Normalt att inte ha servicebok?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
om första ägaren saknar servicebok kanske det är lite konstigt men när det blivit några st ägare så kan ju grejer försvinna o har man missat serviceintervallen men några hundra mil så den är förverkad så spelar den ingen roll.
Servar allt jag äger själv, yrkesfolk som gör saker på rutin tappar ibland bort sig o slarvar.
Men visst det beror på vem som säljer,.. man måste ju få ett intryck av förtroende, vem som helst skulle jag kanske inte köpa av men det har oxå o göra med om prylen kostar 10 000 eller 100 000.
Utan garantier kan lika gärna jag själv tippa i oljan 3ggr så ofta som verkstan gör det.

En servicebok brukar inte ge så mycket extra som man lägger ut på arbetskostnaderna för service, men alla är vi olika :)
 

Snowman89

Guest
om första ägaren saknar servicebok kanske det är lite konstigt men när det blivit några st ägare så kan ju grejer försvinna o har man missat serviceintervallen men några hundra mil så den är förverkad så spelar den ingen roll.
Servar allt jag äger själv, yrkesfolk som gör saker på rutin tappar ibland bort sig o slarvar.
Men visst det beror på vem som säljer,.. man måste ju få ett intryck av förtroende, vem som helst skulle jag kanske inte köpa av men det har oxå o göra med om prylen kostar 10 000 eller 100 000.
Utan garantier kan lika gärna jag själv tippa i oljan 3ggr så ofta som verkstan gör det.

En servicebok brukar inte ge så mycket extra som man lägger ut på arbetskostnaderna för service, men alla är vi olika :)
Håller med till 100%. Känner folk som jobbar på en mc-firma som mek och jag skulle ALDRIG låta dem röra min hojj. Ändå är de auktoriserade och du får en fin stämpel när du servar där. Servar den gärna själv så vet man att det är ordentligt gjort istället för att firman ska hålla på och göra massa B-lösningar på saker som dom klantat till...
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Provkör innan du köper istället för att provläsa servicemanualen... ger ju så mycket mer att känna och lyssna.
 
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Jag har samma erfarenhet som TS. Importerade, saknar servicebok, felaktigt miltal i annonserna (jag kom visst ihåg fel, vanlig kommentar)
Omlackade, slitna däck, egenservade. Detta på hojar som är 4-5 år gamla.

En hemmaservad hoj köper inte jag!

Hur många begangnade Enduro och Crosshojar finns det som inte är hemmaservade?? Jag skulle tro att urvalet på begangnade firmaservade hojar är ganska begränsat.:confused:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hur många begangnade Enduro och Crosshojar finns det som inte är hemmaservade?? Jag skulle tro att urvalet på begangnade firmaservade hojar är ganska begränsat.:confused:

Visst är det så. Helt ointressant på en maskin med begränsad (tävlings)livslängd. Ingen frågar efter servicebok på en RR hoj heller.

För mej och många köpare är servicebok viktigt. Särskilt när hojen är 2-6 år gammal. Det är den åldersintervallen som jag tittar på när jag köper hoj. Sen är det nog så att vi inte kommer längre i den här diskussionen eftersom jag och många med mej även i framtiden kommer att tycka att full dokumentation är en självklarhet på en gatcykel i det åldersintervallet.
 
Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Visst är det så. Helt ointressant på en maskin med begränsad (tävlings)livslängd. Ingen frågar efter servicebok på en RR hoj heller.

För mej och många köpare är servicebok viktigt. Särskilt när hojen är 2-6 år gammal. Det är den åldersintervallen som jag tittar på när jag köper hoj. Sen är det nog så att vi inte kommer längre i den här diskussionen eftersom jag och många med mej även i framtiden kommer att tycka att full dokumentation är en självklarhet på en gatcykel i det åldersintervallet.

Jaja, jag fick uppfattningen när du skrev att du inte köpte någon hoj utan servicebok att det även gällde Endurohojar (Då det står att du har en KTM 300..):)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag inbillar mej att yrkesfolk endast i undantagsfall gör sämre jobb än en hemmamek ja.

Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.

aha generaliseringar. Ja det finns både bra och dåliga mekaniker på mc-verkstaden. Däremot finns det fler usla hemmamekar än bra sådana.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
aha generaliseringar. Ja det finns både bra och dåliga mekaniker på mc-verkstaden. Däremot finns det fler usla hemmamekar än bra sådana.

Varför finns det ingen facepalm ikon?
polar-bear-face-palm_thumbnail-1.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Okej, då bör du få reda på att yrkesmek på märkesverkstad oftast gör arbeten på kortast möjliga tid och knappast gör sitt yttersta för att få saker perfekta.

Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.

Hur ser man att det är en snubbe med yrkesheder som har servat då?

Sitter stämpeln absolut centrerad i rutan i serviceboken?

Det brukar IOFS vara en kundmottagare som stämplar och någon annan som gör servicen på större firmor...

Hmmm, inte lätt det här....
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du tror att verkstäder gör en bättre service än en engagerad hemmamekare?

Exakt...en pryo på märkesverkstad som gör sitt "bästa". En stressad mekaniker som stressar för han vill sluta tidigare.. etc

Jag har aldrig lämnat in någon av mina hojar för service. Har lämnat in 1gång för däckbyte, samt 1gång på Honda för skada då hojen blev påbackad. Den sistnämnda gång lossade oljelocket (bytt skadad kopplingskåpa) utanför när jag skulle köra därifrån...

Har själv jobbat på märkesverkstad (Volvo). Och inte skruvar jag bättre på jobbet än hemma...utan tvärt om!
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Hur ser man att det är en snubbe med yrkesheder som har servat då?

Sitter stämpeln absolut centrerad i rutan i serviceboken?

Det brukar IOFS vara en kundmottagare som stämplar och någon annan som gör servicen på större firmor...

Hmmm, inte lätt det här....

Jovisst. Så kan man resonera om samtliga yrkeskategorier. Det blir ju bara korkat. Det säger sig självt att en mekaniker i större utsträckning känner till hur man ventiljusterar sitt eget märke liksom.

Vissa anlitar inte snickare av samma anledning som diskuterats tidigare. Därav timell effekten.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag har själv ingen respekt för MC-verkstäders noggrannhet, lite exempel på vad de missat då jag haft den inne på service:
-Haft sönder bränslesensorn i tanken eller kablarna till den.
-Fäst mikrobrytaren till bromsljuset på bakbromsen felaktigt så att den inte fungerade.
-Missat att montera låsbrickan till främre drevet, resulterade i att drevet och kedja lossnade under körning!!!


Själv har jag inte sparat kvitton på olja och filter mm. det skulle lika gärna kunna vara ett kvitto på köp av olja till någon annan MC. Jag har varit med om allt för många personer som lägger ner allt för mycket tid på att förfalska saker, för att lita på några kvitton.
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Finns fortfarande folk med yrkesheder där ute. En motorcykel servad på rätt firma av rätt mekaniker värdesätter jag högre än en okänd hemmamekaniker.

Och hur ska man som köpare veta när man ser serviceboken att servicen är gjord av en kunnig mekaniker? Jag har råkat ut för så många klantskallar när jag lämnat bil/mc på service.
Senast var en bil som lämnades in för kopplingsbyte och ordinarie service och kundmottagaren påpekade stolt att man passade på att byta olja i växellådan när man ändå tog ner lådan. Jag fick en snygg stämpel i boken och växelådan började krångla dagen efter, åkte tillbaka till verkstaden och dom konstaterade att man missat fylla olja i lådan. Så jag ger inte mycket för dom vackra stämplarna i serviceboken.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa anlitar inte snickare av samma anledning som diskuterats tidigare. Därav timell effekten.

Och du har aldrig sett en anställd snickare som har fuskat då?

Det går visst något program på TV om sånt, du kanske skulle kika på det?
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Sen får man ju inte bortse från det fa″ att det blir lite tokigt* att visa upp en fullstämplad servicebok på en hoj som mätaren visar 800 mil.

* Gäller inte Ducati, KTM eller valfritt franskt fordon.

En servicebok för Ducati, KTM(landsvägshojar) eller franska(!?) hojar (Peugot scooter?) har väl inte fler stämplar vid 800 mil än någon annan hoj? Eller har KTM 600 mil på sina?


Du tror att verkstäder gör en bättre service än en engagerad hemmamekare?

Engagerad betyder inte samma som kompetent/duktig. En verkstad har oftast pressen på sig att anställa mekaniker som inte åstakommer ras på maskinerna de servat, dylika krav ställs inte på hemmamekare. Jag motsäger dig inte på att många privatpersoner är sjuhelsikes duktiga, men på 1 duktig går ofta 10 klåpare. Hur vet man det utan att känna personen mer än genom vanlig köpkontakt?


För övrigt undrar jag vart alla som hyser sådan misstro till mekaniker servar sina hojar. De verkstäder jag har (känd duccemekare samt lokal duktig japsmekare) har jag fullt förtroende för deras kunskaper då det bara rullar mil efter mil utan bekymmer.

Och du har aldrig sett en anställd snickare som har fuskat då?

Det går visst något program på TV om sånt, du kanske skulle kika på det?

Du menar "Jag trodde Pawlowski var lika duktig som de andra trots att han offererade en tredjedel av priset"?
Timell har ju en lysande plan f.ö. Sätt igång och granska hans 10 tidigare säsonger av "Äntligen hemma" så har han 10 säsonger av sitt nya program spikat och kontrakterat.... :D
 
Last edited:

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
när jag lämnade in förra hojen för rambyte fick jag tillbaka den halvt ihopasatt,,. slangen för pairvalven under tanken var inte ihopförd, sladden till powercommandern hade tappat kontakten efter att dom rotat o hojen spottade eldslågor men hade ändå blivit regbesiktad o troligen körd till besiktningen :va, kedjejusteringen på bakhjulet hängde o dinglade o höll på att ramla loss.
Proffs på auktoriserad verkstad ;), dessutom påstod dom att en distans till bakhjulet saknades när dom bytte däck så jag fick betala en ny.. dom tappade väl den så att dom inte orkade böja sig o plocka upp den för kulmagen tog i.
Svarade inte ens på mail med bilder på deras jobb.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top