Blir du arg? Berätta vilket det var som retade upp dej så jag kan säga det igen
Det är väl lika självklart att hojen tar skada med för låg oljenivå som att köra med trasiga bromsslangar. Nu är ju ditt gamla skrot inte ens aktuellt för diskussionen men det har du väl inte riktigt förstånd att ta till dej
Är det ingen här som jobbar inom industrin? Ingen vana att dokumentera det man gör alls? För mej är det en självklarhet. I jobbet är det ett måste. Privat för att det känns kul att ha bra koll på grejerna.
Ja. Och det är ju i just den här biten grejen är. Visst är det bra om man har dokumentation på vad som är gjort så att det går att styrka att hojen fått den service den ska ha.
Till det är serviceboken ett alldeles för dåligt verktyg då det är alldeles för lätt att förfalska en sådan. Vem som helst kan ju beställa en ny, tom servicebok och sedan fylla den med stämplar så det ser ut som att den fått service utan att det egentligen betyder att någon ens brytt sig om att titta på hojen.
Då är det bättre med kvitton och arbetsordrar från verkstaden. Då syns det i alla fall att man gett en verkstad uppdraget att serva och dom har i alla fall gjort såpass mycket att dom har mage att ta betalt för det.
Kvitton och sådant är lite värre att förfalska då det kan leda til problem med skattemyndigheten så det är inte en verkstad särskilt villig att förfalska. Alltså ett betydligt bättre bevis för utförd service än en servicebok.
Sen har man ju då också extremfallen.
Dels finns det säkert dom som lämnar in hojen och får den servad och serviceboken stämplad men inte ens kollar lufttrycket i däcken mellan servicen och sedan lämnar in den för nästa service mer eller mindre tom på olja. Där har du en hoj som är rejält misskött men ändå har fullstämplad servicebok.
Jämför man den med en hoj som inte har en endaste stämpel men där ägaren vårdat den som om den vore ett barn med en nogrannhet långt utöver det verkstaden skulle göra. Där har man en välskött båge men utan servicebok.
För mig känns det självklart vilken av hojarna jag skulle välja och det brukar gå ganska enkelt att se på skicket om ägaren brytt sig om sin pärla eller inte.
En fullsstämplad servicebok säger ju ingenting om huruvida hojen gått helt utan olja mellan varje service och det har enligt mig mycket större betydelse än om det stod Yamaha på ryggen på mekanikern som bytte oljefiltret.
Så för min del så bryr jag mig inte nämvärt om servicebok. Visst. Finns den när jag köper hojen så fortsätter jag se till att den stämplas under tiden jag äger den men jag sparar också kvitton och arbetsordrar för grejor som jag fått utfört. Men det är på inget sätt något som styr mig i mitt val. Jag tar hellre än välvårdad hoj utan servicebok än en misshandlad med servicebok.
Och oftast går det att se, höra och känna skillnad på en hoj som är välvårdad och en som är misskött. Serviceboken bygger på en ärlighet som inte finns och har därigenom litegrann spelat ut sin roll anser jag.