Nostalgi, ungdomens pärla tillbakaköpt, GSXR 750 1996. Dags att få fason på den.

Då var gaffelbenen och framhjul inlämnat till Ebos. Dags för ny olja och byter såklart även packboxarna när det ändå är isärskruvat.
Ebos får även stoppa i nya lager i framhjul och kontrollera bromsskivorna, den ena verkar tyvärr skev.

Ska passa på att riva isär oken fram också, hoppas jag slipper byta alla packboxar i dom, blir så dyrt. Tyvärr går det ena lite trögt tillbaka.
 
Vilket väder här nere i Skåne idag. Nu ska den skruvas ihop ikväll, hoppas det blir lite väder i helgen så man kan ut och gasa lite.

 
Jävla trevligt detta. Är sugen på en Blå/vit till nästa år ;)
 
Krängde däcken på Däckia i Lund, ligger bredvid jobbet och han tog 200 kr per fälg men tack ändå för tipset Blåflagg.

Har kört idag till jobbet och det känns som allt funkar som det ska nu, vilken skillnad med allt fixat.

Måste ge en tumme upp till Ebos i Malmö, vilken servicekänsla de har där. Mycket trevliga i butiken och vettiga priser för en stackars familjeförsörjande fader.
Jag och polaren gjorde exakt samma sak på våra cyklar, bytte packboxar och olja i gaffel samt framhjulslager och Ebos var 600 kr billigare än en konkurrerande verkstad i Malmö-trakten. Både jag och polaren kom med lösa gaffelben och hjul.

Förtydligande: Jag säger på inget sätt att Ebos alltid är billigast men ska ni lämna in era cyklar eller grejor kan det vara läge att skicka ett mail innan och kolla priser hos några olika alternativ. Sen är ju iofs inte billigast alltid bäst för den delen heller :D
 
Last edited:
Hej, ang. lackering av grenrör. Eloxering är väl det som gäller, men, snordyrt.
Tänkte göra det på min men ångrade mig. Lacka själv, stenskott och annan skit blir det i alla fall.
Blir det prickigt, lacka om nästa vinter.
Jag kör med Biltemas hot paint och inför denna säsong var jag riktigt grundlig med slipning. Metallrent ska det va.
Sen ska den härda långsamt så kör hojen fem-tio min. Stäng av och låt svalna lite, kör igen samma sak.
Inga bubblor ännu på mina grenrör men längre ut innan dämp kom det, där jag slarvade med underarbetet.

Fin hoj, kul story../ Per
 
Ser riktigt bra ut, z650! Ska se om jag kan få mitt blästrat sen drar jag det med Biltemas färg!


Jävla trevligt detta. Är sugen på en Blå/vit till nästa år ;)

Är mycket hoj för pengarna, duger mer än väl till lite aktivt åka. Att försäkringen är snorbillig är ren bonus :)
 
Sådär, cirka 50 mil avklarade sen igår och nu verkar det mesta lira utom småsaker som bromsar och motor.
 
nu verkar det mesta lira utom småsaker som bromsar och motor.

VdkMWZy.jpg
 
Konstaterat att det får bli nya skivor. Vad sägs om dessa finingar från fjärran östern?

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Bra...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c3f69f693

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rea...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item2a359df597

http://www.ebay.co.uk/itm/Front-Rea...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item27e0f9dd2b

Någon som testat?

Får även bli att riva ner förgasarbryggan och gå genom den ordentligt.
Om jag motorbromsar in i en kurva slår den på ordentligt med ett ryck när jag ger på igen, hur försiktig jag än är på gasen när jag ger på igen.
Även vid jämn fart runt 3-4500v/min rycker den lite och vill gärna hoppa framåt lite oregelbundet.
Är det gas i förskitarna eller något annat kanske?
 
Om jag motorbromsar in i en kurva slår den på ordentligt med ett ryck när jag ger på igen, hur försiktig jag än är på gasen när jag ger på igen.

Vet att 600:an jag körde hade ett riktigt irriterande tranmissionsglapp på 2:an-3:an. Om 750:n är likadan kanske det kan vara en del av förklaringen?
 
Jag körde med EBC-skivor och tillhörande belägg på min. Fungerade klockrent och kostade inte så värst mycket (i princip gratis om man jämför med orginal). Bromsar är inget jag hade tummat på iaf. Dessa du länkade kanske är bra, men svårt att veta då eftersom det inte står något namn på sakerna eller så har jag gått och blivit blind..?

MVH Phille
 
Vet att 600:an jag körde hade ett riktigt irriterande tranmissionsglapp på 2:an-3:an. Om 750:n är likadan kanske det kan vara en del av förklaringen?

Det är mer än transmissionsglapp, den slår på riktigt hårt och nu på väg hem från jobb blev det riktigt illa med bludder och misständningar på lägre registret. Upp över 5-6000 går den perfekt och drar jämnt och fint. Får riva och kolla :(


Jag körde med EBC-skivor och tillhörande belägg på min. Fungerade klockrent och kostade inte så värst mycket (i princip gratis om man jämför med orginal). Bromsar är inget jag hade tummat på iaf. Dessa du länkade kanske är bra, men svårt att veta då eftersom det inte står något namn på sakerna eller så har jag gått och blivit blind..?

MVH Phille

Står vilket stål som använts och en hel bunke fina omdöme på säljarna. Har inte hittat ett enda omdöme att det skulle vara dålig kvalitet däremot har en del fått fel modell på skivor, det kan ju hända även den bästa säljare. Har ändå kollat några stycken olika säljare med "kina-skivor".

Får väl bli försökskanin om inget annat :)

Har nu sökt en massa på stora mc-forum och det verkar som att kina-skivor funkar.
Dock undrar jag om det verkligen är problemet, kanske en riktig rengöring räcker?

http://www.stoptech.com/technical-support/technical-white-papers/-warped-brake-disc-and-other-myths
 
Last edited:
Så var bromsproblemet förmodligen löst då. Orkar ni inte läsa långa versionen så summerar jag i sista raden.

Har som skrivits konstaterat att bromshandtaget pulserar vid inbromsning samt att framänden vibrerar kraftigt. Har hittills gjort oken helt rena, nya belägg och vätska. Luftat med stum fin känsla i handtaget och skivorna normalt och jämnt varma både efter inbromsning samt vid stop utan att använda frambromsen.
Har inte kollat om skivorna är skeva då jag inte har tillgång till klocka.
Hur som läste jag en massa inlägg på olika forum att det kan vara gamla rester från beläggen som ligger olika tjockt på skivorna och på så sätt skapar obalans. Detta åtgärdas med vanligt slippapper och en kloss. Läste på något forum att man ska undvika slippapper med slipmedel av aluminiumoxid, det kan lämna rester på skivan och "glasa" den igen. Har inget belägg för det men for i varje fall ut till "hovleverantören" Biltema och köpte slipkloss och våtslip med kiselkarbids-beläggning.
Ner i garaget ikväll och hissar upp hojen inställd på ett par timmars slipning av skivor.
Kollar för skoj skull om skivorna är skeva, om det syns med bara ögat. Normalt räcker det ju med ytterst lite skevhet för att det ska kännas ordentligt.
Nåväl, vänster skiva inga problem...
Snurrar hjulet och kikar på höger skiva. Den slår på cirka 0,5mm och detta ganska tvärt också med ett karaktäristiskt jack i ytterkant på skivan från ett skivbromslås.
Kan väl lite torrt konstatera att skivan är sned och att jag ska beställa nya skivor, belägg samt bromsslangar.

Blir förmodligen dessa skivor: http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-Fron...Parts_Accessories&hash=item4858dfa0c4&vxp=mtr
 
Last edited:
Jobbarkompis köpte kinaskivor till sin gsxr 750 men det blev dyrt för han fick köpa "riktiga" skivor och slänga dom kinaskivorna han köpt dom blev aldrig bra på hojen... !
 
Jag har köpt likadana skivor(wavekopior av märke arashi) till min r1 som du kollar på och kan bara ge dem bra betyg.

Kör skivorna ihop med galfer 1375 belägg.Bra bett både varma och kalla, samt har provat skivorna från inbromsningar från ca 280km/h utan problem dessutom ett antal gånger i rad utan problem.

Det enda jag upplevde var ett litet pulserande från skivorna i början, antagligen kanterna från kylhålen men efter inkörning så har detta försvunnit.

Så min upplevelse är bara positiv. Var osäker precis som du och startade tråd om denna frågeställning och fick flertalet svar med nöjda personer som köpt dessa skivor, dessutom kört bandagar etc med dem.

//Christofer
 
Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top