Skrek den anglofierade japanen.
Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.
Låååångt innan Honda,Suzuki,Yamaha mfl. ens fanns så byggdes det mc, och kördes det racing på den ögruppen.
Hondas satsning på MC-racing beskrivs väldigt ingående i "Classic-Bike", finns mycket kunskap att hitta där.
I slutet av 60-talet var England söndertrasat av Layborpartiet och fackföreningarnas ständiga strejker som helt slog deras industri sönder och samman. På 90-talet, tack vara nya importtullar på tex. verktygsmaskiner, så började utländska företag bygga fabriker och tillverka maskiner och bilar i England. Köpte du en Toyota här i Sverge så var den ganska säkert byggd i England.
Triumph, Bsa, Ajs-Matchles och Norton var Engelska staten tvingade att ta över och slå ihop till ett bolag, och då var den eran över.
Nya Triumph har ju visat sig konkurrera väl med sina kompisar från "Den uppåtgående solens rike", så varför skulle inte nya Norton kunna göra samma resa....? Det är ju inga "rymdraketer" som ska tillverkas, och det mesta som japanerna har tillverkat på gamla utgångna engelska patent!
Tex. Hond's NR750 med ovala förbränningsrum....Triumph patent från 20-talet.
En person som betytt enormt mycket för utvecklingen av inte bara Triumph, utan av motorcyklar i allmänhet, var Edward Turner konstruktör och senare vd för Triumph. Här en länk till vad han "tänkte" och "gjorde" 1927.
http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Turner#The_Turner_Special
Så......varför skulle dom
""Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.""
INTE kunna vara "styva i korken"....?
/KentW