Nu är jag på gång igen...

tycker att allt står redan me,skrivet av andra, börja där!

nya kolvringar vid horning av cyl.

nya ventiltätningar.

kolla måtten på dom nya ringarna,kolla styrningarna till ventilerna

bra början

Be någon köra bakom dig och kolla om det ryker till tex vid nedväxling (typ en riktigt omkörning) och belastning ,om det gör det så är det ringarna som släpper igenom olja.

Ryker det bara vid uppstart så är det ventiltätningarna som är boven.

Hoppas det löser sig för dig Nils,jag är iaf imponerad av ditt slit och din kunskapstörst.

En trött cylinderrad med trötta kolvar från en annan motor blir trots nya kolvringar trött+trött, dvs ännu tröttare. Fixa fräscht block+kolv från en och samma motor eller köp överdimension och borra. Först, kolla in så att du VET att ventiltätningen är okej och att du inte har en spricka i toppen.

Långa farbron skrev:
2326500 Be någon köra bakom dig och kolla om det ryker till tex vid nedväxling (typ en riktigt omkörning) och belastning ,om det gör det så är det ringarna som släpper igenom olja.

Den ryker hela tiden. Även när motorn är ordentligt varm. Märkte detta vid ett stopp i en rondel....:rolleyes:

Ryker det bara vid uppstart så är det ventiltätningarna som är boven.

Hoppas det löser sig för dig Nils,jag är iaf imponerad av ditt slit och din kunskapstörst.

Stort tack för berömmet! Det stärker mitt självförtroende.:)

CPMS skrev:
2325497 Det borde vara oljan som gör att det ryker och den kan bara komma uppifrån eller nerifrån, ventiltätningar är ju bytt och styrningarna + ventilskaften är riktiga?

Om toppen är OK kan det bara komma nerifrån och då är ju ringarna närmast att misstänka.

Hade det varit en vattenkyld motor hade jag sagt att det var en läckande toppackning som gjort det men jag har tyvärr ingen aning.

Har tyvärr inget svar på det heller.

Rengör allt, kolla upp toppen (styrningar och tätningar), horna cylindern och in med nya ringar, kolla upp förgasarna, kör in och se glad ut.

Hur mycket ska man horna? Jag har ju provat på en cylinder tidigare.:confused:
Ska jag typ bara köra med borrmaskinen några varv eller sekunder, minuter???:confused: :confused:

Last edited:
Att horna loppen och byta till nya ringar är en quick-and-dirty fix som kan göra god nytta men även ha väldigt kort hållbarhet. Om det är för stora kolvspel, p g a slitage eller tidigare kraftig horning klarar inte nya ringar som vickar omkring att hålla tätt. Kolvringar brukar också skilja lite beroende på vilken nivå de sitter och har oftast en upp- och nersida. De nya ringarna har också en speciell yta för att underlätta inkörning. När du kör in maskinen, låt den gå varm ordentligt vid första start och gör framförallt inga starter med stopp innan den är genomvarm. Belastning på motorn, d v s högt vridmoment, gör att ringarna trycks ut och slits in bättre än att bara lättköra.

Horningen ska göras så att du avverkar så lite som möjligt av materialet i en redan sliten cylinder. Horningsstenarna ska vara fina, typ 600, och får inte vara grova. Du ska göra horningen på lågt varvtal och dra paketet upp och ner så att det blir lutande repor och du inte råkar avverka för mycket på vissa höjder i cylindern. När den blanka ytan i cylindern är bruten är detklart. Jag är ingen expert på detta, men det är i alla fall lite grundläggande saker att tänka på, andra kan säkert rätta och komplettera.

Sydney skrev:
2331994 Att horna loppen och byta till nya ringar är en quick-and-dirty fix som kan göra god nytta men även ha väldigt kort hållbarhet. Om det är för stora kolvspel, p g a slitage eller tidigare kraftig horning klarar inte nya ringar som vickar omkring att hålla tätt. Kolvringar brukar också skilja lite beroende på vilken nivå de sitter och har oftast en upp- och nersida. De nya ringarna har också en speciell yta för att underlätta inkörning. När du kör in maskinen, låt den gå varm ordentligt vid första start och gör framförallt inga starter med stopp innan den är genomvarm. Belastning på motorn, d v s högt vridmoment, gör att ringarna trycks ut och slits in bättre än att bara lättköra.

Horningen ska göras så att du avverkar så lite som möjligt av materialet i en redan sliten cylinder. Horningsstenarna ska vara fina, typ 600, och får inte vara grova. Du ska göra horningen på lågt varvtal och dra paketet upp och ner så att det blir lutande repor och du inte råkar avverka för mycket på vissa höjder i cylindern. När den blanka ytan i cylindern är bruten är detklart. Jag är ingen expert på detta, men det är i alla fall lite grundläggande saker att tänka på, andra kan säkert rätta och komplettera.

Stort tack!
En kompletterande fråga bara:
är det bättre att jag sätter i de gamla kolvarna (som skickades med i cylinderblocket och har körts ca 2000 mil) än att horna.:pannkyss :Bugar

BON skrev:
2326443 Tyvärr har du nog redan fått svaret av CPMS.
Blårök är olja och olja kan bara komma från två håll.
Uppifrån eller nerifrån.
Och eftersom du har nya ventiltätningar finns bara ett håll kvar att välja,
jag har själv haft samma bekymmer med en bil.
Hona cylindrarna, (honingsverktyg från Biltema har jag använt utan bekymmer) och nya ringar. När du honar, du verkar vara en av oss som gärna gör jobbet själv, kör SAKTA (det tar hårdare än man kan tro) och smörj ordentligt med olja under tiden.

Alternariv två är att låtsas som ingenting och hoppas att det självläker, oljedoft är manligt.

Det är kanske inte de svar du helst av allt önskat dig, men de enda jag kan ge dig.

Lycka till :tummenupp

/Per

Jag börjar tycka att manligheten är viktigare än att stå och mecka en hel sommar igen. Jag får väl köra på dagarna när alla andra jobbar ....:rolleyes:
Tack för hjälpen i alla fall....:pannkyss :Bugar

Kawasaki/Nils skrev:
2334014 Stort tack!
En kompletterande fråga bara:
är det bättre att jag sätter i de gamla kolvarna (som skickades med i cylinderblocket och har körts ca 2000 mil) än att horna.:pannkyss :Bugar

Vet inte omjag hänger med i alla turer ända från början. Om du har tillgång till kolvar som bara har gått 2000 mil så ska dessa nästan vara i nyskick och finfina att använda. Använd de kolvar som är och ser minst slitna ut.

Sydney skrev:
2334233 Vet inte omjag hänger med i alla turer ända från början. Om du har tillgång till kolvar som bara har gått 2000 mil så ska dessa nästan vara i nyskick och finfina att använda. Använd de kolvar som är och ser minst slitna ut.

Förtydligande: när jag köpte cylinderblocket fick jag med de kolvar som suttit i. Tyvärr var jag oklok nog att inte behålla dessa i utan lät "mina" kolvar sitta.
Det märkliga är ju att ettan och tvåan ser så helfina ut och trean ser ut som den gör.:confused:

Kawasaki/Nils skrev:
2334252 Förtydligande: när jag köpte cylinderblocket fick jag med de kolvar som suttit i. Tyvärr var jag oklok nog att inte behålla dessa i utan lät "mina" kolvar sitta.
Det märkliga är ju att ettan och tvåan ser så helfina ut och trean ser ut som den gör.:confused:

Kikade på bilderna. På bilden med kolvtoppar i cylindrar skulle jag ha gissat att treans cylinder/topp tar in vatten, kolvtoppen ser ut att vara ångtvättad. Men i toppen ser det oljigt ut på trean utom en fläck som också kan tyda på att vatten har gått in. Det ser alltså ut som trean drar både olja och vatten :va

Om man dessutom beaktar att hojen ser ut att vara luftkyld blir bilden ändå mer förvirrad :gnissla

Trean kanske har gått tokfett p g a förgasarfel (flottör etc.) Det kan göra slut på ett cylinderlopp som då får dålig smörjning.

Last edited:
Jag antar att du gjorde ren både kolvtoppar och förbränningsrummet innan du satte ihop motorn. Hur långt har du kört sedan dess, dvs tills du rivit och tagit de senaste bilderna?

[Messerschmittmode /ON]
Det heter hona, inte horna, från engelskans honing
[Messerschmittmode /OFF]

HansJ skrev:
2334949 Jag antar att du gjorde ren både kolvtoppar och förbränningsrummet innan du satte ihop motorn. Hur långt har du kört sedan dess, dvs tills du rivit och tagit de senaste bilderna?

[Messerschmittmode /ON]
Det heter hona, inte horna, från engelskans honing
[Messerschmittmode /OFF]

Jag har kört ca 10 mil sedan jag tog bilderna och nu står cykeln i garaget och väntar på att bli nerplockad igen. Förmodligen kommer det att se likadant ut nu när jag river eftersom felet är det samma. Blårök....:huvet
Naturligtvis var allt rengjort och kontrollerat innan jag satte ihop. Jag tom gjorde ren packningarna med rödsprit och sedan smorde jag in dom med motorolja.
Håller helt med dig om "hona". Blev villseledd .....:rolleyes: :)

Kawasaki/Nils skrev:
2335108 Jag har kört ca 10 mil sedan jag tog bilderna och nu står cykeln i garaget och väntar på att bli nerplockad igen. Förmodligen kommer det att se likadant ut nu när jag river eftersom felet är det samma. Blårök....:huvet
Naturligtvis var allt rengjort och kontrollerat innan jag satte ihop. Jag tom gjorde ren packningarna med rödsprit och sedan smorde jag in dom med motorolja.
Håller helt med dig om "hona". Blev villseledd .....:rolleyes: :)
Jag tänkte snarare på hur långt har du kört sedan det var rengjort sist, dvs på hur många mil har det hunnit bli så skitigt?

Tjena på dig.

Tyvärr kommer jag inte kunna hjälpa dig mer än dom svar du redan fått.
Däremot vill jag bara ge dig en klapp på axeln för ditt slit med den gamla pärlan. :tummenupp

Min förstahoj blev en Z650-77, och jag gillade den som fan.
Skicket var dock inte det bästa, men dög de första säsongerna iallafall.
Mot slutet var ganska mycket risigt, styrlager, lössa ekrar, slut bakdäck... och sist började den ryka vid växlingar och dra en del olja.
Den står nu i mitt källarförråd, i avaktan på nån 50 eller 60-årskris som ger mig lust att helrenovera den. :)

Enda hjälpen jag kan ge dig är att det fanns en snubbe som sålde det mesta till dessa gamla kawor långt uppe i norr.
Kommer ej ihåg riktigt var, eller vad han/firman hette, men borde gå att hitta om man söker.
Skickade på postorder.

Lycka till, och kämpa på... riktigt roliga ccyklar det där, går väldigt bra. :yoparty

War-psycho skrev:
2336095 Tjena på dig.

Tyvärr kommer jag inte kunna hjälpa dig mer än dom svar du redan fått.
Däremot vill jag bara ge dig en klapp på axeln för ditt slit med den gamla pärlan. :tummenupp

Min förstahoj blev en Z650-77, och jag gillade den som fan.
Skicket var dock inte det bästa, men dög de första säsongerna iallafall.
Mot slutet var ganska mycket risigt, styrlager, lössa ekrar, slut bakdäck... och sist började den ryka vid växlingar och dra en del olja.
Den står nu i mitt källarförråd, i avaktan på nån 50 eller 60-årskris som ger mig lust att helrenovera den. :)

Enda hjälpen jag kan ge dig är att det fanns en snubbe som sålde det mesta till dessa gamla kawor långt uppe i norr.
Kommer ej ihåg riktigt var, eller vad han/firman hette, men borde gå att hitta om man söker.
Skickade på postorder.

Lycka till, och kämpa på... riktigt roliga ccyklar det där, går väldigt bra. :yoparty

Tack för din uppmuntran......:pannkyss :Bugar
Hittills har jag hittat nästan alla delar jag behövt på Spinnin Weel i Stockholm och några delar från England och USA.
Det ska bli riktigt kul den dagen då den går som jag vill inte som den behagar men nu är jag nära. Ska BARA riva rasket och hona två cylindrar och sedan stoppar jag i dom gamla kolvarna.
Man kan ju tyda alla de goda råden som man vill men så har jag bestämt mig för att göra..... hoppas jag har rätt...:rolleyes: :) :3freak

Gamle man, hona alla cylindrarna. Gör nu inte någon sån där hemmapularebillighetsvariant, utan ta det så lungt och börja om från början, (Sven Ingvars om jag inte missminner mig), så kommer allt att bli bra. det kostar jättemycket tid när det "skiter sig" som man säger. Fixa nu till det ordentligt så du slipper hålla på att joxa med grejorna, det är mycket roligare att åka:)

fargo skrev:
2336360 Gamle man, hona alla cylindrarna. Gör nu inte någon sån där hemmapularebillighetsvariant, utan ta det så lungt och börja om från början, (Sven Ingvars om jag inte missminner mig), så kommer allt att bli bra. det kostar jättemycket tid när det "skiter sig" som man säger. Fixa nu till det ordentligt så du slipper hålla på att joxa med grejorna, det är mycket roligare att åka:)

Tack för tipset!:Bugar
men menar du att jag ska hona alla cylindrarna? Varför det? Titta på bilderna så förstår du hur jag menar....:confused:
.

fargo skrev:
2336360 Gamle man, hona alla cylindrarna. Gör nu inte någon sån där hemmapularebillighetsvariant, utan ta det så lungt och börja om från början, (Sven Ingvars om jag inte missminner mig), så kommer allt att bli bra. det kostar jättemycket tid när det "skiter sig" som man säger. Fixa nu till det ordentligt så du slipper hålla på att joxa med grejorna, det är mycket roligare att åka:)

Gammal..... fnys ....:fatta! :tungan :)

Last edited:
Ja det menar jag. Har inte renoverat motorcykelmotorer men dock bilmotorer. Ofta är tanken att "snika till det". Det är inte bra eftersom man blir negativt inställd till den extrakostnad som halverar lidandet. Hona alla cylindrar och nya kolvringar. Kolla vad som gäller kolvringarna d v s vad som skall vara upp mot toppen o s v.
Kolla även tändning och förgasarna. Vad som gäller är grundinställning annars får du aldrigt rätt på respektive inställning.
Ps: Vi befinner oss säkert i samma fågelsträck, vad gäller ålder och Sven Ingvars

fargo skrev:
2336495 Ja det menar jag. Har inte renoverat motorcykelmotorer men dock bilmotorer. Ofta är tanken att "snika till det". Det är inte bra eftersom man blir negativt inställd till den extrakostnad som halverar lidandet. Hona alla cylindrar och nya kolvringar. Kolla vad som gäller kolvringarna d v s vad som skall vara upp mot toppen o s v.
Kolla även tändning och förgasarna. Vad som gäller är grundinställning annars får du aldrigt rätt på respektive inställning.
Ps: Vi befinner oss säkert i samma fågelsträck, vad gäller ålder och Sven Ingvars

Ja, ja, ja .... tjatmoster:tungan Jag ska ta allt från början. Man är ju vid det här laget ganska snittsig på att riva motorn....:huvet :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg