NSR 125 som toppar 300+

Troligt?


  • Antal röstningar
    0

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Satt för bara en liten stund sen och diskutterade lite ombyggen med en god vän från skolan. Han kom då att berätta hur han och en kompis till honom (i skåne) bygde om en NSR 125.
Det är den som är här på bilden.
Det som sägs vara gjort är att dom har klämt i en GSXR 750 motor i ramen efter vissa modifieringar, flyttat över stora delar av elsystemet samt även varvräknaren.
i efterhand har han även köpt till en ny digital hastighetsmätare då original inte kan visa mer än . tror han snacka nåt om 180km/h.

Som sagt så sägs motorn vara tagen från en skrotad/krockad GSXR 750 och att hojen ska göra 300+. Nu till min lilla fundering. Får man ens in en sådan motor i den ramen. :va



Anledningen till detta var för att kunna köra 750 på 11kw i reggbeviset "lagligt". Antar jag.. där har ni svaret. Killen i fråga är 17år.
Jag vet dessvärre inte om bilden är tagen innan eller efter ombygget.
 

Bifogat

  • NSR125.JPG
    NSR125.JPG
    17.7 KB · Visningar: 838
Last edited:
Om det nu är just den hojen på bilden dom modifierat såppas, varför har dom inte tagit bort den hiskligt stora svarta skylthållaren/stänkskärmen? :va
 
Firefly skrev:
Om det nu är just den hojen på bilden dom modifierat såppas, varför har dom inte tagit bort den hiskligt stora svarta skylthållaren/stänkskärmen? :va
nämnde också det.. Ser verkligen skitfult ut.. nämde blinkerserna också. :hihi
Men till topic nu. :rolleyes:
 
Seriöst, skulle det vara möjligt? Borde inte ram och allt slitas så in i satan, plus att den antagligen skulle vobbla redan en bra bit under 300 km/h? Det verkar orimligt i mina ögon... :kocko
 
Med pengar och "rätt kunskap" så går det nog, men själv skulle jag köpt en GSXR 750 istället. Det blir förmodligen billigare och säkrare.
 
philsson skrev:
nämnde också det.. Ser verkligen skitfult ut.. nämde blinkerserna också. :hihi
Men till topic nu. :rolleyes:
Det var lite topic. Det är nog rätt avancerat att modda hojen som han sagt, men har man kunskapen så har man förmodligen inte kvar den skiten bakpå... Så jag hävdar att det inte sitter nån 750cc motor i den... (Sen kan ju bilden vara tagen innan dom modda den...:rolleyes: )

Sen om det går är en annan fråga jag inte kan svara på...
 
mja...

1. Om ´kortet är efter moddning så borde nog en 750 rova sticka ut ur sidokåporna.

2. Besiktigad med 750cc och 11kw lär nog inte funka om inte besiktningsmannen är både blind och döv.

3. Det måste vara smidigare att ta en 125cc regskylt och sätta på en 750 än att smälla i en 750 i en 125cc ram.

4. Första draget med rullen lär obönhörligen resultera i att svingen gör en 8:a runt hojen med ikullkörning som följd.

5. Han försöker visa sig på styva linan bara, säg till att han tar kort på hojen från en vinkel så att vi kan se motorn.

fast visst, människan har ju gått på månen så varför inte......
 
Antingen är din vän mytoman eller så är han bara full med ideer som inte är sanna.
Köra 750 lagligt i en 125 ram reggad 11kW? Nja, bilprovningen och farbror batong lär ha en och annan synpunkt.
Sålänge inte fysiskt bevis lämnas i form av påsyn av hojen så kan du nog avfärda allt som skitsnack, sedan att han skulle åka lagligt, sedan när blev det lagligt att ha 750 kubik kombinerat med lätt kort?
Men frågan är vad den motorn åstakommer med en ram i den klassen :D skulle tro att bakhjulet kör om framhjulet ngnstans vid halvgas....
//Tobbe
 
gauss skrev:
mja...

1. Om ´kortet är efter moddning så borde nog en 750 rova sticka ut ur sidokåporna.

2. Besiktigad med 750cc och 11kw lär nog inte funka om inte besiktningsmannen är både blind och döv.

3. Det måste vara smidigare att ta en 125cc regskylt och sätta på en 750 än att smälla i en 750 i en 125cc ram.

4. Första draget med rullen lär obönhörligen resultera i att svingen gör en 8:a runt hojen med ikullkörning som följd.

5. Han försöker visa sig på styva linan bara, säg till att han tar kort på hojen från en vinkel så att vi kan se motorn.

fast visst, människan har ju gått på månen så varför inte......
som sagt.. han som har hojen bor i skåne. kompisen som hjälpte honom bor i jkpg men jag kan fråga efter mer kort.. skulle vara kul å se då jag själv tvivlar.
 
philsson skrev:
som sagt.. han som har hojen bor i skåne. kompisen som hjälpte honom bor i jkpg men jag kan fråga efter mer kort.. skulle vara kul å se då jag själv tvivlar.
Möjligt är det, allt är möjligt med lite vilja och pengar.
Men lagligt är det inte ens med vilja OCH vaselin...
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Antingen är din vän mytoman eller så är han bara full med ideer som inte är sanna.
Köra 750 lagligt i en 125 ram reggad 11kW? Nja, bilprovningen och farbror batong lär ha en och annan synpunkt.
Sålänge inte fysiskt bevis lämnas i form av påsyn av hojen så kan du nog avfärda allt som skitsnack, sedan att han skulle åka lagligt, sedan när blev det lagligt att ha 750 kubik kombinerat med lätt kort?
Men frågan är vad den motorn åstakommer med en ram i den klassen :D skulle tro att bakhjulet kör om framhjulet ngnstans vid halvgas....
//Tobbe
att han kör den i en 125a för att det ska vara "lagligt" enligt papperna var mina egna reflektioner.. dock ingenting han nämde.
Ang svingen känns det precis som du säger.
 
Oavsett om han hade lyckats genomföra själva modden, så skulle den aldrig nå 300 km/h då gsxr'en inte gör det med den motorn, och tvivlar på att den viktbesparingen gör någon skillnad i de farterna samt att luftmotståndet blir ungefär lika stort med NSR'en.

Dock så tvivlar jag starkt på att de lyckats klämma i den motorn alls.
 
Vad man kan se på bilden (om det är den på bilden som gäller) så har den samma växel pinne som original och den sitter precis som den gör original där också och tror att skulle dom modda den skulle den nog inte suttigt PRECIS där. Men ramen är ganska kraftig i sig annars. Även tycker jag att jag skymtar original ljuddämparen på bilden, Skulle där suttigt större motor i skulle där ju varigt större ljuddämpare.

EDIT: Oj, läste inte att du inte visste när bilden var tagen men den lär vara tagen innan ombyggnaden isf. För det är original hasighets mätare också.
 
Varken ram,sving,fästen etc skulle orka med vridet i en 750motor!
FEM kompis, FEM!

mvh
ing.bivven
 
bivven skrev:
Varken ram,sving,fästen etc skulle orka med vridet i en 750motor!
FEM kompis, FEM!

mvh
ing.bivven

Nja om den inte skulle orka vridet vettifean, finns ju hur många som helst som bygger om mito och det är ju också i början en 125a. Har hört om Aprilia RS som också är ombyggda.
 
Skulle vilja se den som kan klämma in en 4-förgasarbrygga mellan ramrören på en ns eller likn...wohoo....ja jävlar sicka ena det finns... :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top