Nu är jag på gång igen...

Sydney skrev:
2345925 Var ursprungskolven gravrostig? Kolvarna är av aluminium och kan inte rosta. Eller var det kolvringarna som var rostiga menar du? Det kan förstås ha stått rostvatten på kolven, men i s f härrör det troligen från cylinderväggen och om den är eller har varit anfrätt av rost så blir det loppet mycket sämre m a p täthet. Om du inte har möjlighet att mäta själv, lämna in cylindrarna för kontroll och hör också vad det kostar att få dessa uppborrade till lämplig överdimension tillsammans med nya kolvar.

Hej.
Jodå, den var rostig så det förlår men det är ju ett år sedan. Du kan se bilderna här:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86498
Vad jag kan mäta mig fram till är att "G3" kolven är något mindre. Förmodligen bara för att jag VILL att det ska vara det....:) Det vore så bra om det var så för då har jag hittat problemet. Får den nya cylinderfotspackningen på Fredag så då kan jag skruva ihop och få svaret...-:tummenupp

Kawasaki/Nils skrev:
2345942 Hej.
Jodå, den var rostig så det förlår men det är ju ett år sedan. Du kan se bilderna här:http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86498
Vad jag kan mäta mig fram till är att "G3" kolven är något mindre. Förmodligen bara för att jag VILL att det ska vara det....:) Det vore så bra om det var så för då har jag hittat problemet. Får den nya cylinderfotspackningen på Fredag så då kan jag skruva ihop och få svaret...-:tummenupp

Hmm, de bilderna ger som jag ser det hela förklaringen. Det du ser på kolvtoppen är inte rost i kolven utan, rost som kommer från cylinderväggen. Cylinderväggen ser väldigt hårt anfrätt ut i den övre delen, där tätheten är viktigast och cylindern efter denna nedrostning har blivit som otätast. Det är inte kolven som är gravrostig men uttrycket stämmer bra, för cylindern tyvärr.

Jag ser ingen annan vettig möjlighet än borrning och byte av kolvar till överdimension om du ska få maskinen acceptabel. Det hade varit lättare om du knutit ihop de utmärkta bilderna med rost i loppet till denna tråd, då hade du fått mycket bättre och tydligare råd tidigare.

Edit, kom ihåg att du hade kasserat den rostiga cylindern vilket förstås var helt rätt gjort. Hoppas den nya kolven är för liten och du kan komma tillrätta med problemet genom byte till kolv med rätt överdimension.

Last edited:
Sydney skrev:
2345994 Hmm, de bilderna ger som jag ser det hela förklaringen. Det du ser på kolvtoppen är inte rost i kolven utan, rost som kommer från cylinderväggen. Cylinderväggen ser väldigt hårt anfrätt ut i den övre delen, där tätheten är viktigast och cylindern efter denna nedrostning har blivit som otätast. Det är inte kolven som är gravrostig men uttrycket stämmer bra, för cylindern tyvärr.

Jag ser ingen annan vettig möjlighet än borrning och byte av kolvar till överdimension om du ska få maskinen acceptabel. Det hade varit lättare om du knutit ihop de utmärkta bilderna med rost i loppet till denna tråd, då hade du fått mycket bättre och tydligare råd tidigare.

Orkar du läsa hela den här tråden från början?
Kort sammanfattning:
Ny kolv i ursprungsblock = ett fasligt oljud
Nytt cylinderblock + gamla kolvar = blårök
nytt cylinderblock + nya kolvar = ?

Last edited:
Kawasaki/Nils skrev:
2346025 Orkar du läsa hela den här tråden från början?
Kort sammanfattning:
Ny kolv i ursprungsblock = ett fasligt oljud
Nytt cylinderblock + gamla kolvar = blårök
nytt cylinderblock = ?

Det är lätt att gå bort sig i turerna.

Kontrollfråga: Kör du med de gamla kolvarna och ringarna i cyl 1, 2 och 4 nu eller gamla kolvar med nya ringar? På bilderna med rost i cylindrar ser det ut som alla cylindrar har en del rost även om inte lika kraftigt. Om kolvringarna från dessa fortfarande används så tätar de säkert mycket dåligt. Man kan alltså tänka sig att det finns flera fel, dels rostskadade ringar på 1, 2, och 4, dels fel kolv i 3:an om den har en mindre diameter än de andra som du eventuellt är inne på.

Sydney skrev:
2346061 Det är lätt att gå bort sig i turerna.

Kontrollfråga: Kör du med de gamla kolvarna och ringarna i cyl 1, 2 och 4 nu eller gamla kolvar med nya ringar? På bilderna med rost i cylindrar ser det ut som alla cylindrar har en del rost även om inte lika kraftigt. Om kolvringarna från dessa fortfarande används så tätar de säkert mycket dåligt. Man kan alltså tänka sig att det finns flera fel, dels rostskadade ringar på 1, 2, och 4, dels fel kolv i 3:an om den har en mindre diameter än de andra som du eventuellt är inne på.

Det är nu dom gamla kolvarna i 1+2 men kolvarna som jag fick med cylinder blocket i 3 + 4.
Om du tittar på de senare bilderna tycker jag att det blir bra.....:) men naturligtvis kan jag sätta in de "ny gamla" kolvarna på alla ....:)

Kawasaki/Nils skrev:
2346071 Det är nu dom gamla kolvarna i 1+2 men kolvarna som jag fick med cylinder blocket i 3 + 4.
Om du tittar på de senare bilderna tycker jag att det blir bra.....:) men naturligtvis kan jag sätta in de "ny gamla" kolvarna på alla ....:)

Fattade det som att du hade satt in en helt ny kolv i trean på det nya blocket som nu ev kan visa sig vara för liten. Är det inga synliga fel på de "nya gamla" kolvarna och dess ringar, är det lika bra att sätta in dessa i samtliga lopp som de härrör ifrån, så vet man att de har rätt diameter relativt borrning.

Sydney skrev:
2346091 Fattade det som att du hade satt in en helt ny kolv i trean på det nya blocket som nu ev kan visa sig vara för liten. Är det inga synliga fel på de "nya gamla" kolvarna och dess ringar, är det lika bra att sätta in dessa i samtliga lopp som de härrör ifrån, så vet man att de har rätt diameter relativt borrning.

Förmodligen har du helt rätt :Bugar
ska göra det i morgon så att jag vet att allt är enligt ditt råd. Tack!:tummenupp

heliac skrev:
2346090 Glöm inte att dra åt stiftet på fyran...eller är det fel stift:va

Du var mig en skarsynt en.... är du HÖK i det vardaliga.:tummenupp
men lovar att kontrollera detta.:pannkyss

Last edited:
Kawasaki/Nils skrev:
2346101 Förmodligen har du helt rätt :Bugar
ska göra det i morgon så att jag vet att allt är enligt ditt råd. Tack!:tummenupp

Du var mig en skarsynt en.... är du HÖK i det vardaliga.:tummenupp
men lovar att kontrollera detta.:pannkyss

Det ska bli intressant att höra hur det blir. Om det inte blir OK ska vi säkert kunna röra till det lite ytterligare med gemensamma ansträngningar :)

En sista kontrollfråga, du har "nytt gammalt" block för 1-2 också? I s f ska du använda alla 4 "nya gamla" kolvar. Om du har originalblocket kvar i 1-2 gäller lite andra förutsättningar.

Edit. Ser att 1, 2 ,3 och cylinder fyra är samma enhet, i med alla 4 kolvar/ringar som följde med det blocket alltså.

Last edited:
Sydney skrev:
2346138 Det ska bli intressant att höra hur det blir. Om det inte blir OK ska vi säkert kunna röra till det lite ytterligare med gemensamma ansträngningar :)

En sista kontrollfråga, du har "nytt gammalt" block för 1-2 också? I s f ska du använda alla 4 "nya gamla" kolvar. Om du har originalblocket kvar i 1-2 gäller lite andra förutsättningar.

Edit. Ser att 1, 2 ,3 och cylinder fyra är samma enhet, i med alla 4 kolvar/ringar som följde med det blocket alltså.

STORT tack för att du bryr dig!:tummenupp :Bugar
det tycks som om jag får de nya packningarna på Fredag så kanske är åtminstone helgen räddad. Om vi inte lyckas "röra till" det denna gång kan jag lova dig fler tillfällen.....:yoparty

Kawasaki/Nils skrev:
2346431 STORT tack för att du bryr dig!:tummenupp :Bugar
det tycks som om jag får de nya packningarna på Fredag så kanske är åtminstone helgen räddad. Om vi inte lyckas "röra till" det denna gång kan jag lova dig fler tillfällen.....:yoparty

Fick du till det ?

Sydney skrev:
2355016 Fick du till det ?

Jag vet inte ännu.... det är ca 30 grader varmt i garaget så jag är bara där morgon och kväll men allt ser lovande ut. :rolleyes: Om nu inga fler jängor lämnar in.... :mad: Jängan till kamkedjespännaren gav upp.....
Jag hoppas dock att jag blir klar under morgondagen.

Om det nu är så att den inte blåryker innebär det ju att det var fel kolv som jag köpt. Vad tycker du, är det en reklamation?:confused:

Kawasaki/Nils skrev:
2355153 Jag vet inte ännu.... det är ca 30 grader varmt i garaget så jag är bara där morgon och kväll men allt ser lovande ut. :rolleyes: Om nu inga fler jängor lämnar in.... :mad: Jängan till kamkedjespännaren gav upp.....
Jag hoppas dock att jag blir klar under morgondagen.

Om det nu är så att den inte blåryker innebär det ju att det var fel kolv som jag köpt. Vad tycker du, är det en reklamation?:confused:

Jag vet inte på vilka grunder du köpte kolven, fick firman korrekta uppgifter om vilken borrning blocket har som den monterades i? Kolven kostade förmodligen inte mycket, så det kan nog tas som lärpengar. Hoppas att det blir bra bara, det är viktigast.

Sydney skrev:
2355183 Jag vet inte på vilka grunder du köpte kolven, fick firman korrekta uppgifter om vilken borrning blocket har som den monterades i? Kolven kostade förmodligen inte mycket, så det kan nog tas som lärpengar. Hoppas att det blir bra bara, det är viktigast.

Eftersom den inte är borrad beställde jag en originalkolv. Det som retar mig lite är att jag köpte ett cylinderblock (2000:- begagnad med kolvar) från samma ställe beroende på att jag trodde att felet satt där....:rolleyes:

Nu äntligen är jag färdig med cykeln och har kunnat köra en längre testsväng och allt verkar fungera utan anmärkning. Inga rökringar, inget skrammel....:yoparty :banana :banana :banana

Kawasaki/Nils skrev:
2360593 Nu äntligen är jag färdig med cykeln och har kunnat köra en längre testsväng och allt verkar fungera utan anmärkning. Inga rökringar, inget skrammel....:yoparty :banana :banana :banana
Grattis! Nu vet du hur man river motorn i alla fall...
Kort resumé, vad har du gjort för att få till det?

HansJ skrev:
2360669 Grattis! Nu vet du hur man river motorn i alla fall...
Kort resumé, vad har du gjort för att få till det?

Jag vet inte om jag kan ge kort... men följande har jag ägnat min sommar åt:
- bytt till en felaktig kolv
- bytt cylinderblock
- bytt ut alla fyra kolvarna
- ställt ventilspel (försökt) fyra gånger:huvet
- bytt packningar
är man som jag nybörjare så tar det en mycket lång tid.... ålderstecken.:tomten
sedan ska jag ju komma ihåg allt också....:)

Långa farbron skrev:
2360668 Gött Nils!

Visste att du skulle lösa det.

Tack ska du ha för all hjälp och påhejandet! :) :pannkyss

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...