Novemberkåsan 2021

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Jag har bara sett dom på lite på TV men tror nog jag är ganska införstådd i vad det innebär.
Och jag förstår inte riktigt på vad du menar att jag missförstått.
Blir ganska jobbigt att kånka omkring med en minicross under armen i några mil i svår och jävlig terräng.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir ganska jobbigt att kånka omkring med en minicross under armen i några mil i svår och jävlig terräng.

Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.
Fast en fullstor hoj tar sig ju fram betydligt bättre i terrängen än en liten minicross med små hjul.
Och så jävla mycket kånkande är det ju ändå inte...
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det grejar du till nästa år! Passa på att anmäla dig GGN 2022 så fort anmälningarna släpps, på så sätt har du en sporre ?
Jag anmälde mig direkt till årets GGN, men inbrott och skallens problem efter sommarens bravader sätter stopp ? men nästa år ...då jävlar
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.

Fast en fullstor hoj tar sig ju fram betydligt bättre i terrängen än en liten minicross med små hjul.
Och så jävla mycket kånkande är det ju ändå inte...
Kåsan kräver reggade hojar och körkort då det är transportsträckor på allmän väg mellan sträckorna, ibland flera mil i minusgrader mitt i natten.
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag har ibland tänkt att snabbaste hojen på Novemberkåsan kanske är en liten minicross eller liknande som man kan bära över de värsta partierna.
Men jag misstänker att reglementet har minimivikter som sätter käppar i det hjulet.
Ett varv är kanske, för oss motionärer, fem timmar varav delar är transport på väg.

De riktigt tröga delar där det, för oss motionärer, är promenadtempo är kanske runt 300 meter av dessa.

Det man ser på populära klipp och på TV är en ofantligt liten del av Kåsan, merparten körs helt själv, långt ut i en skog utan att se en enda människa. Fantastiskt härligt.

Jag rekommenderar dig att ens försöka knata ett varv på Kåsan utan minimoto på ryggen. Lycka till!

/Ställe upp, och bröt, 2019
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Spännande! Novemberkåsan verkar vara liknande Grand National på Gotland, bara inte lika många deltagare. Det där vill ha gå se på!

Men varför ska dom arrangera det så sent på året, när det är så kallt och mörkt! Vore det inte lämpligare att köra "Septemberkåsan" istället?
En Kåsa är som 5-10 GGN, under samma dygn. GGN är gjort för att kreti och pleti ska komma runt, Kåsan är gjord för att eliten ska ha ett helvete att komma runt.

Vill man köra sommar-tävling finns det sommartävlingar, en kåsa ska vara vidrig med 2/3 av tävlingen i mörker.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett varv är kanske, för oss motionärer, fem timmar varav delar är transport på väg.

De riktigt tröga delar där det, för oss motionärer, är promenadtempo är kanske runt 300 meter av dessa.

Det man ser på populära klipp och på TV är en ofantligt liten del av Kåsan, merparten körs helt själv, långt ut i en skog utan att se en enda människa. Fantastiskt härligt.

Jag rekommenderar dig att ens försöka knata ett varv på Kåsan utan minimoto på ryggen. Lycka till!

/Ställe upp, och bröt, 2019

Om det svåra partiet är 300m, varför ska jag då gå ett helt varv med minimoto på ryggen? Du verkar inte ha förstått poängen i inlägget du besvarar
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
En Kåsa är som 5-10 GGN, under samma dygn. GGN är gjort för att kreti och pleti ska komma runt, Kåsan är gjord för att eliten ska ha ett helvete att komma runt.

Vill man köra sommar-tävling finns det sommartävlingar, en kåsa ska vara vidrig med 2/3 av tävlingen i mörker.
Max 10% i mål, annars är det ingen riktig kåsa?.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just fiddy /minicross finns det en inkognito engelsman som kör med i stora tävlingar i just England.
Han tillhör ju inte dom första 1/3 del av fältet men då o då dyker han upp i Enduro filmer från just England och bär/drar/kånkar/släpar denna fiddy /minicross runt banan.

Kolla på Engelska enduro filmer så kanske ni ser denna killen, jävligt kul att titta på iallafall.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså, fortsätt peppa mig! Hmm... jag har ju ingen bil/släp, så jag vore ju tvungen att köra dit på min Kawa, och sen hem igen. Inget jag direkt ser fram emot denna tid på året. Dock känns detta väldigt frestande. Jag får nog trösta mig med att jag jobbar den helgen, och hur som helst inte kan.

Jag skulle behöva en tomt med garage, släp, och så en sån där Racing-skåpbil som man kan toura runt landet med två hojar i skåpet. Folk gör ju det, varför gör inte jag så ??

Körde en P-G Lundmark från Arvidsjaur till nån tävling i Dalarna, krängde om däck vann tävlingen och kommenterade det hela med "fjant tävling", krängde om däcken igen och sen körde hem igen, eller är detta en skröna?

Är väl bara att köra nästa år?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Körde en P-G Lundmark från Arvidsjaur till nån tävling i Dalarna, krängde om däck vann tävlingen och kommenterade det hela med "fjant tävling", krängde om däcken igen och sen körde hem igen, eller är detta en skröna?

Är väl bara att köra nästa år?

Han har garanterat aldrig vunnit kåsan, den farten hade han aldrig.

Jag tror heller inte att han skulle vilja köra hojen till tävlingen och inte få med sig verktyg, reservdelar mm. Det är ju inte någon träning att nöta på e4an så det kan ju inte motiveras som träning heller.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top