Nu är jag på gång igen...

Hej Nils!

Det låter som ditt nya block är borrat engång, om du fick med kolvar som passar till det blocket så använd dom då. 2000 mil e inget på ett par kolvar.

Bara en komplettering till "Fargo's" inlägg:
"Kolla vad som gäller kolvringarna d v s vad som skall vara upp mot toppen o s v.

Var extra noga med att kolla den mittre kolvringen så att den är vänd åt rätt
håll, den fungerar också som en extra skrapring för att hålla oljan borta
från förbränningsrummet.
Monteras den upp och ner så vill den istället pumpa UPP olja till förbränningsrummet.

Har du bara kört 15mil med ringarna så funkar det säkert att hena loppen och
montera de "gamla" ringarna, på dessa mil händer inte speciellt mycket.

KentW

Kent W skrev:
2337248 Bara en komplettering till "Fargo's" inlägg:
"Kolla vad som gäller kolvringarna d v s vad som skall vara upp mot toppen o s v.

Var extra noga med att kolla den mittre kolvringen så att den är vänd åt rätt
håll, den fungerar också som en extra skrapring för att hålla oljan borta
från förbränningsrummet.
Monteras den upp och ner så vill den istället pumpa UPP olja till förbränningsrummet.

Har du bara kört 15mil med ringarna så funkar det säkert att hena loppen och
montera de "gamla" ringarna, på dessa mil händer inte speciellt mycket.

KentW

Hej Kent.
Nu börjar det för mig nya ordet "hena" dyka upp och jag känner att jag måste blotta mig.
Vad F*n är "hena"?????:confused: :confused: :)

Trean kanske har gått tokfett p g a förgasarfel (flottör etc.) Det kan göra slut på ett cylinderlopp som då får dålig smörjning.[/QUOTE]

Är du säker på det? Jag har ju tidigare haft problem med förgasarna.:confused: :confused:

men skaffa verkstashandbok!!!!!!!!!!!

div service mått finns i den,som slitage av cyl,kolvringar mm

Gaffla in problemet lite såhär:

Om den ryker efter avsläpp så kan det antingen vara cyl/kolv eller ventilerna.

Prova att köra den riktigt varm. Gör inga motorbromsningar innan du stänger motorn utan kolla så att den inte ryker när den stängs av.

Låt den stå över natten. Starta och kolla om den ryker vid uppstart. Gör den det så är det från ventilerna, annars är det cyl/kolv.

Lycka till ... :)

Kawasaki/Nils skrev:
2337308 Hej Kent.
Nu börjar det för mig nya ordet "hena" dyka upp och jag känner att jag måste blotta mig.
Vad F*n är "hena"?????:confused: :confused: :)

Hena (eller honing) är när man kör med 3 små fjäderlastade brynstenar i cyl-loppet.
Det kan hjälpa mot små defekter i cyl-loppet men om detsamma är ovalt så bibehålls felet.

Last edited:
Följande kan jag konstatera:
- ju varmare motorn blir ju mer ryker den
- ingen rök alls vid uppstart
- det ryker bara ur höger dämpare

detta utan att ha gjort något av alla förslag ovan. Cykeln har fått stå i garaget och fått skämmas under en vecka....:tungan

Bifogat

• blårök1_web.jpg
    blårök1_web.jpg
    12 KB · Visningar: 69
Last edited:
andersbrink skrev:
2340884 Mer ryk med värme? Sprucket topplock? Trasig topplockspackning? Trasig ventiltätning på en insugare?

Hej Anders.
Topplocket ser helt ut och topplockspackningen är helt ny. Ventiltätningen är också ny men den ska jag för säkerhets skull kolla i morgon.
Jag har idag plockat ner motorn och kan konstatera att 3:ans kolv är helt ren och oljig.
Se bilder
Du ska veta att jag uppskattar din hjälp.....:Bugar

Bifogat

• kolv-2_web.jpg
    kolv-2_web.jpg
    22 KB · Visningar: 65
  • alla_kolvar_web.jpg
    alla_kolvar_web.jpg
    24.9 KB · Visningar: 59
  • ventiler_1_till_4_web.jpg
    ventiler_1_till_4_web.jpg
    25.2 KB · Visningar: 63
  • ventiler_3+4_web.jpg
    ventiler_3+4_web.jpg
    23.5 KB · Visningar: 67
  • ventiler_1+2_web.jpg
    ventiler_1+2_web.jpg
    20.9 KB · Visningar: 53
Ventiltätningarna kan "halka upp" om man monterar dem lite galet. Oljeskrapringar kass, ventiltätning på insuget, spricka i toppen, spricka i kolven - det är mina topp-fyra gissningar.

andersbrink skrev:
2341377 Ventiltätningarna kan "halka upp" om man monterar dem lite galet. Oljeskrapringar kass, ventiltätning på insuget, spricka i toppen, spricka i kolven - det är mina topp-fyra gissningar.

Jag återkommer under morgondagen när jag gått igenom din lista.... Tack!:pannkyss :Bugar

Kawasaki/Nils skrev:
2342016 Jag återkommer under morgondagen när jag gått igenom din lista.... Tack!:pannkyss :Bugar

Min toppgissning är att skrap-ringen + ev kolvring är kass alt ventiltätning på 3:an cyl... det är den cyllen som orskar röken.
Dom andra ser väl hyfsade ut,om än lite fett

Funkar bra på gamla luftkylda kawa att köra utan ventiltätningar, det orsakar ingen oljeförbrukning om allt annat (styrningarna) är ok

HURRA!!!!
Jag tror jag kommit på vad det är som är fel......:)

I höstas köpte jag en ny kolv från SpininWeel eftersom ursprungskolven var gravrostig. Av okunskap, inte snålhet, bytte jag bara den kolven och trodde att allt skulle fungera. Den som orkar kan ju se i mina tidigare trådar att jag verkligen försökt få allting rätt.

Nu har jag för fjäde (4) gången rivit motorn och efter att ha läst allas inlägg minst tre gånger och därför är mycket frustrerad, upptäcker jag att den "nya" kolven ser annorlunda ut. Pilen på toppen saknas och oljeringen ser märklig ut.
Jag har inga mätverktyg så jag kan inte mäta om den är mindre än de övriga men det förutsätter jag att den inte är eftersom jag köpt den ny.

Håll nu tummarna att jag har hittat felet.....:)
Tycker ni att detta ska anses som en reklamatio????:confused: :confused: :confused:

Bifogat

• ringar_web.jpg
    ringar_web.jpg
    16.3 KB · Visningar: 67
  • topp_web.jpg
    topp_web.jpg
    20.4 KB · Visningar: 55
  • sidobild_web.jpg
    sidobild_web.jpg
    69.5 KB · Visningar: 56
  • helbild_web.jpg
    helbild_web.jpg
    22.9 KB · Visningar: 44
  • helbild2_web.jpg
    helbild2_web.jpg
    22.7 KB · Visningar: 45
Ser ju onekligen ut som det läckt ordentligt nedifrån på 3:ans cylinder, dvs att felet ligger hos kolv/cylinder/kolvring (jmf sotningen nedanför 1:a och 2:a ringen...). Innan du gör något annat, gå och köp ett skapligt skjutmått, och mät diametern på den "nya" kolven och jmf med de andra kolvarna. Mät för säkerhets skull ovanför översta ringen på ett par ställen. Mät också cylindrarnas innerdiameter på ett par ställen.

I och med att du inte vet historiken på din motor, så kan det ju vara så att cylindrarna blivit borrade. En överdimension brukar vara ca 0,5 mm (tror jag), och det ska du kunna mäta även med ett skjutmått med någotsånär precision.

Att kolvarna inte ser helt identiska ut i övrigt behöver inte innebära något, det viktigaste är att måtten är OK. Det gäller en del övriga mått också, exempelvis höjd från kolvbult till kolvtopp, även om dessa inte har att göra med oljeläckaget.

Lyckas du inte mäta fram några oegentligheter, så ta dig till en mekanisk verkstad, och låt dem mäta kolv och lopp med riktiga mätverktyg. Det tar dem max 15 minuter och kan vara värt några spänn.

Kawasaki/Nils skrev:
2345178 HURRA!!!!
Jag tror jag kommit på vad det är som är fel......:)

I höstas köpte jag en ny kolv från SpininWeel eftersom ursprungskolven var gravrostig. Av okunskap, inte snålhet, bytte jag bara den kolven och trodde att allt skulle fungera. Den som orkar kan ju se i mina tidigare trådar att jag verkligen försökt få allting rätt.

Nu har jag för fjäde (4) gången rivit motorn och efter att ha läst allas inlägg minst tre gånger och därför är mycket frustrerad, upptäcker jag att den "nya" kolven ser annorlunda ut. Pilen på toppen saknas och oljeringen ser märklig ut.
Jag har inga mätverktyg så jag kan inte mäta om den är mindre än de övriga men det förutsätter jag att den inte är eftersom jag köpt den ny.

Håll nu tummarna att jag har hittat felet.....:)
Tycker ni att detta ska anses som en reklamatio????:confused: :confused: :confused:

Var ursprungskolven gravrostig? Kolvarna är av aluminium och kan inte rosta. Eller var det kolvringarna som var rostiga menar du? Det kan förstås ha stått rostvatten på kolven, men i s f härrör det troligen från cylinderväggen och om den är eller har varit anfrätt av rost så blir det loppet mycket sämre m a p täthet. Om du inte har möjlighet att mäta själv, lämna in cylindrarna för kontroll och hör också vad det kostar att få dessa uppborrade till lämplig överdimension tillsammans med nya kolvar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg