Normalt slitage på kamaxlar?

Åååke

Medlem
Gick med
5 Sep 2023
Hoj
Suzuki rmz 250
Personligen tycker jag inte det ser illa ut, men ni vet bättre här.
 

Bifogat

  • 20231003_231633.jpg
    20231003_231633.jpg
    1,009.9 KB · Visningar: 150
  • 20231003_234509.jpg
    20231003_234509.jpg
    1.2 MB · Visningar: 146

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hittade detta om Yamahas olja. Lite kul, stämmer bra med vad jag "tror".

Har alla tagit fram popcornen?

Also here's a post by some dude on a web site i found; "It just drives me crazy when people get on " this oil does this and that oil does that" Kick!!!!!! Heres the real deal on YAMALUBE!!!!!!! If you guys want to STILL BE IN DENIAL,,,, PLEASE don't read this post!!!!!!!1st... Yamalube is made by CITGO (cities services oil company).. The packaging facility is on 39th and cicero in Chicago ( a few miles from my home)....2nd,,, Yamalube comes from the EXACT SAME ZILLION GALLON TANK AS DOES at least a DOXEN other brands of 2 stroke oil.... 3rd.. Yamaha does NOT have an oil refining or packaging company , 4th Yamaha buys their oil from the LOWEST BIDDER... They come up with a specification such as TC-W or JASO and the oil MANUFACTURING companies meet their specifications and submit their bids to YAMAHA.... YAMAHA in turn, contracts the LOWEST BIDDER in the demographic area that they market the oil in.... If you live anywhere near CHICAGO,,,The YAMALUBE comes from a zillion gallon VAT on 39th and cicero..... You could buy K mart or wal mart or farm and fleet 2 stroke oil and get the EXACT SAME OIL that is in the Yamalube bottle for HALF THE PRICE... Yamaha doesn't open up the caps and THROW ANY MAGIC POWDER in the gallons of oil when they come from citgo.... Sometimes they come directly from citgo and the yamaha warehouse NEVER EVEN SEE the cases!!!!! I know first hand because a friend of mine who WORKED for CITGO for 25 years used to bring me botles of TEXACO 2 stroke oil..... YES TEXACO 2 stroke oil and you know what???? He got it from CITGO where he worked!!!!!! and furthermore, citgo doesn't open up the bottles and throw the MAJUC POWDER FROM THE YAMAHA CHEMICAL PLANT to make YAMALUBE work better.
Han la ner mycket tid på att skriva en text för att övertyga....vem?
Finns det en enda nu levande människa som någonsin har trott att alla dessa oljemärken kommer från en helt egen tillverkning?
Men Yamaha gör i alla fall kläder, kaffekoppar och strandfiltar.....det är vad jag har hört i alla fall :giggle:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lite ot men har du skruvat på någon 2-t cross/enduro som har använt ATF-olja?
ATF-oljans specialitet är ju kugghjul, kul/rull-lager och lameller, precis samma som i växellådan på en 2-t.
Nej jag har ingen erfarenhet av en växellåda som körts på enbart atf men de måste funka bra som skydd för drev o lager för många kör atf i Bil växellådor. Sålänge inte lammellerna slirar så skulle jag inte tveka att köra atf.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Han la ner mycket tid på att skriva en text för att övertyga....vem?
Finns det en enda nu levande människa som någonsin har trott att alla dessa oljemärken kommer från en helt egen tillverkning?
Men Yamaha gör i alla fall kläder, kaffekoppar och strandfiltar.....det är vad jag har hört i alla fall :giggle:

Han ville nog skrämma mig att Yamha olja kan va snikolja, och de stämmer nog om de är sant att de brandar om den billigaste oljan de kan få tag på som visserligen klarar deras spec. Men de måste va en bra snikolja iså fall för de motorer som körts på Yamalube brukar se bra ut inv. Biltema och säkerligen fler udda märken köper in billigaste de hittar som klarar specen. I de oljorna finns inge extra additiver de är bara nättojämt de klarar sin spec av förklariga prisskäl.
Även de stora märkenas billigaste olja lär dra in på extra godis i oljan just för att kunna va billig.
Vad jag vet så kommer de flesta oljemärken från samma oljeraffinaderi men de har såklart olika recept ur tappkranarna.
Jag är dock osäker på om något märke som har oljeplattformar/borrhål kör sin egen råolja som grund?
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Han ville nog skrämma mig att Yamha olja kan va snikolja, och de stämmer nog om de är sant att de brandar om den billigaste oljan de kan få tag på som visserligen klarar deras spec. Men de måste va en bra snikolja iså fall för de motorer som körts på Yamalube brukar se bra ut inv. Biltema och säkerligen fler udda märken köper in billigaste de hittar som klarar specen. I de oljorna finns inge extra additiver de är bara nättojämt de klarar sin spec av förklariga prisskäl.
Även de stora märkenas billigaste olja lär dra in på extra godis i oljan just för att kunna va billig.
Vad jag vet så kommer de flesta oljemärken från samma oljeraffinaderi men de har såklart olika recept ur tappkranarna.
Jag är dock osäker på om något märke som har oljeplattformar/borrhål kör sin egen råolja som grund?
Jag skulle bli väldigt förvånad om det är någon som INTE använder billigaste möjliga olja som klarar specen, oavsett om det är billigare än Biltema-olja eller någon premium-olja. Nyckeln är just "klarar specen", där tex Yamaha har stenkoll på vad som behövs i sina motorer, medan de billiga oljetillverkarna inte har det. Men finns det bara en spec att gå efter så kan vem som helst tillverka en olja. Och alla vill tjäna pengar, därav billigast möjliga som klarar specen.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Biltema o övriga har de additiver som behövs, lovar. Sen diffar det lite mellan oljorna till det bättre ibland o tvärtom
Vissa tillverkare rekommenderar viss olja då de tjänar mer pengar på det sättet (yamalube tex). Dock skriver även de att om den olja de rekommenderar inte finns att tillgå så ska man hålla sig till rätt klassning o viskositet och då är det lugnt. Finns inga tester som visar att det skulle vara sämre.
Självklart kan en viss olja vara bättre en en annan för en viss motor tex pga att det finns mer av en viss addetiv tex. Dock brukar det ta tid innan man kommer fram till det och det är inte alltid den först rekommenderade oljan är den man till sist kommer fram till var den bästa.

Nä rätt klasning o viskositet efter temperatur o körsätt o kortare bytesi tervaller är det som gäller (om man i alla fall håller sig till hyfsat kända tillverkare).

/Oljeanalytiker på hög nivå
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De viktigaste för att klara lyftare och tryckare i toppen samt dreven i lådan är att köpa olja som inehåller mycket zddp. De kan va svårt att hitta i dag då de sänkt den halten i stort sett alla oljor för att släppa in mindra gift samt att de dödar katalysatorer. Till trimmade motorer speciellt med släplyftare brukar jag hälla i extra tillsats med zddp. Motul 300v har stor mängd xddp samma sak med Paybacks supreem serien som kommer från shefferd oil.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De viktigaste för att klara lyftare och tryckare i toppen samt dreven i lådan är att köpa olja som inehåller mycket zddp. De kan va svårt att hitta i dag då de sänkt den halten i stort sett alla oljor för att släppa in mindra gift samt att de dödar katalysatorer. Till trimmade motorer speciellt med släplyftare brukar jag hälla i extra tillsats med zddp. Motul 300v har stor mängd xddp samma sak med Paybacks supreem serien som kommer från shefferd oil.
Blir det nåt problem med våtkoppling om man häller i för mycket ZDDP?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om man inte är kemist med kunskap om exakt vad som finns i oljan så ska man vara försiktig med vad man blandar för främmande ämnen i den. Risken finns att det man häller i oljan tar den platsen som ett annat additive skulle ha och då har man slagit ut en funktion i den befintliga oljan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Blir det nåt problem med våtkoppling om man häller i för mycket ZDDP?
Nej de har inte slirat i kopplingen av zddp tillsats men jag har som försiktighetåtgärd kört ca 6 mil utan att trycka in kopplingen så merparten at zinket hinner sätta sig i alla rörliga ståldelar och minska en aning. De är föemodligen inte nödvändigt och funkar bara på lättväxlade lådor som crossar mf. Men köp en olja som redan har hög halt zddp i första hand och de är mestadels rena racingoljor som har det. 20w50 mineralolja som de står något om racing på har i regel hög mängd zddp
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Sätt i riktiga manliga turbofjädrar i kopplingen. Aldrig några slirtendenser. Har slagit i "bilolja" nån gång

Blev lite intresserad av TIMPAB's olja för just det där med zinkinnehåll....
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sätt i riktiga manliga turbofjädrar i kopplingen. Aldrig några slirtendenser. Har slagit i "bilolja" nån gång

Blev lite intresserad av TIMPAB's olja för just det där med zinkinnehåll....

De uppger inte zddp mängden och de ser ut som ett litet oljebolag så jag skulle inte tordas köra den oljan och de är ren racingolja så inget för gathojen. De skriver att de krävs täta oljebyten så den kan ha kortare livslängd än Motul 300v. Motul har inte skrivit någonstanns hur många timmar eller mil man törs köra deras 300v men efter flera mail från usa forumsnissar så svarade de tillslut att den håller ca halva tiden mot deras gatolja 7100. De blir max 300 mil på en gathoj sprothoj /toring ja alla utom crossar.
I en gathoj som inte är känd för att slita speciella motordelar ovanligt mycket så bör man undvika extrema mängder zink för zink har en downside de kan angripa vissa ram vevlager som är gjorda av bronsliknade material! De blir som någ typ av kemisk reaktion påstås de på vissa forum i usa. Men de finns ytterst lite fakta om det och jag tycker alla v8 bilnissar borde ha problem med ramlager om de är ett problem för de kör på exrema mängde zddp.
Om du vill ha en härrejössesolja med hela 2100ppm zddp så köp den här från Payback som ex. Normal zddp halt ligger på 500-1000 ppm. Den oljan har jag full koll på då kompisaren kört den i 7 år i sin BMW s38 3,8l 6a motor som har 1150hk. Sedan han började köra den oljan så ser man inget slitage i vev ramlager och resten ser bra ut också. Den rivs varje säsång för koll av sådant. Före den oljan körde han alla tänkbara kända märken med samma visko 20w-50 men då såg vi slitage i ramlager vevlager efter bara några timmar körning. De är ingen synteolja men den bräcker alla de flesta synteter ändå, den körs i Nascar men med lägre visk typ 0w-20 för max effekt och den skyddar bra trots full gas 8000v hela tiden under en tävling. Man kör så låg visko i Nascar för de får inte trimma hur som helst så de kör blaskig olja för att få några hk till.
Länken visar 20w50 mineralen och 5w50 synteten. Jag har kört några bytesintervaller på 5w-50 i hojen och andras hojar för den har full livslängd trots att de även är racingolja. Den oljan och Motul 300v är de två bästa oljor jag kört för att få lättväxlad låda, de blir så lättvaxlade att de rakt öär svårt att känna vilken växel man lagt i (på en ktm 990 ivf). Även 5w50 oljan har 2100 ppm zddp!
ang 5w50 olja så står de fel i texten på ett ställe att de är en 5w30! Anl till att jag inte kör den numera är priset men vill man ha de bästa av de bästa så rek jag den. Payback suprem serien är Shepherd oil värsta serie de kommit fram till under 70 år utveckling!
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top