Normalt slitage på kamaxlar?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Personligen tycker jag inte det ser illa ut, men ni vet bättre här.
 

Bifogat

  • 20231003_231633.jpg
    20231003_231633.jpg
    1,009.9 KB · Visningar: 150
  • 20231003_234509.jpg
    20231003_234509.jpg
    1.2 MB · Visningar: 146

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Tycker inte att det ser helt friskt ut - kan du känna reporna i toppen med nageln? Ser ut som att någon partikel i toppen åkt med runt.
Vad hade jag själv gjort? Om jag inte kan känna någon ojämnhet med nageln - då hade jag lagt på lite monteringsfett för kamaxlar o skruvat ihop igen.
Om jag kan känna ojämnheter (små) Polerat lagerytan på kammen med mycket fin polerduk och kollat att det inte ligger några bitar i reporna på lagerytan - skulle nog inte polerat i lagerytan, aluminium är lätt att ta för mycket på - o sedan monterat ihop.
Öppna efter 100 mils körning - kolla om det ändrats. Om det blir mer repor, leta efter en beg. topp.
Men jag skulle vänta på fler svar här innan jag beslutade mig - jag har inte jättestor erfarenhet av lagerskador i toppar (känner bara till en, och där blev det helras)
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Hur ser överfallen ut? Det är dom som skadas först.

Det där ser ganska normalt ut för en gammal hoj annars.
bara repigt på en sida, allt annat såg okej ut inga repor. Men det där ser illa ut. Jag provade att känna lite med nageln, det kändes inte djupt utan bara repigt ovanpå.
 

Bifogat

  • 20231004_134903.jpg
    20231004_134903.jpg
    1 MB · Visningar: 79

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
bara repigt på en sida, allt annat såg okej ut inga repor. Men det där ser illa ut. Jag provade att känna lite med nageln, det kändes inte djupt utan bara repigt ovanpå.

Den där ser ut lite på gränsen så jag skulle vilja se den i verkligheten för att säga helt säkert men jag tror att du kan nog ta dra av topparna lite snabbt och lätt med ett fint sandpapper.

Men det jag är lite mer säker på är att det är nog ganska slarvat lite för mycket med service på den där hojen.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Tycker inte att det ser helt friskt ut - kan du känna reporna i toppen med nageln? Ser ut som att någon partikel i toppen åkt med runt.
Vad hade jag själv gjort? Om jag inte kan känna någon ojämnhet med nageln - då hade jag lagt på lite monteringsfett för kamaxlar o skruvat ihop igen.
Om jag kan känna ojämnheter (små) Polerat lagerytan på kammen med mycket fin polerduk och kollat att det inte ligger några bitar i reporna på lagerytan - skulle nog inte polerat i lagerytan, aluminium är lätt att ta för mycket på - o sedan monterat ihop.
Öppna efter 100 mils körning - kolla om det ändrats. Om det blir mer repor, leta efter en beg. topp.
Men jag skulle vänta på fler svar här innan jag beslutade mig - jag har inte jättestor erfarenhet av lagerskador i toppar (känner bara till en, och där blev det helras)
Jag känner inte några ojämnheter med nageln. Det ser värre ut än vad det är. Jag känner lite ojämnhet med fingret på kamaxeln där det ser ut som ett sträck.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Det ser inge vidare ut på insugs sidan. Det till och hänger en bit metall på kanten. Vad gör jag nu? Ska jag försöka polera det slätare ?
 

Bifogat

  • 20231003_234547.jpg
    20231003_234547.jpg
    1.1 MB · Visningar: 133

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det ser inge vidare ut på insugs sidan. Det till och hänger en bit metall på kanten. Vad gör jag nu? Ska jag försöka polera det slätare ?

Där närmast är inte en lageryta, där sitter det ju ett kullager så det är inte så kritiskt men det verkar ju som att någon idiotmecklare har varit där och brytit med en skruvmejsel eller nåt.
Det som sticker upp kan du nog lämpligast tälja bort med en kniv eller möjligen fila lite.

Halvmånen i stål som ligger då kan man normalt sett lyfta ur men din kanske blivit lite fastnitat så du kanske får använda en tång.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Man kan se det såhär också - vad är hojen värd? - vad kostar nya grejer? - vad är hojen värd efter att man bytt det som är trasigt?

Tror att svaret blir, fixa så gott det går o kör så länge hojen håller ihop
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man kan se det såhär också - vad är hojen värd? - vad kostar nya grejer? - vad är hojen värd efter att man bytt det som är trasigt?

Tror att svaret blir, fixa så gott det går o kör så länge hojen håller ihop

Ja, för mina tidigare svar så har jag räknat med att det inte är en desmocedici.
 

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Jag gissar på att det har varit dålig smörjning mellan mellan glidytorna då det har slitit på båda kamaxlar. Det var inte så länge sen jag mekade i toppen och då såg det bra ut. Vad ska man smörja med så det inte händer igen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag gissar på att det har varit dålig smörjning mellan mellan glidytorna då det har slitit på båda kamaxlar. Det var inte så länge sen jag mekade i toppen och då såg det bra ut. Vad ska man smörja med så det inte händer igen?

Din motorolja smörjer där, byt den var femte timme.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Först av allt, torka rent alla ytor från olja, sen kan du titta på ytorna genom ett förstoringsglas så du ser ordentligt. Vill du verkligen veta om topp och kammar är slut så får du mäta spelet och jämföra med tillverkarens spec.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle vilja se kamloberna i spetsarna men de lilla jag ser ser normalt ut för en crossmoppe 250cc som körts lite för länge och ev på för billig dålig olja. De är bara lägga på tjock olja eller inkörninsfett på kamloberna och kör. Den kommer hålla minst 150 tim till om du kör en erkänt bra olja typ Motul 300v med den viskositet som rek i hanboken och byt på rek intervall. Lashcapsen som kammen trycker mot ser lite sliten ut men de ser väl värre ut på bild. Om de ser repig ut som på bilden så slipa av dem med 3000 korns våslippapper som du lägger på en plan yta typ glasskiva och gnuggar dem som ett tok.
Följdfråga hur många timar har den gått de ser nästan normalt ut för 250-300 tim.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja kör inte biltema olja då rasar den diiiiiirekt☝️ (inte)
Nu ska vi inte starta en oljetråd men du började iså fall :hihi
Jag vill bara säga en sak och de är att vissa motorer speciellt plågade crossmotorer går snabbt i döden om de körs på lilla minsta olja om de saknar vissa additiver. De är främst kammar lyftare, ja typ allt uppe i toppen som slits fort om man inte kör välkända uttestade oljor med rätt viskositet för just tävlingshojar. Crosshojar har i regel bara 0,8.1,2l oljevolym och den oljan smörjer även växellådan så de ställs enorma krav på oljan. Därför rek jag Motuls värsta olja 300v serien för den är absolut en av de bästa för en crossmasin.
Alla oljor som fabrikanten rek som ex Ktm som kör med Motorex är svinbra också motorerna håller otroligt bra med Motorex. Samma sak med Yamahas olja är garanterat bra för yamaha och de funkar i regel bra i alla liknade motorer.
Kör man Biltema eller annan olja som inte är välkänt bra för en cross så har man störst chans att slita ner motorn enormt snabbt.
Jag rek bara olja som man i hela världen kommit fram till skyddat en motor bäst under många timmars körande och under minst 15-20 års tid bakåt har varit klat bäst.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nu ska vi inte starta en oljetråd men du började iså fall :hihi
Jag vill bara säga en sak och de är att vissa motorer speciellt plågade crossmotorer går snabbt i döden om de körs på lilla minsta olja om de saknar vissa additiver. De är främst kammar lyftare, ja typ allt uppe i toppen som slits fort om man inte kör välkända uttestade oljor med rätt viskositet för just tävlingshojar. Crosshojar har i regel bara 0,8.1,2l oljevolym och den oljan smörjer även växellådan så de ställs enorma krav på oljan. Därför rek jag Motuls värsta olja 300v serien för den är absolut en av de bästa för en crossmasin.
Alla oljor som fabrikanten rek som ex Ktm som kör med Motorex är svinbra också motorerna håller otroligt bra med Motorex. Samma sak med Yamahas olja är garanterat bra för yamaha och de funkar i regel bra i alla liknade motorer.
Kör man Biltema eller annan olja som inte är välkänt bra för en cross så har man störst chans att slita ner motorn enormt snabbt.
Jag rek bara olja som man i hela världen kommit fram till skyddat en motor bäst under många timmars körande och under minst 15-20 års tid bakåt har varit klat
Jo nu kör vi igen:)

Jag har aldrig sett i tester att 300V skulle vara bättre än många andra oljor när det gäller slitage men däremot att de ger någon % fler HK (på bekostnad av kortare oljebytesintervaller och ökat slitage. Den har ju dock lite mer additiver som ska ge lite bättre slitageskydd då de ger mer HK).
Rekommenderar deras 7100 mer för vanligt bruk. 300v är racing på hög nivå.

De gör ju bra oljor men jäkligt bra marknadsföring också enligt mig.

Det ger betydligt mer att byta olja ofta än att köpa den dyraste oljan och byta mer sällan det är bevisat till 100 %.

Nedan ett test "jag" gjort i labbet under lång tid:).

 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hittade detta om Yamahas olja. Lite kul, stämmer bra med vad jag "tror".

Har alla tagit fram popcornen?

Also here's a post by some dude on a web site i found; "It just drives me crazy when people get on " this oil does this and that oil does that" Kick!!!!!! Heres the real deal on YAMALUBE!!!!!!! If you guys want to STILL BE IN DENIAL,,,, PLEASE don't read this post!!!!!!!1st... Yamalube is made by CITGO (cities services oil company).. The packaging facility is on 39th and cicero in Chicago ( a few miles from my home)....2nd,,, Yamalube comes from the EXACT SAME ZILLION GALLON TANK AS DOES at least a DOXEN other brands of 2 stroke oil.... 3rd.. Yamaha does NOT have an oil refining or packaging company , 4th Yamaha buys their oil from the LOWEST BIDDER... They come up with a specification such as TC-W or JASO and the oil MANUFACTURING companies meet their specifications and submit their bids to YAMAHA.... YAMAHA in turn, contracts the LOWEST BIDDER in the demographic area that they market the oil in.... If you live anywhere near CHICAGO,,,The YAMALUBE comes from a zillion gallon VAT on 39th and cicero..... You could buy K mart or wal mart or farm and fleet 2 stroke oil and get the EXACT SAME OIL that is in the Yamalube bottle for HALF THE PRICE... Yamaha doesn't open up the caps and THROW ANY MAGIC POWDER in the gallons of oil when they come from citgo.... Sometimes they come directly from citgo and the yamaha warehouse NEVER EVEN SEE the cases!!!!! I know first hand because a friend of mine who WORKED for CITGO for 25 years used to bring me botles of TEXACO 2 stroke oil..... YES TEXACO 2 stroke oil and you know what???? He got it from CITGO where he worked!!!!!! and furthermore, citgo doesn't open up the bottles and throw the MAJUC POWDER FROM THE YAMAHA CHEMICAL PLANT to make YAMALUBE work better.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
300v oljan är som sagt en racingolja man inte ska köra i väghojen lika många timmar/ mil som Motul 7100 men på en crossmaskin byter man på 10-15 timmar och så länge ska den va bättre än 7100an. De crossmotorer som jag skruvat med som gått på Motul 300v eller Motorex som ktm rek har sett otroligt fin ut trots många timmar och samma sak på usa forum där folk visat motorer som gått på Motul och Motorex har sett ovanlig bra ut vs andra oljor.
Motorex som ktm rek måste va ovanligt bra för deras Adventures 950/990 hojar som körst världen över även i öken klarar över 30000 mil utan att byta något allvarligare i motorerna.
De flesta racingoljorna har kortare livslängd men de skyddar bättre under den tiden vs gatoljor.
Men att Yamaha körde billigaste möjliga olja va skrämmande och underligt de lät ju som Biltema.
De finns såklart massor av andra oljemärken med rätt spec för crosshojar som skyddar lika bra men jag har inte orkat forska fram fler än några få som garanterat ger bra skydd i verkligheten.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
300v oljan är som sagt en racingolja man inte ska köra i väghojen lika många timmar/ mil som Motul 7100 men på en crossmaskin byter man på 10-15 timmar och så länge ska den va bättre än 7100an. De crossmotorer som jag skruvat med som gått på Motul 300v eller Motorex som ktm rek har sett otroligt fin ut trots många timmar och samma sak på usa forum där folk visat motorer som gått på Motul och Motorex har sett ovanlig bra ut vs andra oljor.
Motorex som ktm rek måste va ovanligt bra för deras Adventures 950/990 hojar som körst världen över även i öken klarar över 30000 mil utan att byta något allvarligare i motorerna.
De flesta racingoljorna har kortare livslängd men de skyddar bättre under den tiden vs gatoljor.
Men att Yamaha körde billigaste möjliga olja va skrämmande och underligt de lät ju som Biltema.
De finns såklart massor av andra oljemärken med rätt spec för crosshojar som skyddar lika bra men jag har inte orkat forska fram fler än några få som garanterat ger bra skydd i verkligheten.
Lite ot men har du skruvat på någon 2-t cross/enduro som har använt ATF-olja?
ATF-oljans specialitet är ju kugghjul, kul/rull-lager och lameller, precis samma som i växellådan på en 2-t.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top