Novemberkåsan 2021

Jag har bara sett dom på lite på TV men tror nog jag är ganska införstådd i vad det innebär.
Och jag förstår inte riktigt på vad du menar att jag missförstått.
Blir ganska jobbigt att kånka omkring med en minicross under armen i några mil i svår och jävlig terräng.
 
Blir ganska jobbigt att kånka omkring med en minicross under armen i några mil i svår och jävlig terräng.

Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.
 
Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.
Fast en fullstor hoj tar sig ju fram betydligt bättre i terrängen än en liten minicross med små hjul.
Och så jävla mycket kånkande är det ju ändå inte...
 
Det grejar du till nästa år! Passa på att anmäla dig GGN 2022 så fort anmälningarna släpps, på så sätt har du en sporre ?
Jag anmälde mig direkt till årets GGN, men inbrott och skallens problem efter sommarens bravader sätter stopp ? men nästa år ...då jävlar
 
Men ändå lättare än att kånka runt en fullstor hoj i svår och jävlig terräng.

Dotterns QR50 tex skulle jag kunna bära ganska jäkla långt som ryggsäck med ett par spännband och sedan sätta mig på den där terrängen är bättre.

Fast en fullstor hoj tar sig ju fram betydligt bättre i terrängen än en liten minicross med små hjul.
Och så jävla mycket kånkande är det ju ändå inte...
Kåsan kräver reggade hojar och körkort då det är transportsträckor på allmän väg mellan sträckorna, ibland flera mil i minusgrader mitt i natten.
 
Jag har ibland tänkt att snabbaste hojen på Novemberkåsan kanske är en liten minicross eller liknande som man kan bära över de värsta partierna.
Men jag misstänker att reglementet har minimivikter som sätter käppar i det hjulet.
Ett varv är kanske, för oss motionärer, fem timmar varav delar är transport på väg.

De riktigt tröga delar där det, för oss motionärer, är promenadtempo är kanske runt 300 meter av dessa.

Det man ser på populära klipp och på TV är en ofantligt liten del av Kåsan, merparten körs helt själv, långt ut i en skog utan att se en enda människa. Fantastiskt härligt.

Jag rekommenderar dig att ens försöka knata ett varv på Kåsan utan minimoto på ryggen. Lycka till!

/Ställe upp, och bröt, 2019
 
Spännande! Novemberkåsan verkar vara liknande Grand National på Gotland, bara inte lika många deltagare. Det där vill ha gå se på!

Men varför ska dom arrangera det så sent på året, när det är så kallt och mörkt! Vore det inte lämpligare att köra "Septemberkåsan" istället?
En Kåsa är som 5-10 GGN, under samma dygn. GGN är gjort för att kreti och pleti ska komma runt, Kåsan är gjord för att eliten ska ha ett helvete att komma runt.

Vill man köra sommar-tävling finns det sommartävlingar, en kåsa ska vara vidrig med 2/3 av tävlingen i mörker.
 
Ett varv är kanske, för oss motionärer, fem timmar varav delar är transport på väg.

De riktigt tröga delar där det, för oss motionärer, är promenadtempo är kanske runt 300 meter av dessa.

Det man ser på populära klipp och på TV är en ofantligt liten del av Kåsan, merparten körs helt själv, långt ut i en skog utan att se en enda människa. Fantastiskt härligt.

Jag rekommenderar dig att ens försöka knata ett varv på Kåsan utan minimoto på ryggen. Lycka till!

/Ställe upp, och bröt, 2019

Om det svåra partiet är 300m, varför ska jag då gå ett helt varv med minimoto på ryggen? Du verkar inte ha förstått poängen i inlägget du besvarar
 
En Kåsa är som 5-10 GGN, under samma dygn. GGN är gjort för att kreti och pleti ska komma runt, Kåsan är gjord för att eliten ska ha ett helvete att komma runt.

Vill man köra sommar-tävling finns det sommartävlingar, en kåsa ska vara vidrig med 2/3 av tävlingen i mörker.
Max 10% i mål, annars är det ingen riktig kåsa?.
 
Just fiddy /minicross finns det en inkognito engelsman som kör med i stora tävlingar i just England.
Han tillhör ju inte dom första 1/3 del av fältet men då o då dyker han upp i Enduro filmer från just England och bär/drar/kånkar/släpar denna fiddy /minicross runt banan.

Kolla på Engelska enduro filmer så kanske ni ser denna killen, jävligt kul att titta på iallafall.
 
Alltså, fortsätt peppa mig! Hmm... jag har ju ingen bil/släp, så jag vore ju tvungen att köra dit på min Kawa, och sen hem igen. Inget jag direkt ser fram emot denna tid på året. Dock känns detta väldigt frestande. Jag får nog trösta mig med att jag jobbar den helgen, och hur som helst inte kan.

Jag skulle behöva en tomt med garage, släp, och så en sån där Racing-skåpbil som man kan toura runt landet med två hojar i skåpet. Folk gör ju det, varför gör inte jag så ??

Körde en P-G Lundmark från Arvidsjaur till nån tävling i Dalarna, krängde om däck vann tävlingen och kommenterade det hela med "fjant tävling", krängde om däcken igen och sen körde hem igen, eller är detta en skröna?

Är väl bara att köra nästa år?
 
Körde en P-G Lundmark från Arvidsjaur till nån tävling i Dalarna, krängde om däck vann tävlingen och kommenterade det hela med "fjant tävling", krängde om däcken igen och sen körde hem igen, eller är detta en skröna?

Är väl bara att köra nästa år?

Han har garanterat aldrig vunnit kåsan, den farten hade han aldrig.

Jag tror heller inte att han skulle vilja köra hojen till tävlingen och inte få med sig verktyg, reservdelar mm. Det är ju inte någon träning att nöta på e4an så det kan ju inte motiveras som träning heller.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top