Nu är jag historisk! En av de första i världen att tävla i enduro på ett ben!

En av de första i världen att tävla i enduro på ett ben! ✅

Dessutom till en riktigt grym placering - 312a av 588(!) startande!


Prolog​

Lång historia kort - Bencancer som 13 åring men kört hoj sen 16 års ålder och snabbare än många - hängde med PotatoesMC om någon kommer ihåg dem. Hårdast i Stockholm på den tid det begav sig! Visade sig att jag var lite för snabb till och med då jag drog i ett avbärraräcke på Svinninge vägen i 70 och bröt ryggen på tre ställen, krossade bäckenet och lite så. Åkte inte hoj på 12 år efter det - men kör nu bla en KTM Super Duke 1290 flitigt på bana. Det var tack vare en bakhjulsåkar bild på mig i tidningen Bike, som jag vann en resa ner till KTMs huvudkontor i Mattighoffen och fick hänga med höjdarna där en lång helg. Det passade ju ypperligt för jag hade nyligen kläckt idén att jag ville tävla i enduro!

wheelie.jpg

På en middag satt jag mitt emot marknadschefen för offroad hos KTM - dags att släppa bomben! Världens enklaste insälj!
- Jag tänkte, som först i världen, tävla i enduro på ett ben och det vill jag ju förstås göra på en KTM!
- OK - har du kört mycket enduro?
- Aldrig! ?
- ..... ?

Kort sagt - de var inte lika tända på idén som jag... Med lätt stukad tuppkam kom jag hem. Fick via en kollega kontakt med KTM Scandinavia och nu var det annat ljud i skällan!

- Vilken hoj vill du ha?
- Öh! Jag vet inte?! (Kan inget om det här) En 450 eller 500 blir väl bra!(?)
- Vi har en 450 hemma, du kan ta den!

Alright! ?
Kom hem kartongvis med utrustning och prylar helt galet! Nya sponsorer strömmade till och man blev helt fartblind ett tag!

Jag blev totalt idiotförklarad av alla förståsigpåare som menade att en 450 är på TOK för mycket i skogen. Man kunde dessutom ABSOLUT inte bara köra den med frambroms! ? Jag ville ha en hoj med lite ork - då jag inte kan stå upp och växla måste den orka åka runt på "fel" växel. Jag ville dessutom ha en större fyrtaktare med mycket motorbroms, just för att jag inte ville "handikapp anpassa" den. Utan jag skulle köra på samma sätt som alla andra.

Alla "experterna" fick på tafsen. Gick hur bra som helst att köra med en 450 och bara frambroms. Motor och bromsa var mina minsta problem utan det var balansen bland rötter och stenar som var det luriga! Jag fick ju tom öva på att bara kunna köra en hoj ståendes!

Detta var slutet 2019 och planen var att köra Stångebroslaget 2020. Som TUR(?) var kom COVID och räddade mig, för jag var på inga sätt redo att tävla ännu! Men det är svårt att säga nej när man har massa sponsorer i ryggen som vill se resultat. Jag ville inte ställa upp bara för att - utan ställde jag upp ville jag förstås fullfölja!
Jag blev som sagt räddad av COVID och fick två extra säsonger att träna på.

Inför säsong 2021 fick jag en ny KTM 450 SixDays av KTM för jag kunde ju förstås inte åka runt på fjolårets modell! Hur hade det sett ut?!
Tyvärr blev den stulen och då kände jag att det var dags att prova något nytt - så då blev det den KTM 300 TPI Erzberg 2021 som jag åker på nu!
Jag gillade 450:n, lättare att wheela med. Men för enduro passar 300:an mig så mycket bättre! Nu byggde jag faktiskt dessutom om den så jag HAR bakbroms - till allas stora glädje! Kör med en super smart lösning från Clake Two: https://www.clake.com.au/clake-two-dual-standard-control/

Nu börjar vi närma oss 2022 och jag lägger i en högre växel med fysträningen - sista tre månaderna innan tävlingen går jag ner 10kg, utan att banta.
Mindre vikt att släpa på i spåret! För den som tror att det är något latmansgöra att köra enduro så går det åt ungefär 1000 kalorier för mig per 45min. Max puls över 190 inte ovanligt och snitt pulsen brukar ligga runt 175-180. Går åt mer energi och puls på enduron än när jag cyklar MTB i skogen - säger en del.

KTM skrev en lång artikel om min satsning här nedan för den hugade:

Dags för tävling!​

Inför tävlingen har jag tränat hårt och åkt massa hoj! Följer ett schema från Fairing hur man lägger upp sin kost inför maratonlopp.
Tävlingen är https://stangebroslaget.se och målet är nu att fixa en Svensk Enduroklassiker!
Det innebär tre varv på varje tävling: Stångebroslaget, Ränneslätt i september och final på Gotland Grand National i oktober!
Varje varv är ungefär 20km...

Mot Linköping!​

Preppad till tänderna med träning och kost var jag rätt nervös för vädret! Stångebro ska vara hyffsat enkelt för att vara enduro - men INTE om det regnar. Det var just vad prognosen sa att de skulle göra - men tur för mig så hade de fel!

Hade sånt sjukt flax med väder hela helgen!
IMG_9848.jpg


Kommer ner på fredagen för att ställa av vagnen i depån och fixa med anmälan - bara 1h kö...
IMG_9856.jpeg

Kommer inte till hotellet förrän vid 21 för att käka middag och släcker lampan vid 23 någonting.
Har sovit dåligt i flera dagar och den här natten är inget undantag, men lyckas sova en 3h iaf då klockan ringer vid 04:30...

IMG_0006.jpeg

Väl på plats har jag svårt att få i mig frukosten - det stockar sig i munnen. Men jag är faktiskt inte det minsta nervös!
Rullar iväg mot besiktningen - jag vill vara där i tid och kommer fram vid 06:05. Men det var tydligen inte bara jag som hade den idén...

IMG_9867.jpg

De ska alltså besikta 588 hojar men det går med bra fart - kan varit för att själva besiktningen inte var särskilt uttömmande...

Jag har startnummer 517 och startar alltså bland de sista i femte ledet - ungefär 100 hojjar per led och alla ska iväg samtidigt mot en höger böj.
Min plan är att slicka vänsterkanten så jag bara behöver oroa mig för hojar till höger om mig.
Man vinner inget race i första sväng, men det kan väl ta slut där!

Har flax och får en perfekt start position, precis där jag vill ha den!

IMG_9882.jpg

Det är HELT GALET vad med hojar det är?!
unnamed.jpg

Starten går bra! Jag håller mig till min sida medans det köar ihop sig till höger om mig.
De första fem minuterna är det tjockt med hojar, men sen börjar det tunnas ut och till min förvåning så börjar jag köra om!

Planen var att varva på ungefär 50minuter då prio är att klara tre varv och jag har ingen aning om vad jag håller på med.
Lätt hänt att luras med när man känner att man har häng på dem framför - men jag biter mig i läppen och håller vad jag tror är ett lagom tempo.

Första halvan är hur glassig som helst! Riktigt kul bana - blir mer klassisk svensk enduro när man kommer in i skogen med stenhällar, stenar, rötter och spår. Men inga direkt problem, inte första varvet iaf. När jag kommer runt så visar klockan 57 minuter! Fasen! Jag ligger efter?! Vad jag glömt bort är att jag startade klockan i god tid innan start för att inte glömma den. Så i själva verket låg jag på 52minuter, nästan precis enligt plan!

IMG_0041-2.jpg

Men nu blev jag stressad och stod på ordentligt på andra varvet! Fick ett sånt jäkla härligt flow på första halvan av banan iaf. Drog hårt i backen i ett långt djup spår men TROTS det var jag 7 minuter snabbare på andra varvet! YES!

Inför tredje varvet hade jag gott om tid så jag slog av för att inte göra något misstag i skogen som nu började bli bra sönderkörd med hal lera bland stenar och rötter...
Sista 1/4 har jag kraft kvar och slut spurtar i sandbanan med djupa stalp som leder in mot målgången!

SSÅÅÅ HÄRLIG KÄNSLA!
?

Jag klarade det!
All tid, planering och pengar som jag plöjt ner i det här och alla som engagerat sig och hustrun i synnerhet som jagat på mig med träningen och stöttat i allt som behövt göras! Det betalade sig! Det lyckades! Först i världen - smaka på den!
??


Resultatet kan ni se här:

Nu laddar vi om inför http://ranneslattsloppet.nu 3/9!

Häng med på instagram.com/jboive
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Snyyyyggt jobbat! Bara att hålla kvar i den positiva känslan så kommer det gå ännu bättre nästa gång. men låter som att du har vinnarskalle så det räcker så det behöver väl inte ens sägas!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Grattis!:banana
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du är stenhård och förtjänar all respekt!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sjukt imponerande!!!! Du kommer att fixa en klassiker!
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Grymt kul att se hur du kämpat och följt din idè.
Lycka till med resten av klassikern.
 

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Xsr900 (såld)
Hatten av! Än en gång har du imponerat och inspirerat! Fyfan va GRYM DU ÄR!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top