NSR etanolkonvertering

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ja då drar jag igång mitt nya projekt. La det här för att mer kollar här och jag kan behöva en del tips inför detta projekt. Detta är alltså ett skolprojekt.

Utgångsobjektet är en Honda NSR 125 -89.

Hitills har det bara blivit rivning men kommer snart komma lite "roligare" uppdateringar.

Tanken är att den skall bli en streetfighter men kan ändå om jag finner ork att det blir ett sportutseende på den. Den som lever får se.

Håll till godo.

imgp3142.jpg

Så såg den ut när jag började. Ingen skönhet precis.

verdel_av.jpg

Rätt skitig maskin.

lutning_p_bakram.jpg

Den lutningen blir det nog på bakramen oavsett vad det blir för typ av maskin. Dock så kapas en hel del fästen av.

Så har ni någon plast hemma från mordernare hojar som ni vill bli av med så tveka inte å pm:a! T.ex nyare R6/R1 bakdel mm.

Tips inför konverteringen mottages gärna.

Nu i veckan så skall jag testa lite 2t oljor i etanolen för att se vilken som löser sig bäst. Antar att ett vegetabiliskt alternativ är det enda alternativet?

Se till att bygga en fräsch streetfighter nu :D
Lycka till!

... Då oktantalet är högre i etanolen än bensinen så behöver topplocket planas för att undvika eventuella spikningar. (som tydligen händer på 2takt med?)...

Detta låter intressant, fungerar det verkligen så? Måste man höja kompet bara för man använder sig av bränsle med högre oktantal? Är det inte så att ett högre oktantal minskar risken för spikning?

Det är nog snarare tvärtom, eftersom etanolen har högre oktantal spikar den inte lika lätt och Därför kan man komphöja (och vinna effekt) genom att "plana" topplocket. Oavsett vilket så ska det bli spännande att följa ditt projekt! :tummenupp

Bra inspiration det här! Min nsr ligger också i delar nämnligen... :)

Men lycka till med projektet!:tummenupp

detta ska bli intressant
hur blir det med 2t och etanol?

sen är det väl så att måste se till att allt klarar etanolen
har läst på flera ställen att bilar som blivit etanolkonverterade har fått problem, kanske kan leta rätt på tidningen där det stog en lista

Helt riktigt så kan du inte använda vilken olja som helst.
om jag inte e helt ute o cyklar så ta en titt på modellracing eftersom de kör på metanol så skulle den olja som de använder sig av nog passa fint

/AleX på Määps konto

Jag såg nu vad jag själv hade skrivit. Självklart är det som ni sa om kompresionen och spikning. Så fel det kan bli.:rodnar :näsblod

Shit va coolt:tummenupp :tummenupp
Ska du sälja CRM:en nu då eller?

Lycka till

Japp det ska jag, men inte av den anledningen. Ska ju ändå bli mellan nu så. ;)

Bra inspiration det här! Min nsr ligger också i delar nämnligen... :)

Men lycka till med projektet!:tummenupp

Tackar tackar.:)

detta ska bli intressant
hur blir det med 2t och etanol?

sen är det väl så att måste se till att allt klarar etanolen
har läst på flera ställen att bilar som blivit etanolkonverterade har fått problem, kanske kan leta rätt på tidningen där det stog en lista

Blir ju till att leta efter en 2t olja som blandar sig bra med etanolen.

Det vore kul att veta, tror dock inte det skall vara några större ändringar.

Helt riktigt så kan du inte använda vilken olja som helst.
om jag inte e helt ute o cyklar så ta en titt på modellracing eftersom de kör på metanol så skulle den olja som de använder sig av nog passa fint

/AleX på Määps konto

Tack så mycket :Bugar Tips som detta uppskattas.

Så har ni någon plast hemma från mordernare hojar som ni vill bli av med .......
Jag har ju ifrån min Tzr iaf 1 år modernare:rolleyes: :näsblod
nädå men hur mycket extra effekt tror du att du får ur den?

Och hur mycket väger den ramen? ser ju ut att väga min 40 kg eller nåt

sjukt coolt projekt i alla fall:tummenupp

Tyvärr tror inte det. hehe

Nja ramen är inte så värst tung faktiskt, eller ja, det vet jag inte exakt men det är klart, den väger la en del.

Last edited:
Hur går det?:tummenupp Dags för en update snart grymmt projekt borde vara tvång på update dagligen....

Mycket annat att göra nu. Har fysik b prov på ons. NP. Men efter det så händer det saker. Just nu händer bara tråkiga saker som att hitta en bra olja mm.

Men snart så kommer det nog ske mycket saker.

2749727 Mycket annat att göra nu. Har fysik b prov på ons. NP. Men efter det så händer det saker. Just nu händer bara tråkiga saker som att hitta en bra olja mm.

Men snart så kommer det nog ske mycket saker.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=54 I den tråden står det ju att de nyare oljorna går att köra på om det är separatsmörjning. Det du behöver är nog bara skaffa 30%( vet inte hur mycket det var) större munstycke! Och plana toppen så att tändstiftet slår i^^

Glöm inte att bada förgasare i etanol, och att bta alla bensin slangar osv..

En kille med som etanol konverterade sim moped, hade den oturen att etanol löste upp avlagringar från bensin + olja, så det blev stopp i bensin tillförseln, så den skar..

Kan tillägga att det var jävligt många timmar bakom den hojen.. Han vart inte jätteglad. Och så har jag för mig att han hade mer förtändning än vanligt också p.g.a. etanolen.

2749776 http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=54 I den tråden står det ju att de nyare oljorna går att köra på om det är separatsmörjning. Det du behöver är nog bara skaffa 30%( vet inte hur mycket det var) större munstycke! Och plana toppen så att tändstiftet slår i^^
Kommer inte köra med separatsmörjning. ;) Och som Franzén säger så behöver bensinslangar bytas med mera.

2749915 Glöm inte att bada förgasare i etanol, och att bta alla bensin slangar osv..

En kille med som etanol konverterade sim moped, hade den oturen att etanol löste upp avlagringar från bensin + olja, så det blev stopp i bensin tillförseln, så den skar..

Kan tillägga att det var jävligt många timmar bakom den hojen.. Han vart inte jätteglad. Och så har jag för mig att han hade mer förtändning än vanligt också p.g.a. etanolen.
Det där med att ändra tändningen verkar inte nå vidare kul. Kan du utveckla?

Last edited:
Back