Nu är jag på gång igen...

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Kapitel 132
Boken on den envise novisen och hans Kawasaki 650 SR från stenåldern.

Det hela började för mer ett år sedan. Annons i Blocket, skambud, lyckan att få hämta den första egna ”hojen”. Diverse motgångar under den undersökande (ca 10 månader) fasen, se tidigare inlägg av Kawasaki/Nils.

Årets vår anländer sent om sider och den första stapplade (??) körningen äger rum utan andra intermetso än fart ränder i kallingarna..

Nå väl, cykeln går ju…. motorn låter som en hel kastanjett orkester men den rullar. Ännu ler ”bra” frågor på SH. Och mycket bra svar. (STORT TACK!)

Så isär med motor, inköp av nytt (begagnat) cylinderblock. Behöll mina gamla kolvar eftersom dom bara gått 1700 mil.

Ut på en onsdags tur med Ucklums gänget. Nya fina stället på, cykeln ren och fin och nytankad. Jag ska erkänna att nerverna var något spända men jag skyller det på den halvtimmes väntan och på den hetta som infann sig i mina underkläder.

När vi lämnar parkeringsplatsen, efter allt goddagande (jag som tredje man) hör jag hur flera testar sina tutor så jag gör det samma. Knäppa idéer en del har, varför testa just nu???? Tut sa båten...

Vid första rökpausen efter ca 5 mil kommer en gentleman fram och ber om ursäkt för att han kört om mig. Visserligen ”får” vi inte göra det men OK, mig störde det inte.

Men resten av meningen kunde han ha behållit för sig själv.

”Har Kawasaki tillverkat tvåtaktsmotorer?”.

Jävla typ…. Det vet han väl att dom inte har….

”Jag kunde inte ligga kvar bakom dig för du luktar så…..”.

Jag som har så fin farsdag present under armarna och inte har jag några ”fartränder” heller vad jag vet. Märklig typ....

Helt plötsligt har min mc blivit föremål för allmän dyrkan.
Runt cykeln ligger det fem vuxna karlar på knä och alla har olika teorier om vad det är för fel.
Så det var bara att smyga iväg hem utan sällskap.
I backspegeln inser jag att det inte hänger en SAAB 96 efter mig även om Lytzen dimman indikerar annat.
Isär med motorn igen.
För fjärde gången denna sommar och så här såg det ut:

se nedan eftersom jag inte fattar hur jag ska få in bilderna här....

Efter tio dagar i garaget har följande hänt:
- slipat in ventilerna med "fin" pastan så att det blev fina, rena ytor på båda sidorna. Verkligen blankt. Riktigt stolt om jag får säga det själv.
- Kontrollerat att kolvringarna inte ligger i linje.
- Bytt ut dom små märkliga vetilstångpackningarna. De är verkligen små ”underverk” dom små sakerna. Undrar vem som sitter och petar på spiralerna?
- Nya packningar
- Momentdrag av alla muttrar
- Mätt in ventilspelet. Jag ogillar starkt dom små J***la shimsen. Sicket skruvade för så lite.
- Kompprovat.
- Tättestat med bensin.

Under inkörningen igår kunde jag inte låta bli att garva.
Undrar vad bilisterna som hamnade bakom mig tänkte.

I med trean, från 3000 varv upp till 6 – 7000 varv för att sedan motorbromsa.
Detta gjorde jag säkert tio gånger och varje gång försvann jag i ett rökmoln för att sedan återuppstå i ett annat.
Nu står hon snällt i garaget igen och undrar om jag överhuvudtaget ens kommer att titta på henne.
Och det undrar jag med. Om jag nu inte kan får hjälp av er alla.
Varför denna tunna men myckna blårök?

Bifogat

• Cyl_1+2_web.jpg
    Cyl_1+2_web.jpg
    20.2 KB · Visningar: 128
  • cyl_3+4_web.jpg
    cyl_3+4_web.jpg
    25.1 KB · Visningar: 186
  • toppen_web.jpg
    toppen_web.jpg
    23.3 KB · Visningar: 138
  • vetiler_1+2_web.jpg
    vetiler_1+2_web.jpg
    17.9 KB · Visningar: 88
  • Ventiler_3+4_web.jpg
    Ventiler_3+4_web.jpg
    21 KB · Visningar: 124
  • motorblock_web.jpg
    motorblock_web.jpg
    25.1 KB · Visningar: 112
Hornat loppen?
Kollat kolvringsspelet? (nya cylindern borrad till ÖD?)

Kawasaki/Nils skrev:
2325305 Ingen honing eller borrning denna gång och kolvarna är original...
:Bugar
Beg. ringar utan horning av loppen? Det går nog tyvärr dåligt att köra in den kombinationen.

Kawasaki/Nils skrev:
2325305 Ingen honing eller borrning denna gång och kolvarna är original...
:Bugar

har du kollat så att du inte har någpn spricka i toppen? Så den drar nån olja, eller är nån ventiltätning paj?

blackburn_xt skrev:
2325322 har du kollat så att du inte har någpn spricka i toppen? Så den drar nån olja, eller är nån ventiltätning paj?

Vad menas med "ventiltätning"? :confused:
Är det dom som sitter på ventilstången? Dom där små söta.....
för någon annan packning/tätning har jag inte hittat.... :confused: :) :va

Jag hoppas Anders Brink och andra "gurun" hjälper mig..... :Bugar

blackburn_xt skrev:
2325322 har du kollat så att du inte har någpn spricka i toppen? Så den drar nån olja, eller är nån ventiltätning paj?

Ja, jag har faktiskt letat men inget funnet..... :va
Den drar olja men inte speciellt mycket. Ca 1 mm i "fönstret"

Kawasaki/Nils skrev:
2325335 Vad menas med "ventiltätning"? :confused:
Är det dom som sitter på ventilstången? Dom där små söta.....
Jupp, dom sitter oftast på ventilstyrningen och tätar runt ventilskaftet.

"Different names, same shit"

Kawasaki/Nils skrev:
2325354 Varför går inte det? :confused:

En del kanske hornar och då kanske man inte behöver byta ringar :hihi

Men jallifall, honar man skall man också byta ringar för att slita in dem tillsammans såvitt jag vet.

Kawasaki/Nils skrev:
2325354 Varför går inte det? :confused:
Beg. ringar och cylindrar har väldigt blanka ytor, eftersom inkörningen görs för att slita in kolvringen mot cylindern så glider bara ringen på en oljefilm på cylinderväggen.

När man hornar ett lopp blir den som en fil som under dom första milen slipar in ringen mot cylindern.

I ditt fall är det nästan värre för om jag fattat rätt har du inslitna kolvar+ringar från en cylinder och har stoppat dom i en annan cylinder.

Eftersom loppen aldrig är helt runda och ringarna är inslitna i en annan cylinder tätar nog både kompressionsringar och oljeringar dåligt.

Det bästa vore nya ringar (om loppen är OK), horning och ny inkörning.

Jag kan ha fel men det kommer nog någon och tillrättavisar mig isåfall. :hihi

Här finns lite att läsa ang. inkörning, visserligen är det för nya motorer:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Lite mer:
http://www.stealth316.com/2-breakin.htm

Förstår jag dig rätt?
Det är alltså otätt mellan kolvringarna och cylinderväggen så att olja kan tränga upp och därför ryker det?
Om du tittar på kolvbilderna ser du att treans kolv är nästan helt blank. Är det oljan då som gjort att det inte fastnat något? Bild 2 uppifrån.
:confused:
Hur är det då med fyran? Den ser ju också annorlunda ut.... :va

Kawasaki/Nils skrev:
2325461 Förstår jag dig rätt?
Det är alltså otätt mellan kolvringarna och cylinderväggen så att olja kan tränga upp och därför ryker det?
Det borde vara oljan som gör att det ryker och den kan bara komma uppifrån eller nerifrån, ventiltätningar är ju bytt och styrningarna + ventilskaften är riktiga?

Om toppen är OK kan det bara komma nerifrån och då är ju ringarna närmast att misstänka.
Kawasaki/Nils skrev:
Om du tittar på kolvbilderna ser du att treans kolv är nästan helt blank. Är det oljan då som gjort att det inte fastnat något? Bild 2 uppifrån.
:confused:
Hade det varit en vattenkyld motor hade jag sagt att det var en läckande toppackning som gjort det men jag har tyvärr ingen aning.
Kawasaki/Nils skrev:
Hur är det då med fyran? Den ser ju också annorlunda ut.... :va
Har tyvärr inget svar på det heller.

Rengör allt, kolla upp toppen (styrningar och tätningar), horna cylindern och in med nya ringar, kolla upp förgasarna, kör in och se glad ut.

köp en verkstads hanbok där står hur du mäter slitage i cylindrar+kolvringar.

man brukar kunna se om det har läckt in olja från ventilstyrnings tätningarna.

kolla hur ventil skaftet ser ut inne i insug+avgas hålen,kolla om dom har läckt, brukar då se svarta och fuktiga ut.

går hojjen bra,jämnt och fint,haru gjort komp prov?

haru dragit topp packningen som man ska,kollade du om toppen e rak vid avmonteringen.

inga foder sprickor i cylindern.

finns inte så mkt egentligen,

sam

Tyvärr har du nog redan fått svaret av CPMS.
Blårök är olja och olja kan bara komma från två håll.
Uppifrån eller nerifrån.
Och eftersom du har nya ventiltätningar finns bara ett håll kvar att välja,
jag har själv haft samma bekymmer med en bil.
Hona cylindrarna, (honingsverktyg från Biltema har jag använt utan bekymmer) och nya ringar. När du honar, du verkar vara en av oss som gärna gör jobbet själv, kör SAKTA (det tar hårdare än man kan tro) och smörj ordentligt med olja under tiden.

Alternariv två är att låtsas som ingenting och hoppas att det självläker, oljedoft är manligt.

Det är kanske inte de svar du helst av allt önskat dig, men de enda jag kan ge dig.

Lycka till :tummenupp

/Per

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!