Norton i MotoGP 2012?

Skrek den anglofierade japanen.

Norton... Jag vet inte jag. Vad hette hojen de hade på gång under slutet av 90-talet? Nemesis, har jag för mig. Den skulle ha tusen hästar och väga 100 kilo och vara fullsmetad med titan och kolfiber. Av det blev... intet.

Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.

Edit: Hittade den! 280 hk, 1500 kubik V8, 202 kilo torr, kolfiberblablabla.

Nemesis01.jpg

Tror på det när jag ser hojen i startfältet! Om dom lyckas så långt, så tycker jag ändå det luktar lite Ilmor X3 över det. :rolleyes:

Att ta fram en konkurrenskraftig hoj o sedan få en hyfsad förare att sätta sig på den är nog inte det allra enklaste i dagens läge, men visst fan hade det varit kul o se en Norton! :tummenupp

Norton... Jag vet inte jag. Vad hette hojen de hade på gång under slutet av 90-talet? Nemesis, har jag för mig. Den skulle ha tusen hästar och väga 100 kilo och vara fullsmetad med titan och kolfiber. Av det blev... intet.

Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.
[/img]
Fast de lyckades rätt bra med JPS-maskinen, NRS588 tror jag den hette. Men det är väl tveksamt om sammanslutningen som bestämmer över reglementet kommer att tillåta något som skulle göra wankelmaskiner konkurrenskraftiga. De som styr gör vanliga kolvdrivna fyrtaktare.

Jag tror inte att Norton skulle välja en wankel-motor ens om de fick. Så fort den vart bra skulle den nämligen förbjudas.

Det finns ju en hel del såna här rykten som cirkulerar och oavsett hur sanna de är eller inte är det ju roligt att företag som BMW, Aprilia och Norton iaf funderar på saken. Så var det inte för ett par år sedan. Tror det nya 1000-reglementet samt CRT-reglerna kan bli bra för att fylla ut startfältet och ge fler duktiga förare chansen att visa upp sig.

Just före kollapsen var Norton inne på roliga vägar, bl.a. en prototyp med två kompletta cylindrar från en Cosworth F1 V8. En trea på 1000 cc efter samma modell borde fungera som racer.

Eller försvinner regeln om lägre minimivikt för färre cylindrar i 1000 cc-reglementet?

Jag skulle bli MYCKET förvånad om det stod en Norton på startlinjen 2012.

Såna här rykten om nya tillverkare i MotoGP dyker ju upp titt som tätt, och INGEN har någonsin hittat fram till ett MotoGP race. Det tjatas om BMW, Norton, Aprilia, WCM, FBCorse, Illmor, Inmotec, Motoczysz, you name it....

Alla projekt kantas av önsketänkande, drömmande, och spräckta budgetar innan dom hamnar på nåt museum eller i någons källare...

Håller med detta verkar mera vara en dröm än verklighet.
Jag tror det när jag ser det.

Det kostar helt enkelt FÖR mycket pengar att dra igång ett MotoGP projekt, även med dom nya reglerna. Det finns inte så många tillverkare som har dom "musklerna" för att klara av en MotoGP satsning.

Jag tror man får lita till dom stora som är med idag, Honda, Yamaha, Ducati, kanske också Suzuki även om jag kanske borde räkna bort dom.
Se till att tvinga fram lite fler "leasinghojar" från dom tillverkarna så att något bra organiserat privatteam kan ställa upp med en färdig hoj. Det är nog det enklaste och bästa sättet att utöka startfältet i MotoGP.

Just nu är det ju egentligen bara Honda och Ducati som bidrar till detta. Visst Yamaha har Tech3, men 2st "satelithojar" är ju patetiskt för en så stor tillverkare. Kan Ducati med sin lilla organisation och budget få ut så många hojar borde väl Yamaha mäkta med ett par till....

Låååångt innan Honda,Suzuki,Yamaha mfl. ens fanns så byggdes det mc, och kördes det racing på den ögruppen.
Hondas satsning på MC-racing beskrivs väldigt ingående i "Classic-Bike", finns mycket kunskap att hitta där.

I slutet av 60-talet var England söndertrasat av Layborpartiet och fackföreningarnas ständiga strejker som helt slog deras industri sönder och samman. På 90-talet, tack vara nya importtullar på tex. verktygsmaskiner, så började utländska företag bygga fabriker och tillverka maskiner och bilar i England. Köpte du en Toyota här i Sverge så var den ganska säkert byggd i England.

Triumph, Bsa, Ajs-Matchles och Norton var Engelska staten tvingade att ta över och slå ihop till ett bolag, och då var den eran över.

Nya Triumph har ju visat sig konkurrera väl med sina kompisar från "Den uppåtgående solens rike", så varför skulle inte nya Norton kunna göra samma resa....? Det är ju inga "rymdraketer" som ska tillverkas, och det mesta som japanerna har tillverkat på gamla utgångna engelska patent!

Tex. Hond's NR750 med ovala förbränningsrum....Triumph patent från 20-talet.

En person som betytt enormt mycket för utvecklingen av inte bara Triumph, utan av motorcyklar i allmänhet, var Edward Turner konstruktör och senare vd för Triumph. Här en länk till vad han "tänkte" och "gjorde" 1927.

http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Turner#The_Turner_Special

Så......varför skulle dom

""Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.""

INTE kunna vara "styva i korken"....?

/KentW

Last edited:
Så......varför skulle

""Storbritannien, de tusen vilda fantasiernas ögrupp. Sällan har en så usel motorcykelnation varit så styva i korken.""

INTE kunna vara styva i korken....?

/KentW
Ja dominerade man racingen så sent som för 50år sedan har man självklart rätt att vara lite styv i korken.

Bara att hoppas, motogp behöver precis detta, inte team som suzuki som har råd men inte gör nått av skiten.

Ja dominerade man racingen så sent som för 50år sedan har man självklart rätt att vara lite styv i korken.

Resurser och KUNNANDE finns det ju på den ön.........
Varför skulle annars så många F1 team ha sina utvecklingsfabriker där?

Tycker du att man är styv i korken när man ansöker om en plats på gridden i MotoGP.....?

/KentW

Bara att hoppas, motogp behöver precis detta, inte team som suzuki som har råd men inte gör nått av skiten.

Alla de stora Japanska tillverkarna har svårt med lönsamheten....jag tror vi får se avhopp från några tillverkare under de kommande åren.

Än så länge växer Kinas ekonomi, men dom är också i en egen liga inte bara i öst, de andra länderna har tappat ordentligt med fart.
Inte minst Japan som har det tungt totalt sett.

/KentW

Last edited:
Resurser och KUNNANDE finns det ju på den ön.........
Varför skulle annars så många F1 team ha sina utvecklingsfabriker där?

Tycker du att man är styv i korken när man ansöker om en plats på gridden i MotoGP.....?

/KentW

Alla de stora Japanska tillverkarna har svårt med lönsamheten....jag tror vi får se avhopp från några tillverkare under de kommande åren.

Än så länge växer Kinas ekonomi, men dom är också i en egen liga inte bara i öst, de andra länderna har tappat ordentligt med fart.
Inte minst Japan som har det tungt totalt sett.

/KentW

ja jag tror också avhopp kommer, snarare än vi anar, och dessa nytillskott blir det nog inte mkt av heller.
Fan vet om det inte är bäst att motogp och dorna går i graven och ny serie uppstår.

Det kostar helt enkelt FÖR mycket pengar att dra igång ett MotoGP projekt, även med dom nya reglerna.
Att dra igång ett team med egen hoj som direkt konkurrerar om pallplaceringar blir nog både svårt och väldigt dyrt. Men jag tror tillverkare som BMW och Aprilia skulle klara det om de bara ville, det tar bara ett par år.

CRT-teamen kommer att bli utfyllnad då de inte kommer att använda några egna motorer (det blir säkerligen för dyrt att utveckla en helt egen motor som sen måste säljas om den blir bra).

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien