2363588 Nils, du frågade om min åsikt, jag försöker förstå alla turer, men lyckas uppenbarligen inte!
Jag har nog missförstått dig någonstans, men har fattat det som att du köpt en ny kolv till din hoj, den passar inte i ett begagnat block, kolven ser likadan ut som dina gamla,(förutom pilen i toppen), du hävdar att blocket inte är borrat, jag antar då att kolven är en originalkolv, och att du trots blocksäljarens påstående fått ett borrat block.
Enda sättet att reda ut det i så fall är att mäta block och kolv. Du har inte tidigare nämnt att den nya kolven var begagnad. Är den extremt sliten så kan kan ju det orsaka oljeryket, och då kan du kanske göra upp med säljaren. Men jag skulle i dina skor mäta den i vilket fall som helst för att underbygga din argumentation...
Och sen förstår jag inte varför du säger att du köpt ett nytt block i onödan, köpte du inte det för att ditt gamla block var rostangripet, som du skrev tidigare, eller har jag missförstått ytterligare något? Eller köpte du kolven innan du köpte blocket?
Det är inte lätt att försöka hjälpa, om man inte får hela bakgrunden, och du har skapat både ett antal trådar och inlägg

. Hoppas det löser sig för dig hur som helst, och att du kan njuta av din nu fungerande hoj!

/Hasse