad dom säger. Jag kan bara hoppas att dom känner ett större produktansvar. Att jag ägnat många timmar i garaget får jag ju står för själv.
Det som jag håller med dig om till punkt och pricka är att jag tänker njuta till fullo av resterande sommar. Tyvärr har jag ju i stort sett missat två månader redan.

Nils, du frågade om min åsikt, jag försöker förstå alla turer, men lyckas uppenbarligen inte!

Jag har nog missförstått dig någonstans, men har fattat det som att du köpt en ny kolv till din hoj, den passar inte i ett begagnat block, kolven ser likadan ut som dina gamla,(förutom pilen i toppen), du hävdar att blocket inte är borrat, jag antar då att kolven är en originalkolv, och att du trots blocksäljarens påstående fått ett borrat block.

Enda sättet att reda ut det i så fall är att mäta block och kolv. Du har inte tidigare nämnt att den nya kolven var begagnad. Är den extremt sliten så kan kan ju det orsaka oljeryket, och då kan du kanske göra upp med säljaren. Men jag skulle i dina skor mäta den i vilket fall som helst för att underbygga din argumentation...

Och sen förstår jag inte varför du säger att du köpt ett nytt block i onödan, köpte du inte det för att ditt gamla block var rostangripet, som du skrev tidigare, eller har jag missförstått ytterligare något? Eller köpte du kolven innan du köpte blocket?

Det är inte lätt att försöka hjälpa, om man inte får hela bakgrunden, och du har skapat både ett antal trådar och inlägg ;). Hoppas det löser sig för dig hur som helst, och att du kan njuta av din nu fungerande hoj! :tummenupp
/Hasse

HansJ skrev:
2363588 Nils, du frågade om min åsikt, jag försöker förstå alla turer, men lyckas uppenbarligen inte!

Jag har nog missförstått dig någonstans, men har fattat det som att du köpt en ny kolv till din hoj, den passar inte i ett begagnat block, kolven ser likadan ut som dina gamla,(förutom pilen i toppen), du hävdar att blocket inte är borrat, jag antar då att kolven är en originalkolv, och att du trots blocksäljarens påstående fått ett borrat block.

Enda sättet att reda ut det i så fall är att mäta block och kolv. Du har inte tidigare nämnt att den nya kolven var begagnad. Är den extremt sliten så kan kan ju det orsaka oljeryket, och då kan du kanske göra upp med säljaren. Men jag skulle i dina skor mäta den i vilket fall som helst för att underbygga din argumentation...

Och sen förstår jag inte varför du säger att du köpt ett nytt block i onödan, köpte du inte det för att ditt gamla block var rostangripet, som du skrev tidigare, eller har jag missförstått ytterligare något? Eller köpte du kolven innan du köpte blocket?

Det är inte lätt att försöka hjälpa, om man inte får hela bakgrunden, och du har skapat både ett antal trådar och inlägg ;). Hoppas det löser sig för dig hur som helst, och att du kan njuta av din nu fungerande hoj! :tummenupp
/Hasse

Hasse.
Jag måste nog be dig läsa tråden från början eftersom jag tycker det framgå klart hur historien ser ut. Framför allt titta på bilderna...:rolleyes:

Kawasaki/Nils skrev:
2345178 ...
Jag har inga mätverktyg så jag kan inte mäta om den är mindre än de övriga men det förutsätter jag att den inte är eftersom jag köpt den ny.
...
Du har skrivit att kolven var ny, och mig veterligen finns det normalt sett bara standard och eventuellt överdimensioner att köpa nya.

Jaja, jag ger mig nu, lycka till med reklamationen!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg